هدایت شده از خانهی طراحان انقلاب اسلامی
#تبلیغات_شهری| دور از تو اندیشه بدان
◽️دور از تو اندیشه بدان/ پاینده مانی تو جاودان
◽️پیشرفتها و دستاوردهای ایران اسلامی در چهار دهه گذشته بنا بر آمارهای بین المللی نشانگر موفقیتهای جمهوری اسلامی علیرغم همه مشکلات و کمبودهاست و ایران اسلامی قوی و مقتدر باقی میماند.
▫️محصول خانهی طراحان انقلاب اسلامی
▫️طراح گرافیک: روح الله مختاری
▫️طراح نوشتار: مجتبی حسن زاده
🎦مشاهده و دریافت نسخهی باکیفیت
https://b2n.ir/y87547
#ایران_عزیز
🔹️خانهی طراحان انقلاب اسلامی
@KHATTMEDIA
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
استاد سیدرضا مؤید؛ الگوی شاعران هیئتیسرا
(بخشهایی از مقدمه دیوان استاد مؤید به قلم #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی )
شعر مناسب اجرا در هیئت در حقیقت همان شعر مذهبی ولایی است؛
که به جهت مردمیبودن آن، نشانهها و ویژگیهای خاصی مییابد؛
به عبارت دیگر ،شعر هیئتی یا همان شعر مناسب اجرا در هیئت، تافته جدابافته از شعر ولایی نیست!
واضحترین و مهمترین وجه تمایز این نوع شعری با دیگر اشعار، بهره گیری از زبان و شیوه بیان عامیانه است؛
پس میتوان گفت هر شعر مذهبی که با بهره گیری از ادبیات عامیانه و طبق معیارهای خاص آن سروده شده است، میتواند مناسب اجرا در هیئت باشد.
مرور ابیات این شعر در تبیین این فرضیه ما را یاری میکند:
مهر تو را به عالم امکان نمیدهم
این گنج پربهاست من ارزان نمیدهم
گر انتخاب جنت و کویت به من دهند
کوی تو را به جنت و رضوان نمیدهم
نام تو را به نزد اجانب نمیبرم
این اسم اعظم است به دیوان نمیدهم
جان میدهم به شوق وصال تو یا حسین
تا بر سرم قدم ننهی جان نمیدهم
ای خاک کربلای تو مهر نماز من
آن مهر را به مُلک سلیمان نمیدهم
دل جایگاه عشق تو باشد نه غیر تو
این خانه خداست به شیطان نمیدهم
گر جرعه ای ز آب فراتت شود نصیب
آن جرعه را به چشمه حیوان نمیدهم
تا سر نهاده ام چو مؤید به درگهت
تن زیر بارِ منت دونان نمیدهم
(سیدرضا مؤید خراسانی)
شعر سرشار از مضامین روایی، نکات ادبی و فنی است؛
اما نکته مهم در این شعر، سادگی زبان و شیوه بیان است.
زبان شعر بدون تکلّف و پچیدگی است و شاعر در ضمن سهل کردن زبان، از ممتنع بودن آن غافل نبوده ست؛
به همین جهت در لایههای درونی اکثر ابیات از تشبیه بهره برده و با چاشنی بیانی تعریضی،
نحوه بیان شعر را به فطرت زبان مردم نزدیک کرده است.
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
بخش دوم
برای دریافت اثر هنری و لذت بردن از آن، مخاطب باید زمینههای حسی و شهودی لازم را داشته باشد. به عنوان مثال در این بیت، با عبارت«اتاکم نجی» که برگرفته از زیارت جامعه کبیره است، مفهوم توسل به امام حسین(ع) تبیین شده است:
هرکس که جست بر تو توسل، نجات یافت
ای ناخدای فُلک «اتاکم نجی» حسین
(سیدرضامؤید خراسانی)
یا اشاره غیر مستقیم همان شاعر به کبودی رخسار حضرت زهرای مرضیه(س) در این بیت:
هر ماه گرفتنش بود یک ساعت
این ماه گرفته بود تا کرد غروب
و در هریک از این ابیات نکات تاریخی تداعی میشود:
چون که بینم شیرخواری در کنار مادرش
از رباب و گریههای اصغرم آید به یاد
هرکجا آب است آتش میزند بر جان من
چون نوای آب آب خواهرم آید به یاد
(سیدرضامؤید خراسانی)
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
بخش سوم
اشعار در هر دوره وظایفی دارند و با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطب سروده میشوند.
نوع مخاطب، سطح زبان و شیوه بیان را در شعر رقم میزند
و جهانبینی شاعر بر این اساس در شعر رخ مینماید. بنابراین اگر شاعر، نگاهی متعالی در شعر نداشته باشد
و صرفاً در پی اقناع عواطف مخاطب باشد،
بیگمان شعر او پویایی فکری و فنی نخواهد داشت و ایستا و بیحرکت در یک دوره زمانی خواهد ماند.
برای این که شعر به ورطه عوامانگی نیفتد و در قید زمانی خاص باقی نماند،
لازم است شاعر هیئتیسرا به این نکته کلیدی توجه کند و همواره در صدد ارتقای فنی و فکری مخاطب باشد.
در این ابیات استادسیدرضا مؤید تلاش دارد ضمن توجه به تعهد شاعرانهاش، در لابهلای ابیات، مخاطب را با نگرشی تازه در باره عقیله بنیهاشم، حضرت زینب کبرا(س) آشنا کند:
کعبه بی نام و نشان میماند اگر زینب نبود
بی امان دارالامان میماند اگر زینب نبود
گر چه دادند انبیاء هر یک نشان از کربلا
کربلا هم بی نشان میماند اگر زینب نبود
مکتب سرخ تشیع کز غدیر اغاز شد
تا ابد بی پاسبان میماند اگر زینب نبود
مکتب قرآن که از خون شهیدان جان گرفت
بی تحرک همچنان میماند اگر زینب نبود
کاروان مهدویت در مسیر فتنهها
بی امیر کاروان میماند اگر زینب نبود
مجری احکام قرآن بود او با صبر خویش
دین حق بی حکمران میماند اگر زینب نبود
کرد اسلام حسینی و یزیدی را جدا
حق و باطل توأمان میماند اگر زینب نبود
شد گلستان کربلا از لالههای احمدی
وین گلستان در خزان میماند اگر زینب نبود
شعله عالم فروز نهضت سرخ حسین
زیر خاکستر نهان میماند اگر زینب نبود
ناله ی مظلومیلب تشنگان دشت خون
در گلوگاه زمان میماند اگر زینب نبود
خون ثار الله رمزی را که بر صحرا نوشت
تا ابد بی ترجمان میماند اگرزینب نبود
فارسان صحنه ی "هیهات من الذله" را
داغ ناکامیبجان میماند اگر زینب نبود
ای«مؤید» هرچه هست از زینب و ایثار اوست
جان هستی ناتوان میماند اگر زینب نبود
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
بخش چهارم
استاد سیدرضا مؤید، شاعری پیشکسوت از دیار خراسان است که سالها در فضای قدسی حریم حضرت امام علیبنموسیالرضا نفس کشیده و از انوار آن خورشید تابان نور حضور گرفته است.
ایشان در زمره شاعرانی است که از دهههای پنجاه و شصت تاکنون، به عنوان شاعر هیئتیسرا در میان اهل هیئت، مرثیهسرایان و ذاکران آلالله جایگاهی ویژه داشته است و بسیاری از ابیاتش میان خاص و عام زبانزد شده و در اذهان نقش بسته است.
از جمله این شعر که از جمله آثار شاخص و معروف استاد مؤید است:
اشكي بُود مرا كه به دنيا نمي دهم
اين است گوهری كه به دريا نمي دهم
گر لحظه اي وصال حبیبم شود نصيب
آن لحظه را به عمر گوارا نمي دهم
عمری بود كه گوشه نشيـن محبتم
اين گـوشه را به وسعت دنيا نمي دهم
در سينه ام جمال علي نقش بسته است
اين سینه را به سينه سینا نمي دهم
تا زنده ام ز درگه او پا نمي كشم
دامان او ز دست تمنّا نمي دهم
سرمايه محبت زهراست دين من
من دين خويش را به دو دنيا نمي دهم
گر مهر و ماه را به دو دستم نهد قضا
يك ذره از محبّت زهرا نمي دهم
امروز بزم ماتم زهرا بهشت ماست
اين نقد را به نسيه فردا نمي دهم
در سايه رضايم و همسايه رضا
اين سايه را به سايه طوبي نميدهم
.. با اندک تاملی میتوان حدس زد این شعر در دهه سوم عمر ایشان سروده شده است و همین اثر این فرضیه را اثبات میکند که شاعران مذهبی و هیئتیسرا در دهههای پیشین در پی پاسخ به یک نیاز عمومیبوده اند:« سادگی شعر» و «لذت بردن آنی از آن»
و از طرفی از وظیفه و تعهد خود نیز در ارائه جهانبینی و روشنگری عموم غافل نبودهاند.
این هدف را باید بسیار ارزشمند دانست و اگر امروز مخاطب از شعر در هیئت لذت بیشتری میبرد،
مرهون همین تلاش سیدرضا مؤید و همنسلان او از جمله: استاد محمدعلی مجاهدی، غلامرضا سازگار ، علی انسانی و محمدجواد غفورزاده است.
بهراستی این شعر در قیاس با دیگر اشعار چه خلأی دارد و اگر شاهکار نیست چرا به ذهن و زبان عموم مخاطبان راه یافته و ماندگار شده است.
به نظر میرسد راز ماندگاری این شعر و امثال آن را به جز اصل شعریت باید در این ویژگیها جستوجو کرد:
سادگی و صمیمیت زبان، و به عبارت دیگر، تطابق زبان شعر با زبان عامیانه یا استفاده از نشانهها و عناصر ادبی است که مخاطب با آن مأنوس است.
این شعر پاسخ به یک نیاز مخاطب است نه پاسخ به همه نیازهای او؛
و مخاطب به همان اندازه از شعر توقع دارد و آن را پذیرفته است: ابراز حب و علاقه به محضر اهل بیت(ع) با زبانی عاطفی و شاعرانه.
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
May 11
May 11
هدایت شده از هیئت اندیشهورز هنر و رسانه
✅ 20 مهرماه، روز بزرگداشت حافظ گرامی باد.
#معرفی_مقاله
💠عنوان: «کاربرد هنری فعل در غزلیات حافظ»
🖊نویسندگان: محمد مجوزی؛ رمضان مجوزی
☑️ چکیده:
شعر حافظ از دیر باز به شیوایی و زیبایی مشهور بوده است، پژوهشگران مشتاق، جنبههای گوناگون اشعار زیبای این شاعر بزرگ را موردکاوش قراردادهاند و زیبایی آنرا بهنمایش گذاشتهاند امّا رستاخیزی و زیبایی مسحور کنندة کلام حافظ بهطور شگفتانگیزی بدیع است. در این پژوهش نگارندگان برآنند تا با بررسی کاربرد هنری فعل و کشف شگردهای خاص شاعر در بهکارگیری آن، جنبههای زیباییشناختی کلام حافظ را به تصویر کشند. نتایج حاصل از پژوهش که به روش تحلیل محتوا با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده حاکی از آن است که فعل در شعر حافظ، از مهمترین عوامل تصویرساز و معنیآفرین است، شاعر با استفاده از افعال گوناگون و آمیختن آن به صورخیال، کلام خویش را رستاخیز نموده و خواننده را مسحور زیبایی و اعجاز کلام نموده است.
کلیدواژهها: حافظ؛ غزلیات؛ فعل؛ زیباییشناسی
#بزرگداشت_حافظ
#بیستم_مهرماه
#غزلیات_حافظ
🆔@foaam_f
هدایت شده از هیئت اندیشهورز هنر و رسانه
کاربرد هنری فعل در غزلیات حافظ.pdf
550.7K
☑️ به مناسبت سالروز گرامیداشت حافظ شیرازی؛
#معرفی_مقاله
💠موضوع: «کاربرد هنری فعل در غزلیات حافظ»
🔰فصلنامه زیباییشناسی ادبی، مقاله 7، دوره 8، شماره 33، مهر 1396، صفحه 147-164.
🖊نویسندگان: محمد مجوزی1؛ رمضان مجوزی2
1. استادیار دانشگاه زابل ، گروه زبان و ادبیات فارسی، زابل، ایران.
2. مدرس دانشگاه زابل ، گروه زبان و ادبیات فارسی، زابل، ایران.
#بزرگداشت_حافظ
#بیستم_مهرماه
#غزلیات_حافظ
🆔@foaam_f
هدایت شده از حلقۀ رندان
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رحمة_للعالمین
🎉السّلام علیکَ یَا رَسولَ الله🎉
🎙با نوای: گروه تواشیح محمّدرسول الله
🖋 شعر فارسی به قلم: احمد جنتی
🎥تصویربرداری در مدینة النبی شهرک سینمایی نور
🏷#گروه_محمد_رسول_الله/ #احمد_جنتی/ #مبعث / #حضرت_محمد صلی الله علیه و آله
ـــــــــــــــــــــــــــ
به جهت پیوستن به #حلقه_رندان و مشاهدۀ آثار بیشتر لطفاً لینک زیر را لمس بفرمائید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 شرح بیست و چهار حدیث از امام صادق علیهالسلام توسط رهبر انقلاب
🌸 رسانه KHAMENEI.IR در آستانه سالروز ولادت امام صادق علیهالسلام، منتخبی از احادیث اخلاقی این امام همام را که توسط حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای دروس خارج فقه بیان شدهاند، در دسترس علاقمندان قرار داد.
📹 ببینید👇
https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1475&nt=7
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 امام صادق (علیهالسّلام) مظهرِ امیدِ ایجادِ حکومتِ علوی بود
🔻 اوضاع و احوال مساعد و نیز زمینههایی که کار امام باقر(علیهالسّلام) فراهم آورده بود، موجب میشد که امام صادق(علیهالسّلام) مظهر همان امید صادقی باشد که شیعه سالها انتظار آن را کشیده است... گویا هموست که باید حکومت علوی و نظام توحیدی را بازسازی کند و رستاخیز دوبارهی اسلامی را برپا سازد.
🌸 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالروز ولادت امام صادق علیهالسلام برشی از کتاب پیشوای صادق، تالیف حضرت آیتالله خامنهای را بازخوانی میکند.
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://khl.ink/f/48886