eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
10.9هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
15.mp3
6.89M
🌹جزء پانزدهم قران کریم استاد منشاوی
🔻 دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🔸 «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» 🔰 «خدایا در این روز طاعت خاشعان (فروتنان) را به من ده و سینه ام را به توبه فروتنان وسعت ده به امان دادنت ای امان آنان که می‌ترسند
️حقیقت واصل
💠💠💠 🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی 📖جزء [14]سوره نحل، آیه1 💠«أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوه
💠💠💠 🎞سلسله مباحث 📖جزء [15]سوره اسراء، آیه71 💠«يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» روزی که گروهی از مردم با امام خودشان وقتی فرا خوانده می شوند هر کسی نامه عملش📩 به دست راستش داده بشود، آنها نامه خودشان را با شادی می‌گیرند می خوانند و کمترین ستمی هم به آنها نمی شود. 💭جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر نقل می کند که حضرت فرمود وقتی آیه «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِه» نازل شد مسلمانها گفتند ای رسول خدا! آیا شما امام همه مردم نیستید⁉️ 🔆حضرت فرمود من رسول خدا به سوی همه مردم هستم، ولی پس از من پیشوایانی از سوی خدا از اهل بیتم برای مردم می آید👥 (یعنی برای امر امامت بپامی خیزند) اما مورد تکذیب و ظلم پیشوایان کفر و گمراهی❌ قرار می گیرند. پس کسی که ولایت و پیروی آنها را داشته باشد، آنها را تصدیق بکند، از من و با من خواهد بود و‌ مرا در روز قیامت ملاقات می‌کند. بعد پیامبر✨ فرمود آگاه‌ باشید کسی که به آنها ظلم کند و یا آنها را تکذیب کند او از من و با من نیست و من از او بیزارم! 📖قرآن دوگونه✌️ پیشوا نام می‌برد؛ 1⃣. یکی در سوره انبیاء آیه [73]، امام نور و هدایت می گوید، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» 2⃣. دیگری هم امام نار و ضلالت می‌فرماید که در سوره قصص آیه [41] هست، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» ⚠️یعنی عملا دارد به ما شاخصه می دهد قرآن، که روز قیامت وقتی کسی که با امامش می آید، کدام امام⁉️ امامی که نور و هدایت، امامی که ما را توحید محور کند، ما را به خدا دعوت کند، نه به نار و خودشان و ضلالتشان. 🔸گروه اول از سوی خدا به امامت منصوب می شوند. 🔸اما گروه دوم با زور❌ و تهدید و ‌تطمیع و تحقیر مردم را به اطاعت خودشان وا می‌دارند. ⭕️ابـوبصیر به امام صادق گفت «‏أَشْهَدُ أَنَّکَ إِمَامِی» گواهی می دهم تو امام من هستی. آنگاه امام صادق (ع) فرمود؛ در قیامت هر گروهی با امامشان محشور می‌شوند، خورشید پرستان با خورشید و ستاره پرستان با ستاره. 🔰✨از امام رضا (ع) روایت شده که رسول خدا درباره همین آیه فرمود؛ در روز قیامت هر گروهی را به نام امام خودشان و نیز کتاب خدا و سنت پیامبر فرا می‌خوانند. این خیلی زیباست که تقسیم بندی مردم در روز قیامت براساس رهبرشان و امامشان است. 👤انسان ناگزیر است🔐 الگو و رهبری را در این دنیا برای خودش انتخاب بکند، تا براساس نگاهی که به امام خودش دارد خودش را مهندسی کند. «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ..» آثار مسئله انتخاب و رهبری و اطاعت از او‌ یعنی تا قیامت ادامه دارد. 💥قیامت نه تنها دادگاه افراد است بلکه محکمه ی بزرگ امت ها، ملت ها، احزاب، مکتب ها و حکومت هاست ... خیلی باید مراقب باشیم.⚠️ ⚠️لذا جایگاه امام و ولایت در متن زندگی باید باشد، نه آنکه صرفا موضوع اعتقادی و در حاشیه باشد! 👈رهبر زمینه ساز سعادت و یا شقاوت مردم‌ است، یعنی آن دو نکته ای که هست امام نور و امام نار، ما باید توجه بکنیم، توجه به کدام امام داریم⁉️ لذا باید نسبت به زندگی خودمان براساس آن نگاهی که به امام خودمان داریم توجه بکنیم. ⬇️⬇️⬇️
✅چند نکته اینجا قابل تأمل هست؛ 🔹هر انسانی باید ببیند👀 در این دنیا دنباله رو چه کسی است و چه کسی را امام و مقتدای خودش تا قیامت قرار می دهد. 🔹آنچه که سبب می شود که عده ای بلغزند و از امام حق فاصله بگیرند و دنباله روی امام نار🔥 بشوند چه اموریست؟ چندنکته را باید اینجا دقت کنیم مواردی که ما را از امام دور می کند اصلاح کنیم و خدای ناکرده سراغ امام نار نرویم، دنبال امام نور باشیم.👇 👈امام حق در پی رشد و تربیت ماست، درمان💊 دردهای ماست و در راه رشد و درمان و مسائلی ست برای ما نسخه می‌پیچد تا ما را توحید محور و امام محور کند. پس توجه بکنیم اگر کسانی، دستوراتی می‌دهند که منطبق با شریعت، منطبق با نگاه قرآنی📖، منطبق با نگاه توحیدی نیست فاصله بگیریم. 👈شیفته قدرت و دنبال مال دنیا بودن انسان را از امام دور می کند مصداق های تاریخی📚 داریم آنچه که طلحه و ‌زبیر را از امام خودشان دور کرد، و کوفیان را در برابر امام قرار داد. 👈بی بصیرتی و جهل به مقام و منزلت و عصمت امام است. آنچه که خوارج❌ را از امام خودشان فاصله انداخته بود. 👈کسی که امام تعیین شده از سوی خدا را نپذیرد نباید توجه به او بکنیم، امام نار هیچ وقت🚫 از سوی خدا نیست. ⚠️لذا باید توجه ویژه ای داشته باشیم که اهل جهنم🔥 کسانی هستند که نسبت به امام خودشان بی توجه بودند. در دنیای امروزی بحث ″معرفت به امام و توجه به امام″ را باید خیلی جدی بگیریم و بتوانیم جزء انسانهایی 👣 باشیم که در مسیر آرمانهای امام قرار بگیریم. 🖇 15 🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری @bonyadsari
ایات مهدوی 15.mp3
2.81M
💠 سلسله مباحث 15 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 15 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari
هدایت شده از ️حقیقت واصل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 پویش کشوری قرائت " 🌙 هرروز، بعد از نماز صبح 🌺بیایید از همین اوایل ماه مبارک رمضان پویش خواندن روزانه دعای عهد را داشته باشیم که ان شاءالله توفیق حاصل شود ما هم بتوانیم از یاران حضرت باشیم ... @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌺 راهکارهای زندگی موفق در قرآن 🌺 #جزء_چهاردهم
🌹 نکات کلیدی و کاربردی در جزء پانزدهم قرآن کریم 👌
️حقیقت واصل
🌹 جزء پانزدهم قرآن وجود مرفهین بی‌درد در جامعه، زمینه‌ساز قهر الهی است
هدایت شده از ️حقیقت واصل
۲۵۰ساله به‌مناسبت میلاد (ع) ✅هنر امام حسن علیه‌السلام، جلوگیری از در 🔷این، هنر امام حسن مجتبی‌ (علیه‌السلام) بود. امام حسن مجتبی‌ کاری کرد که -که از مکه شروع شده بود و به و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود- در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند. 🔻منتها اگر نه به شکل حکومت -زیرا ممکن نبود- لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، است.
🌹امام حسن مجتبی (علیه السلام) مَنِ اتَّکلَ علی حُسنِ الاختِیارِ مِنَ اللّه، لَم یتَمَنَّ أنّهُ فی غَیرِ الحالِ التی اختارَها اللّه لَهُ. هرکه به حُسن انتخاب خداوند تکیه کند، جز آن وضعی را که خدا برایش برگزیده است، آرزوی داشتن وضعی دیگر نکند. 📚بحارالانوار مجلسی،ج ۷۸،ص۱۰۶ 🌹 🌹
| کریم اهل‌بیت، طلایه‌دار مواسات 🔻گستره، مبانی و آثار مواسات در سیره امام حسن علیه‌السلام 🔗مطالعه متن کامل یادداشت: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45528 💻 @khamenei_maaref
🎙 | قیام امام حسن علیه‌السلام 🔻 بررسی قیام حسنی براساس تحلیل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگرفته از کتاب دو امام مجاهد 🔹 در اذهان عامّه‌ی مردم کمتر کسی از واژه‌ی نهضت حسنی و قیام حسنی برای این حرکت سیاسی امام مجتبی (علیه‌السّلام) استفاده می‌کند، ولی با دقّت در متون و اسناد تاریخی بارقه‌های قیام حسنی در این رویداد تاریخی چشم اندیشمندان را خیره و زوایایی از یک حقیقت نامکشوف را عیان می‌سازد. 🔸 رفتار سیاسی امام حسن مجتبی و تقابل ایشان با معاویه یکی از پر چالش‌ترین و ابهام انگیزترین حرکات سیاسی امامان معصوم شیعه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود به سال ۵۱ بخشی از این زوایای پنهان را رونمایی کرده‌اند. ایشان براساس آیات قرآن و مدارک متقن تاریخی اولاً صلح را به آتش‌بس معنا می‌کنند، ثانیاً ماهیت این آتش‌بس را قیام و جهاد تحلیل می‌کنند. 🔹 بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت، قرائت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جنبش سیاسی امام حسن (علیه‌السّلام) را براساس کتاب «دو امام مجاهد» تبیین می‌کند. 🔍 مطالعه متن کامل یادداشت: farsi.khamenei.ir/others-note?id=43836
🔍 تحلیل زندگی مبارزاتی امام حسن (علیه‌السلام) ▪️ کتاب دو امام مجاهد مشتمل بر شش گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای در سالهای ۵۱ و ۵۲ است که درباره‌ی مبارزات امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) ایراد شده است. دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیّه‌ی ارشاد تهران انجام شده است. 🔍 گزیده گفتار اول؛ سیمای واقعی صلح امام حسن (علیه‌السلام) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43833 🔍 گزیده گفتار دوم؛ نظریه انسان 250 ساله و پایگاه رفیع امام حسن (علیه‌السلام) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43834 🌾🌼🌾🌼🌾🌼
⚡ امام حسن(علیه‌السلام) شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است 🔻 رهبرانقلاب: من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟ 🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند. 🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‌اى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است. 🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند. 📖 منبع: کتاب دو امام مجاهد، صص۴۲-۴۴ 🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
🟢 آن كه سرنوشتش‏ اين‏ بود كه تمام عمر خود را به سوختن و ساختن به سر برد، كار او بسى سنگين‌تر است.‌ (یادداشتهای استاد مطهری، ج۹، ص۳۱۱) 🔹اگر انسان خوب توجه کند می‌فهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن‏(ع) حتی از امام حسین(ع) بیشتر است. 🔸همان نشاط شهادتی که در امام حسین(ع) هست در امام حسن(ع) هم هست ولی ایشان در دوره‌ای قرار گرفته که باید صبر و خودداری کند تا موقع و وقت برسد و آن موقع و وقت، وقتی است که ایشان از دنیا رفته‌اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله الحسین(ع) رسیده است. 🔹 اگر امام حسن(ع) در نماز جمعه‏ آنها شرکت نمی‌کرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین می‌شد. امام و خطیب جمعه بالای منبر می‌رفت و در حضور امام حسن(ع)، پدر بزرگوارش علی(ع) را سبّ و لعن می‌کرد. اینها شوخی نیست. 🔸 این است که برای امام حسن(ع) درست گفته‌اند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچکترین رنجی بود که او در دنیا دید. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۴۳ (با تلخیص)
🔻 گاهی شهید شدن آسان تر از زنده ماندن است! 🔻رهبر معظم انقلاب: 🔹 « گاهی شهید شدن، آسان تر از زنده ماندن است. آدم های اهل معنا، اهل حکمت و دقت، خوب درک می کنند گاهی زنده ماندن و زندگی کردن و در یک محیطی تلاش کردن، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقا خدا پیوستن است....امام حسن(ع) این سخت تر را انتخاب کرد»
هدایت شده از شناخت رهبری
15 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بعثت در نبوت.mp3
17.56M
🌀 برای 🔊 صوت کتاب در قرآن را با صدای استاد بشنویم... 📢 انتشار روزانه سلسله جلسات در ایام ماه مبارک رمضان 1353 📢 💠 جلسۀ پانزدهم: بعثت در نبوت 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/70057984Cca1b147a1d
️حقیقت واصل
3⃣5⃣نامه ۵۳ نهج البلاغه ✅نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر فهرست مطالب ۱_ ضرورت خود سازى  ۲
4⃣5⃣نامه ۵۴ نهج البلاغه نامه اى از آن حضرت (ع) به طلحه و زبير با عمران بن حصين خزاعى. آن را ابو جعفر اسكافى در كتاب مقامات در مناقب امير المؤمنين (ع) آورده است: اما بعد. شما نيك مى دانيد، هر چند كتمان مى كنيد، كه من آهنگ مردم نكردم تا آنها آهنگ من كردند. من از آنها بيعت نخواستم تا آنها با من بيعت كردند. شما دو تن از كسانى بوديد كه به سوى من آمديد و به من دست بيعت داديد. بيعت كردن مردم با من، بدان سبب نبود كه مرا قدرتى است غالب يا مالى است مهيا. اگر شما از روى رضا با من بيعت كرده ايد از اين بيعت شكنى باز گرديد و بر فور توبه كنيد و اگر به اكراه بيعت كرده ايد، به سبب تظاهر به طاعت و در دل نهان داشتن معصيت، راه بازخواست خود را بر من گشاده داشته ايد. به جان خودم سوگند، كه شما از ديگر مهاجران به تقيه و كتمان سزاوارتر نبوده ايد. نپذيرفتن بيعت من، پيش از آنكه داخل در بيعت شويد، براى شما آسانتر بود از بيعت كردن و خارج شدن از آن. پنداريد كه من عثمان را كشته ام. ميان من و شما از اهل مدينه، كسانى هستند كه نه با من هستند و نه با شما. اينان قضاوت كنند تا هر كس هر اندازه در اين امر دخالت داشته بر گردنش آيد و از عهده آن برآيد. اى دو مرد سالخورده، از اين رأى و نظر كه داريد، بازگرديد كه اگر امروز چنين كنيد، تنها عار گريبانگير شماست و اگر داورى به قيامت واگذاريد، هم عار است و هم نار. والسلام.
5⃣5⃣نامه ۵۵ نهج البلاغه نامه اى از آن حضرت (ع) به معاويه: اما بعد، خداى سبحان دنيا را براى آخرت، كه پس از آن مى آيد، آفريده است. و مردمش را مى آزمايد تا معلوم شود كدام يك به عمل نيكوترند. ما براى دنيا آفريده نشده ايم و ما را به كوشش در كار دنيا امر نفرموده اند. ما را به دنيا آورده اند تا بيازمايندمان. خداوند مرا به تو آزموده است و تو را به من. و يكى از ما را حجت آن ديگر قرار داده. پس تو در پى دنيا تاختى و به تأويل قرآن پرداختى و مرا به جنايتى متهم ساختى، كه دست و زبان من در آن دخالتى نداشته اند. تو و مردم شام اين بهتان را برساختيد. عالم شما جاهلتان را برانگيخت و ايستادگانتان، نشستگانتان را. پس در باره خود از خداى بترس و زمام خود از دست شيطان به در كن و روى به آخرت نه كه راه آخرت راه ما و راه توست. و بترس كه بزودى تو را حادثه اى رسد كه ريشه ات را بركند و نسلت را براندازد. براى تو سوگند مى خورم، سوگندى عارى از هر دروغ، كه اگر دست تقدير مرا و تو را به هم رساند، همچنان در برابر تو خواهم بود. «تا خداوند ميان ما داورى كند كه او بهترين داوران است.».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «دستم را بگیر» تقدیم به سپهبد سرافراز حاج قاسم سلیمانی
️حقیقت واصل
#آیات_موضوعی_خانوادگی 🌹جزء ۱۴ قرآن ✅✅بهشت جایی که از کینه خبری نیست إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَن
🌹جزء ۱۵ قرآن ✅ موضوع آیه :مراقب سخن گفتن خود باشید و نیکو سخن بگویید ✨وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً «اسراء/۵۳» وبه بندگانم بگو: سخنى گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد مى‌كند. همانا شيطان همواره براى انسان، دشمنى آشكار بوده است. نکته ✅كلام احسن» شامل هر نوع سخن شايسته است، همچون: سلام، دعا، ارشاد، اظهار محبّت، امربه‌معروف و نهى از منكر، ذكر خدا، توبه و استغفار و امثال آن. 🔺- در دعوت به كلام نيكو، بايد خود نيكو سخن بود. «يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» 🔺 كلام و گفتار خوب، زمينه‌ساز محبّت، و سخن‌ناروا، زمينه‌ساز انواع وسوسه‌هاى شيطانى است. آرى سخن نيكو، زمينه‌ى وسوسه را مى‌زدايد. يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ‌ ... 🔺در خانواده بخصوص باید سخن گفتن نیکو ترویج شود . باید اعضای خانواده خود را ملزم کنند که با کلام زیبا با هم سخن بگویند . 🌹کلامی محبت آمیز 🌹 کلامی بدون طعنه و کنایه 🌹 و کلامی بدون توهین و سرزنش و تحقیر... 🔰شیطان در کمین خانواده هاست اگر مراقبت نباشد. @hagigatevasel
@amarha - جزء شانزدهم.mp3
3.95M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید. 🕋 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال :
4_410271390831215965.mp3
1.44M
🌹 شانزدهم ماه مبارک رمضان 🌹اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ 🌹خـدايا مـرا در اين مـاه به همراهۍ و همسويے با نيكان توفيق ده، و از همنشينے با بدان دور بدار و به حق رحمتت بہ خانہ آرامـش جايم ده، و بہ پرستيدگے ات اى پرستيده جهانيان
️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه بیست ونهم استادعلیزاده پیرامون مباحث آسیب شناسی مهدویت: طبق روایت
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه سیم استادعلیزاده درموردآسیب شناسی مباحث مهدویت: سوال:عدداصحاب خاص امام زمان(عج)بعدازظهورچندنفراست؟ پاسخ:باتوجه به روایات متواتر٬عدداصحاب امام عصربه تعدادلشکرپیامبردرجنگ بدر۳۱۳نفراست.قندوزی درتفسیرآیه(ولَئِن أخَّرنا......إلی أمة معدودة)ازامام باقروامام صادق(علیهماالسلام)نقل کرده که فرمودند:«هماناامت معدوده۳۱۳نفری ازاصحاب امام مهدی درآخرالزمان است همانندعدداهل بدرکه دریک ساعت اجتماع میکنند»روایت دیگرازمحمدبن مسلم ازامام باقر(ع):«اول کسی که ازطرف خداوندبااوبیعت میکندحضرت جبرئیل است ونیرازمردم۳۱۳نفربااوبیعت خواهندکرد»روایت دیگرازامام باقر:«قائم ازماباترس یاری شده وبانصرت تأییدخواهدشدتاآنکه فرمودهنگامیکه خروج میکندبرکعبه تکیه میکندو۳۱۳نفربه دور او گردآیند»👈عدداصحاب خاص حضرت همان۳۱۳نفربوده که به تعدادافرادی هستندکه درجنگ بدرهمراه پیامبربودند. سوال:آیاامام زمان غیراز۳۱۳نفراصحاب دیگری نیزدارند؟ پاسخ: ازروایات استفاده میشودکه اصحاب امام زمان بعدازظهوراز ده هزارنفرکمترنیست.محمدبن مسلم ازامام باقرنقل میکندکه امام فرمود:«هرگاه بر او ده هزارمردجمع شدپس درروی زمین معبودی به جز خدا باقی نخواهدماند»دراینکه مقصودازاین روایت وروایاتی که اصحاب حضرت را۳۱۳نفرمعرفی کرده است چنداحتمال وجوددارد ازقبیل: ۱)اصحاب حضرت به جهت تفاوت درجه اخلاص آنهابه دودسته تقسیم میشوندبه اینصورت که۳۱۳نفرازآنهادرکمال درجه اخلاص هستندوبقیه تا ده هزارنفردیگر درمرتبه های پایین ترهستند. ۲)اختلاف دودسته درسرعت ملحق شدن آنهاورسیدن آنان به حضرت مهدی است به این نحوکه۳۱۳نفرازدیگران زودتربه امام میرسند. ۳)اختلاف درسرعت ایمان وبیعت نمودن باحضرت است‌ ۴)اختلاف حضرت دردفاع نمودن ازحضرت است. ۵)شایداین اختلاف دوروایت به لحاظ وظایف وکارهایی است که به جهت اختلاف درجه اصحاب به آنهامحول خواهدشدیعنی۳۱۳نفرازفرماندهان هستندوبقیه جزءسپاه۳۱۳نفرند. سوال:اصحاب حضرت مهدی چگونه واردمکه میشوند؟ پاسخ: چنداحتمال وجوددارد: ۱)این جماعت به صورت اعجازوباسرعت واردمکه میشوندچون برخی روایات صریحابه این مورداشاره میکنندکه آنهادریک ساعت ودریک جایی اجتماع میکنندمنتهابرخی روایات تصریح به اعجازمیکنندمثل روایت:«انصار او ازاطراف زمین به خدمت حضرت میرسنددرحالیکه زمین برای آنهامیچرخدتااینکه بااوبیعت کنند»ویاروایت دیگر. ۲)مردم چنددسته بشوندمثلاگروهی از راه طبیعی خدمت امام عصرمشرف میشوند٬برخی نیزشب هنگام که دررختخواب خودخوابیده اندناگهان خودشان رادر مکه می‌یابند٬گروهی نیزبر ابر سوارمیشوندودر روز خدمت امام عصرشرفیاب میشوند. ۳)همگی باسفرعادی به خدمت امام عصرمیرسند.چون همانگونه که در روایات اشاره شده که٬به اسم مهدی درماه رمضان ندا داده میشودوظهورحضرت در۱۰محرم است ودرفاصله این مدت مخلصین خودرابه امام عصر(عج)میرسانند. ازبین سه احتمال فوق٬احتمال سوم ترجیح داده میشود. سوال:اصحاب امام زمان ازچه کشورهایی هستند؟ پاسخ: شیخ طوسی به سندخودازامام باقرنقل میکند:«بین رکن ومقام سیصدوچندنفربه تعداد اهل بدرباقائم بیعت خواهندکرد٬درمیان آنهانجیبانی ازمصروشخصیتهایی ازشهر شام واخیاری ازاهل عراق است»حضرت علی میفرمایند:«درود برطالقان پس همانا برای خداونددرآن گنجهایی است که ازطلا ونقره نمیباشد٬درآن مردانی است که خداوند شناخت تمام ازآنهاداردوآنهاهمان یاوران مهدی آخرالزمانند»ونیزابن طاووس درکتاب(الملاحم والفتن)اسامی بسیاری ازاصحاب امام راباشهرهای گوناگون نقل کرده است. سوال:آیادرمیان اصحاب امام٬عرب وجودندارد؟ پاسخ: روایتی ازمرحوم مجلسی ازامام صادق(ع) است که امام میفرمایند:«از عرب بپرهیزچون برای آنهاخبرناگواری است آگاه باش که هیچکس ازعرب باقائم خروج نخواهدکرد»امااین روایت به جهت وجودی افرادی همچون موسی الآبار واسباط بن سالم که مجهول الحال هستند٬ضعیف است وتوثیقی به این دوفردنیست.۲)سوای ضعف سند٬این حدیث کاملامعارض بااحادیث دیگری است که دلالت براین میکندکه برخی اصحاب وانصارامام زمان ازعرب است ازجمله این روایات:امام باقرفرمودند:«بین رکن ومقام سیصودواندی به تعدادافرادبدرباقائم بیعت خواهندکرددرمیان آنهانجیبانی ازاهل مصروابدالی ازاهل شام واخیاری ازاهل عراق است آنگاه دین راتامقداری که خدا بخواهد٬برپاخواهدداشت.» سوال:آیادرمیان اصحاب امام زمان(عج)زن وجوددارد؟ پاسخ: دربرخی روایات استفاده میشودکه درمیان اصحاب حضرت٬تعدادی زن نیزوجودداردنعمانی درکتاب الغیبه ازامام باقرمیفرماید:«به خداسوگند سیصدواندی خواهندآمد و۵۰نفرزن دربین آنهاست»روایت دیگرازمفضل ازامام صادق:«همراه حضرت قائم۱۳زن هستندعرض کردم آنهاچه نقشی خواهندداشت؟امام فرمود:زخمی هارامداوا خواهندکردوازبیماران پرستاری میکنندهمچنانکه همراه رسول خدا(ص)بودند.» سوال:آیایاران زن٬ازجمله۳۱۳نفرهستند؟ پاسخ:مطابق برخی روایات۵۰نفر اززنانی که دررکاب امام مهدی هستندازمیان۳۱۳نفریاران خ