حاج آقا رضا همدانی با مرحوم آخوند رفیق بودند، حتی در کتابی دیدم که این دو مدّتی همحجره هم بودند.
آخوند فوقالعاده خوش نفس بود و در ترویج بزرگان از جمله معاصرین هیچگونه مانع نفسانی نداشت.
روزی یکدیگر را میبینند. آخوند از حاج آقا رضا قدردانی میکند و میگوید: قدرت علمیتان خیلی قابل تقدیر است؛ چون مطالب عالی را این قدر تنزّل میدهید که هر کس بفهمد. حاج آقا رضا در جواب میگوید: قدرت شما که بیشتر است؛ شما مطالب سطح پایین را جوری بیان میکنید که هیچکس نفهمد.
دفعه دیگر یکدیگر را میبینند. حاج آقا رضا از اینکه طلبهها به ایران مسافرت میکنند و متفرّق میشوند، اظهار ناراحتی، و آخوند از این امر اظهار بیاطلاعی میکند.
حاج آقا رضا میگوید: من و شما هر دو در این مسأله ذی حق هستیم. شاگردان من مثل لشکر سیّدالشهداء هستند. اگر یکی یا دو نفر کشته بشوند، کاملا مشهود است، ولی شاگردان شما مثل لشکر عمر سعد هستند که اگر صد نفر هم کشته شوند، معلوم نیست. شما حق دارید. از بس که شاگردانتان زیاد است، شما نبودشان را متوجه نمیشوید، ولی من چند شاگرد بیشتر ندارم و یکی هم که کم میشود، کاملاً محسوس است.
جرعهای از دریا؛ج ۴ص ۴۵۳
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخلیه ذهنوقلب با نوشتن
✍امام صادق عليه السلام : دل، به نوشتن آرام مى گيرد.
القَلبُ يَتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ [الكافی : 1/52/8]
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
دعای قنوت نماز آیت الله خویی:
🔰 آیت الله شیخ جعفر محمدی :
🖌 هفده سال پشت سر آیت الله خویی(ره) سه وعده نمازجماعت خواندم ایشان در قنوت غیر از “اللّهمَ کُنْ لِوَلِیِّک” نخواندند.
به طوری که دوستان به شوخی می گفتند: آقا غیر از این قنوتی ، بلد نیست.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#اصطلاحات_قواعد_جمع_عرفی_ادله
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است :
۱_ #تخصص
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج)
مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل
حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر
از افراد عالم هستند.
۲_ #ورود
اخراج یا ادخال موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود]
مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع
موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است.
۳_ #تخصیص
اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم
مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق
حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است
۴_ #حکومت
حالت اول :
اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت]
مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم
حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد
حالت دوم:
ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی)
مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم
همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود.
نکته :
لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد.
🔰 شیخ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
سند راویان صحیفه سجادیه
به صورت شجره
#رجال
#صحیفه_سجادیه
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه)
🔸مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس میآوردند.
🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی میخواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتابها به سختی میتوانند قفل را ببندند. کتابها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند.
🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتابها را به من برگردانید!
عرض کردم: کتابها را من میآورم، سنگین هستند.
🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آنها را میخواهم با دستهای خودم حمل کنم که فردای قیامت، دستهایم از آتش جهنم در امان باشند!
📚درس هایی از فقیه مقدس آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه
#خاطرات_علما
#آیت_الله_شیخ_جواد_تبریزی
#احترام_به_کتاب
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
به مناسبت ۲۸ ربیع الثانی ؛ وفات بزرگ مدافع ولایت ، علامه امینی رضوان الله تعالی علیه
📝 معرفی کتب کمتر نامبرده شده از علامه بزرگ امینی رضوان الله تعالی علیه
📓 سیمای شیعه در رفتار پیامبر علیه و آله السلام
📓 پیامبر خدا در سوگ حسین علیهم السلام
📓 آفاق محبت: به اهل بيت عصمت و طهارت
📓 آداب کوی جانان (زیارت حسینی)
📓 ايمان ابي طالب عليه السلام و سيرته
📓 فاطمة الزهرا سلام الله علیها
📓 نوادر الاثر فی علم عمر
📓 شهداء الفضیله
📓 الزیارة
📓 السجود علي التربه الحسينيه عند الشيعه الاماميه
📓 سیرتنا وسنتنا
📓 المقاصد العليّة في المطالب السَنِيَة
📓الثقل الاکبر القرآن الکریم
📓 تفسیر فاتحة الکتاب
📃 جهت مطالعه هر کدام از کتب فوق ، روی اسم کتاب لینک کنید.
#علماء_مراجع #کتاب #امینی
● @AmirGrali
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 روی عن امیر المومنین عليه السلام:
🔻إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ.
🔻اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد.
📚 منبع:
غرر الحکم ص۲۵۸ ح۳۶
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye