eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.3هزار دنبال‌کننده
131 عکس
32 ویدیو
619 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۱۳.mp3
12.67M
درس حلقه اولی، جلسه 13 ص71 : و حجیة القطع ثابتة بحکم العقل •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۴.mp3
11.95M
درس حلقه اولی، جلسه 14 ص75 : مبادئ عامه / تقسیم البحث •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۵.mp3
14.83M
درس حلقه اولی، جلسه 15 ص۸۱ : أ- الدليل الشرعي اللفظي / الدلالة / تمهید # # # •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۶.mp3
14.26M
درس حلقه اولی، جلسه 16 ص۸3 : و اما الاتجاه الآخر فینکر بحق •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۷.mp3
12.31M
درس حلقه اولی، جلسه 17 ص۸4 : و الصحیح فی حل المشکله •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۸.mp3
16.92M
درس حلقه اولی، جلسه ۱8 ص۸۶: ما هو الاستعمال؟ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۹.mp3
13.49M
درس حلقه اولی، جلسه 19 ص۸7 : الحقیقة_و_المجاز •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٢٠.mp3
15.34M
درس حلقه اولی، جلسه 20 ص۸9 : تصنیف اللغة الی معانی اسمیة و حرفیة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٢١.mp3
19.08M
درس حلقه اولی، جلسه 21 ص91 : الجملة التامة و الجملة الناقصة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۲۲.mp3
13.27M
درس حلقه اولی، جلسه 22 ص94 : و احیانا تتجرد الجملة عن المدلول التصدیقی الثانی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🤔سوال اول: منشا دلالت تصديقي در کتاب حلقات چه امری دانسته شده است؟ توضیح: شهید صدر در حالیکه در حلقه اولی منشا دلالت تصدیقی را حال متکلم می داند، در حلقه ثانیه منشأ آن را ظهور حالی وسیاقی و در جای دیگر صراحتا منشأ آن را سیاق می داند! آیا تهافتی وجود دارد؟ ✅پاسخ: خیر تعریف شهید صدر از سیاق به قدری گسترده است که شامل حال متکلم هم می شود (و نريد بالسیاق کل ما یکتنف اللفظ الذی نرید فهمه من دوال اخری سواء کانت لفظیة... او حالية كالظروف و الملابسات التي تحيط بالكلام و تكون ذات دلالة في الموضوع) و از نظر ایشان حال متکلم بمثابه قرائن متصله همراه کلام می باشد. (البته منظور از منشأ دلالت در سه فقره بالا در جواب به سوال بعدی معلوم می شود) 🤔سوال دوم: عامل ایجاد رابطه دلالت بین لفظ و معنا( در دلالت تصوری) وضع است، عامل ایجاد گر سببیت میان کلام صادر از متکلم و اراده متکلم چیست؟ ✅پاسخ: چه بسا از ظاهر کلام شهید صدر در سه فقره بالا توهم شود که این عامل حال متکلم است اما آن عبارات را می توان اینگونه توجیه کرد که منظور آنها این است که عامل اصلی و منشا اصلی تاثیرش را بر حال متکلم می گذارد و دالِّ اصلی در دلالت تصدیقی حال متکلم است اما این که چه چیزی سبب دلالتِ حالات مختلفِ متکلم بر اراده های گوناگون او می شود، در کتاب حلقات بررسی نشده است. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :«صامت بودن کلام الهی ، مدعای بدون دلیل» ➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 از مسائلی که امروزه در مجامع علمی مطرح است و از تحقیق در مدلول تصوری و تصدیقی بطلان آن روشن گردید ، مسأله «صامت بودن متون» و به عبارت دیگر، موضوع پلورالیزم و کثرت گرایی در فهم متون دینی است. ♦️ صاحبان این اندیشه قائلند که هیچ فهم واحد و رسمی از دین وجود ندارد، چون منبع دین صامت است و لذا آنچه در طول تاریخ فقهاء و صاحب نظران دین گفته اند، فهم آنهاست از دین و به اصطلاح دیگر، قرائت ویژه خود آنان است. صاحبان این نظریه معتقدند که انسان با توجه به علوم و پیش فرض های خود و نوع سؤالاتی که دارد، متن را تفسیر میکند؛ پس متن نیست که سخن میگوید، این مفسّر است که به متن معنا میدهد (چون متن مومی است که شکل داده میشود و در همه اشکال، موم محفوظ است و شکل هاست که از بیرون وارد بر موم میگردد). بر همین اساس، هیچ فهمی نمیتواند مقدّس باشد، چون همه ی فهم ها بشری است و مقابله با هر گذاره ی دینی چون چالش در افکار بشری است، بی ایراد میباشد. لذا در روایات وارد شده است که کلام الهی دارای بطون است و تفشیر های متعدد بر میدارد ، (صراط های مستقیم، عبدالکریم سروش ص ۲_۳) و گاه نیز در تائید اندیشه کثرت گرایی فهم متون و صامت بودن دین، به سخن امیر المومنین علیه السلام استناد میکنند که: «فاستنطقوه و لن ینطق»، (قرآن را به سخن آورید، زیرا قرآن خود سخن نمیگوید) ✅ جواب به این مدعا: این مدّعا، هیچ گونه دلیل قانع کننده ای را به همراه ندارد و در کلمات صاحبان آن، سخنان تناقض آمیز و ناقض مدعی، فراوان دیده میشود من جمله این فراز: _سرمایه ادیان، همین بیانات نافذ و دل شکاف و پر مغز و ابدی است، که همیشه برای هر کس چیزی را برای گفتن دارد و گرنه به سرعت ته میکشیدند و فانی می شدند.» حال خود قضاوت کنید، اگر این مفسر است که به متن معنا میدهد، پس بیانات نافذ و پر مغز متون دینی، چه تفسیری دارد. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola