eitaa logo
محمدصادق‌حاجی‌زاده
238 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
98 فایل
⚘🌱 ⚘تلاشی درجهت‌ نشر معارف‌ اسلام‌‌ ناب‌ محمدی واهل‌بیت پاکش⚘🌱⚘ صلوات الله علیهم‌‌اجمعین⚘🌱⚘ یا مولای‌ یاصاحب‌ الزمان‌ ادرکنی‌‌ ولا تهلکنی🌺🌱 اللهم‌عجل‌‌لولیک‌الفرج🌱🌺 ارتباط با ادمین: @Karbalaii69
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1 سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ترجمه: پاك و منزّه است آن (خدايي ) كه بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي كه اطرافش را بركت داده ايم شبانه برد، تا از نشانه هاي خود به او نشان دهيم . همانا او شنوا و بيناست . نکته ها معراج ، مقدّس ترين سفر در طول تاريخ است ، مسافرش پيامبر اسلام (ص )، فرودگاهش مسجدالحرام ، گذرگاهش مسجد الاقصي ، ميزبانش خدا، هدف آن ديدن آيات الهي ، سوغاتي اش اخبار آسمان ها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از اين دنياي مادّي بوده است . (2) بر اساس روايات ، پيامبر يك سال قبل از هجرت ، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام ، از طريق مسجدالاقصي به وسيله ي ((براق )) (3) به آسمان ها رفت و چون بازگشت ، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند. (4) معراج پيامبر، جسماني و در بيداري بوده ، نه در خواب و با روح ! و اصل آن از ضروريات دين و مورد اتّفاق همه ي فرقه هاي اسلامي است . (5) روايات متواتر (6) و برخي دعاها و زيارتنامه ها هم به اين مسأله اشاره دارد و در برخي احاديث ، منكر آن كافر معرّفي شده است . خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمين آورد، ولي حضرت رسول (ص ) را از زمين به آسمان برد. (7) پيامبر در آن شب ، عوالم بالا، ملكوت آسمان ها و عجائب آفرينش را ديده (8) و با انبيا ملاقات كردند. (9) و احاديث قدسي در اين سفر بر آن حضرت وارد شده است ، رهبري و ولايت علي (ع) مطرح شد. در اين سفر، حضرت رسول ، بهشت و جهنّم را ديد، وضعيّت بهشتيان و نعمت هايشان و دوزخيان و عذاب هايشان از مشاهدات ديگر پيامبر بود. وقتي پيامبر داستان معراج را بيان فرمود، بعضي مردم كم ظرفيّت از دين برگشتند. (10) اشكال و جواب : بعضي در مورد معراج و سفر آسماني پيامبر (ص )، سؤال ها يا شبهه هايي را مطرح مي كنند، از قبيل اينكه : در فضاي بيرون جوّ، هوا نيست ، گرماي سوزان و سرماي كشنده هست ، مشكل بي وزني وجود دارد، اشعّه هاي كيهاني خطرناك است ، يك شب براي سير در آسمان ها كوتاه است و اگر كسي بخواهد در فضا سير كند، بايد سرعتي شبيه سرعت نور يا بيشتر داشته باشد، براي فرار از جاذبه بايد سرعتي معادل 40000 كيلومتر در ساعت داشت و امثال اينها. پاسخ اجمالي شبهات اين است : اصل معراج در قرآن وروايات متواتر آمده (11) و آنچه مهم است ، ايمان به اصل آن است وايمان به جزئيّاتش ضروري نيست . (12) از طرفي معجزه بايد عقلا محال نباشد وچون معراج از معجزات پيامبراسلام (ص ) است ، مشمول قواعد كلّي همه ي معجزات مي شود. بقيّه ي مشكلات وشبهات نيز با توجّه به قدرت الهي قابل حل ّ است . علاوه برآنكه امروزه كه انسان ، هواپيما و قمرمصنوعي وسفينه هاي فضايي به كرات ديگر مي فرستد، پذيرفتن معراج آسان است . چنانكه قرآن ، جابه جايي تخت بلقيس را از كشوري به كشور ديگر در يك چشم به هم زدن مطرح مي كند كه اين مسأله ، مشكل طي ّ مسافت را حل ّ مي كند. پيام ها: 1- معراج ، لغو نيست ، بلكه اسراري قابل توجّه دارد. (سبحان الّذي اسري ...) 2- معراج ، اردوي خصوصي و بازديد علمي پيامبر بود، وگرنه خداوند بي مكان است . (سبحان الّذي اسري ...) 3- عبوديّت ، مقدّمه ي پرواز است و عروج ، بي خروج از صفات رذيله ، ممكن نيست . (أسري بعبده ) 4- انسان اگر هم به معراج برود، باز ((عبد)) است . پس درباره ي اولياي خدا غلوّ نكنيم . (أسري بعبده ) 5- عبوديّت ، از افتخارات پيامبر و زمينه ي دريافت هاي الهي اوست . (بعبده ) 6- پيامبري كه امتّش در آينده از فضانوردان نيز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسماني رفته باشد. (أسري بعبده ) 7- براي قرب به خدا، شب بهترين وقت است . (13) (أ(سري ... ليلا) 8- شب معراج ، شب بسيار مهمي است . (ليلا) نكره آمده است . 9- اگر استعداد وشايستگي باشد، پرواز يكشبه انجام مي گيرد.(أسري بعبده ليلا) 10- مسجد، بهترين سكوي پرواز معنوي مؤمن است . (من المسجد) 11- مسجد بايد محور كارهاي ما باشد. (من المسجدالحرام الي المسجدالاقصي ) 12- حركت هاي مقدّس ، بايد از راههاي مقدّس باشد. (أسري ... من المسجد) 13- سرسبزي و بركات ، بايد بر محور مسجد باشد. (المسجد... باركنا حوله ) 14- بيت المقدّس و حوالي آن ، محل ّ نزول بركات آسماني ، مقّر پيامبران و فرودگاه فرشتگان در تاريخ بوده است . (باركنا حوله ) 15- ظرفيّت علمي انسان ، از دانستني هاي زمين بيشتر و شگفتي هاي آسمان نيز از زمين بيشتر است . (أسري ... لنريه من آياتنا) 16- هدف معراج ، كسب معرفت و رشد معنوي بود. (لنريه من آياتنا) 17- آيات الهي آن قدر بي انتهاست كه رسول خدا نيز توان دستيابي به همه ي آنها را ندارد. (من آياتنا) (14) 18- خداوند، به مخالفان هشدار مي دهد كه آنان را مي بيند و سخنانشان را مي شنود. (السّميع البصير) تو
ضيح سيماي سوره ي اسراء سوره ي ((اسراء))، يكصد و يازده آيه دارد و بنابر قول مشهور مكّي است . البتّه بعضي پنج آيه ي 26، 32، 33، 57 و 78 را مدني مي دانند. اين سوره ; به جهت كلمه ي اوّل آن ، ((سبحان )) وبه خاطر ماجراي معراج ، ((اسراء)) و به سبب بازگويي داستان بني اسرائيل ، ((بني اسرائيل )) نامگذاري شده است . در اين سوره همچون ديگر سوره هاي مكّي ، موضوعاتي از قبيل : توحيد، معاد، نصايح سودمند و مبارزه با هرگونه شرك ، ظلم و انحراف ، سنّت ها وقوانين فردي واجتماعي در تاريخ ، تاريخچه ي آدم و ابليس ، پيامبر اسلام و موقعيّت آن حضرت در مكّه ، بيان شده است . از مسائل عمده و قابل توجّه در اين سوره ، معراج حضرت رسول (ص ) است . شروع سوره با ((تسبيح )) خداست و پايان آن با ((حمد)) و ستايش او. در روايات به تلاوت اين سوره در شب هاي جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن ، ديدار امام زمان (ع) دانسته شده است . (1)
"امام صادق (ع) فرمودند: ((من قرء سوره بني اسرائيل في كل ليله جمعه لم يمت حتّي يدرك القائم و يكونمن اصحابه )) تفسير نمونه 2-در تفسير فرقان آمده است : شب ميلاد، شب معراج ، شب بعثت ، شب هجرت ، شب ورود بهمدينه و شب رحلت پيامبر، همه ، شب دوشنبه بوده است 3-تفسير نورالثقلين 4-بحار، ج 18، ص 389 5-اين آيه و آيات 8 تا 18 سوره ي نجم ، بر اين مطلب دلالت دارد 6-متواتر، به رواياتي مي گويند كه افراد بسياري آن را نقل كرده باشند وجايي براي شبهه نباشد 7-تفسير كشف الاسرار 8-تفسير نورالثقلين 9-كافي ، ج 8، ص 121 10-تفسير طبري 11-بحار، ج 18، ص 282 410 12-البتّه بعضي روايات ، مجعول است ، مثل مشاهده ي خدا در حال جسم بودن ، و برخي قابلقبول است با توجيه و تأويل ، مانند: ديدار اهل بهشت و جهنّم و برخي هم بدون تأويل ،پذيرفتني است 13-((سري )) به معناي سير و حركت شبانه است 14-در جاي ديگر آمده است : (لقد رأي من آيات ربّه الكبري ) نجم ، 18
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ کوتاه ،روز قدس ،روز اسلام حجت الاسلام محمدصادق حاجی زاده
🍀پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: ان الله وعد ان يدخل الجنة ثلاثة نفور بغير حساب و يشفع كل واحد منهم فى ثمانين الفا، المؤ ذن و الامام ، و رجل يتوضا ثم يدخل المسجد فيصلى فى الجماعة ؛ همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر يك از اين سه گروه (روز قيامت ) مى توانند هشتاد هزار نفر را شفاعت كنند و آن ها عبارتند از 1 - موذن 2 - امام جماعت 3 - كسى كه وضو بگيرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد. مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 🌹 http://eitaa.com/hajizadeh1 🆔کانال‌رسمی محمدصادق حاجی زاده
"روايتي ديگر مي خوانيم:«حضرت امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ » فرمودند: روز قيامت از جانب رب العزه ندا مي رسد كه جميع اهل محشر مي شنوند: اهل صبر كجايند؟ جمعي برخيزند و ملائكه از آنها استقبال كنند. پس ندا رسد كه راست گويند بگذاريد تا بي حساب داخل بهشت شوند، پس ندا شود: اهل فضل كجايند؟ گروهي برخيزند .... و به دستور به بهشت روند، نداي ديگر رسد: همسايگان خدا كجايند؟ پس گروهي برخيزند .... بي حساب به بهشت روند.» و در روايتي ديگر از امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي خوانيم: «اذا جمع الله الاولين و الاخرين ينادي مناد: اين الصابرون ليدخلوا الجنة جميعاً بغير حساب. الي ان قال ـ قالت الملائكة لهم: من انتم؟ قالوا: الصابرون، قالوا: و ما كان صبركم؟ قالوا: صبرنا علي طاعة الله و صبرنا من معصية الله.» يعني خداوند زماني كه همة بندگان را جمع مي كند منادي صدا مي زند: صابرين كجا هستند تا بدون حساب وارد بهشت شوند ـ تا اينكه ـ ملائكه به آنها مي گويند: شما چه كساني هستيد؟ آنها مي گويند ما صابرين هستيم. ملائكه مي پرسند صبر شما چگونه بوده است؟ آنها مي گويند: ما   بر اطاعت خدا و دوري از انجام معصيت خدا صبر كرديم. همچنين از روايت امام صادق ـ عليه السّلام ـ بدست مي آيد كه«فقرا» و «اهل بلاءِ» نيز بدون حساب به بهشت وارد مي شوند. از آنچه گذشت بر مي آيد كه حقيقتاً شايسته ترين بندگاني كه بدون حساب و كتاب صلاحيت ورود به بهشت را دارند حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ مي باشند. در مقابل اين گروه  عده اي هم هستند كه بنابر روايات اسلامي خداوند آنها را بي حساب وارد جهنم خواهد نمود: در روايتي از حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ آمده است: «ستة يدخلون النار بغير حساب: الامراء بالجور، و العرب بالعصبية، و الدهاقين بالكبر، و التجار بالكذب، و العلماء بالحسد، و الاغنياء بالبخل.»] شش گروه بدون حساب وارد آتش مي شوند: فرمانروايان به خاطر ظلم و ستم، قوم عرب به خاطر تعصب،‌ دهقانها به خاطر كبر، تاجران به خاطر كذب و دروغ، علماء به خاطر حسد و ثروتمندان به خاطر بخل.» امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز در اين باره مي فرمايند:«ثلاثة يدخلهم الله النار بغير حساب: امام جائر، و تاجر كذوب و شيخ زان» سه گروه را خداوند بدون حساب وارد آتش مي كند: پيشواي ظالم، تاجر دروغگو و پير مرد زناكار. عده اي نيز هستند كه از اصل  به يگانگي خدا ايمان نياورده اند و مسير شرك و كفر را پيموده اند آنها هم صلاحيت حساب و كتاب و رسيدگي به اعمال را ندارند و بي حساب وارد جهنم مي شوند. چنانكه در روايتي«شيخ صدوق ـ رحمة الله عليه ـ به سند خود از حضرت امام رضا ـ عليه السّلام ـ از حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايت نمود كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: خداوند متعال همه خلايق را محاسبه مي كند مگر كسي كه به خدا شرك آورد پس او را بدون حساب به سوي جهنم برند.» «چرا كه شرط قبولي اعمال اعتقاد به اصل توحيد است و بدون آن هيچ عملي پذيرفته نيست. شرك آتش سوزاني است كه شجره اعمال آدمي را مي سوزاند. شرك صاعقه اي است كه تمام محصول زندگي او را به آتش مي كشد و شرك همچون طوفاني است كه اعمال آدمي را متلاشي مي سازد و با خود مي برد. چنانكه در آية 18 سورة ابراهيم مي خوانيم: «اعمال كساني كه به پروردگارشان كافر شدند همچون خاكستري است در برابر تند باد در يك روز طوفاني، آنها توانايي ندارند كمترين چيزي از اعمالي را كه انجام داده اند به دست آورند، و اين گمراهي دور و دراز است.» معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. نفسير نمونه: تفسير سوره هاي زمر، بقره و ...(در رابطه با حبط اعمال مي باشند) و نيز سوره هاي واقعه، الرحمن، انبيا، مرسلات، قصص. 2. كتاب معاد شهيد مطهري (ره). 3. كتاب معاد آيت الله دستغيب (ره)
از چشم خدا افتاده‌ایم یا خیر؟ یکی از علما می‌گفت اگر می‌خواهی ببینی از چشم خدا افتاده‌ای یا نه، یک راه بیشتر ندارد... هروقت دیدی گناه می‌کنی و بعد غصه می‌خوری، بدان که از چشم خدا نیفتاده‌ای. اما اگر گناه می‌کنی و می‌گویی: مهم نیست؛ بترس که خط دورت کشیده شده باشد. هر شب قبل از خواب اعمالمان را کنیم.
این پست هر شب تکرار می شود یک فاتحه و توحید ، نثار ارواح مقدس امام حسن عسکری (علیه السلام) و حضرت نرجس (سلام الله علیها) ، پدر و مادر گرامی امام عصر (ارواحنا فداه) ای مولای ما ، ای امام ما ، یا بقیه الله فی ارضه به رسم ادب ، برای پدر و مادر بزرگوارتان ، هدیه ای فرستادیم ، شما هم ما را به هدیه ای مهمان کن ، همانا خدا صدقه دهندگان را دوست دارد
"پرداخت زکات فطره به واجب النفقه ۲۴۱. آيا پدر مى‌‏تواند زكات فطره را به فرزند دانشجوى خود كه محتاج است، بدهد؟ ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمى‌‌توان چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دين و يا مايحتاجى كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد. ۲۴۴. آيا دادن فطريه به برادر جايز است؟ ج) اگر فقير باشد جايز است؛ بلكه اختصاص زكات فطره به خويشاوندان و همسايگان و كسانى كه به‌خاطر دين ترك وطن كرده‌‏اند و فقها و خردمندان و غير آن‌ها كه داراى امتيازاتى باشند، مستحب است. *تبصره: فطريه را مي توان به خويشاوندان فقير داد. آیا فرزندان واجب النفقه مادر هستند سوال: آیا دختر و پسر واجب النفقه ی مادر هستند ؟ یعنی اگر پدر فوت کرده باشد بر مادر نفقه ی آنها واجب است؟ پاسخ: در فرض سؤال اگر فرزند نیازمند باشد و مادر هم توان مالی داشته باشد در این صورت نفقه فرزند بر عهده مادر می باشد. منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.