✅ #نکات_اصولی
#اصطلاحات_قواعد_جمع_عرفی_ادله
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است :
۱_ #تخصص
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج)
مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل
حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر
از افراد عالم هستند.
۲_ #ورود
ادخال یا اخراج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود]
مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع
موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است.
۳_ #تخصیص
اخراج حکمی حقیقی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم
مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق
حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است
۴_ #حکومت
حالت اول :
اخراج حکمی حقیقی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی[جهت فرق تخصیص با حکومت] مجازی (یعنی تعبدی) [جهت تفاوت حکومت با ورود] بواسطه تعبد شارع
{در حکومت خروج موضوعی بالتعبد تعبدا ، بخلاف ورود که بالتعبد وجدانا بود}
مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم
حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد
حالت دوم:
ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی)
مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم
همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود.
نکته :
لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد.
🔰 شیخ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
تفاوت انواع جمع عرفی.jpeg
5.26M
🔰 انواع جمع عرفی و تفاوت ها
👤 استاد میهن دوست
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
برای تماشا از آپارات کلیک کنید
حلقات شهید صدر یا متون رایج حوزه علمیه ؟!
حضرت استاد حاج شیخ حسین فرحناکی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و جایگزینی کتاب حلقات ✍️ میثم صادقی سلام و
👆👆👆👆👆
یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و کتاب حلقات
✍ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 انکار اصل مثبت
🔹میرزا محمد حسن آشتیانی (رضوان الله علیه) در بحرالفوائد از مجلس درس شیخ اعظم انصاری (رضوان الله علیه) چنین نقل میکند که، اول کسی که اصل مثبت را انکار نمود کاشف الغطاء (رضوان الله علیه ) بود:
«و هذا معنى ما اشتهر أنّ الأصل المثبت لا اعتبار به على القول باعتبار الاستصحاب من باب التّعبّد إذا كان مجراه الموضوع الخارجي و أوّل من عنون الأصل المذكور بهذا العنوان على ما حكاه شيخنا دام ظلّه في مجلس البحث فقيه عصره و شاع بين مشايخ ولده و تلامذته و تلامذتهم و المراد ما عرفت، و قد غفل عنه غير واحد ممّن ذهب إلى اعتبار الأصول المثبتة فزعم كون القول بعدمه نقصا على الشّارع من حيث لزوم قصر قدرته على جعل الحكم دون غيره...»
📚بحر الفوائد فى شرح الفرائد ( طبع جديد )، ج۷، ص: ۳۰۷
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔹آیت الله شبیری زنجانی(دام عزه)
«بارها گفتهايم در كتب سابقين مثل كلمات محقق، علامه و ابن ادريس فتوايى كه اول ذكر مىشود، فتواى شيخ طوسى و گويا فتواى اماميه همين است زيرا كه ديگران فتواى خود را به عنوان حاشيهاى بر فتاوى شيخ محسوب مىكردهاند. بنابراين جمله اول در سرائر نقل فتوايى شيخ است».
📚كتاب نكاح (زنجانى)، ج16، ص:5149
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
أصول فقه الشيعة ج ٦.pdf
2.68M
المجلد السادس من كتاب (أصول فقه الشيعة)
وهو تقرير سماحة آية الله المعظّم السيد محمد مهدي الموسوي الخلخالي قدس سره لبحث الأصول لأستاذه زعيم الحوزة العلمية آية الله العظمى السيد المحقق الخوئي قدس سره.
💡 يبتدأ هذا المجلد من بحث الأصول العملية وينتهي بالخاتمة حول شرائط العمل بالأصول إلا أنه لم يتضمن قاعدة لا ضرر ولا ضرار.
كما أن في الكتاب نقصاً يقرب من ٨٠ صفحة نتيجة سفر المقرر رحمه الله وغير ذلك، وقد أُكمل من كتاب الدراسات للسيد علي الشاهرودي رحمه الله.
وهناك مواضع لم يقررها السيد الخلخالي لعدم زيادته على ما في الدراسات مضموناً وبياناً فتجده يكتب (أن هذا المطلب لم يزد على ما في الدراسات فراجع)، ولكن قام المحققون للكتاب بنقل ما في الدراسات في الحاشية.
ويجدر التنبيه في آخر المطاف إلى أن هذا المجلد السادس قد صدر بعد وفاة السيد الخلخالي طاب ثراه، وأنه تقرير الدورة الرابعة الممتدة من ١٣٧٠ هـ إلى ١٣٧٥ هـ، ولمزيد من التفاصيل حول تقريرات السيد الخوئي قدس سره يحسن مراجعة: دراسة توثيقية في التقريرات الأصولية للسيد الخوئي
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
حقوق معلم و استاد
📝امام سجاد علیه السلام حقوق معلم و استاد را چنین بیان میفرمایند :
● التَّعْظِیمَ لَهُ
تعظیم نمودن او
● التَّوْقِیرُ لِمَجْلِسِهِ
احترام گذاشتن به مجلس او
● حُسْنُ الاِسْتِمٰاعِ اِلَیْهِ
خوب گوش دادن به او
● الْاِقْبٰالُ عَلَیهِ
روی آوردن به او
● اَنْ لٰاتَرْفَعَ عَلَیهِ صَوْتَکَ
اینکه بلند نکنی بر او صدایت را
● اَنْ لٰاتُجیٖبَ اَحَدًا یَسْاَلُهُ عَنْ شَیءٍ حَتَّی یکُونَ هُوَ الَّذِی یجِیبُ
اینکه جواب ندهی به کسی که از او سوال می کند از چیزی تا باشد و آنکه جواب می دهد.
● لٰاتُحَدِّثَ فِی مَجْلِسِهِ اَحَدًا
صحبت نکنی در مجلسش با کسی
● لٰاتَغْتٰابَ عِنْدَهُ اَحَدًا
غیبت نکنی نزدش از کسی
● اَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ اِذَا ذُکِرَ عِنْدَکَ بِسُوءٍ
اینکه دفاع کنی از او هنگامی که ذکر شود نزد تو به بدی.
● اَنْ تَسْتُرَ عُیوبَهُ
اینکه بپوشانی عیب هایش را
● تُظْهِرَ مَنٰاقِبَهُ
آشکار کنی خوبی هایش را
● لٰاتُجٰالِسَ لَهُ عَدُوًّا
مجالست نکنی دشمن او را
● لٰاتُعٰادِی لَهُ وَلِیًا
دشمنی نکنی دوست او را
فَاِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ شَهِدَ لَکَ مَلٰائِکَةُ اللَّهِ بِاَنَّکَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لٰا لِلنَّاسِ
اگر انجام دادی آن(دستورات) را شهادت دهد برایت فرشتگان خدا به اینکه تو او را قصد کردی و تعلیم گرفتی علمش را برای خدا(که بزرگ است نامش) نه برای مردم
📓رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
#حدیث
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
◾️عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ کَانَ أَبُو عَبْدِالله علیه السّلام إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ ، فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ، فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ. فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِالله علیه السّلام فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِالله علیه السّلام.
هشام بن سالم میگوید ، وقتی تاریکی شب همه جا را فرا میگرفت ، إمام صادق علیه السّلام کیسهای از نان و گوشت و پول برمیداشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه میبُرد و در میانشان تقسیم میکرد ، ولی آنان او را نمیشناختند. وقتی إمام صادق علیه السّلام بشهادت رسید ، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مَرد ، إمام صادق علیه السّلام بوده است.
📚کافی ۴ / ۸ ، باب صدقة الليل ، حديث ١.
🏴سالروز شهادت مظلومانه، شیخ الائمه حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنافداه و همه موالیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، تسلیت عرض می نماییم.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#نکات_اصولی
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟
🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله):
✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است:
1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
👈🏻 لذا ما ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر #انسداد است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰)
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری #زنجانی (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد)
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از حدیث پژوهی _ معارف
💥«معرفی رشته سطح ۳ علوم حدیث»💥
👨💻 حجت الاسلام والمسلمین جمالالدین حیدریفطرت
❓محتوای رشته علوم حدیث چیست؟
❓ به چه کار طلبه میآید؟
❓اهمیت و ضرورت آن چیست؟ آیا اگر هدف گذاری طلبه ای فقه و اصول است، فایده ای دارد که در این رشته تحصیل نماید؟
❓آیا تحصیل در این رشته با تمحض و تمرکز بر فقه و اصول سازگار است؟
📆تاریخ و زمان برگزاری:
۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ الی ۱۸
📌مکان:
خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، فرعی ۳، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی مؤسسه معارف اهلبیت علیهمالسلام
🔗لینک پخش مجازی نشست:
🖥 maaref.org/research-institute/neshast/
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🌐https://maaref.org
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
💠 دوران امر بین زیاده و نقیصه
🔹 در جایی که دو نقل از یک روایت داریم، که یکی مشتمل بر عبارتی بیشتر است، کدام نقل مقدم میشود؟
1️⃣ مرحوم خویی (ره): اصل عدم زیاده است و لذا باید نقل مشتمل بر زیاده را مقدّم کرد.
👈🏻 دلیل: انسان در اثر سهو و نسیان معمولا چیزی را فراموش میکند که بگوید، نه اینکه چیزی را از ذهنش اضافه کند، اضافه کردن اتفاق نادری است. لذا ناقل نقیصه، آن زیادی را فراموش کرده و اینگونه نیست که شهادت سلبی بدهد و بگوید حضرت (ع) مطلب اضافی را نفرمودهاند. بعید است که ثقه ای چیزی را فراموش کند و از خودش اضافه کند، اما فراموش و حذف مطالب چنین مئونهای ندارد. لذا عقلا در این موارد قول مشتمل بر زیاده را ترجیح میدهند. (موسوعة مرحوم خویی 3: 99، مصباح الهدی 2: 200)
2️⃣ مرحوم نائینی (ره): اصل عدم زیاده است، الا در یک مورد
👈🏻 یعنی اگر آن زیاده از چیزهایی است که به دلیل وجود اشباه و نظایر، خود به خود به زبان می آید، مثل قید «في الإسلام» در حدیث «لا ضرر» که گفته میشود ممکن است به خاطر وجود ترکیبهای مشابه فراوان از قبیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَام»، «لَا صَرُورَةَ فِي الْإِسْلَام» یا «لَا حِلْفَ فِي الْإِسْلَام» به ذهن راوی آمده باشد، اصل #عدم_زیاده جاری نیست؛ اما اگر زیاده چنین ویژگی نداشته باشد، باید بنا را بر عدم زیاده گذاشت. (منیة الطالب 2: 192)
🔸اشکال به نظریه اول و دوم (امام خمینی):
این استدلال نهایتا باعث ایجاد ظنّ میشود و #عقلا در امور مهمی مانند دادگاهها چنین سیرهای ندارند. به همین دلیل اگر دو دسته ثقه شهادت بدهند میّت اموال خاصی از خودش را در زمان حیاتش وقف کرده، اما دسته دیگر بگوید علاوه بر آن اموال، چیزهای دیگری هم جزء موقوفات بوده، دادگاه قبول نمیکند.
3️⃣ امام خمینی (ره): هیچ یک از اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه مقدم نمیشود. (الخلل في الصلاة، ص 226)
✅ نظر مختار نظریه #سوم است؛ زیرا عقلایی بودن این قاعده در موارد احتجاجات ثابت نیست و محرز نیست عقلاء در چنین مواردی به اصل عدم زیاده رکون کنند و همانطور که امکان دارد جملاتی کم شده باشد، احتمال دارد به اشتباه جملاتی توسط نساخ تکرار و اضافه شده باشد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1397
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye