eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
408 عکس
145 ویدیو
683 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مدظله العالی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
📜 اعلامیه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خویی در پی قیام خونین ۱۵ خرداد... ✍ بسم الله الرحمن الرحیم قال الله سبحانه و تعالی: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون» ❌ کمک و همراهی ظالمین و ستمگران در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام خلافی نیست. 👈 نظر به اینکه دولت فعلی ایران برای پیشرفت مقاصد شوم خود که مخالف مقررات دین اسلام است از هرگونه تعدی و ظلم از زدن و کشتن و زندان بردن آقایان علماء اعلام و طلاب علوم دینیه و سائر طبقات مومنین مضایقه ندارد، بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند. 🤲 و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(علیه‌السلام) را در نظر گرفته و از دین مقدّس اسلام دفاع نمایند. 🖊 نجف اشرف - ۱۴/محرّم‌الحرام/۱۳۸۳ هـ ابوالقاسم الموسوی الخوئی •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 مراد از حفظ در مساله حرمت حفظ کتب ضلال المقام الثانی ما هو المراد من الحفظ؟ فهنا احتمالات: 1. عدم التعرّض للإتلاف، و علی ذلک یجب إتلافها. 2. إثبات الید علیها و اقتناؤها، و علی ذلک یکفی إخراجها من تحت الید. 3. حفظه من التلف لو توجه إلیه الغرق و الحرق و أمثالهما، کما هو المراد من وجوب حفظ النفس المحترمة. و الکلّ محتمل، غیر أنّ اختیار أحدها یتوقّف علی ملاحظة أدلّة التحریم. و الظاهر أنّ المراد من الحفظ ما یقابل الإتلاف، لأنّ المنکَر یترتب علی ما یقابل الإتلاف و یتحقّق الإتلاف بمزق أو خرق أو غسل أو دفن. 📚المواهب فی تحریر احکام المکاسب، آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی، ص ۴۴۲. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠مراد از ضلال در مساله حرمت حفظ کتب ضلال سه احتمال در مراد از ضلال مطرح شده: 1️⃣ مراد ضلال به معنای باطل (مقابل حق) است پس هر کتابی که مشتمل بر باطل و دروغ باشد کتاب ضلال محسوب می‌شود. 2️⃣ مراد ضلال در مقابل هدایت است یعنی هر کتابی که موجب گمراهی شود چه مطالبش حق باشد و چه باطل. 3️⃣ مراد هر کتابی است که برای گمراه کردن مردم نوشته شده یا موجب گمراهی شود گرچه به هدف گمراه کردن نوشته نشده باشد. و الحاصل: أنّ المراد کل کتاب أوجد فساداً فی العقیدة الدینیة. 📚المواهب فی تحریر احکام المکاسب، آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی، ص ۴۴۴. @yaddashtha_elmi •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هدایت شده از حدیث پژوهی _ معارف
💥دوره آشنایی با حدیث امامیه💥 💠ویژه متقاضیان سطح 2و3 رشته علوم و معارف حدیث حوزه علمیه خراسان💠 🔰مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه با همکاری گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند متقاضیان شرکت در سطح 2و3 پیوسته رشته تخصصی 🔸علوم و معارف حدیث🔸از طریق لینک زیر ثبت نام نمایند: 🌐https://survey.porsline.ir/s/sZgsZkG 📋شرایط پذیرش: ✔️اتمام سطح یک ✔️قبولی در آزمون کتبی ✔️قبولی در مصاحبه علمی 📆مهلت ثبت نام: تا 31 خرداد ماه 1403 ❇️کلیه ثبت نام کنندگان در رشته الزامی است در این دوره آموزشی شرکت نموده و به طلابی که در امتحان پایان دوره موفق گردند، برای گزینش نهایی نوبت مصاحبه داده خواهد شد. 📱جهت ارتباط با آموزش مدرسه به آیدی زیر مراجعه نمایید. 🆔@Valiasr_mt_admin 🏢آدرس: مشهد مقدس، اندرزگو 8 انتهاء سرشور 18 ☎️تلفن تماس: 05132252636 جهت کسب اطلاعات بیشتر: ☎️09916062695 🆔@hadith_maaref_admin
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله 〽️ "راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139 📝 چکیده: 🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌شده‌است. 📌 ارسالی مولف محترم برای کانال اصول و فقه شیعه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
1_11778007769.mp3
5.4M
🎧 صوت | انکار ضروری دین به‌‌سبب شبهه، موجب کفر نیست 🎙برشی از درس خارج استاد شهیدی➕ شوخی استاد با مستشکل •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز حضرت امام باقر صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 اقسام حقوق از نظر فقهی در بحث مرزشناسی بین مفاهیم مشابه حکم @karvarzi_eghtehad •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
⚠️ذيل دعاى عرفه آیت الله سید موسی شبیری زنجانی: «شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مى‏ تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.  آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...  ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است. ابن عطاءالله‏ اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه‏ هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است. مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‏ هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى‏ دانست. شهيد اوّل هم در مجموعه‌اش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى‏ كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
چنان عید غدیرش دلربا افتاد در عالم که یک هفته جلوتر می روم از خود به قربانش اسعد الله ایامکم