*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق خداترسی وتقوا درزمامداران واجرای عدالت درجامعه
روز آغازین هفته شمابزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
یارب العالمین
*شیوه وطرز رفتار امام علی(ع) با متخلفین*
رفتار عادلانه ودورازتبعیض
برای اصلاح_جامعه، رفتار عادلانه و دور از تبعیض، لازم است؛
«لابیگری» و «پارتیبازی» و «آقازادگی» و... نداریم.
*عدالت، تنها راهِ اصلاح_جامعه*
امام علی علیهالسلام فرمودند؛
عدالت، تنها راهِ اصلاح_جامعه و گُل سرسبدِ ایمان به خدا و گنجینهی فضیلت است.
نمونهای از سیره حکومتی امام علی(ع) در برخورد با کارگزاران_متخلف
*خطاب به مالک اشتر* ؛
.اگر يكي از آنان دست به خيانت زد و گزارش بازرسانِ تو هم آن خيانت را تأييد كردند، او را با تازيانه كيفر كن،
و آنچه را كه از اموال در اختيار دارد از او باز پسگير،
سپس او را خوار دار و خيانتكار بشمار و قلاده بدنامی به گردنش بيفكن
نهج البلاغه، نامه ۵۳
غررالحکم ج۱، ص۱۱
*التماس دعا*
🌷 نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده🌷
(ویژه ی فردا که اولین یکشنبه ی ماه ذیقعده هست)
✅ رسول خدا (ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود: «ای مردم! کدامیک از شما میخواهید توبه کنید؟» گفتند: رسول خدا! همه ما میخواهیم توبه کنیم.
✅ پیامبر فرمود: «غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید.
( ۲ نماز دو رکعتی ؛ مثل نماز صبح)
به شرح زیر 👇👇👇👇
در هر رکعت یکبار " سوره حمد "،
سهبار "قل هو اللّه احد"
و یکبار قل اعوذ برب الفلق و
یک بار قل اعوذ برب الناس بخوانید.
بعد از پایان ۴ رکعت 👇👇👇
هفتاد بار استغفار نموده و
در پایان یک بار "لا حول و لا قوّة إلا باللّه" بگویید.
سپس بگویید: "یا عزیز یا غفّار اِغفِر لی ذُنوبی و ذُنوبِ جَمیعِ المؤمنین و المؤمنات فَإنّهُ لا یَغفِرُ الذّنوبِ إلّا أنت"؛
اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمیآمرزد».
✅ آنگاه فرمود: «بندهاى از امت من چنین عملى را انجام نمیدهد، مگر اینکه از آسمان به او ندا میرسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا میکند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى دیگرى صدا میزند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى مینمایند.
فرشته دیگرى ندا میکند: اى بنده! با ایمان از دنیا میروى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد و ....
گفتند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت».
📚 إقبال الأعمال، ج ۱ ، ص ۳۰۸
در هر یکشنبهماهذیالقعده خواندن این نماز ثواب دارد.در فضيلت نماز روز یکشنبهماه ذی القعده بسيار از رسول خدا﴿ﷺ﴾روايت شده كه:
✅توبه اش مقبول و گناهش آمرزيده شود.
✅با ايمان بميرد.
✅دينش گرفته نشود.
✅قبرش گشاده و نورانى گردد.
✅والدينش ازاو راضى گردند.
✅مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد.
✅توسعه رزق پيدا كند.👌👌👌
✅ملك الموت با او در وقت مردن مدارا كند. به آسانی جان او بيرون شود.
فردا اولین یکشنبه این ماه است....👌
صدقه فراموش نشه و برای هم دعا کنیم 🙏🙏
#نماز_توبه
#استغفار #صدقه
#افزایش_رزق
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت معارف قرآنی وقرارگرفتن درمسیر هدایت وتربیت آیات وحی
روز یکشنبه شمابزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه
یاذلاجلال والااکرام
*منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری*
*نفی اکراه واجباردرمنطق الهی*
منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ،
و زور و فشار استوار است ؛
و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است .
خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مىآموزد:
*أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ*
آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟
*دردین خدا اجبارنیست*
نوح (ع) خطاب به قوم خود مىفرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم،
زيرا در دين خدا اجبار نيست.
به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مىكنند و بر اين حقيقت دلالت مىنمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين،
يكى از احكام دينى است كه در قديمىترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بىآنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است.
*عدم تجبّر و تسلّط در تربيت*
راه تربيت انسان از خود او مىگذرد و نمىتوان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچگونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد.
خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد:
*فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ*
پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهندهاى و بر آنان تسلّطى ندارى.
*وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ*
و تو به زور وادارنده آنان نيستى.
*همراه كردن و همگام كردن مردمان*
در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سختترين مانع فردى در تربيت ظهور مىنمايد و باب تربيت فطرى بسته مىشود.
خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است :
*وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ*
و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم، و تو وكيل آنان نيستى.
سوره انعام آیه ۱۰۷
سوره ق آیه ۴۵
سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱
المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰
سوره هود آیه ۲۸
*التماس دعا*
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام و ادب باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه ایمان همراه بامعرفت وشناخت حقایق دین
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت
یاقاضی الحاجات
*نقش واهمیّت دین و ایمان درخوشبختی وشادزیستن انسان*
*جایگاه وعظمت دین وایمان*
دین و ایمان انقدر مهمّه،
و انقدر در خوشبختیِ انسان موثره،
که حتّی میارزه بهای دینداریِ ما،
پرپر شدن بچههامون باشه...
*اعتراض حضرت موسی به خضر*
در داستان موسی و خضر...
حضرت خضر، سه کار انجام داد که حضرت موسی به او اعتراض کرد.
یکی از اون سه کار، این بود که حضرت خضر در بین راه،
یک نوجوان رو کشت.
*فَانطَلَقَا حَتَّی إِذَا لَقِیَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ* .
به راه خود ادامه دادند،
تا اینکه نوجوانی را دیدند؛ و خضر آن نوجوان را کشت.
وقتی حضرت موسی اعتراض کرد..
خضر در پایان سفر،
به موسی فرمود:
*وَ أَمَّا الْغُلَامُ فَکَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشِینَا أَن یُرْهِقَهُمَا طُغْیَانًا وَ کُفْرًا* .
و امّا آن نوجوان... پدر و مادرش با ایمان بودند؛
و بیم داشتیم که آنان را به طغیان و کفر وادارد...
*عوامل موجب انحراف از حقّ*
در جایی که ثروت یا فرزند،
موجب انحراف از حقّ،
و زوالِ دین و ایمان بشه...
خدا دست به کار میشه، و به خاطر مصلحت و خوشبختی مؤمن،
اون ثروت یا فرزند رو از او میگیره...
تا نعمتِ دینش محفوظ بمونه!
این آیه، اشاره به کشتنِ فرزندِ ناخلفِ پدر و مادری مؤمن داره،
که اگر زنده میموند، موجب مشرک شدن والدینش میشد، ولی خودشون نمیدونستند..
*فعل خدا براساس حکمت است*
البته خدا کارش درسته!
بعد از گرفتن اولاد یا مال و منال،
مطمئنا بهترش رو برای مؤمن کنار گذاشته:
*فَأَرَدْنَا أَن یُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَیْرًا مِّنْهُ زَکَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا*
از این رو، خواستیم که پروردگارشان به جای او، فرزندی پاکتر و با محبّتتر به آن دو بدهد!
پس به خداییِ او ایمان داشته باشیم..
و در مصیبتهایی که حکمتشون را نمیدونیم، انقدر بیتابی و ناله و زاری نکنیم،
سوره کهف آیه ۸۱
*التماس دعا*
https://eitaa.com/haj_razavi
✅ چه کنیم که دعاهایمان مستجاب شود؟
🔅امام هادی (ع):
اگر مخلصانه از دستورات #واجب و #حرام خدا اطاعت کردی و به حقّانیت پیامبر خدا و ما اهل بیت اعتراف نمودی و آن گاه از خدا چیزی خواستی، خدا تو را محروم نخواهد کرد.
📖 إذا أخلَصتَ فی طاعَةِ اللّهِ، وَاعتَرَفتَ بِرَسولِ اللّهِ(ص) وبِحَقِّنا أهلَ البَیتِ، وسَأَلتَ اللّهَ ـ تَبارَک وتَعالی ـ شَیئا لَم یحرِمک.
📚 الأمالی للطوسی: ص ۲۸۶ ح ۵۵۵
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام و ادب خدمت باکرامت همه عزیزان وتوفیق رعایت کیفیت درتولید برای همه صاحبان صنعت وامراقتصاد
روز سهشنبه شمابزرگواران همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاالرحم الراحمین
*نقش کیفیت گرایی در تولید واقتصادپایدار درسیره امام علی*
آموزه های نبوی
از آموزههاى اميرمؤمنان على(ع) به تبع آموزه های نبوی ،
مىتوان دريافت كه در همه امور اقتصادى، كيفيت اصل است و كميّت ـ كه مهم است ـ بايد تابع آن باشد،
چنان كه در آموزه ای لطیف از آن حضرت وارد شده است :
*«إِنَّكُمْ إِلَى إِعْرَابِ الاَْعْمَالِ أَحْوَجُ مِنْكُمْ إِلَى إِعْرَابِ الاَْقْوَالِ.»*
شما به اِعراب دادن رفتارها نيازمندتريد
تا به اِعراب دادن گفتارها.
عملِ اِعرابگذارى شده و كيفى،
ماندنى و رشد يافتنى است؛
و آنچه اينگونه باشد در مدار عدالت است.
پيشوايان دين آموختهاند كه هر عملى،
كيفى صورت گيرد و از استوارى و اتقان بهرهمند باشد،
چنانكه پيامبراكرم(ص) در حديثى راه نموده است :
*«إِنَّ اللهَ ـ تَعَالَى ـ يُحِبُّ إِذَا أَحَدُكُمْ عَمَلا أَنْ يُتْقِنَهُ.»*
بىگمان خداى متعال دوست دارد كه هرگاه فردى از شما كارى مىكند آن را درست و با كيفيت و بىعيب انجام دهد.
پيشوايان دين،
چنين فرهنگى را با عملكرد خويش مىآموختند، چنان كه از امام صادق(ع) روايت شده است كه فرمود :
*«لَمَّا مَاتَ ابْرَاهِيمُ ابْنُ رَسُولِاللهِ(ص) رَأَى النَّبِيُّ(ص) فِي قَبْرِهِ خَلَلاً، فَسَوَّاهُ بِيَدِهِ، ثُمَّ قَالَ: إِذا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلاً فَلْيُتْقِنْ* .»
چون ابراهيم فرزند رسول خدا(ص) درگذشت،
پيامبر [ هنگام دفن ] در گور او شكافى ديد و آن را با دست پر و هموار و محكم كرد.
سپس فرمود:
هرگاه كسى از شما كارى كرد، درست و محكم كند.
پيامبر اكرم(ص) به پيروان خود فرهنگ كار كيفى را مىآموخت و از آنان مىخواست كه در هر كارى وارد شدند ـ هر چه باشد ـ آن را با كيفيت،
درست، بىعيب و محكم انجام دهند. آن حضرت مىفرمود :
*«إِنَّ الله تَعَالَى يُحِبُّ مِنَ الْعَامِلِ [ لِلْعَامِلِ ] أَنْ يُحْسِنَ.* »
بىگمان خداى متعال از كننده كار اين را دوست دارد كه وقتى كارى مىكند، آن را به خوبى و با كيفيت انجام دهد.
رسول خدا(ص) بر اين امر تأكيد مىورزيد و خود نمونه والاى آن بود.
از امام صادق(ع) درباره اين رفتار پيامبراكرم(ص) هنگام دفن سعدبن مُعاذ
چنين روايت شده است :
*«إِنَّ رَسُولَ اللهِ(ص) نَزَلَ حَتَّى لَحَدَ سَعْدَبْنَ مُعَاذٍ وَ سَوَّى اللَّبِنَ عَلَيْهِ، وَجَعَلَ يَقُولُ: نَاوِلَنِي حَجَرًا، نَاوِلْنِي تُرَابًا رَطْبًا، يَسُدُّ بِهِ مَا بَيْنَ اللَّبِنِ. فَلَمَّا أَنْ فَرَغَ وَحَثَا التُّرَابَ عَلَيْهِ وَ سَوَّى قَبْرَهُ قَالَ رَسُولَاللهِ(ص): إِنِّي لاََعْلَمُ أَنَّهُ سَيَبْلَى وَيَصِلُ إِلَيْهِ الْبَلاَءُ، وَلكِنَّ اللهَ يُحِبُّ عَبْدًا إِذَا عَمِلَ عَمَلا أَحْكَمَهُ* .»
فرستاده خدا(ص) پايين رفت تا سعدبن مُعاذ را در لحد گذارَد و روى آن خشت بچيند و مرتب مىفرمود: سنگ بده، گِل بده،
و با آنها درز خشتها را پر مىكرد.
وقتى كار تمام شد و روى لحد خاك ريخت و قبر را هموار كرد فرمود:
من مىدانم كه به زودى اين فرسوده و خراب مىشود،
امّا خداوند بندهاى را دوست دارد كه چون كارى انجام دهد،
آن را درست و محكم و با كيفيت انجام دهد.
اگر چنين فرهنگى در زندگى اقتصادى شكل گيرد،
زمينهاى اساسى براى رشد اقتصادى در جهت عدالت سامان مىيابد.
الامالی ، صدوق ، ص ۳۰۴
المعجم الکبیر ، طبرانی ، ج ۱۹ ، ص ۲۰
الکافی ، کلینی ، ج ۳ ، ص ۲۶۳
مسند أبی یعلی الموصلی ، ج ۷ ، ص ۹۸
غررالحکم ، آمدی ، ج ۱ ، ص ۲۶۲
*التماس دعا*
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه هدایت درصراط حقیقت وهدایتگری
روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
یاحی یاقیوم
*نگاهی فلسفه هدایتِ وهدایتگری مُستَمَر و جاودانه و همیشگی خداوند درگستره هستی
*هدایت، پویاست لحظه به لحظه*
هدایت از نظرِ قرآن، چیز ثابتی نیست، که کسی بگه: من هدایت شدم.. تموم شد و رفت!
نخیر!! هدایت، پویاست..
لحظه به لحظه، و روز به روز، در حالِ زیاد شدنه..
قرآن کریم میفرماید:
*یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًی*
خداوند بر هدایتِ کسانی که هدایت شدهاند، میافزاید!
*انسان مؤمن هرلحظه به هدایتش افزوده می شود*
هدایت، یک جریان جاودانه و همیشگی است.. یک راهه که تمومی نداره...
مومن، آن به آن به هدایتش اضافه میشه. چه بسا هدایتِ دیروزش،
عینِ هدایت امروزش نباشه..
چون مومن همیشه در راه قرار داره، و رزقِ دیروزش، با رزقِ امروزش فرق داره..
چون نه تنها زمان و مکان، بلکه اتّفاقات و ماجراهای دیروز و امروزش یکی نیستند.
*هدایت خدا درگستره هستی*
پس هدایتِ خدا،
آن به آن، داره به هستی تزریق میشه.. گرچه ما به ظاهر نبینیم..
درست مثل یک لامپ،
که لحظه به لحظه داره از جریانِ برق تغذیه میشه.. ولی ما اون جریانِ برق رو نمیبینیم..
اگه یه لحظه جریانِ برق قطع بشه،
لامپ خاموش میشه..
*هدایتگری خداپایان پذیرنیست*
هدایتِ خدا هم،
لحظه به لحظه است.. اگه یه لحظه قطع بشه، کارِ ما تمومه..
دقیقاً به همین خاطره که روزی ۱۰ مرتبه، باید تو نماز بخونیم:
*اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ* ..
خدایا ما را به راه راست، هدایت فرما.
*عاقبت شوم واگذاری اموربه خودمان*
و اینهمه به ما گفتند،
که در دعا این جمله رو بخونیم:
*إِلهِى لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً* .
خدایا مرا لحظهای،
و چشم به هم زدنی،
مرا به خودم وا مگذار.
*دستور پیامبر خدا به امام علی*
در سال دهم هجری علی(ع) به امر پیامبر اکرم(ص) با عدهای برای امر تبلیغ و آموزش احکام و تعالیم اسلام برای تازه مسلمانان یمن عازم آن دیار شد.
*ارزش هدایت یک انسان برتراز داشتن شرق وغرب دنیا*
هنگام عزیمت امام علی(ع) رسول گرامی(ص) به علی(ع) فرمود:
اگر خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند و او را از گمراهی نجات بخشد،
برای تو بهتر است از اینکه تمام مشرق و مغرب را داشته باشی.
و به روایتی فرمود: بهتر است از اینکه ثروت تمام دنیا را داشته باشی،
و همه را در راه خدا انفاق کنی.
کافی، ج 5، ص
سوره مریم آیه ۷۶
*التماس دعا*
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق معاشرت وهمنشینی وهم گفتاری باپاکان ونیکان
روزپنجشنبه شما بزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ورحمت ومغفرت اللهی
لااله الاالله الملک الحق المبین
*نقش وآثارهمنشین و همسخن درهدایت وانحراف انسان
*اثرگذارترین عوامل زندگی انسان*
بنابر آموزه های دینی روایی همنشینی وهمزبانی از اثرگذارترین عوامل در زندگی انسان به ویزه از منظر هدایت یا انحراف او است.
لذا اسلام به عنوان جامع ترین نسخه سبک زندگی که مسیر آدمی را به حیات طیبه ختم می کند،
در این باره توصیه هایی دارد که بکارگیری آنها می تواند راهگشای آدمی و یاور او در رسیدن به مقصد کمال و سعادت باشد.
چنان که امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «همنشين وهم زبان خوب، نعمت است و همنشين بد، مصيبت.»
*با چه کسی همنشين وهم زبان شویم؟*
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: «حواريان عيسى عليه السلام عرض كردند:
يا روح اللّه! پس با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود:
«با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت ترغيب كند.»
*همنشینی وهم زبانی بامساکین*
و نیز از ایشان است که فرمودند: «مسكين وار باشيد و مسكينان را دوست بداريد و با آنان بنشينيد و كمكشان كنيد.
از همنشينى با توانگران دورى ورزيد و بر آنان رحم و دلسوزى كنيد و از اموالشان چشم برگيريد.
*همنشینی با پاكدامنان و فرزانگان*
امیرالمومنین امام علی(ع) درباره همنشینی که انسان باید انتخاب کند،
می فرمایند:
«با پاكدامنان و فرزانگان بنشين و با آنان زياد بحث و گفت وگو كن؛
زيرا اگر نادان باشى، تو را علم مى آموزند و اگر دانا باشى، بر دانشت افزوده مى شود.
*حق همنشین وهم زبان*
امام زين العابدين عليه السلام می فرمایند:
«حقّ همنشين تو آن است كه:
با او نرمخو و مهربان باشى،
در هنگام گفتگو با او به انصاف رفتار كنى،
جز با اجازه او از جاى خود بلند نشوى،
اگر در كنار تو نشست بتواند بدون اجازه تو برخيزد و برود،
لغزش هايش را فراموش كنى،
خوبي هايش را به ياد داشته باشى و جز خير و خوبى به او نگويى.»
*از کدام همنشین دوری کنیم؟*
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: «همنشينى با سه كس دل را مى ميراند:
همنشينى با فرومايگان، گفتگو با زنان،
و نشستن با توانگران.
و از امیرمومنان امام علی(ع) است که فرمودند: «همنشينى با هوسرانان باعث از ياد رفتن ايمان و حاضر شدن شيطان است.
و از امام صادق(ع) است که: «از همنشينى با شهرياران و دنياپرستان بپرهيزيد كه اين كار دين شما را مى برد و نفاق و دورويى مى آورد و اين دردى سخت و بى درمان است، نيز سنگدلى به بار مى آورد و فروتنى را مى زدايد، با مردمان همتاى خود و افراد متوسط جامعه همنشينى كنيد كه كانهاى جواهر را در ميان آنها مى يابيد.
رسول الله (ص):
*أنظروا من تُحادثون*
*فإنه ليس من أحد ينزل به الموت*
*إلا مُثِّل له أصحابه الى الله إن كانوا خِيارا فخياراً وإن كانوا شِراراً فشرارا* .
*وليس أحدٌ يموت إلا تمثّلتُ له عند موته*
بنگريد، كه با چه كسي همسخن مى شويد؛
زيرا هيچ كس نيست كه مرگش فرا رسد،
مگر اينكه يارانش كه به سوي خدا رهسپارند در برابرش مجسّم شوند.
اگر خوب باشند به صورتى نيك و خوشايند مجسّم شوند
و اگر بد باشند به گونه اى بد و ناخوشايند
و هيچ كس نيست كه بميرد،
جز اينكه من به هنگام مرگش در برابر او نمايان شوم.
اصول الكافي ج ٢ ص ٦٣٨
غرر الحكم: 4719 ـ 4720؛
تحف العقول: 44؛
التماس دعا
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت گنج سکوت وبهرمندی از سنجیده سخن گفتن
روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*نقش سکوت وسنجیده سخن گفتن درشکل گیری شخصیت انسان
*سکوت ارزشی اخلاقی*
روایاتی که در مدح و ستایش سکوت به عنوان ارزش اخلاقی ذکر شده
و نیز اخباری که مایه هائی ارزشمند برای سکوت برشمرده،
حکایت روشنی از اثرات مثبت سکوت دارند، به برخی از این آثار توجه کنید.
*حفظ هیبت انسان*
سکوت هیبت انسان را حفظ می کند و او را از طعن ها و ایرادها محفوظ می دارد،
تعبیری که حضرت امیر علیه السلام در این رابطه دارند بسیار زیباست.
*«المرءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ* »
انسان در زیر زبان خود مخفی است و تا سخن نگوید آشکار نشود.
تا انسان حرفی نزند، ماهیت وی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و خصوصیات او آشکار نمی شود امّا با اولین سخنش، لهجه وی شناسائی می شود و به تدریج میزان ادب اجتماعی، نزاکت فردی،
علم و دانش و... عیان می گردد.
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
حضرت امیر علیه السلام نیز می فرمایند:
کثرت سکوت برای انسان هیبت می سازد.
*«بِکثْرَةِ الصَّمْتِ تَکونُ الهَیبَةُ»*
کثرت سکوت، موجب ابهت است.
*سکوت زیور علم*
سخن زیاد نشانه جهل است و آنکه عالم تر است کم سخن تر است، انسانی که ظرفیت و حلم او اندک است دانش اندک خود را پیوسته بیان می دارد و بدین وسیله برای خود در پی کسب وجهه می باشد، امّا کسی که بسیاری از معلومات را در خود جای داده است،
علم و حلم را مقرون هم ساخته و جز به هنگام ضرورت و به قدر ضرورت چیزی نمی گوید.
مَثل این دو کس، مَثل کوزه ای است که اگر قطره آبی داشته باشد صدای خود را به همه می رساند ولی کوزه پر آب ساکت و آرام می باشد. و یا جیبی که چند سکه پول در خود جای داده،
مقدار ارزش خود را به همه اعلام می دارد ولی جیب پر از اسکناس هرگز خودنمائی نمی کند.
قال علی علیه السلام:
*«الصَّمْتُ زَینُ الْعِلْمِ وَ عُنْوانُ الْحِلْمِ»*
خاموشی آرایش و زینت علم و نشانه بردباری و حلم است.
*سلامتی و حفظ نفس*
بسیاری از نزاع ها و کدورتها، جنگها و خونریزی ها از زبان ناشی می شود تا آنجا که مثل شده است: «زبان سرخ، سر سبز می دهد بر باد»
این مثل ترجمه ای است برای فرمایش مولای بیان امام علی علیه السلام که فرموده اند:
*کمْ مِنْ دَمٍ سَفَکهُ فَمٌ*
بسا خونی که باز شدن دهانی آن را ریخت
هر که را تیغ زبان نیست بفرمان
عاقبت کشته شمشیر زبان می گردد
کمتر کسی است که این اثر از آثار سکوت را لمس نکرده باشد و لذا محتاج به توضیح نبوده و صرفاً به ذکر چند روایت از مولای متقیان حضرت امیر علیه السلام اشاره می شود.
*«انْ کانَ فِی الْکلامِ بَلاغَةٌ، فَفِی الصَّمْتِ السَّلامَةُ مِنَ العِثارِ»*
اگر در سخن، بلاغت و شیوائی نهفته شده است. در خاموشی سلامتی از لغزش واقع شده است.
*«الْزِمِ الصَّمْتَ فَادْنی نَفْعِهِ السَّلامَةُ*
همیشه خاموش باش که کمترین فایده آن سلامتی است.
و این روایت کوتاه خلاصه ای است از همه گفته ها:
*اصْمُتْ تَسْلَمُ*
خاموش باش، سالم می مانی.
*عدم احتیاج به عذر خواهی*
پرگو و پرحرف در لابلای کلماتش سخنانی هرز صادر می شود و او برای حفظ موقعیت آینده خود مجبور به عذرخواهی و طلب بخشش می شود چه اینکه اگر چنین نکند بدتر از پیش از چشمها می افتد و اعتماد نسبی دیگران را نسبت به خود از دست می دهد.
لذا وی هر لحظه در جستجوی بهانه ای و یافتن راهی برای بیان شیوه عذرخواهی خود است،
ولی کسی که زبان خود را یله و رها ننموده و در کنترل خویش دارد طبیعتاً کمتر در پی تدارک اسباب و مؤنه عذرخواهی می شود.
قال علی علیه السلام:
*الصَّمْتُ یکسیک الْوَقارَ وَ یکفیک مَؤُنَةَ الْاعْتِذارِ*
خاموشی، لباس وقار بر تو می پوشاند و سختی عذرخواهی را از تو برمی دارد.
*طرد شیطان ازخود*
زبان عامل بسیاری از انواع مختلف گناهان است و لذا وسیله ای خوب برای رسیدن ابلیس به مطامع خود می باشد.
و سکوت در خلاف این جهت حرکت کرده و لذا موجب توقف و طرد ابلیس می شود.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
*«عَلَیک بِطُولِ الصَّمْتِ فَانَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیطان وَ عَوْنٌ لَک عَلی امْرِ دینِک* »
بر تو باد سکوت زیاد که موجب طرد شیطان و باعث یاری دین تو می باشد.
نهج البلاغه- حكمت 140
نهج البلاغه- حكمت 215
https://eitaa.com/haj_razavi