🌊«امواج زنده همانهاست که از جوهر حیات سرچشمه میگیرد، مسیرشان مسیر حیات و جهتشان رقاء و تکامل است.
🌱 پارهای از نهضتهای فکری، علمی، اخلاقی و هنری از آن جهت جاوید میمانند که خود زندهاند و از نیروی مرموز حیات بهرهمندند.
🌱زندهترین امواج اجتماعی، امواج و جنبشهای دینی است. پیوند این امواج و این نهضتها با جوهر حیات و فطرت زندگی از هر چیز دیگر اصیلتر است. در هیچ حرکت و در هیچ موج دیگر این اندازه نیروی حیاتی و قدرت رشد و بالندگی وجود ندارد.»
«استاد شهید مطهری»
هدایت شده از جلسه ی تلاوت قرآن کریم شهدای مسجد
55.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥
مداحیای که امسال در موکبهای عراق زیاد شنیدید!
نوحۀ «کل خطوه نمشیها»
با ترجمهی روان فارسی
Eitaa.com/shahidsho
┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
‼️کارشناسان دینی و آنچه به نام دین به خوردِ مردم می دهند...
🗓دوشنبه شب پنجم شهریور ماه حوالی ساعت ۱۱ شب، خانم دکتر لطیفه مرادی در یکی از شبکه های رادیو بحثی داشتند با موضوع نحوه حضور زنان مسلمان در اجتماع!
📃خلاصه مطلب ایشان چنین بود؛
1⃣ در مورد حضور زنان در اجتماع، در فقه سنتی زیاده روی شده است و عده ای سعی کرده اند جامعه را به سمت تک جنسیتی ببرند...
2⃣ احکام مربوط به نحوه حضور زنان در جامعه به این منظور وضع شده که اسلام جامعه تک جنسیتی را نپذیرفته، بلکه سعی کرده با تشریع حریم و حدود، جامعه را با حضور فعال هر دو جنس، سالم و پاکیزه نگه دارد.
3⃣ در آیه وَ لا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّه الاولی ، تبرُّج به معنی خاص بودن و انگشت نما بودن است. مثل وضعیت برج میلاد نسبت به سایر ساختمان ها،
و چنانچه بانوان با آرایش ملایم بدون جلب توجه خاص در اجتماع حاضر شوند، مخاطب کریمه فوق الذکر نمی باشند و بعضی مراجع آرایش ملایم و کم پیدا را اجازه می دهند.
4⃣ مطابق کریمه وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ مِنها آرایش صورت و دو دست از قدیم مانعی نداشته و متداول بوده و در زمان ما به جای حنای ناخن و نقاشی های روی دست و صورت، انواع دیگری از آرایش و لاک ملایم متداول شده است که نه تنها مانع شرعی ندارد بلکه این حضور لطیف و زنانه باعث آرامش جامعه خواهد شد!
🔎نقد و بررسی؛
✅در صحت موارد ۱ و ۲ اجمالا بحثی نیست. با ملاحظه خاطرات شهید مطهری از نحوه برخورد بعضی علما حین نگارش مطالب نظام حقوق زن و مرد، خاطرات خانم گرجی تنها زن عضو مجلس خبرگان و ملاحظه سیره امامین انقلاب در برخورد با زنان، متوجه فاصله معنادار تجویزهای نگاه سنتی با سیره بزرگان انقلاب می شویم. اما اینکه نقطه تعادل مدنظر اسلام کجا تعریف شود جای بحث دارد.
⚡️در تحلیل موارد ۳ و ۴ جای نقد و بررسی بیشتری است که ان شاءالله در پست بعدی خواهم نوشت.
💠قابل توجه است که اینکه نظرات یک محقق دانشگاهی که بعضی از زوایای زیست دینی جامعه و متون دینی را مورد مطالعه قرار داده، در یک تریبون عمومی مطرح شود فی نفسه امر مثبتی است، چنانچه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و طرح نظرات مختلف همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده که متاسفانه روحیه ترس و محافظه کاری و عدم تشخیص ضرورت در متولیان امر، مانع از برگزاری گسترده این کرسی ها شده است و همین امر هم موجب آسیب پذیری جامعه از ناحیه شبهات و بدعت ها شده است!
⚠️اما اینکه یک شخصیت احتمالا دانشگاهی با بررسی یک عرصه محدود از یک کلان مساله دینی، به صورت یکطرفه و تک گویی، نظراتش را به عنوان نظر دین برای عموم مطرح کند،
با توجه به اینکه موضوعات دینی ابعادمختلفی دارند و در بیان نظر دین، باید چارچوب ها و مقاصد دین به صورت همه جانبه مورد ملاحظه قرار گیرد،
اعلام نظر یک شخص بدون آگاهی و اشراف به جوانب مختلف دین، به عنوان کارشناس دینی،
بدون حضور کارشناسان برجسته و جامع نگر برای نقد، تصحیح و تکمیل،
جزو خطاهایی است که صدا و سیما قاعدتا باید پاسخگوی آن باشد که متاسفانه فعلا وضع متولیان فرهنگی کشور، بی در و پیکرتر از این حرفهاست...
🕙منتظر پست بعدی و جمعبندی موضوع باشید.
✍ مهاجر الی الله
@hafezaat
- خاطرات تلخ خانم گرجی -تنها زن حاضر در خبرگان قانون اساسی- صرفا یک نمونه تکرار نشده در این سطح است.
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3727
شهید مطهری به احتیاط ها و مصلحت اندیشی های دسته ای از فقهاء (در مصادیق دوره خودش) نقد متینی دارد؛ از کتاب فلسفه حجاب ص۲۵۲ تا ۲۵۷ بخوانید:
https://lib.eshia.ir/50029/1/252
برگرفته از کانال استاد محسن قنبریان
@m_ghanbarian
💠نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان در جامعه ۱
قسمت اول
✳️ اسلام از قرار دادن حریم محرم و نامحرم و احکام نگاه و پوشش و لمس و مراقبت از قوه خیال و امثال اینها دو هدف دارد؛
1⃣ رساندن خانواده به حداکثر استحکام و وفاداری و ایجاد محیطی امن برای سکونت و آرامش زوجین و تربیت فرزندان و ایجاد یک تشکیلات حمایتی سازنده و بالنده قوی از محارم و ارحام
2⃣ هدایت جامعه به حداکثر سلامت و پاکیزگی و بالندگی، ایجاد همبستگی و تسهیل همکاری و تعاون بر اساس نیکی و تقوا، به منظور ارتقاء همه جانبه علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جامعه اسلامی و رسیدن به اجتماعی رشد یافته
🍀بدیهی است تحقق هدف دوم، ارتباط تنگاتنگی به اهمیت قائل شدن برای هدف اول یعنی خانواده دارد و جامعه اسلامی بر پایه خانواده های سالم و قوی به رشد و بالندگی میرسد.
خانواده هم متاثر از جامعه است و در محیط ناپاک، سالم نگه داشتن آن ساده نیست!
لذا این دو از هم جدا نیستند!
✳️ قرآن کریم سکونت و آرامش را ثمره ازدواج می داند و رسیدن به این مهم را از اهداف تشکیل خانواده برمی شمرد و برای جامعه از ریشه واژگان اخوت و ولایت استفاده می کند که تداعی کننده همبستگی و تعاون است.
💞افرادی که نیازهای ردیف اول جسمی، عاطفی و روحیشان در کانون خانواده تامین شده باشد، به راحتی می توانند مراتب بالاتری از نیازهای انسانی را برای جامعه تامین کنند.
👈به همین دلیل آزادی های ظاهری صرفا برای حریم خانواده مُنحصر و محدود شده است تا خانواده بتواند کارکرد اصلی خود را داشته باشد!
🌀برای دیگران در تعاملات سالم اجتماعی، زحمت و ریاضت خیلی بیشتری مورد نیاز است.
🔆زیست اجتماعی انسان مسلمان، مربوط به حیات عقلانی وجود انسان است و نباید با جسمانیت یا مرتبه خیال خلط شود و مواظبت می خواهد! (منظور از عقل در اینجا ابزار محاسبه گر ذهن انسان نیست بلکه یک مرتبه وجودی انسان پس از جسم و خیال می باشد.)
⚠️دقیقا برای همین مواظبت است که اسلام استفاده از لطافت های زنانه از نرمش در لحن گفتار و آرایش و جلب توجه های ظاهری را برای زنان و نگاه تیز و آلوده و شوخی های نامناسب و بی غیرتی را برای مردان نهی می کند.
✨چرا که می خواهد جامعه را به سمت حیات معقول ببرد!
ادامه دارد...
✍ مهاجر الی الله
@hafezaat
💠نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان در جامعه ۲
قسمت دوم
✳️ اجتماع امروز با اجتماع سنتی صدر اسلام تفاوت های زیادی پیدا کرده است!
در گذشته برخوردهای اجتماعی زنان و مردان غریبه اغلب در حد معابر و بازارها بوده است نه همکلاسی بودن جوانان مجرد در دانشگاه و همکار بودن در ادارات که مرتب افراد با هم در ارتباط هستند!
بدون شک این سطح از برخورد، تقوا و مراقبت بیشتری را می طلبد تا ارتباطات از چارچوب عقل و مسائل عمومی انسانی تنزل نکند!
👈اینجاست که علاوه بر پوشش و آرایش و لحن گفتار، روی راحتی در رفتار و صمیمیت ها و بروز ویژگی های شخصیتی هم باید دقت شود و این همان رعایت متانت است که از گذشته در فرهنگ ما ارزش تلقی می شده است و متاسفانه امروزه کمرنگ شده است!
✳️ آرایش های قدیمی مانند حنا و رنگهای گیاهی مانع از حصول طهارت نبودند. در صورتیکه آرایش های چرب و لاک و ناخن کاری های امروزی همگی مانع از حصول طهارت اعم از غسل و وضو هستند و برای تجدید طهارت نیاز به رفع آرایش و برداشتن جرم اضافه از ناخن است!
👈لذا در شرایطی که اسلام به منظور پاکیزگی جسم و جان و طهارت قوای خیال و عقل، حفظ طهارت و دائم الوضو بودن را توصیه می کند، تجویز استفاده از آرایش و لاک ملایم برای حفظ آرامش جامعه یا زیبا شدن و روحیه خوب و اینجور حرفها، توصیه های درستی نیستند!
✳️ در احکام اجتماعی و آنچه مربوط به ساحت عمومی می شود، نظرات سایر مراجع شرط جواز و عمل نیستند! بلکه باید به نظر ولی فقیه که آگاه به مسائل زمان و جامع نگر هستند مراجعه شود.
⭐️ولی فقیه در فتاوای خود کلیه جوانب شرعی، سیاسی و اجتماعی موضوع را مدنظر قرار می دهند و به هیچ وجه نظرات ایشان قابل قیاس با سایر مراجع نیست!
⭐️در مساله آرایش بانوان، رهبر انقلاب بین آرایش ملایم و غلیظ در حرمت تفاوتی قائل نمی شوند!
◻️فتوای ایشان به قرار زیر است:
سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
رهبری: به طور کلی آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
رهبری: فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً میگویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است، حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست.
ادامه دارد...
✍ مهاجر الی الله
@hafezaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃ببینیم هدف دین این هست که انسان همیشه به فکر ظاهر خودش باشه و همیشه یک حس نگرانی و کمبود دنبال آدم باشه؟!
یا دین می خواد انسان به امور بالاتری مشغول باشه؟
چجوری بودن هدف دین رو بهتر برآورده می کنه و آدم رو بزرگتر و وارسته تر می کنه؟!
🍃البته این رو در مورد خیلی از جنبه های زندگی میشه گفت...
انواع پرداختن افراطی به ظواهر و حساسیت زیادی روی نظر مردم...
@hafezaat
💠نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان در جامعه ۳
قسمت سوم
✳️ در بحث پوشش و ظواهر، یکی از مواردی که اسلام نسبت به آن حساسیت زیادی به خرج داده، عدم تشبُّه به کفار و عدم دنباله روی از آنهاست!
‼️مطابق آموزه های بزرگان دین، نه تنها اعمال انسان تابع عقاید اوست، بلکه عقاید و خلقیات انسان هم از اعمالش، از آنچه می خورد، می پوشد و به زبان می آورد، تاثیر می پذیرد.
🟣متاسفانه امروزه حس زیبایی شناختی، مدهای پوشش و آرایش و لوازم مصرفی مربوطه، تابع تولیدات فکری و صنعتی غرب است و مصرف این تولیدات، روی سبک زندگی و سبک تفکر، ایمان و اعتقادات مردم تاثیر مستقیم می گذارد!
🟣مع الاسف شاهد هستیم که حکومت اسلامی و نهادهای دینی و مردمی هم نه تنها هیچ فکری برای استقلال مسلمین در این مقوله ها و مقابله در جنگ نرم ندارند، بلکه دستگاههای حاکمیتی نظیر صدا و سیما، خود نیز در تبلیغات و برنامه هایشان مبلغ همان تولیدات و تراوشات هستند!
✳️ مقوله حجاب و آرایش امروز به لبه جنگ تمدنی مسلمانان با تمدن غرب و نظام سرمایه داری تبدیل شده است.
💥این مطلب ارتباط مستقیم به مخالفت ذاتی سرمایه داری(کاپیتالیسم، لیبرالیسم) با نهاد خانواده و خانواده سنتی دارد.
🔥خصوصا که فروپاشی خانواده در کشورهای اسلامی و تخریب جایگاه مادر را هم علنا در دستور کار خود دارند.
🔥یکی از راههای این فروپاشی و بلکه اصلی ترین راه آن هم، تبدیل فضای عمومی جامعه به نمایشگاه جلوه های زنانه است...
بدون شک این فضا بی علاقگی ها و خیانت ها را در خانواده ها به دنبال خود خواهد آورد...
🔥تمدن غرب با سراب لذت جویی و ترویج بی قیدی در مسائل جنسی و جنسیتی، انسان را از چارچوب های سنتی و فطری خارج کرده و بیماریهای روانی و جنسی را با انواع مقاله سازی های شبه علمی و تبلیغات رسانه ای عادی سازی کرده است...
🔥انسان دست پرورده این جریان، دیگر از ساختارهای اصیل خانوادگی لذت نمی برد و به انواع دگرباشی ها و ازدواج های غیر متعارف و تغییر جنسیت رو آورده و تعاریف جدیدی از خانواده ارائه می کند تا شاید عطش لذت و رضایتی که دنبالش می گردد را فرونشاند و هر چه بیشتر می گردد، کمتر می رسد!
🔥 نهایتا این آمار بیماران روانی و مصرف قرص های روانگردان و خودکشی است که در جوامع مدرن روز به روز افزایش می یابد.
⚠️خوابی که برای ما هم دیده شده...
📛چرا که ملت لذت جو و تخدیر شده، نای فکر کردن به کرامت و شرافت و هیهات منّا الذّله را نخواهد داشت!
🔥امروز ما در مقابل چنین هجمه ای قرار داریم و مساله پوشش و آرایش، علاوه بر اهداف شرعی، برای ما تبدیل به یک هدف سیاسی و هویتی شده است.
🌚در چنین فضایی اکتفا به انگشت نما نبودن در جمع، تقلیل ماجرا به نازلترین سطح ممکن است!
⚠️چرا که با این حجم از تبلیغات از داخل و خارج و با وجود رذالت ها و خیانت ها، بسیاری از ظواهر غیر شرعی دیگر در سطح جامعه انگشت نما نیستند و نخواهند بود...
⬅️در چنین شرایطی است که پرچمدار انقلاب کشف حجاب را حرام شرعی و حرام سیاسی معرفی می کنند.
زیرا در دوران جنگ نرم، وظیفه تک تک افراد است که با حفظ پوشش خود از هویت ایرانی_اسلامی و کیان همه ی خانواده های مسلمان در مقابله هجمه ها و خباثت ها پاسداری کنند و در مقابل مکر دشمن خود بایستند!
✍ مهاجر الی الله
@hafezaat
سؤال: تقليد از مدهاى غربى در کوتاه کردن مو چه حکمى دارد؟
رهبری: معيارهاى حرمت در اين موارد، شبيه شدن به دشمنان اسلام و ترويج فرهنگ آنهاست و اين موضوع با توجه به کشورها و زمانها و اشخاص مختلف، فرق مىکند و اين امر مختص به غرب هم نمى باشد.
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨مقام معظم رهبری:
«بخصوص من تکیه میکنم در این برهه از زمان روی مسئلهی خانواده تکیه کنید
دشمن -نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریّت- تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد
🌱خانواده سنّت الهی است
🔥دشمن بشریّت یعنی جریان سرمایهداری بینالمللی و صهیونیسم تقریباً از حدود صد سال پیش تصمیم گرفتند که خانواده را در بین بشر از بین ببرند؛ و یک جاهایی موفّق شدند؛
در آن جاهایی که از خدا دور بودند موفّق شدند، در یک جاهایی هم از جمله در ایران اسلامی ما موفّق نشدند امّا دارند تلاش میکنند»
✍ ممکن است این سوال پیش بیاید که علیرغم این همه مراعات ها، باز احتمال جلب توجه وجود دارد و علت مراعات بیش از حدود دینی از طرف برخی علمای سنتی هم همین بوده است!
قبلا هم شبیه چنین سوالی را نوجوانان عزیز پرسیده بودند که مثلا
❓بعضی آقایان پوشش چادر و خانم های چادری را می پسندند!
آیا برای احتیاط مجاز هستیم از حدودی که دین تعیین کرده بیشتر سختگیری کنیم؟
❓وظیفه ما در قبال انواع علاقه هایی که با رعایت حدود ایجاد می شود چیست؟
و سوالاتی از این دست...
🌱ان شاءالله خدا توفیق بدهد در آینده بتوانیم به این مباحثِ کمتر گفته شده هم ورودی داشته باشیم
فعلا از خدا توفیقی می خواهم کمی هم درباره گردهمایی اربعین فکر کنیم ...
﴿لَقَد جَآءَكُم رَسُولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزِيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُّم حَرِيصٌ عَلَيكُم بِٱلمُؤمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ _ توبه ۱۲۸﴾
🔴همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمد كه رنج بردن شما برايش بسیار سخت است و بر [هدايت و آسايش] شما حریص و علاقهمند است و به مؤمنان دلسوز و مهربان است.
1⃣ برای او رنجهای شما دردآور است، سخت است؛ شما که رنج میکشید، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد. (۱)
2⃣ پیامبرى از خودتان به سوى شما آمد!
این که به جاى «مِنْکُم» در این آیه «مِنْ أَنْفُسِکُم» آمده است،
اشاره به شدت ارتباط پیامبر با مردم است، گوئى پاره اى از جان مردم، و از روح جامعه در شکل پیامبر(صلى الله علیه وآله)ظاهر شده است.
به همین دلیل تمام دردهاى آنها را مى داند، از مشکلات آنان آگاه است، و در ناراحتى ها و غم ها و اندوه ها با آنان شریک مى باشد!(۲)
3⃣ بلاشک این مخصوص به مسلمان معاصر پیغمبر نیست، خطاب به عموم مؤمنین در طول تاریخ است؛
یعنی امروز اگر شما در فلسطین رنج میکشید، در میانمار، در نقاط گوناگون دیگر مسلمانها رنج میکشند، بدانند این رنج، روح مطهّر پیغمبر را به رنج و زحمت در میآورد! (۳)
4⃣ امیرالمومنین(ع):
پیامبر مکرّر می فرمود:
وَ كَانَ يَقُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَالَطَ حُبِّي دِمَاءَ أُمَّتِي فَإِنَّهُمْ يُؤْثِرُونِّي عَلَى اَلْآباءِ وَ اَلْأُمَّهَاتِ وَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ
دوستى و محبت من با خون امّتم آميخته شده، به همین خاطر آنان من را بر پدران و مادران و جان خويش مقدم ميدارند. (۴)
-روایت کاملش👆 بسیار خواندنی است.
-----------------------------------------------------------
📚ارجاعات داخل متن:
(۱) بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
(۲) تفسیر نمونه، ج۸، ص۲۰۵
(۳) بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
(۴) إرشاد القلوب ج ۲، ص ۴۰۶
#شهادت_پیامبر_اکرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«هیچ کس در هیچ نقطه عالَم خشنود نمیشود مگر به وساطت وجود مبارک علی بن موسی الرضا سلام الله علیه، این میشود مقام. به هر حال باید فیضی از خدا برسد تا مشکل این آقا حلّ بشود؛ حالا یا چه شفای بیماری باشد یا ادای دین باشد حلّ مشکلات باشد، فیضی باید برسد تا او خوشحال بشود، مجرای این فیض وجود مبارک علی بن موسی است این میشود مقام رضا.»
امام رضا(ع):
مَنْ أَحَبَّ عَاصِیاً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِیعاً فَهُوَ مُطِیعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ خَاذِلٌ إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ قَرَابَهًٌْ وَ لَا یَنَالُ أَحَدٌ وَلَایَهًَْ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَهًِْ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُاللَّهِ (لِبَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ ائْتُونِی بِأَعْمَالِکُمْ لَا بِأَنْسَابِکُمْ وَ أَحْسَابِکُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِی جَهَنَّمَ خالِدُونَ.
امام رضا (ع) فرمود:
هرکس گنهکاری را دوست داشته باشد، گنهکار است و هرکه شخص مطیع را دوست داشته باشد، او نیز مطیع خداست. کسی که به ظالم کمک کند، ظالم است و هرکه عادلی را خوار کند، خود خوار است؛ بین خدا و احدی قرابت و خویشاوندی نیست؛ هیچکس به خدا نزدیک نمیشود؛ مگر با اطاعت. پیغمبر اکرم ص به فرزندان عبدالمطلّب فرمود: «اعمال خود را بر من بیاورید( یا به من نشان دهید ) نه خویشاوندان و خانوادهتان را؛ خداوند بزرگ میفرماید:
پس آنگاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد. پس (در آن روز) هر که اعمالش سنگین و وزین است آنان رستگارانند. و هر که اعمالش سبک وزن است آنان کسانی هستند که نفس خویش را در زیان افکنده، به دوزخ مخلد خواهند بود.
بحارالأنوار، ج۷، ص۲۴۱ و عیون أخبارالرضا (ج۲، ص۲۳۵)
ان شاءالله یادمون باشه وقتی حرم حضرت عبدالعظیم مشرف میشیم، سلام امام رضا علیه السلام به دوستانشون را تحویل بگیریم🌱
(روی کاشیکاری دیوارهای داخل حرم نگاشته شده)
✨عبدالعظیم حسنى از امام رضا علیه السلام روایت می کند که حضرتشان فرمودند:
✨یا عَبدَ العَظیمِ، أبلِغ عَنّی أولِیائِی السَّلامَ ، وقُل لَهُم أن لا یجعَلوا لِلشَّیطانِ عَلى أنفُسِهِم سَبیلاً، ومُرهُم بِالصِّدقِ فِی الحَدیثِ وأداءِ الأَمانَةِ، ومُرهُم بِالسُّکوتِ، وتَرک الجِدالِ فیما لا یعنیهِم، وإقبالِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ، وَالمُزاوَرَةِ، فَإِنَّ ذلِک قُربَةٌ إلَی. ولا یشغِلوا أنفُسَهُم بِتَمزیقِ بَعضِهِم بَعضًا فَإِنّی آلَیتُ عَلى نَفسی أنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِک و أسخَطَ وَلِیا مِن أولِیائی دَعَوتُ اللّهَ لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنیا أشَدَّ العَذابِ وکانَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرینَ. وعَرِّفهُم أنَّ اللّهَ قَد غَفَرَ لِمُحسِنِهِم وتَجاوَزَ عَن مُسیئِهِم إلاّ مَن أشرَک بِهِ أو آذى وَلِیا مِن أولِیائی أو أضمَرَ لَهُ سوءًا فَإِنَّ اللّهَ لا یغفِرُ لَهُ حَتّى یرجِعَ عَنهُ، فَإِن رَجَعَ، وإلاّ نَزَعَ روحَ الإیمانِ عَن قَلبِهِ وخَرَجَ عَن وَلایتی، ولَم یکن لَهُ نَصیبًا فی وَلایتِنا ، وأعوذُ بِاللّهِ مِن ذلِک.
✍️ اى عبدالعظیم!
دوستانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو که شیطان را به خود راه ندهند؛ و ایشان را به راستگویى و امانتدارى سفارش کن.
به آنان توصیه کن که خاموشى گزینند و بحث و جدل هاى بیهوده را رها کنند ، به یکدیگر روى آورند و به دیدن هم بروند؛ زیرا که این امور، باعث نزدیک شدن به من مى شوند، خود را سرگرم تکه پاره کردن یکدیگر نکنند؛ زیرا من به جان خودم سوگند یاد کرده ام که هرکس چنین کند و دوستى از دوستان مرا خشمگین سازد، از خدا بخواهم که در دنیا، سخت ترین عذاب را به او بچشاند و در آخرت، از زیانکاران باشد.
به آنان بگو که خداوند، نیکوکار ایشان را آمرزیده و از بدکارشان گذشت کرده است، مگر کسى که بدو شرک آورد یا دوستى از دوستان مرا آزار دهد و یا نسبت به او قصد بدى داشته باشد زیرا [در این صورت] خداوند او را نمى بخشد تا زمانى که از این کارها [یا از این بداندیشى] دست بردارد و اگر دست برنداشت، روح ایمان از دلش کنده شود و از ولایت و دوستى من خارج گردد و نصیبى در ولایت ما نداشته باشد ، پناه مى برم به خدا از این امر.
🔻 مستدرک الوسایل: ج ۹، ص ۱۴۰
خداوند متعال توفیق عنايت کند همه ما مضمون این حدیث نورانی را آویزه گوش قرار دهیم و رعایت حال دوستداران حضرتشان را داشته باشیم ولو دلخوری از ایشان در دلمان باشد یا عمل اشتباهی در آنها سراغ داریم،
تا مورد غضب امام رئوفمان واقع نشویم🙏
در ساعات پایانی ماه صفر، پس از دو ماه عزاداری، فراز پایانی زیارت جامعه کبیره👇
یَا وَلِیَّ اللهِ
إِنَّ بَیْنِی وَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوبا لا یَأْتِی عَلَیْهَا اِلّا رِضَاکُمْ فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکُمْ عَلَى سِرِّهِ وَ اسْتَرْعَاکُمْ أَمْرَ خَلْقِهِ وَ قَرَنَ طَاعَتَکُمْ بِطَاعَتِهِ لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبِی وَ کُنْتُمْ شُفَعَائِی فَإِنِّی لَکُمْ مُطِیعٌ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطَاعَ اللهَ وَ مَنْ عَصَاکُمْ فَقَدْ عَصَى اللهَ وَ مَنْ أَحَبَّکُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللهَ وَ مَنْ أَبْغَضَکُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللهَ اللهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیْکَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَخْیَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِمْ إِنَّکَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ [تَسْلِیما] کَثِیرا وَ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ
اى ولىّ خدا به درستى كه بين من و خداى عزّ و جلّ گناهانى است كه آنها را جز رضايت شما پاك نمی کند،پس به حقّ خدايى كه شما را امين بر راز خود قرار داد و زير نظر گرفتنِ زندگى بندگانش را از شما خواست و طاعت خود را به طاعت شما مقرون نمود، هرآينه بخشش گناهانم را از خدا بخواهيد و شفيعان من شويد،كه من فرمانبردار شمايم، كسی که شما را اطاعت كرد، خدا را اطاعت نموده و هر كه از شما نافرمانى نمود، خدا را نافرمانى كرده است و هر كه شما را دوست داشت، خدا را دوست داشته و هر كه شما را دشمن داشت خدا را دشمن داشته است.
خدايا اگر من شفيعانى را به درگاه تو نزديكتر از محمّد و اهل بيتش، آن خوبان و پيشوايان و نيكان مىيافتم، آنها را شفيعان خود قرار می دادم پس به حقشّان كه براى آنان بر خود واجب كرده اى، مرا در گروه عارفان به آنها و آشناى به حقّشان و در شمار رحم شدگان به شفاعت آن بزرگواران وارد كن، به درستى كه تو مهربانترين مهربانانى و درود خدا بر محمّد و خاندان پاكش و سلام خدا، سلامى بسيار، بر آنان باد و خدا ما را بس است و نيكو كارگشايى است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا بیحجابی و همنوایی با فرهنگ پوششی و آرایشی غرب، حرام سیاسی است؟
❓لیبرالیسم فرهنگی چه ربطی به نظام سرمایه داری دارد؟
🔆خوشتر آن باشد که سرّ دلبران
گفته آید در حدیث دیگران...
از زبون اونطرفی ها بشنویم 🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشکال کار غرب این است که نفس انسان رو با حیوان یکی میگیرد.
جامعهی محبین جلوه ای از تمدن اسلامی
آیت الله میر باقری
پ.ن؛ در جامعه اربعینی نمونه ای از توصیف جامعه حول امام رو می بینیم🤍