کیفیت نماز آیات
سؤال: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟
جواب: به چند صورت می توان آن را به جا آورد:
صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
صورت سوم: یکی از رکعت ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر به جا آورد.
صورت چهارم: سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1
اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟
امام خمینی (ره):
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498
تحریرالوسیله، 1424هـ ق، ج1 ص 173- 174، با استفاده از م 3 و 7
آیت الله اراکی (ره):
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
توضیح المسائل، 1372، ص 273، م 1533 و 1535
آیت الله بهجت (ره):
در خسوف و کسوف، باید نیّت قضا نماید.
در زلزله، هر وقت بخواند ادا است.
توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242، 1217و 1219
وسیلة النجاة، ج1، ص 230، با استفاده از س (7) 802 و (3) 798
آیت الله تبریزی (ره):
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند.
توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه):
در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1
نماز یکشنبه ذی القعده نمازی مستحبی و چهار رکعتی که در یکی از روزهای یکشنبهماه ذی القعده خوانده می شود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و با ایمانمردن برای آن در روایات آمده است.
کیفیت نماز
برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبههای ماه ذی القعده غسل کرده و برای نماز وضو بگیرد (یا قبل از غسل وضو بگیرد) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده به جای آورد که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بارسوره توحید و یک بار سوره ناس و یک بارسوره فلق خوانده میشود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یکبار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان چنین دعا کند: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»[۱]
فضیلت نماز
برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده از جمله اینکه رسول اکرم(ص) فرمود: هر که این نماز را به جا آورد: توبه او مقبول و گناهانش آمرزیده شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان میمیرد، دین وایمانش از وی گرفته نمیشود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و...[۲]
وقت این نماز
زمان اصلی خواندن این نماز یکشنبه ماه ذی القعده است و در هر ساعتی از روز میتوان آن را خواند. و مطابق فراز انتهایی روایت،[۳]اگر در یکشنبه سایر ماهها نیز این نماز به جای آورده شود همین پاداش را خواهد داشت.
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@Hajizadeh1
#گزارش_تصویری
بیان فضیلت نماز #ماه_ذی_القعده
بین دونماز مغرب وعشا۹۷/۵/۶
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1
#گزارش_تصویری
بیان فضیلت نماز #ماه_ذی_القعده
بین دونماز مغرب وعشا۹۷/۵/۶
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1
#گزارش_تصویری
بیان فضیلت نماز #ماه_ذی_القعده
بین دونماز مغرب وعشا۹۷/۵/۶
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1
#گزارش_تصویری
بیان فضیلت نماز #ماه_ذی_القعده
بین دونماز مغرب وعشا۹۷/۵/۶
#کانال_حجت_الاسلام_محمدصادق_حاجی_زاده
@hajizadeh1