السلام علیک یا صاحب الزمان ( عج )
پا به پای سحر از کوه و کمر می آیی
من و دیدار تو ؟ افسوس ، مگر میایی ؟
الهم عجل لولیک
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت افکارواندیشه های امیرالمومنین وعمل به آن
رور آغازین هفته شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
یارب العالمین
واکنش حضرت امیر مؤمنان امام علی
(علیه السلام) به پیشنهاد تبعیض اقتصادی
مساوات در تقسيم بهرههاى عمومى
امام علی (سلام الله علیه) در پاسخ به پيشنهاد برخى از ياران مبنى بر زيرپا گذاشتن مساوات در تقسيم بهرههاى عمومى و سرانهِٔ جامعه، و بيشتردادن به اشراف عرب و قريش و آنان كه بيم مخالفتشان مىرفت و نگرانى از جداشدنشان و پيوستنشان به معاويه وجود داشت، فرمود:
«أَتَأْمُرونِّي أَنْ أَطلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلّيِتُ عَلَيْهِ؟
وَ اللهِ لاَ أَطُوُرُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِيرٌ، وَ مَا أَمَّ نَجمٌ فِي السَّمَاءِ نَجمًا. لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ، فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ لَهُمْ ».
.
پرهیز ازستم به مردم
آيا مرا فرمان مىدهيد تا پيروزى بجويم به وسيله ستمكردن دربارهٔ آنان كه سرپرست ايشانم؟
سوگند به خدا كه به چنين چيزى نزديك نشوم تا آنگاه كه شبانه روزان، از پى يكديگر آيد، و تا هنگامى كه ستارهاى در آسمان به دنبال ستارهٔ ديگر برآيد!
اگر دارايى از آنِ خود من بود، بىگمان همگان را برابر مىداشتم، تا چه رسد كه دارايى، از آنِ خودشان است.
نهجالبلاغه ، کلام ۱۲۶
التماس دعا
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت فرصتها وتهدیدات ایام جوانی وتقویت مباني معرفتی و دینی
روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاذلاجلال والااکرام
شگفت انگیزی رابطه جوانان و حضرت ولی عصر
جوانان و امام زمان
رابطه جوانان و حضرت ولی عصر رابطه شگفت انگیزی است، اسلام در روان کاوی شخصیت جوان می گوید :
جوان دارای قلبی رقیق و دلی نرم است ، پس حق را زودتر می پذیرد،
مروری به صفحات تاریخ
ابو جعفر احول می گوید: وقتی از بصره برگشتم، امام صادق علیه السلام به من فرمود :
وَ أَنَا أَسْمَعُ أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ ؟
شنیده ام به بصره رفتی؟ عرض کردم آری!
فرمود:
قَالَ علیه السلام:
كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ
مردم را در گرایش به ما چگونه دیدی؟ گفتم : بسیار سست و بی خیال
حضرت فرمود:
عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ
باید سراغ جوانان می رفتی ؟ چرا که جوانان سریعتر به خوبی ها جذب می شوند...
برگی ازتاریخ اسلام
رسول خدا فرزند پسر نداشتند و پسرانشان پس از تولد در کودکی از دنیا رفتند ، اما حضرت یک پسر خوانده دارند به نام _ زیدبن حارثه _
زید قبل از بعثت ، سر از خانه جناب خدیجه کبری در آورد ، خدیجه سلام الله علیها نیز او را به رسول اکرم بخشید و حضرت هم ایشان را آزاد کرد،
از اولین مسلمانان است و تنها کسی است که نامش در قرآن آمده است....
وی در جنگ موته به همراه جعفر بن ابی طالب برادر امیر مومنان علیه السلام به شهادت رسید و مرقدشان در اردن است....
وقتی در مکه همشهریان خودش را دید خبر سلامتی خود را به واسطه همشهریان به پدر و مادرش رساند
پدرش خدمت حضرت رسید و درخواست کرد که اجازه بدهید پسرم باز گردد
حضرت اختیار را به خودش داد و او گفت: تا رسول خدا هست به کسی دیگری ملحق نمی شوم....
عشق او در جوانی به رسول خدا بسیار بود و او در محبت به رسول الله زبانزد عام خاص بود.
یاران ولی عصر هم جوانند
آری جوان اینگونه اثر پذیر است
نکته مهم این است که یاران ولی عصر هم جوانند ، و حضور پیران در سپاه حضرت چون سرمه در چشم است.....
سه آفت خطرناک دوران جوانی
جوان یک کانون صفات متضاد است ، بطوری که هم گمراهی در این دوران عجیب است و هم هدایت.....
هم شهوت جانکاه
سه آفت دوران جوانی از همه خطرناک تر است:
اول: خشم
خدای متعال در قرآن جانشین پیامبری چون الیسع را جوانی به نام ذا الکفل معرفی می کند چراکه غضب نمی کرد....
دوم: غرور جوانی
خداوند جناب ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء را به همین صفت ستوده است....
سوم : شهوت...
که قهرمان پاکی ها در قرآن یوسف است که در جوانی درخشید...
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت آیات الهی وعمل به آن
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
یاقاضی الحاجات
مفهوم شناسی واژه خاویه درقرآن
معنا شناسی َخاوِيَة
به شکستن و فرو ریختن هر شئ که درون آن تهی باشد گفته می شود.
(أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا)
می دانیم درون یک خانه تهی است، اگر عرش یا سقف آن بشکند و فرو ریزد چهار دیواری آن باقی می ماند.
خانهٔ های سقف فروریخت
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا
" اشاره به خانه هایی دارد که سقف شان فرو ریخته و تنها چهار دیواری آن ها برای عبرت باقی مانده اند.
"فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ"
که مراد از خَاوِيَةً در این آیه به این معناست.
وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا
حاصل شرک وگمان بدبخداوند
آیه اشاره دارد به کسی که مشرک به خداوند بود و گمان کرده بود با پُر کردن سرمایه خود در باغ،
آن باغ او را نجات خواهد داد که با دیدن ویرانی باغ اش دو دست خود به نشان حسرت به هم می زند و می گوید: این چه بود، من (انفاق) سرمایه خود در آن پر کردم و اکنون
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا"
ویرانه ای بیش ندارم؟!
نابودی قوم عاد با تندباد
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ
اشاره به نابودی قوم عاد با تندباد دارد. "نَخْلٍ خَاوِيَةٍ" اشاره به درخت نخل است که برعکس درختان دیگر درون اش پُر نیست، برای همین به عنوان الوار استفاده نمی شود و چون میان تهی است زود می شکند و می افتد.
سوره حلقه. آیه ۷
سوره کهف . آیه ۴۲
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت آیات الهی وعمل به آن
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
یاقاضی الحاجات
مفهوم شناسی واژه خاویه درقرآن
معنا شناسی َخاوِيَة
به شکستن و فرو ریختن هر شئ که درون آن تهی باشد گفته می شود.
(أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا)
می دانیم درون یک خانه تهی است، اگر عرش یا سقف آن بشکند و فرو ریزد چهار دیواری آن باقی می ماند.
خانهٔ های سقف فروریخت
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا
" اشاره به خانه هایی دارد که سقف شان فرو ریخته و تنها چهار دیواری آن ها برای عبرت باقی مانده اند.
"فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ"
که مراد از خَاوِيَةً در این آیه به این معناست.
وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا
حاصل شرک وگمان بدبخداوند
آیه اشاره دارد به کسی که مشرک به خداوند بود و گمان کرده بود با پُر کردن سرمایه خود در باغ،
آن باغ او را نجات خواهد داد که با دیدن ویرانی باغ اش دو دست خود به نشان حسرت به هم می زند و می گوید: این چه بود، من (انفاق) سرمایه خود در آن پر کردم و اکنون
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا"
ویرانه ای بیش ندارم؟!
نابودی قوم عاد با تندباد
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ
اشاره به نابودی قوم عاد با تندباد دارد. "نَخْلٍ خَاوِيَةٍ" اشاره به درخت نخل است که برعکس درختان دیگر درون اش پُر نیست، برای همین به عنوان الوار استفاده نمی شود و چون میان تهی است زود می شکند و می افتد.
سوره حلقه. آیه ۷
سوره کهف . آیه ۴۲
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت وظایف دینی وعمل به آنها
روز سهشنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاالرحم الراحمین
نگرشی برنکات کاربردی تفســــــیری درچگونگی رفتــــــار بـــا والـــــــــــدین درقرآن
معانی شناسی واژه های
:
1. «احسان» در بالوالدین احسانا
2. «اٌف » در. و لاتقل لهما اف
3. « قول کریم» قل لهما قولا کریما
4. «خفض جناح » در آیه
و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه
در تفسیر امام صادق علیه السلام
.احسان در بالوالدین احسانا
از امام صادق (ع) پرسیده شد
:«معنای احسان در این سخن ایزد تعالی (و بالوالدین احسانا) چیست؟»
حضرت فرمود: «آن احسان، این است که مصاحبت با آن دو را نیکو به جا آوری و به گونه ای رفتار نکنی که مجبور شوند، آن چه را که احتیاج دارند، [بر زبان آورند] و از تو بخواهند [بلکه آن هنگام که احساس کردی که آنان به چیزی نیاز دارند، پیش از این که نیازشان را اعلام کنند، تو، حاجت شان را برآور] هر چند خودشان هم [از نظر مالی] بی نیاز باشند. آیا این ایزد نیست که می گوید: «به نیکوکاری نخواهید رسید مگر از آن چه دوست می دارید، بخشش کنید».(لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون)
. «اٌف » در لاتقل لهما اف:
به ایشان عرض شد: «پس معنای این سخن ایزد تعالی
(اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما)چیست؟».
حضرت فرمود: «هرچند تو را کتک زده باشند.»
سپس حضرت فرمود: «اگر خداوند چیزی را کم تر از اف می دانست، همانا، آن را نهی می کرد. کم ترین درجه عاق شدن، این است که مرد به پدر و مادرش با خیره شدن و با تندی نگاه کند».
« قول کریم» در قل لهما قولا کریما:
به ایشان عرض شد: «معنای این سخن ایزد تعالی (و قل لهما قولا کریما) چیست؟».
حضرت فرمود: «این است که فرزند بگوید: "غفر الله لکما".قول کریم، این سخن است ».
نگاه رحمت و دل سوزی
.خفض جناح » در آیه
و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه:
به ایشان عرض شد: «معنای این سخن ایزد تعالی (و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه) چیست؟».
حضرت فرمود: « منظور این است که به آن دو نگاه نشود، مگر نگاه رحمت و دل سوزی، و این که صدایت را بلندتر از صدای آن دو نکنی، و این که دست ات را مقدم بر دست آنان نداری و جلوتر از آنان حرکت نکنی، و این که بگویی:
(رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا)».
ان الامام الصادق (ع) سئل عن هذه الآیه. فقیل [له]: «ما هذا الاحسان فی قوله تعالی (و بالوالدین احسانا) ؟». فقال:
«هو ان تحسن صحبتهما و لا تکلفهما ان یسالاک مما یحتاجان الیه شیئا و ان کانا مستغنیین. ا لیس الله تعالی یقول: (لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون)
سوره اسرا آیه ۲۳ و۲۴
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق پیروی وعمل ازسیره رفتار عملی حضرات معصومین علیهم السلام
یاحی یاقیوم
جسارت و سبک شمردن بندگان خدا ازمنظر امام صادق علیه السلام
چرا شما ما را سبک و بی ارزش می کنید؟
امام صادق (ع) به همراه بعضی از اصحاب و دوستان خود، برای انجام مناسک حجّ خانه خدا، به سوی مکه معظّمه حرکت کردند.
در مسیر راه، جهت استراحت در محلّی فرود آمدند، آن گاه حضرت به بعضی از افراد حاضر فرمود: چرا شما ما را سبک و بی ارزش می کنید؟
یکی از افراد از جا برخاست و گفت: یاابن رسول اللّه! به خداوند پناه می بریم از این که خواسته باشیم به شما بی اعتنائی و توهینی کرده و یا دستورات شما را عمل نکرده باشیم.
پناه برخدا ازجسارت وتوهین به مؤمن
حضرت صادق (ع) فرمود: چرا، تو خودت یکی از آن اشخاص هستی
آن شخص گفت: پناه به خدا، من هیچ جسارت و توهینی نکرده ام.
حضرت فرمود: وای بر حالت، در بین راه که می آمدی در نزدیکی جُحفه، تو با آن شخصی که می گفت: مرا سوار کنید و با خود ببرید، چه کردی؟
بی اعتنایی وسبک شمردن مؤ من
و سپس حضرت افزود: سوگند به خدا، تو برای خود کسر شأن دانستی، و حتّی سر خود را بالا نکردی؛ و او را سبک شمردی و با حالت بی اعتنائی از کنار او رد شدی! و سپس حضرت در ادامه فرمایش خود افزود: هرکس به یک فرد مؤ من بی اعتنائی و بی حرمتی کند، در حقیقت نسبت به ما بی اعتنائی کرده است؛ و حرمت و حقّ خدا را ضایع کرده است.
کافی: ج 8، ص 88، وسائل الشّیعة: ج 12، ص 272)
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi