🔺اعمال استحبابی ایام البیض
🔸خواندن دو رکعت نماز در شب سیزدهم ماه رجب، مستحب است، به این صورت که در هر رکعت بعد از سورۀ حمد، سورههای «یاسین»، «تبارک» و «توحید» خوانده شود.
همچنین مستحب است شب چهاردهم چهار رکعت با این کیفیت و شب پانزدهم شش رکعت با این کیفیت خوانده شود.
🔹روزه گرفتن در روز سیزدهم ماه رجب بسیار سفارش شده و دو روز بعد از آن هم مستحب است و اگر کسى قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد.
برگرفته از #مفاتیح الجنان.
🔰 توصیه رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف
🔻 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
🔺️ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیهای مرقوم داشتند که پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن و تصویر دستخط رهبر انقلاب را منتشر میکند:
بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند.
#معرفی_کتاب
کتاب :
#جاودانهی_تاریخ
موضوع :
این کتاب در بیست و شش فصل با توجّه به تبیین ابعاد متعدّد شخصیّت #حضرت_علی_علیهالسّلام در بیانات #رهبر_انقلاب_اسلامی تنظیم شده است.
🔹فصل اوّل و دوّم کتاب به نامتناهی بودن شخصیّت حضرت و آوازهی عالمگیر ایشان اختصاص یافته است.
🔸در فصول سوّم، چهارم و پنجم شرح احادیثی که از زبان پیامبراکرم، امام مجتبی و امام صادق(علیهمصلواتالله) در توصیف امام علی(علیهالسّلام) وارد شده، مورد استفاده قرار گرفته است.
🔹در فصول ششم و هفتم با جامعیّت و توازن شخصیّتی حضرت آشنا میشویم.
🔸هر کدام از فصول هشتم تا بیستوسوّم به شرح یکی از ویژگیهای بارز ایشان اختصاص دارد. ویژگیهایی همچون:
ایمان، اخلاص و تقوا، صبر و بصیرت، عبادت، فارغ بودن از خودخواهی، ایثار و انفاق، زهد، تسلیم بودن در برابر پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله)، انتخاب سختترینها، جهاد و تلاشگری، عدالت، شجاعت، اصولگرایی و صلابت، قاطعیّت در جنگهای داخلی، مراقبت از بیتالمال، یتیمنوازی و توجّه به فقیران.
🔹عنوان فصل بیستوچهارم کتاب، «امیرالمؤمنین(علیهالسّلام)؛ قدرتمندی مظلوم» است و در آن به مظلومیّتهای ایشان با وجود قدرتمندی و جنگآوری حضرت، اشاره میشود.
🔸«رابطهی عاشقانهی ما با امیرالمؤمنین(علیهالسّلام)» موضوع فصل بیستوپنجم کتاب است که در آن، به دلدادگی ما به ایشان و لوازم این محبّت پرداخته شده.
🔹فصل آخر کتاب به بحث نیاز ما به الگویی همچون امام علی(علیهالسّلام) اختصاص یافته است.
👨 پدرِ فرزندانتان باشید
🌷به مناسبت میلاد حضرت علی علیهالسلام و #روز_پدر
✅ رهبر انقلاب: مردى كه در راه خدا كار مىكند، باید همهی عرصههاى زندگىاش خدایى باشد.
🏡 ممكن است شما بیرون از خانه بهخاطر پیش آمدن یک حادثه كوچک، عصبانى شوید؛ اما این عصبانیت نباید در داخل خانه، خود را نشان دهد.
💞 با همسرتان مهربان باشید. بهمعناى حقیقى كلمه، پدر فرزندانتان باشید؛ با آنها بیگانه نباشید.
➡️ ۸۰/۷/۲۷
🔴 تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام
نقدی بر ادعای اخیر روحانی پیرامون معاهدات پیامبر(ص)
ابوالفضل امامی میبدی/حوزوی_دکتری فقه سیاسی - گرایش روابط بین الملل
♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه #برجام، #عاشورا را #تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین(ع) را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی #مدعیان_مرجعیت و #مدعیان_داغ_دفاع_از_ولایت_اهل_بیت(ع) است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند.
▫️رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر(ص) دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند.
⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد:
۱. نادیده گرفتن سیاق آیات
نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برآمدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸.
۲. نادیده گرفتن عقل و فهم
عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر(ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود.
۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه
تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد:
آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است.
ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است.
ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است.
د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر(ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است.
✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد.
۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه
علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره میشود:
از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را.
🔹نبی اکرم(ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»!
آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند.(کنزالعمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)
👇👇👇
♨️سوال:
🔰با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟
✍️ پاسخ:
✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد:
🔸۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق میباشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیدهاند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر( شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱)
🔸۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک میکرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲)
🔸۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفتهاند اما قبری که در شام است و معروف میباشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم میباشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى(۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوههای امام مجتبى(۶).
✍️دکتر سید جعفر شهیدی، مینویسد:
🔹«پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب(س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیلهایی آورده است... این زیارتگاهها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد میشود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان میدارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد میکنند.»(۷)
👈تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب(س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمیکند.به او سلام میفرستیم.
📚پینوشتها:
۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷.
۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴.
۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳.
۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸.
۵. همان، ص ۶۷.
۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶.
۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲.
🗞 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
سلام عليكم
هزينه كامل دانش پژوهان سال سوم(حضوري و مجازي)
و نيمي از هزينه دانش پژوهان سال هاي اول و دوم كه براي شركت در دوره حضوري، ثبت نام نموده بودند،
امروز به حساب تجارت آنها واريز گرديد.
⛔️ وقایع سراوان و لزوم توجه دائمی به جنوب شرق
🔻حوادث اخیر شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بار دیگر موضوعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی این بخش از کشور را وارد فضاهای رسانهای و تبلیغاتی کرد. در این رابطه لازم است نکات زیر مدنظر قرار گیرد.
🔹 1- واقعیت قطعی که اینک به تجربه نیز اثباتشده آن است که موضوع ناامن سازی و ناآرامیهای قومی و مذهبی در محیط سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به راهبرد قطعی و پایدار دشمنان تبدیل شده است.
2- از دیگر سو این امر نیز مبتنی بر شواهد عینی و آشکار است که سیاست و راهبرد کلان جمهوری اسلامی در حوزه جنوب شرق کشور تا حد بسیار زیادی سناریوها و طراحی-های دشمنان علیه اقوام جنوب شرق ایران را عقیم ساخته است.
🔹3- مجموعه اقدامات صورت گرفته اقتصادی در مناطق جنوب شرق قابل کتمان نیست؛ بااینحال اما متأثر از شرایط عمومی اقتصادی کشور و فراگیری مشکلات معیشتی، نقش مشکلات اقتصادی که بسترساز وقایع امنیتی آن منطقه و سوءاستفاده جریان معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران شده است، باید بهطور خاص و اولویتدار موردتوجه قرار گیرد.
🔸4-تأثیرگذاری جریان رسانهای و تبلیغاتی بدخواهان ایران و خاصه مردم جنوب شرق کشور در قضایای اخیر سراوان به شکل مؤثر ایفای نقش کرده است. مرکزیت نظام بیش از همیشه باید به ارتباط بین شبکههای اجتماعی و رسانهای با امنیت ملی بیندیشد. این مسئلهای فراتر از همه بحثهای جناحی و سیاسی است.
🔹5-طرح رزاق که بحث درباره آن تفصیل بیشتری را میطلبد از اقدامات صحیح و اصولی اجراشده در منطقه جنوب شرق کشور بهحساب میآید که به شکل واقعی معضلات متنوع آن منطقه را در مسیر ساماندهی قرار داده است و یکی از دلایل تحرک اخیر دشمن در این منطقه، ضربه زدن و متوقفسازی این طرح هوشمندانه است. سوگیری اصلی طرح رزاق کمک به معیشت مردم منطقه و روانسازی تبادلات با خارج از کشور است.
🔸6- سپاه در طی سالهای گذشته سیاست بومیسازی امنیت و خدمات اجتماعی و اقتصادی را به شکل جدی در دستور کار قرار داده است و با کمک نخبگان، علما و بزرگان منطقه جنوب شرق کشور امنیت و رفاه منطقه را موردتوجه قرار داده است.
✅نکته مهم :
🔺 مردم منطقه جنوب شرق کشور و البته همه مردم مناطق گوناگون ایران بایستی در نظر داشته باشند که ناامنی پدیدهای خانمانسوز است و تبعات آن دامن همه را خواهد گرفت؛ بنابراین بایستی کوشید امنیت که پایهایترین و مهمترین مؤلفه جنوب شرق کشور است، مورد خدشه قرار گیرد.
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍀
🌹
🔴 سرمایه حیات !
وای به حال غفلت و سرمستی ما! امان از این بی هوشی و خواب سنگین ما! ... آیا نیامده وقت آن که درصدد اصلاح نفس برآییم و برای علاج امراض آن، قدمی برداریم؟ سرمایه جوانی را به رایگان از دست دادیم وبا غرور نفس و شیطان، جوانی را که باید با آن سعادتهای دوجهان را تهیه کنیم، از کف نهادیم. اکنون نیز درصدد اصلاح برنمی آییم تا سرمایه حیات هم از دست برود و با خسران تام و شقاوت کامل، از این دنیا منتقل شویم.
[ شرح حدیث جنود عقل و جهل، صص 345 - 351 ]
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌸💐🌿🌷🌺🥀