eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 اصلاح ، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهریه و باطنیه است. و از راههای اصلاح نماز، جدی در حال شروع به نماز به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. ‎‌‌‌‌‌‌@haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمومنین امام على عليه السلام: 💭 انديشيدن درباره نعمت هاى خدا، چه نيكو عبادتى است. التَّفَكُّرُ في آلاءِ اللّهِ نِعمَ العِبادَةُ 📙غررالحكم حدیث1147 ‎‌‌‌‌‌‌@haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز در گلدان بندگی درون زندگی، عشق بکار گل دوستی، گل صداقت گل محبت و گل مهربانی گل دیگر گرایی ومردم دوستی خواهی دید گلدان وجودت از همه گلهای عالم خوشبوتر میشود وهم محبوب خداوند خواهی گشت 🌷سلام صبحتون بخیر و نیکی 🌷 ‎‌‌‌‌‌‌@haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه تقوی درون واخلاص درعمل روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات یاحی ویاقیوم *لزوم خودسازی و مهار خواهشهای درونى برای زمامداران و صاحبان قدرت* *پرهیز ازخودمحوری وقدرت طلبی* انسان در جايگاه مسئولیت پذیری جامعه وزمامداری و مديريت درامور اداره جامعه ، علاوه بر مهارهاى بيرونى، نيازمند مهار درونى است؛ عاملى كه انسان را از درون حفظ كند و مانع خودمحورى، قدرت طلبى، تندى و تيزى و تجاوزگرى او گردد. هرچند وجود مهارهاى بيرونى براى سرپرستان و كارگزاران ضرورى است، امّا كافى نيست، و مهارسازى درونى كارى اساسى است ، *کنترل نفس خویش ازپیروی شهوات* چنان که امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامۀ مالک اشتر بدين امر توجّه داده و فرموده است: *وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ، وَ يَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ* و او را فرمان داد كه نفس خويش را از پيروى شهوت ها مهار سازد، و در هنگام سركشى ها آن را [ از نافرمانى ها ] بازدارد، زيرا نفس فرمان دهنده به بدى است. اين بيان نشان مى دهد كه مهار درونى در جايگاه قدرت تا چه حد ضرورت دارد؛ و امام (ع) درباره اين مهارسازى دو عبارت به كار برده است : *«أَنْ يَكْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ»* (نفس خويش را از پيروى شهوت ها مهار سازد). *وَ يَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ»* (و در هنگام سركشى ها آن را [ از نافرمانى ها ] بازدارد). تعبير *«كسر نفس من الشهوات* » در اصل شكستن خواسته هاى نفسانى و خواهش هاى درونى و شهوانى است كه بيانگر نهايت مهارسازى و بازدارندگى است؛ و اين شدّت بيان مى رساند كه تهديد خواهش هاى درونى تا چه حد است كه لازم است اين گونه نفى شود و مهار گردد. همچنين تعبير *«وزع نفس عند الجمحات* جلوگيرى و بازدارندگى نفس است آن هنگام كه خواهش هاى آن چون اسبان سركش سواركاران خود را به سوى هلاكت مى برند و از دست سواران هيچ كارى برنمى آيد. *شدت خطرقدرت زدگی برای مدیران جامعه* امام (ع) با به كار گرفتن واژه «جَمَحات» كه جمع «جَمَح» است مطلبی بسیار مهم را در قدرت زدگی و عوارض آن بیان کرده است. «جَمَح» سركشى اسب، تند رفتن و شتاب گرفتن اسب است در حدّى كه راكب آن نتواند مهارش كند؛ و نیز مطلق سركشى است . این بیان شدّت خطر قدرت زدگى را مطرح كرده است و اين كه قدرت زدگى اختيار انسان را سلب مى كند و قدرت بر انسان مسلّط مى شود و آن است كه زمامدار و مدير را راه مى برد. به بيان اميرمؤمنان على (ع) : *«أَلاَ وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا، فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ* هشيار باشيد، خطاكارى ها چون اسبان سركش و چموشى هستند كه خطاكاران بر آن ها سوار شده، عنان گشاده مى تازند تا سوار خود را به آتش دراندازند. مهار نكردن خود در جايگاه حكومت و مديريت، فرد را در چنين موقعيتى قرار مى دهد؛ و لزوم خودسازى از همين روست : *«أَلاَ وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا، فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ.* *لازمه پرواپیشگی برای مسئولان ومدیران جامعه* آگاه باشيد، پرواپيشگى چون شتران رام و آرامى اند كه پرواپيشگان سوار بر آن ها، عنان به دست و آرام، مى رانند تا سواران خود را به بهشت درآرند. نهج البلاغه . کلام ۱۶ نهج البلاغه ، نامۀ ۵۳ ‎‌‌‌‌‌‌@haj_razavi
🔷دنيا از ديدگاه امام على عليه السلام نهج البلاغة عن عبدِ اللّه ِ بنِ عبّاسٍ رضى الله عنه : دَخَلتُ عَلى أميرِ المؤمنينَ عليه السلام بذِي قارٍ و هو يَخْصِفُ نَعلَهُ ، فقالَ لي : ما قيمةُ هذا النَّعلِ ؟ فقلتُ : لا قيمةَ لها ، فقالَ عليه السلام : و اللّه ِ لَهِيَ أحَبُّ إلَيَّ مِن إمرَتِكُم إلاّ أنْ اُقِيمَ حقّاً أو أدفَعَ باطلاً نهج البلاغة ـ به نقل از عبد اللّه بن عباس ـ : در منطقه ذى قار خدمت امير المؤمنين عليه السلام رسيدم . آن حضرت مشغول وصله زدن به كفش خود بود . به من فرمود : ارزش اين كفش چقدر است؟ عرض كردم : ارزشى ندارد! حضرت فرمود : به خدا سوگند كه اين كفش را بيش از فرمانروايى بر شما دوست دارم ، مگر آن كه به وسيله آن، حقى را برپا دارم يا باطلى را بر اندازم .
🎄قال الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام🎄 🌷ما مِن قَطرةٍ أحَبَّ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ مِن قَطْرَتَينِ ; قَطرةُ دَمٍ في سبيلِ اللّه ِ ، و قَطرةُ دَمعَةٍ في سَوادِ اللّيلِ ، لا يُريدُ بها عبدٌ إلاّ اللّه َ عزّ و جلّ ؛ 🌾هيچ قطره اى نزد خدا محبوبتر از اين دو قطره نيست : 🎄قطره خونى كه در راه خدا ريخته میشود و قطره اشكى كه فقط براى خداوند عزّ و جلّ در دل شب فرو مى غلتد!🌾🎄🌾 🍁(بحار الأنوار : ج ۶۹ ، ص ۳۷۸)🍁
مقدمه بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آله و نبهنی لذکرک فی اوقات الغفله واستعملنی بطاعتک فی الایام المهله وانهج لی الی محبتک سبیلا سهله اکمل لی بهاخیرالدنیا والاخره ۱. خدایا بر محمد و آل او درود فرست و مرا دراوقات بی خبری برای یادت بیداری ده و در روزگار مهلت ( زندگی دنیوی) برای فرمانبرداری به کار گیر و برایم راه آسانی به سوی محبتت باز و هموار فرما و به سبب آن خیر دنیا و آخرت را برایم کامل ساز وماخلقت الجن والانس الا لیعبدون ۲. رب اعلا جل جلاله اراده فرمود تا خود را بنمایاند پس جن و انس را آفرید و در میان تمامی مخلوقات بشر را مقام آدمیت بخشید و او را خلیفه خودخواند فتبارک الله احسن الخالقین لازمه احسنت خداوند ، به خودش این است که انسان اشرف مخلوقات و آینه تمام نمای جمال و جلال خداوند باشد انسان موجودی است که صفات عالیه خداوند در او تجلی دارد علی رغم دستگاه خارق العاده بدن و خلقت جسمانی انسان ، قدرت تعقل و نیروی عقل او او را از دیگر مخلوقات متمایز می گرداند تعقل یعنی فهم صحیح و تشخیص و درک راه درست از نادرست، فهمی مطابق با فطرت خدا خواهی آدمی، تلاش برای تقرب واتصال به معبود و دوری از هواهای نفسانی که هاله ای از جهل بر عقل حاکم میشود امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند کم من عقل اسیر تحت هوا امیر ۳. چه بسیار عقولی که در دست هوا و هوس امیر هستند بنابراین اگر عقل از وحی سرچشمه نگیرد و نور دین و ایمان بر عقل نتابد عقل بیراهه رفته و منحرف می گردد حضرت صادق علیه السلام فرمودند العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان عقل آن است که خدای رحمان را پرستش و از وی اطاعت کرده و به واسطه آن بهشت و سعادت کسب شود برای این منظور خدای متعال اولیاء و انبیاء الهی را به عنوان برگزیدگان و راهنمایان قرار داد تا خلایق عبد حقیقی گردند. اسماء و صفات ذات پاک حق در قالب جسم و روح ، متجلی شده و دلیلی باشد برای سجده ی ملایک بر آدم خاکی و موجودی که احسن الخالقین است و با این تجلی باشکوه ،مقام خلیفه الهی از آن او گردد خداوند تعالی به اراده حکیمانه خویش اولیاء اش را در جایگاهی بلند مرتبه مقرر داشت و از طریق اتصال وحی، اسما و صفات خویش را به آنها آموخت و از انوار الهیه خود وجودشان را منور و مطهر نمود تا به عموم بندگانش افاضه فیض نموده و همگی از جن و انس از دستوراتش پیروی کنند به واقع خداوند این ظرفیت وجودی را در انسان به ودیعه گذارد تا حد امکان صفات حسنای اورا به قدر ظرف وجود دریا بند این حرکت باطنی سیری است که انسان را به سوی ذات احدیت میکشاند از تعلقات مادی دو رشده و وابسته خداوند میشود تا انجا که در ظاهر با خلق وجهان مادیست و در باطن محو درخالق یگانه عالم را محضر خدا دیده و با چشم دل محبوب خود را می بیند و درک میکند و چه لذتی از این خوشتر ،که نفس به مرتبه انقطاع الی الله برسد به راستی رب اعلا ادمی را کرامت بخشید ولقد کرمنابنی ادم ۴ جز این نیست که تقوای الهی پیشه کرده و پلیدی ها و بدی ها را از خود دور و از تمایلات نفسانی و وسوسه های شیطانی خود را برهاند اوامر الهی را به جان ودل بسپارد و گناهان را بشناسد افسارنفس را بدست گرفته ودربرابر خواهشهاوتمایلات ناهی کمر همت بسته و جهاد با نفس کند که ان اکرمکم عندالله اتقاکم۵. در کرامت بزرگواری و آقایی نهفته است سخاوت ومهرورزی به مخلوقات خدا، بی انکه نفسش متوقع گردد نفس کریم هم در برابر خداوند خاشع و خاضع است هم در برابر مردان و البته تمام مخلوقات و حتی اشیا و جمادات را از ولی وصاحب نعمت خویش می‌بیند و در برابر عظمت معبود خاشعانه حالت تکریم دارد شخص کریم با انصاف و عدالت و خیرخواهی می اندیشد و عمل می کند که الکرم حسن السجیه واجتناب الدنیه بزرگواری و کرم داشتن منش نیکو و دوری جستن از هر پستی است هر قدرتوجه انسان از شئونات و کرامات روحانی و مقام انسانی اش کم شود و از اولیا و انبیا الهی دوری کند عقلش زائل تر و به بعد حیوانی نزدیک و نزدیک تر می شود تا آنجا که فهم درست نمی کند به درجه کالانعام بل هم اضل می‌رسد بنابراین مقدمه بشر برای نیل به سعادت ابدی راهی جز شناخت و کسب معرفت به خدا و پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام ندارد جز این نیست که در برابر رهبران و فرستادگان خدای عز و جل زانوی ادب و تلمذ زده و مشی آدمیت و خلیفه الهی را از آن برگزیدگان پاک اخذ نماید وبه واسطه تعلیمات عالی انان خدای خویش را بشناسد و اسماء و صفاتش را در خود بپروراند و بنمایاند و بشناساند... و خود را دریابد که ونفخت فیه من روحی ..از روح خداوند است آری ذات حق ما را از جمیع مخلوقات برتری بخشید تا هر آینه در دوره حیات در دنیا از عباد و مقربین و در هنگام ممات از اصحاب یمین بوده و به مرتبه ذلک هوالفوز العظیم نایل اییم الها، برعجر خود آگاهم لکن ،ای یگانه محبوبم شوق وصال و محبت
منصب وشوکت ودولت به شهان ارزانی از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس
🌻حضرت آیت‌الله بهجت (رضوان الله علیه)🌻 🎄استجابت دعا شرطش توبه است. 🌾اگر شرايط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. 🔻البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم، فوراً نتيجه‌اش را ببينيم ! 🎄البته توبه‌ى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛ 🌾اگر مال كسى را از بين برده باشيم، 🎄بايد اول آن را به صاحبش برگردانيم، سپس از آن استغفار كنيم.🌾🎄🌾 🍁 @haj_razavi 🍁
✳️ امام حسین علیه السلام اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلاَ تَمَلُّوا اَلنِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً بدانيد كه نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست . از آنها ملول نشويد كه گرفتار مى شويد . 🔰 ✨ هر نعمتی، شکری خاصّ دارد. 🔸 این که انسان، مال و موقعیت و آبرو و قدرت داشته باشد و بتواند با خرج کردن آنها در راه یاری و خدمت به مردم، قدمی نیک بردارد، یک «نعمت الهی» است و باید قدردان آن بود، چرا که از این رهگذر، ثواب بسیاری نصیب انسان می شود. 🔸 چند روزی ز قوی دینان باش در پی حاجت مسکینان باش 🔸 شمع شو شمع، که خود را سوزی تا به آن بزم کسان افروزی 🔸 وقتی خداوند، این توفیق را به کسی می دهد، باید شب و روز شکر کند که او را واسطه ی خیررسانی قرار داده و برای خدمتگزاری به همنوعان پسندیده است. 🔸 برخی از مراجعات حاجتمندان خسته می شوند و دیگر برنامه ی کمک به مردم را قطع می کنند. این نوع ناسپاسی در حق آن نعمت الهی است. 🔸 کسی که احساس خستگی کند و به ستوه آید، خداوند زمینه ی این خدمت و یاری را از او می گیرد و به بنده ی دیگری می دهد. 🔸 در احادیث ما، برای رفع نیاز مؤمنان آن قدر ثواب نقل شده که حیرت آور است. در جامعه ای که حسّ و عاطفه ی بشردوستی زنده باشد و مردم نسبت به هم، تعاون و همدردی داشته باشند، رحمت الهی بر سرشان می بارد و در آخرت هم از عنایت خاصّ پروردگار برخوردار می شوند. 🔸 آن که می تواند باری از دوش کسی بردارد، چرا باید باری بر دوش دیگران باشد؟ 📗 حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام) کانال استاد رضوی همدانی @haj_razavi