جلسه ۲۲.mp3
13.27M
درس حلقه اولی، جلسه 22
ص94 : و احیانا تتجرد الجملة عن المدلول التصدیقی الثانی
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
#نکات_اصولی
#منشأ_دلالت_تصدیقی
#المدلول_اللغوی_و_التصدیقی
🤔سوال اول: منشا دلالت تصديقي در کتاب حلقات چه امری دانسته شده است؟
توضیح: شهید صدر در حالیکه در حلقه اولی منشا دلالت تصدیقی را حال متکلم می داند، در حلقه ثانیه منشأ آن را ظهور حالی وسیاقی و در جای دیگر صراحتا منشأ آن را سیاق می داند! آیا تهافتی وجود دارد؟
✅پاسخ: خیر تعریف شهید صدر از سیاق به قدری گسترده است که شامل حال متکلم هم می شود (و نريد بالسیاق کل ما یکتنف اللفظ الذی نرید فهمه من دوال اخری سواء کانت لفظیة... او حالية كالظروف و الملابسات التي تحيط بالكلام و تكون ذات دلالة في الموضوع) و از نظر ایشان حال متکلم بمثابه قرائن متصله همراه کلام می باشد.
(البته منظور از منشأ دلالت در سه فقره بالا در جواب به سوال بعدی معلوم می شود)
🤔سوال دوم: عامل ایجاد رابطه دلالت بین لفظ و معنا( در دلالت تصوری) وضع است، عامل ایجاد گر سببیت میان کلام صادر از متکلم و اراده متکلم چیست؟
✅پاسخ: چه بسا از ظاهر کلام شهید صدر در سه فقره بالا توهم شود که این عامل حال متکلم است اما آن عبارات را می توان اینگونه توجیه کرد که منظور آنها این است که عامل اصلی و منشا اصلی تاثیرش را بر حال متکلم می گذارد و دالِّ اصلی در دلالت تصدیقی حال متکلم است
اما این که چه چیزی سبب دلالتِ حالات مختلفِ متکلم بر اراده های گوناگون او می شود، در کتاب حلقات بررسی نشده است.
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
#نکات_اصولی
#دلالت_تصدیقی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :«صامت بودن کلام الهی ، مدعای بدون دلیل»
➖➖➖➖➖➖➖
🔹 از مسائلی که امروزه در مجامع علمی مطرح است و از تحقیق در مدلول تصوری و تصدیقی بطلان آن روشن گردید ، مسأله «صامت بودن متون» و به عبارت دیگر، موضوع پلورالیزم و کثرت گرایی در فهم متون دینی است.
♦️ صاحبان این اندیشه قائلند که هیچ فهم واحد و رسمی از دین وجود ندارد، چون منبع دین صامت است و لذا آنچه در طول تاریخ فقهاء و صاحب نظران دین گفته اند، فهم آنهاست از دین و به اصطلاح دیگر، قرائت ویژه خود آنان است.
صاحبان این نظریه معتقدند که انسان با توجه به علوم و پیش فرض های خود و نوع سؤالاتی که دارد، متن را تفسیر میکند؛ پس متن نیست که سخن میگوید، این مفسّر است که به متن معنا میدهد (چون متن مومی است که شکل داده میشود و در همه اشکال، موم محفوظ است و شکل هاست که از بیرون وارد بر موم میگردد).
بر همین اساس، هیچ فهمی نمیتواند مقدّس باشد، چون همه ی فهم ها بشری است و مقابله با هر گذاره ی دینی چون چالش در افکار بشری است، بی ایراد میباشد. لذا در روایات وارد شده است که کلام الهی دارای بطون است و تفشیر های متعدد بر میدارد ،
(صراط های مستقیم، عبدالکریم سروش ص ۲_۳)
و گاه نیز در تائید اندیشه کثرت گرایی فهم متون و صامت بودن دین، به سخن امیر المومنین علیه السلام استناد میکنند که: «فاستنطقوه و لن ینطق»، (قرآن را به سخن آورید، زیرا قرآن خود سخن نمیگوید)
✅ جواب به این مدعا:
این مدّعا، هیچ گونه دلیل قانع کننده ای را به همراه ندارد و در کلمات صاحبان آن، سخنان تناقض آمیز و ناقض مدعی، فراوان دیده میشود من جمله این فراز:
_سرمایه ادیان، همین بیانات نافذ و دل شکاف و پر مغز و ابدی است، که همیشه برای هر کس چیزی را برای گفتن دارد و گرنه به سرعت ته میکشیدند و فانی می شدند.»
حال خود قضاوت کنید، اگر این مفسر است که به متن معنا میدهد، پس بیانات نافذ و پر مغز متون دینی، چه تفسیری دارد.
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#نکات_اصولی #دلالت_تصدیقی بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :«صامت بودن کلام الهی ، مدعای بدون دلیل» ➖➖➖
#نکات_اصولی
#دلالت_تصدیقی
✅ گذشته از این نقض، نگاه تحلیلی به نظریه صامت بودن، ضعف آن را مبیّن می سازد:
▪️ اولا؛ آیا گوینده متون دینی دارای اعتقاد و تفکر بوده یانه؟ اگر بوده است، آن را بوسیله الفاظی بیان کرده که گویا نیست !؟🤔
▪️ ثانیا؛ چگونه او که هادی است (و شما روی این اسم آنقدر تکیه دارید که همه ادیان را مظهر ظهور این اسم قلمداد میکنید)، می توان باور کرد، متنی را بیاورد که صدها تفسیر متناقض را محتمل شود، بگونه ای که هیچ یک از تقدّس برخوردار نباشد.
پس هدایتگری او چگونه توجیه می شود؟ اصولا صامت بودن و بی پاسخی، که پاسخ را مخاطبینش به متن بدهند چه معنای معقولی میتواند داشته باشد؛ متنی را که خواننده گان معنی بدهند، چه ارزشی دارد؟!
در این دیدگاه، صاحب متن بی موضع، بی خاصیت و بی اراده و بی اعتقاد ترسیم می گردد؛ سخنی که جز توهین باری بر دوش ندارد.
در حالیکه خود صاحب متن درباره قرآن میفرماید: «هذا بیان للهدی»؛ آیا بیان گری همان روشن گری نیست؟ و آیا روشن گری و هدایت با صامت بودن متن، سازگار است؟! اینکه متن بگونه ای است که مخاطب و پیش فرضهای او به متن معنا میدهد، با بیان بودن قرآن میسازد؟
نتیجه اینکه متن دینی بر اساس اصول محاوره دارای مدلول تصوری و تصدیقی میباشد و بدین وسیله است که از اعتقادات و دستورات او پرده برداشته میشود.
▪️ ثالثا؛ ما قبول نداریم که هیچ گونه فهم رسمی از دین در طول تاریخ وجود نداشته باشد. ضروریات دین که مورد اجماع همه مذاهب است و هیچگونه اختلافی در استناد آن به دین نیست، کم نیست لذا قطعاً به چالش کشیدن ضروریات، حفظ نکردن حریم مقدسات را به همراه دارد و انکار آن همچون انکار 2×2=4 ، از لحاظ مذهبی تلقی خواهد شد.
▪️ رابعا؛ به چالش کشیدن مسائل اختلافی، اگر با مکانیزم درست و روشمند باشد، نه تنها صحیح است، بلکه لازمه ی هر اجتهادی میباشد که به تعبیر علّامه اقبال لاهوری پاکستانی، موتور محرکه اسلام است و الا همچون مخالفت مریض جاهل میماند با متخصص عالم.
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#نکات_اصولی #دلالت_تصدیقی ✅ گذشته از این نقض، نگاه تحلیلی به نظریه صامت بودن، ضعف آن را مبیّن می سا
#نکات_اصولی
#دلالت_تصدیقی
▪️ خامسا؛ این مطلب که قرآن دارای بطون است، هرگز به معنای پذیرش تفسیرهای متعدد که احیاناً متنافی اند و برخی ناصواب اند، نیست؛ چون بطون دارای الفت طولی یا ملازمی میباشد. (یک حقیقت است که دارای مراتب متعدد میباشد و یا معنای واحد، همراه با لوازم متنوع و هماهنگ است)
▪️ سادسا؛ این سخن که متن با سوالات مخاطبین، تفسیر میشود و فی نفسه صامت است، سه احتمال دارد که دو احتمال صحیح و یکی باطل است:
▫️۱_ درعلم هرمنوتیک (علم ضوابط تفسیر متون) مقرر شده است که انسان برای فهم متن باید حالت پرسش داشته باشد، بدین سان که دارای گشادگی ذهنی باشد؛ یعنی گارد نگیرد، بلکه اراده فهم داشته باشد. (این احتمال بسیار مهم و مقبول است)
▫️۲_ استاد علامه جعفری (رحمه الله) در بیاناتی که در قم داشتند، فرمودند: آمده ام تا فقط این کلمه را باز کنم، که فهم قرآن وقتی لذت بخش است که انسان در مسائل علمی دهها نظر علمی را مطالعه و تحقیق کند، در آخر که به بن بست که رسید، یک باره مطالعه قرآن چیزی باز میگوید که مشکل فکری او حل میشود. (این احتمال هم درست است)
یعنی پاسخگوی به سؤال عمومی و خصوصی است، بنابراین نه تنها کلام اللهی صامت نیست، بلکه فریادهایی دارد كه هر گوشی را توان شنیدن هر قلبی را یارای درک نیست.
▫️۳_ اصولا متن معنا ندارد و طوری نزول یافته که مفسر به متن معنا میدهد. (این احتمال که ظاهر کلام صاحبان نظریه بشری ساختن معرفت دینی است، احتمالیست باطل)
والسلام علی من اتبع الهدی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۳.mp3
16.71M
درس حلقه اولی، جلسه 23
ص95 : الجملة الخبریة و الجملة الانشائیة
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۴.mp3
15M
درس حلقه اولی، جلسه 24
ص96 : الدلالات التی یبحث عنها فی علم الاصول
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۵.mp3
9.51M
درس حلقه اولی، جلسه 25
ص98 : و هذا القول یدعونا ان نتساءل
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
4_5868602639914107887.mp3
18.35M
درس حلقه اولی، جلسه 26
ص100 : صیغة النهی
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ٢٧.mp3
15.38M
درس حلقه اولی، جلسه 27
ص102 : ادوات العموم
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۸.mp3
19.01M
درس حلقه اولی، جلسه 28
ص103 : اداة الشرط (مبحث مفاهیم)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
درس حلقه اولی، جلسه 28 ص103 : اداة الشرط (مبحث مفاهیم) #حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی •┈••✾••┈
#نکات_اصولی
دفع شبهه:
گاهی گفته میشود که وصف مفهوم دارد، چون اصولیین میگویند:«تعلیق الحکم بالوصف مشعر بالعلیه» ، بنابر این اگر علت نبود پس حکم هم نیست، چون با رفتن علت ، معلول هم باید برود فثبت المفهوم.
جواب:
اولا، حکم معلق و مقید به قید وصف نشده است و آنچه مقید شده ، موضوع حکم است و تقید موضوع شاید بخاطر اهمیت افراد عدول ،در مثال اکرم الفقیر العادل ، بوده نه اخراج غیر عادل.
ثانیا، قاعده مزبور در حکم شخصی درست است و معلوم نیست سنخ و طبیعی حکم مقید بوده و وصف عدالت همواره علت باشد.
ثالثا، منتهای دلالت مزبور اشعار است و تعلیق حکم به وصف ، زمانی اثر دارد و حجت است که ظهور در علیت داشته باشد نه اشعار.
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۹(۱).mp3
10.22M
درس حلقه اولی، جلسه 29
ص106 : حجیة الظهور (توضیح مطالب)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۲۹(۲).mp3
6.51M
درس حلقه اولی، جلسه 29 (تکمله)
ص106 : حجیة الظهور (تطبیق عبارات)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ٣٠.mp3
16.03M
درس حلقه اولی، جلسه 30
ص107 : تطبیقات حجیة الظهور
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۱.mp3
19M
درس حلقه اولی، جلسه 31
ص108 : و قد نجد فی سائر اجزاء الکلام
+ مطالبی مازاد بر کتاب و ارزشمند
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۲.mp3
15.69M
درس حلقه اولی، جلسه 32
ص111 : اثبات الصدور
(تواتر ، اجماع و شهرت)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه۳۳.mp3
20.67M
درس حلقه اولی، جلسه 33
ص112 : الثالث، سیرة المتشرعة
(سیره متشرعه ، خبر واحد)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ٣٤.mp3
18.77M
درس حلقه اولی، جلسه 34
ص115 : الدلیل الشرعی غیر اللفظی
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۵.mp3
19.19M
درس حلقه اولی، جلسه 35
ص۱۱۷ : 2ـ الدليل العقلي
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۶ (1).mp3
17.33M
درس حلقه اولی، جلسه 36
ص۱21 : تقسیم البحث / العلاقات القائمة بین نفس الاحکام / علاقة التضاد بین الوجوب الحرمة
(مبحث اجتماع امر و نهی)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۶ (۲).mp3
9.53M
درس حلقه اولی، جلسه 36 (تکمله)
ص۱21 : تقسیم البحث (تطبیق عبارات)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۷.mp3
12.98M
درس حلقه اولی، جلسه 37
ص۱24 : هل تستلزم الحرمة البطلان ؟
(مبحث نهی و فساد)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ٣٨.mp3
17.51M
درس حلقه اولی، جلسه 38
ص۱26 : الجعل و الفعلیة (مراحل حکم)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
جلسه ۳۹.mp3
9.89M
درس حلقه اولی، جلسه 39
ص۱29 : العلاقات القائمة بین الحکم و متعقه
(تعریف متعلق و تمایزات آن با موضوع ، رابطه ی حکم با متعلق)
#حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola