eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
26 ویدیو
589 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب اصولی شهید صدر
#حلقه_ثانیه جلسه ۲۴ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک حق الطاعة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 1️⃣ 💢گفتیم فقیه قبل از فحص از ادله محرزه برای خود موقف عملی تعیین می‌نماید تا در صورت فقدان دلیل، آن را مستند خود قرار دهد. بنابراین لازم است موقف عملی مورد نظر از جهت اطلاق دلیل و مجرای آن فراگیرترین اصل عملی باشد. 🧊بنابر مبنای "" أعم الأصول و فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است که احتمال و ظن به تکلیف را مُنَجِّز می‌داند. 💥بنابر مبنای "" أعم الأصول برائت عقلی است که می‌گوید تا علم به تکلیف نباشد حکمی مُنَجَّز نمی‌شود و این شامل همه حالات شک می‌شود. ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
📚 🔸️ روش شناسی علم اصول | تبیین دیدگاه های روش شناختی امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله العظمی استاد سبحانی در علم اصول استنباط 🖊مؤلف: مصطفی همدانی 🔰 فصل‌های کتاب 🔸️ فصل اول: مفاهیم تحقیق 🔹️ فصل دوم: ماهیت ابزاری علم اصول و الزامات روش شناختی آن 🔸️ فصل سوم: ادله علم اصول (روشهای کلی اجتهاد در علم اصول) 🔹️ فصل چهارم: ضرورت تفکیک روش فلسفی از روش اصولی در علم اصول •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۵.mp3
19.86M
جلسه ۲۵ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، فائدة المنجزیة و المعذرية الشرعیة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 2️⃣ 💢گفتیم بنابر مبنای "" فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است. 💥اصل احتیاط عقلی همواره مستند و مرجع فقیه خواهد بود جز در موارد زیر: 1️⃣ بعد از بررسی ادله، قطع به عدم تکلیف پیدا کند. در این صورت به قطع به عدم تکلیف عمل می‌کند. 2️⃣ بعد از بررسی ادله، قطع به تکلیف پیدا کند. در این صورت به قطع به تکلیف عمل می‌کند. 3️⃣ بعد از بررسی ادله، به اماره یا اصل عملی بر نفی تکلیف(ترخیص ظاهری) دست پیدا کند. در این صورت طبق ترخیص ظاهری عمل می‌نماید. 4️⃣ بعد از بررسی ادله، به اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف دست پیدا کند. در این صورت طبق اماره یا اصل عملی عمل می‌کند. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید:https://eitaa.com/halgeyoola/4117 ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 3️⃣ 💢گفتیم بنابر مبنای "" فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است و اصل احتیاط عقلی همواره مستند و مرجع فقیه بجز در چهار خواهد بود. 💥 چرا در چهار مورد مذکور احتمال تکلیف دیگر مُنَجِّز نیست؟ 1️⃣ وقتی قطع به عدم تکلیف پیدا کند احتمال تکلیف واقعا ازبین می‌رود لذا موضوع حق الطاعة که احتمال تکلیف است ازبین می‌رود. 2️⃣ وقتی قطع به تکلیف پیدا کند مُنَجِّزیّت احتمال تکلیف که مشروط به ترخیص ندادن شارع است شدیدتر می‌شود و با قطع به تکلیف، تکلیف مُنَجَّز شده و مشروط به ترخیص شارع نیست زیرا با قطع به تکلیف، ترخیص امکان ندارد. 3️⃣ وقتی به اماره یا اصل عملی بر نفی تکلیف(ترخیص ظاهری) دست پیدا کند، احتمال تکلیف از بین نمی‌رود ولی مُنَجِّز نخواهد بود زیرا مُنَجِّزیّتِ احتمالِ تکلیف مشروط به عدم ترخیص شارع است. 4️⃣ وقتی به اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف دست پیدا کند، مُنَجِّزیّتِ احتمالِ تکلیف که مشروط به عدم ترخیص بود شدیدتر می‌شود زیرا با اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف، عدم ترخیص قطعی می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید:https://eitaa.com/halgeyoola/4125 ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۶.mp3
24.69M
جلسه ۲۶ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک قبح العقاب بلا بیان. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 4️⃣ 💢بنابر مبنای "" فراگیرترین اصل عملی اصل است. قاعده قبح عقاب بدون بیان می‌گوید تا قطع به تکلیف نباشد عقاب قبیح است پس تکلیفی ظاهرا بر عهده مکلف نیست. 💥 وضعیت قاعده قبح عقاب بلا بیان در چهار حالت پیش گفته: 1️⃣ حالت قطع به عدم تکلیف: عدم بیان قطعی می‌شود لذا قاعده قبح عقاب بدون بیان تاکید می‌شود. 2️⃣ حالت قطع به تکلیف: موضوع قاعده که عدم بیان بود با وجود قطع به تکلیف ازبین می‌رود و به قطع عمل می‌شود. 3️⃣ حالت وجود اماره یا اصل عملی بر نفی تکلیف(ترخیص ظاهری): عدم بیان بر تکلیف با ترخیص ظاهری تقویت می‌شود لذا قاعده قبح عقاب بدون بیان تاکید می‌شود. 4️⃣ حالت وجود اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف: اصولیان در مقام عمل، به اماره و اصل عملی مُثبِت تکلیف عمل نموده اند و به قاعده قبح عقاب بدون بیان ملتزم نشده اند ولی از نظر تحلیلِ چگونگی مقدم شدن اماره و اصل عملیِ مُثبِت تکلیف بر قاعده قبح عقاب بدون بیان مباحثی وجود دارد که ان شاءالله در حلقه ثالثه می‌آید. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید:https://eitaa.com/halgeyoola/4132 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 نعمتی گوارا 🏳 أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: لا نِعْمَةَ اَهْنَأُ مِنَ الأَمْنِ ❇️ هيچ نعمتى گواراتر از امنيت نيست. 📚 شرح غررالحكم، ج ۶، ص ۴۳۵ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۷.mp3
24.51M
جلسه ۲۷ الأدلة المحرزة، تمهید، تقسیم البحث في الأدلة المحرزة. استاد شیخ محمدهادی
🔴 چند جلسه ای پیرامون بحث شد و خلاصه آنها به صورت پیام متنی تقدیم دوستان شد. 🌀 اما با توجه به اینکه سطح مباحث در حد مقدمات و حلقه ثانیه بود برای دوستانی که می‌خواهند در سطوح عمیق‌تری با نظریه حق الطاعة آشنا شوند چند مقاله در توضیح و نقد و دفاع از این نظریه برای و مطالعه تقدیم دوستان می‌شود. 🔰🔰🔰🔰🔰
نقد حق الطاعة سبحانی.pdf
853.1K
📚مقاله "مسلک حق الطاعة بین الرفض و القبول" ✍️ آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
نظريه حق الطاعه. لاريجاني.pdf
902.4K
📚مقاله "نظریه حق الطاعة" ✍️ آیت‌الله صادق لاریجانی حفظه‌الله. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
دفاع_از_نظريه_حق_الطاعه_رضا_اسلامي.pdf
1.63M
📚مقاله "دفاع از نظریه حق الطاعة" ✍️ استاد رضا اسلامی. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حدیث الساعة حول نظریة حق الطاعة.pdf
947.3K
📚مقاله "حدیث الساعة حول نظرية حق الطاعة" ✍️ استاد سید علی‌اکبر حائری. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
پاسخ نقدهای نظریه حق الطاعه.pdf
614.7K
📚مقاله "پاسخ نقدهای نظریه حق الطاعة" ✍️ استاد محمد زروندی رحمانی. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠نموداری از مباحث ادله محرزه💠 💢تقسیمات ادله محرزه 1️⃣ دلیل محرز گاهی مفید قطع است که در این صورت حجیتش را از قطع دارد و گاهی مفید ظن است که در این صورت به جعل شارع حجت می‌گردد. 2️⃣ دلیل محرز گاهی شرعی است یعنی صادر شده از سوی شارع است و گاهی عقلی است یعنی قضیه ای که عقل آن را درک نموده و از آن حکم شرعی استنباط می‌شود؛ مانند: حکم عقل به اینکه واجب کردن یک فعل مستلزم واجب نمودن مقدمه آن فعل است. 3️⃣ دلیل شرعی گاهی لفظی است؛ مانند: قرآن و روایاتی که قول معصومان علیهم السلام را نقل می‌کنند و گاهی غیر لفظی است؛ مانند: روایاتی که فعل و تقرير معصومان علیهم السلام را گزارش می‌کنند. 💥مباحث ادله محرزه شرعی در سه بخش مطرح می‌شوند: 1️⃣ تعیین دلالت دلیل؛ مانند: دلالت الفاظی همچون صیغه امر و نهی، جمله شرطیه و دلالت فعل و تقرير معصومان علیهم السلام بر حکم شرعی. 2️⃣ اثبات صغرای دلیل شرعی که درباره چگونگی اثبات صدور دلیل از شارع بحث می‌کند. 3️⃣ اثبات حجیت دلیل شرعی 💥مباحث ادله محرزه عقلی در دو بخش مطرح می‌شوند: 1️⃣ اثبات قضایای عقلیه که عقل چنین قضیه ای را درک می‌کند. 2️⃣ اثبات حجیت دلیل عقلی توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4138 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 کلید پلیدی‌ها 🏵 امام عسكرى عليه السلام: جُعِلَتِ الْخَبائِثُ كُلُّها فى بَيْتٍ، وَ جُعِلَ مِفْتاحُها الْكَذِبَ. 🌸 تـمام پليدي‌ها در خـانه اى گردآمـده و كليد آنها قرار داده شده است. 📚 جامع الاخبار، ص ۴۱۸، ح ۱۱۶۲ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 📚 📕 عنوان پایان‌نامه: "روش‌شناسی حدیثی شیخ انصاری قدس سره" ✍️ نویسنده: شیخ محمدهادی عصمتی 💢 برخی عناوین کلی تعریف روش، مکتب، منهج و ... مبانی حدیث شناختی شیخ انصاری قدس سره در علم اصول و رجال و درایه 💥 برخی مسائل تحقیق شده 🔹️دیدگاه شیخ درباره تعریف تواتر، اقسام متواتر، تواتر اجمالی، عدد معتبر در حصول تواتر. 🔸️دیدگاه شیخ درباره خبر واحد و باب تعارض و مرجحات آن. 🔹️دیدگاه شیخ درباره تنویع حدیث و برخی مسائل علم درایه. 🔸️دیدگاه شیخ درباره توثیقات خاصه(نص معصوم علیه السلام، اقوال رجالیان متقدم همچون ابن غضائری و متأخر) 🔹️نظر خاص ایشان درباره توثیق راوی توسط روایتی که خود راوی در سند آن قرار گرفته. 🔸️دیدگاه شیخ درباره توثیقات عامه همچون اصحاب اجماع، مشایخ الثقات، مشایخ قمیین، کتب بنی فضال. 🔹️دیدگاه شیخ درباره برخی راویان همچون سهل بن زیاد. 🔸️مبانی شیخ در قبول و نقد حدیث. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 جایگاه روزه‌داران 🏵 اَلْبِحَارُ ، عَنْ أَعْلاَمِ اَلدِّینِ لِلدَّیْلَمِیِّ عَنِ اَلنَّبِیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ فِی اَلْجَنَّهِ بَاباً یُقَالُ لَهُ اَلرَّیَّانُ لاَ یَدْخُلُ مِنْهُ إِلاَّ اَلصَّائِمُونَ فَإِذَا دَخَلَ آخِرُهُمْ أُغْلِقَ ذَلِکَ اَلْبَابُ . 🌸 به درستی در بهشت بابی است که به آن ریّان گفته می‌شود و تنها روزه‌داران از آن داخل می‌شوند پس آنگاه که آخرین آنها داخل شوند آن باب بسته مى‏شود. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، جلد 7 ، صفحه 502. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۸.mp3
34.29M
جلسه ۲۸ الأدلة المحرزة، تمهید، الأصل عند الشک فی الحجية. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 اصل هنگام شک در حجیت اماره 💎 حجیت در امارات ظنی توسط شارع جعل می‌شود لذا اگر دلیل بر حجیت داشتیم می‌گوییم حجت است. اگر دلیل بر عدم حجیت داشته باشیم می‌گوییم حجت نیست. 🌀 اما اگر نه دلیل بر حجیت داشته باشیم و نه بر عدم حجیت باید چه بکنیم؟ بگوییم حجت است يا حجت نیست؟ 🔸️ شهید صدر رحمه الله می‌فرماید اصل عدم حجیت است. 💥دلیل: ابتدا دو مقدمه می‌گوییم بعد دلیل را توضیح می‌دهیم. مقدمه اول: حجیت دارای دو بخشِ منجزیت و معذریت است. مقدمه دوم: معذریت در جایی مطرح می‌شود که می‌خواهیم احتمال تکلیف(وجوب یا حرمت) را نفی کنیم و منجزیت در جایی مطرح می‌شود که می‌خواهیم به احتمال تکلیف پایبند باشیم و ملزم به انجام تکلیف شویم. ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰 ادامه 💠 بنابر دو مقدمه فوق این سوال که اصل در حجیت اماره مشکوک الحجية چیست به دو سوال تبدیل می‌شود: سوال اول: اگر اماره مشکوک الحجية نافیِ تکلیف باشد معذر است يا نه؟ سوال دوم: اگر اماره مشکوک الحجية مُثبِتِ تکلیف باشد منجز است يا نه؟ ❗️جواب سوال اول منفی است؛ یعنی این اماره معذر نیست زیرا بنابر حق الطاعه احتمال تکلیف منجَّز می‌شود و اذن شارع در ترک تکلیفِ مشکوک ثابت نشده است. ❗️جواب سوال دوم نیز منفی است؛ یعنی این اماره منجِّز نیست زیرا اصولی مانند اصل حلیت، اذن شارع در ترک تکلیف مشکوک محسوب شده و مانع از تنجُّزِ تکلیف مشکوک می‌شوند. 💥 نتیجه اینکه اماره مشکوک الحجية نه معذر است و نه منجز پس حجیت ندارد پس اصل در اماره عندالشک، عدم حجیت است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4160 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
شرح الأصول من الحلقة الثانية - الشيخ محمد صنقور علي البحراني - ج1.pdf
11.81M
🔰 📚 شرح الأصول من الحلقة الثانية جلد ۱ ✍️ شیخ محمد صنقور علی البحرانی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
شرح الأصول من الحلقة الثانية - الشيخ محمد صنقور علي البحراني - ج2.pdf
12.81M
🔰 📚 شرح الأصول من الحلقة الثانية جلد ۲ ✍️ شیخ محمد صنقور علی البحرانی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠نگهبانی علم اصول از فقه 🔹️ آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری رحمة الله علیه صاحب کتاب‌های تهذیب الأصول و مهذب الأحکام نقل می‌کنند: «سمعت من استاذي العلّامة الشيخ محمّد حسين الأصفهانيّ: أنَّ الأُصُولَ كَلْبٌ يَمْنَعُ صاحِبَهُ مِنْ حَديقَةِ الْفِقْهِ» 📚 مبانى الأحكام في أصول شرائع الإسلام، ج‏1، ص26. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola