📚 #دریافت مجموعه آثار شهید سید محمدباقر صدر اعلی الله مقامه / ۲۱ مجلد
🌐 https://b2n.ir/657650
✔️ این مجموعه با عنوانِ « موسوعة الامام الشهید السید محمدباقر الصدر قدّس سرّه » به مناسبت کنگره بینالمللی بزرگداشت شهید صدر، به تحقیق و تصحیح گروهی از محققین منتشر شد؛ شایان ذکر است برخی آثار موجود در این #موسوعه برای #اولین بار چاپ شدند؛ همچنین نوشتههایی از مباحثِ مرحوم شهید که توسطِ شاگردان ایشان به صورت #پراکنده منتشر شده بود، در این مجلدات جمعآوری شدند.
@halqat
🔖 #دریافت_مقاله موانع فهم متن از دیدگاه شهید صدر
🖊 حجةالاسلام سید علیرضا نقیب پور دام عزه
📚 فصلنامه پژوهشهای اصولی، دوره ۶، شماره ۲۴، پاییز ۱۳۹۹
🌐 http://www.juosul.ir/article_120538_85b89b33243539584bc0e192938f343c.pdf
✔️ #چکیده
دستیابی به فهم متن، به عنوان یک مسئله مهم از #علم_اصول در گرو مباحث #هرمنوتیک معاصر است. اگر چه این اصل به گونهای در علم اصول بیان شده اما با طرح مباحث هرمنوتیک رمانتیک #شلایرماخر و #دیلتای و به ویژه #هرمنوتیک_فلسفی #هایدگر و #گادامر این مسئله اهمیت ویژه یافته است.
اصولیان معتقدند که مخاطب متن، باید تنها با استفاده از قواعد عمومی فهم متن که همگی از شیوه و روش فهم #عقلایی گرفته شدهاند، نیت مؤلف را کشف کند. در این میان، هرگونه دخالت شخصی، فعالیت #غیراکتشافی و تفسیر تحمیلی بر متن، خارج از #عرف مفاهیم عقلایی است. بنابراین نه تنها ارزش تفسیری ندارد بلکه دستیابی به نیت مؤلف را به عنوان عقلاییترین برخورد با متن نادیده میگیرند. برای دریافت یک فهم دستورمند از متن، مفسر باید بکوشد تا از موانع مهمی چون: خوانش گزینشی متن، فاصله تاریخی مفسر با متن و تفسیر به رأی عبور کند. شهید صدر با برشمردن #موانع_فهم_متن، به این نکته اشاره دارد که امکان فهم درست متن در گرو برطرف کردن این دست از موانع، در افق دید مفسر است.
@halqat
ادامهی سؤالات مشاوره (بدون ویرایش)
ان شاء الله در اولین فرصت ویرایش خواهد شد؛ ⬇️
۲۸. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث حجیت لوازم به موارد زیر پاسخ دهید:
الف) هر کدام از اشکال مرحوم خوئی به مرحوم نائینی و اشکال شهید صدر به مرحوم نائینی صغروی است هستند یا کبروی؟
ب) هر کدام از بیان مرحوم نائینی وبیان شهید صدر برای اثبات حجیت لوازم تمسک به نکته ثبوتی هستند یا اثباتی؟ و آیا با این بیانها میشود شهرت فتوایی که کاشفیت آن به اندازه خبر ثقه باشد را حجت دانست؟
ج) وجهی که شهید صدر بیان میکنند اعتبارش از کجاست؟
۲۹. آیا در مورد قرعه هم میتوان دلالت التزامی (مثبتات) را حجت دانست؟
۳۰. تفاوت دلیل اول و دلیل دوم در باب تفرع حجیت دلالت التزامی بر مطابقی در چیست و چرا اشکالی که به وجه اول کردند در وجه دوم نمیآید؟
۳۱. طبق وجه دوم که مرحوم شهید صدر برای تفرع حجیت دلالت التزامی بر مطابقی گفتند آیا میشود بین لازمه بیّن (مثل عدم سیاهی که لازمه سفیدی است) و لازمه غیر بیّن تفاوت گذاشت؟
۳۲. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث قیام اماره مقام قطع طریقی بیان کنید اگر به جای پاسخ مرحوم شهید صدر به اشکال «مناقضه بین قبح عقاب بلا بیان و قیام اماره مقام قطع طریقی» یکی از پاسخهای زیر را بدهیم مشکل حل میشود یا خیر:
الف: مراد از بیان در قاعده قبح عقاب بلا بیان، حجت باشد.
ب: مراد از بیان در قاعده قبح عقاب بلا بیان اعم از بیان حکم واقعی و ظاهری باشد.
۳۳. با توجه به مطلبی که از مرحوم نائینی نقل شده تفاوت اعتبار و تنزیل را بیان کنید.
۳۴. در بحث قیام اماره مقام قطع موضوعی مرحوم شهید صدر بین جایی که قطع بما هو منجز و معذر در موضوع قرار گرفته باشد با جایی که بما هو کاشف تام در موضوع قرار گرفته باشد فرق گذاشته اند. با مراجعه به عبارات مرحوم شیخ انصاری در ابتدای بحث قطع بیان کنید آیا تفصیل اینجا همان تفصیل بین قطع موضوعی طریقی و قطع موضوعی صفتی است یا خیر؟
۳۵. توضیح دهید که اشکال شهید صدر به مرحوم نائینی در بحث قیام اماره مقام قطع موضوعی اشکال به مبنای جعل علمیت است یا اشکال بنائی است؟
۳۶. تطبیقات اصولی یا فقهی برای پیدا کردن اثر بحث اصولی در الفاظ
۳۷. مرحوم آخوند برای مدعای خود (اخذ نشدن نوع لحاظ در معنی حرف) غیر از استدلال نقل شده توسط شهید صدر استدلالهای دیگری هم دارند. با مراجعه به کلام ایشان در بحث معنی حرفی (در مقدمات مباحث الفاظ) همه استدلالهای ایشان را تبیین نمایید.
۳۸. مرحوم شهید صدر در رد کلام صاحب کفایه میفرمایند در کلام نیاز داریم معنایی داشته باشیم که ربط ذاتی آن است. بیان کنید این مطلب با مرحله اول از مراحلی که بعدا در توضیح معنی حرفی خواهند گفت ارتباط دارد یا مرحله دوم؟
۳۹. از بین سه مرحله ای که مرحوم شهید صدر در توضیح معنی حرفی بیان کرده اند اگر مرحله دوم را قبول نکنیم چه خللی به استدلال وارد میشود؟
۴۰. (برای تامل) اگر به عنوان مثال معنی فی نسبت به حمل شایع است آیا این نسبت ظرفیت به حمل شایع است یا نسبت دیگری است؟ اگر نسبت ظرفیه است چه طور میتواند در ذهن که مکان ندارد مصداق نسبت ظرفیت موجود شود و اگر نسبت دیگری است چه طور میتواند حکایت از نسبت ظرفیه در خارج کند؟
۴۱. مفهوم میز یک مفهوم بسیط است که وقتی آن را تحلیل کنیم میتوانیم از آن تعبیر به چوب و میخ و پایه و... کنیم. آیا توضیح مرحوم شهید صدر در مورد اندماجی بودن نسبت های ناقصه مثل العالم العادل با مفهوم میز متفاوت است؟
۴۲. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در فرق بین جمل اخباری و انشائی به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف: تفاوت ایجادیت در اتجاه دوم و ایجادیت در اتجاه سوم و ایجادیتی که در در صفحات قبل در مقام تفاوت معنی حرفی با اسمی گفتند را تبیین کنید.
ب: در ابتدای بحث معانی حرفیه از مرحوم آخوند نقل شد که ایشان تفاوت بین حرف و اسم را در نوع لحاظ میدانستند. مرحوم شهید صدر در آنجا فرمایش مرحوم آخوند را قبول نکردند ولی اینجا خودشان تفاوت بین معنی جمله خبری و انشائی را در نوع لحاظ دانسته اند. فرق این جا و آنجا در چیست؟
۴۳. مرحوم شهید صدر در بحث ثمره فرمودند برخی تقیید معنی حرفی را محال میدانند و همچنین اثبات اطلاق را در معنی حرفی محال میدانند و برای استحاله تقیید ثمرهای در واجب مشروط و معلق ذکر کردند. با رجوع به مبحث اطلاق حلقه ثانیه (بحث تطبیقات قرینه حکمت) تاثیر استحاله اطلاق معنی حرفی را بر اثبات وجوب نفسی و تعیینی و عینی بیان کنید.
۴۴. با توجه به اینکه شهید صدر میفرمایند سعه و ضیق معنی حرفی به تبع سعه وضیق طرفین است آیا لازمه فرمایش ایشان این نمیشود که نتوانیم در هیأت اطلاق جاری کنیم و اطلاق فقط در ماده که طرف هیأت است جاری شود (به تعبیرد تفاوت اطلاق هیأت و ماده با توجه به مطالب اینجا در چیست)؟
@halqat
#اوامر
۴۵. ارتباط میان قول به دلالت ماده امر بر وجوب و اعتبار استعلاء در ماده امر چه گونه است؟ آیا بین این دو ملازمه بر قرار است یا خیر؟ (با تامل در هویت استعلا به این سؤال پاسخ دهید.)
۴۶. تفاوت دلالت التزامی تصوری بر طلب (که مرحوم شهید صدر در حلقه ثالثه فرموده اند) و مدلول به این دلالت با دلالت تصدیقیه ثانیه بر طلب (که در حلقه ثانیه فرمودهاند.) و مدلول به این دلالت را تبیین کنید.
۴۷. آیا لازمه فرمایش مرحوم نائینی این است که ایشان قطع نظر از حکم عقل وجود احکام تکلیفیه خمسه را قبول نداشته باشند؟ برای پاسخ به این سؤال به عبارت خود مرحوم نائینی مراجعه کنید.
۴۸. با توجه به اشکال شهید صدر به احتمال سوم در کلام مرحوم نائینی، ضمن مقایسه نظر مرحوم نائینی با بحث برائت عقلیه بیان کنید چرا این احتمال خروج از محل بحث است؟
۴۹. در مورد تقریب سوم از اطلاق به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) اگر معنی صیغه امر را نسبت طلبیه یا نسبت بعثیه بدانیم آیا این تقریب مطرح میشود یا خیر؟
ب) با توجه به اینکه تقریب سوم از اطلاق بر مبنای معنی موضوع له است چرا این دلالت اطلاقی شمرده شده و چرا مثل عموم که دلالتش وضعی شمرده میشود نیست؟
ج) اطلاق در این بیان از قبیل کدامیک از موارد زیر است:
۱. شمول عالم نسبت به فساق در مثال اکرم العالم
۲. جایی که زید مردد بین یک عالم معروف و یک فرد معمولی است و جمله اکرم زیدا عند الاطلاق منصرف به زید عالم میشود.
۵۰. اگر دلالت ماده امر بر وجوب را بالوضع ندانیم بلکه با یکی از سه بیان اطلاق قبول کنیم در جمله «زید امر ابنه» با کدام یک از بیانهای اطلاق میتوان اثبات کرد مراد از امر، طلب وجوبی است.
۵۱. طبق مبنای اطلاق اگر یکی از اوامری که در سیاق واحد آمده اند به نحو تعدد دال و مدلول با قرینه متصله بر استحباب دلالت کرد آیا اقتضای سیاق این است که سایر اوامر هم بر استحباب دلالت کنند؟
۵۲. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث جمله خبریه در مقام طلب به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) آیا وجه دوم در توجیه دلالت جمله خبری بر طلب نیاز به تقییدی که در وجه اول گفته شد دارد یا خیر؟
ب) مرحوم شهید صدر اینجا میفرمایند طبق احتمال مجاز بودن جمله خبریه دلالت بر وجوب مشکل است آیا این مطلب با وجه سومی که قبلا در باب دلالت اطلاقی صیغه امر بر وجوب گفته بودند منافات ندارد؟
۵۳. چرا با اجراء اطلاق در متعلق امر اطلاق بدلی ثابت میشود نه شمولیت؟
@halqat
🔖 #دریافت_مقاله بررسی حسن و قبح در اندیشه شهید صدر
🖊 محمد علی اسماعیلی
📚 فصلنامه کلام اسلامی (مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق علیه السلام)، دوره ۲۴، شماره ۹۵، پاییز ۱۳۹۴
🌐 http://www.kalamislami.ir/article_61676.html
✔️ #چکیده
شهید صدر در مسئله حسن و قبح، به تبیین معناشناسی حسن و قبح، حسن و قبح در مقام ثبوت و اثبات، و تبیین سنخ قضایای حسن و قبح پرداخته، و برخی دیدگاههای جدیدی ارائه نموده است. در اندیشه ایشان، تفسیر حسن و قبح به «مصلحت و مفسده»، «استحقاق ثواب و عقاب»، «استحقاق مدح و ذم» و «میل و غریزه» صحیح نیست، و معنای حسن و قبح، ضرورت اخلاقیای است که در لوح واقع و با قطع نظر از دائره اعتباریّات، تحقّق داشته و غیر از ضرورت تکوینی است. به باور ایشان، تفاوت حسن و قبح ذاتی و شرعی، تفاوت جوهری بوده و در کیفیّت اسناد خلاصه نمیشود. ایشان به نقد برخی ادله عدلیّه برای اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی پرداخته و دو گزاره «عدل حسن است» و «ظلم قبیح است» را از قضایای ضروری به شرط محمول قلمداد مینماید. به باور ایشان قضایای حسن و قبح، برهان ناپذیر بوده و جزء یقینیّاتاند و استدلال محقّق اصفهانی بر مشهوری بودن آنها صحیح نیست. دیدگاه شهید صدر در کنار نقاط قوّت، کاستیهایی نیز دارد که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.
@halqat
🔖 #دریافت_مقاله واکاوی مناسبات «حسن و قبح» و «مصلحت و مفسده» مبتنی بر رویکرد شهید صدر (ره)
🖊 حسن لاهوتیان - بهروز محمدی منفرد
📚 فصلنامه پژوهشهای اصولی (مدرسه علمیه ولی عصر عجل الله فرجه)، دوره ۶، شماره ۲۴، پاییز ۱۳۹۹
🌐 http://www.juosul.ir/article_120541_eaf885491704075b13e0e89bdd1139e7.pdf
✔️ #چکیده
چگونگی تعیین حسن و قبح افعال در علم اصول، مسألهای مبنایی است که تأثیر مستقیم در درک ماهیت «حجیّت» دارد. برخی از اصولیین که طرفداران حسن و قبح عقلایی هستند، با استفاده از آرای فیلسوفان مسلمان در باب قضایای مشهورات، سعی کردهاند میان حسن و قبح با مصالح و مفاسد افعال رابطه برقرار کرده و با معرفی مصلحت و مفسدۀ خاصی، خوبیها و بدیها را بر اساس آن تعیین و تبیین کنند. شهید صدر به عنوان یکی از طرفداران سرسخت حسن و قبح ذاتی و عقلی، با وجود چنین رابطهای به شدت مخالف است و از این رو ضمن نقد دلایل مربوطه، بحثی را مبتنی بر تمام احتمالات ممکن دربارۀ مصلحت و مفسدۀ معیار شکل داده و بعد از تبیین آنها، هرگونه رابطهای میان خوبی و بدی و این مصلحت و مفسده را مورد مناقشه قرار میدهد.
نوشتار پیش رو بعد از بیان نقدهای خرد و کلان شهید صدر، به ارزیابی آنها پرداخته و نشان میدهد به جز مبانی فرااخلاقی، دیدگاه اندیشمند در خصوص ماهیت «مصلحت و مفسدۀ معیار» و همچنین درک وجدانی از «قبح یا عدم قبح تجرّی» و «تفاوت فعل مضر با قبیح»، در میزان همراهی با اشکالات شهید صدر تأثیر دارد.
@halqat
🔖 #دریافت_مقاله کارکرد معناشناسی حسن و قبح عقلی در غایتمندی افعال الهی؛ مقایسه دیدگاه عدلیه و شهید صدر
🖊 مصطفی اسلامی
📚 فصلنامه تحقیقات کلامی (انجمن کلام اسلامی حوزه) دوره ۸، شماره ۲۸
بهار ۱۳۹۹
🌐 http://www.tkalam.ir/article_44804_bca0dfbb586d79600fd039e6c174c972.pdf
✔️ #چکیده
هدفمندی افعال خداوند متوقف بر معناشناسی دقیق حسن و قبح عقلی است. متکلمان عدلیه، افعال خداوند را هدفمند و در اصطلاح معلل به اغراض میدانند. مهمترین استدلال ایشان برای اثبات این مدعا، مبتنی بر قاعده حسن و قبح عقلی است، اما به تأثیر معناشناسی حسن و قبح در صحت این استدلال توجه نشدهاست. معناشناسی مشهور عدلیه، «استحقاق مدح و ذم» است. شهید صدر به این معناشناسی اشکال نموده و «ضرورت اخلاقی» را معنای دقیق حسن و قبح میداند. با قرار دادن هر یک از این معانی در استدلال عدلیه و مقایسه کارکرد آنها، اهمیت معناشناسی حسن و قبح را در این مسئله نمایان ساخته و به روش تحلیلی اثبات نمودهایم که برای این استدلال، «ضرورت اخلاقی» معنای دقیقتری است.
@halqat
#اطلاق
۵۴. مرحوم مظفر در اصول فقه، لحاظی به عنوان لحاظ «ماهیت مهمله» مطرح کرده است. ضمن توضیح تفاوت بین فرمایشات مرحوم مظفر و شهید صدر در باب انواع لحاظ ماهیت، بفرمایید آیا «ماهیت مهمله» ضمن یکی از لحاظات ارائه شده توسط شهید صدر قرار میگیرد یا چیز دیگری است؟
۵۵. آیا مفهوم «لا بشرط قسمی» (منظور مفهوم انسان نیست.) و مفهوم «لا بشرط مقسمی» قسیم هم هستند یا یکی مصداق دیگریست؟ رابطهی آنها را توضیح دهید.
۵۶. با توجه به اینکه شهید صدر فرمودند معنی اسم جنس مرئی «لا بشرط قسمی» است که قهرا منطبق بر همهی افراد است، چرا جهت اثبات اطلاق، نیاز به مقدمات حکمت داریم؟ و چرا استعمال لفظ در هنگام وجود قید مجازی نمیشود؟
۵۷. در بحث «تقابل بین اطلاق و تقیید» روشن است که اگر تقابل بین اطلاق و تقیید را «تناقض» بدانیم (نه «ملکه و عدم»)، «اطلاق» و «تقیید» قابل ارتفاع نخواهند بود. در این صورت هر چیزی در عالم باید یا مطلق باشد یا مقید. آیا قائلین به این قول، ملتزم میشوند که هر چیزی (حتی موجودات خارجی) یا مطلق هستند یا مقید؟ توضیح دهید.
۵۸. شهید صدردر مورد تقابل بین اطلاق و تقیید توضیح میدهند که: «لأن الاطلاق نرید به الخصوصیة التی تقتضی صلاحیة المفهوم للانطباق علی جمیع الأفراد» با توجه به این عبارت، آیا نزاع در تقابل بین اطلاق و تقیید یک نزاع لفظی بوده و بازگشت به این دارد که «اطلاق» برای چه معنایی اصطلاح شده است؟ جایگزین ضابطهای که شهید صدر در اینجا به اطلاق نسبت دادهاند، چه ضابطهی دیگری میتوان ارائه داد تا تقابل بین اطلاق و تقیید، تناقض نباشد؟
۵۹. با توجه به مطالب شهید صدر چرا رابطهی بین مفهوم «عالم» و «عالم عادل» تباین است؟ آیا این ادعا مبتنی بر مبنای شهید صدر در #اندماجی بودن نسب ناقصه است؟ یا بدون این مبنا نیز میتوان از ادعای #تباین دفاع کرد؟
۶۰. شهید صدر میفرمایند «اطلاق» خارج از دلالت تصوریهی کلام میباشد، چرا که تنها راه ورود «اطلاق» در دلالت تصوریه، این است که اسم جنس برای «مطلق» وضع شده باشد (و قبلا گفته شد که اینطور نیست.) آیا نمیتوان «اطلاق» را مدلول تصوری #هیئت_عدمی کلام دانست؟
۶۱. طبق فرمایشات شهید صدر در بحث قاعدهی #احترازیت قیود، آیا میتوان نتیجه گرفت همان عناوینی که در خطاب مولی به کار رفتهاند در مراد جدی (حکم لوح محفوظ) اخذ شدهاند؟
برای مثال: اگر مولی در خطاب از تعبیر «اکرم المُعمّمین» استفاده کرده باشد و در خارج «علما» با «معممین» تساوی داشته باشند، آیا میتوان نتیجه گرفت آنچه در مراد جدی اخذ شده است، «علما» نیست، بلکه «معممین» است؟
مثال دیگر: اگر مولی فرمود «اکرم العلماء» میتوان گفت که در مراد جدی (حکم لوح محفوظ) یک حکم واحد به وجوب اکرام جمیع علما داریم؟ یا این احتمال منتفی نیست که هر کدام از #حصص علما (فقها، اصولیین، نحویین، مفسرین و ...) وجوب اکرام مستقلی داشته باشند؟
۶۲ ارتباط بحث اصالت #تطابق ایجابی بین مدلول لفظی کلام و مدلول تصدیقی جدی (قاعده احترازیت قیود)، با بحث قضیهی #حقیقیه و #خارجیه چیست؟ آیا میتوان از این اصل قضایای حقیقیه بودنِ خطابات شارع را نتیجه گرفت؟
۶۳. با توجه به بیانات مرحوم شهید صدر آیا اصل در مقام بیان بودن و اصالة الاطلاق دو اصل هستند یا یک اصل؟توضیح دهید.
۶۴. «و يلاحظ أن ظهور حال المتکلم في التطابق الإيجابي – أي في أن كل ما يقوله يريده – أقوی من ظهور حاله في التطابق السلبي، أي في أن كل ما لا یقوله لا يریده».
الف: وجه اقوائیت ظهور چیست؟
ب: آیا این اقوائیت همیشگیست یا غالبی؟ آیا میتوان مثالهایی یافت که در آنها اقوائیت محل تردید باشد؟
۶۵. اگر #ظاهر_حال متکلم این است که «آن چه را نگفته، نخواسته»، درصورتی که مخاطب احتمال دهد متکلم به جهت #غفلت، قیدی را بیان نکرده است، باز هم میتواند با تمسک به ظاهر حال به اطلاقگیری کرد؟
@halqat
۶۶. الف: آیا با تمسک به اطلاق آیه «کلوا مما امسکن...» که در باب تذکیهی حیوان صید شده توسط کلب وارد شده است، میتوان نتیجه گرفت بدون تطهیر محل برخورد دهان و دندان کلب میتوان صید را خورد؟
ب: آیا میتوان جهت نفی اشتراط شروط مشکوک در نماز به آیه «اقیموا الصلاة» تمسک کرد؟
ج: آیا با تمسک به اطلاق فقره «احل الله البیع» در آیه «احل الله البیع و حرم الربا» میتوان شرطیت مواردی که احتمال شرطیتشان در بیع را میدهیم نفی کرد؟
۶۷. اگر متکلم با ادامه دادن تکلم، در جملهی دیگری قید را ذکر کند، آیا قرینهی متصله حساب میشود یا منفصله؟ به عبارت دیگر، معیار متصل یا منفصل بودن چیست؟
۶۸. اگر کلام متکلم با قید منفصل تقیید خورده باشد، آیا کماکان میتوان به ظاهر حالش در این که در مقام بیان تمام مرادش است تمسک کرد و نسبت به دیگر قیود، اطلاق را ثابت دانست؟
۶۹. با مراجعه به فرمایشات مرحوم آخوند خراسانی در مورد «قدر متیقن در مقام تخاطب» (کفایة الأصول، ص ۲۴۷ طبع آل البیت علیهم السلام)، موارد زیر را بررسی نمایید:
الف) مقصود مرحوم آخوند را توضیح دهید.
ب) آیا استدلال مرحوم آخوند میتواند توجیه کنندهی تفصیل بین «قدر متیقن در مقام تخاطب» و «قدر متیق خارجی» باشد؟ همچنین اگر برای مثال مولا بخواهد علمای عدول اکرام شوند و از قضا تمامی علما عادل باشند و مولی بگوید «اکرم العالم» میتوان ثابت کرد در مراد جدی مولی قید عدالت اخذ نشده است؟
ج) خود مرحوم آخوند در فقه، مورد سؤال را مانع از جریان اطلاق در جواب نشمردهاند، آیا این مشی فقهی با مبنایشان در این بحث قابل جمع است یا خیر؟
د) فرق «قدر متیقن در مقام تخاطب» با «محتمل القرینیة» چیست؟
۷۰. استدلال مرحوم آخوند برای دخالت قدر متیقن در مقام تخاطب را در فروض زیر برسی کنید:
الف) دلیل الزامی است و اطلاقش بدلی.
ب) دلیل الزامی است و اطلاقش شمولی.
ج) دلیل ترخیصی است و اطلاقش بدلی.
د) دلیل ترخیصی است و اطلاقش شمولی.
۷۱. در بحث اطلاق بدلی و شمولی، وجه دوم و سوم در مسئله را نقد و بررسی بفرمایید. (با توجه به مثالهای مختلف که در بعضی اطلاق در امر و در بعضی اطلاق در نهی باشد و همچنین در بعضی اطلاق در متعلق و در بعضی اطلاق در متعلق المتعلق باشد.)
۷۲. در تنبیه سوم از تنبیهات اطلاق، آیا تفاوتی که شهید صدر بین امر و نهی گذاشتند، طبق مبنای آباء و ابناء در بحث کلی و فرد هم قابل توجیه است یا صرفا با مبنای اب و ابناء سازگاری دارد؟
@halqat
#عموم
۷۳. با توجه به فرمایشات شهید صدر در انتهای بحث اطلاق و ابتدای بحث عموم، آیا میتوان پذیرفت که در عام شمولی، قوانین متعددی وجود دارند ولی در اطلاق شمولی، یک قانون واحد (با تطبیقات)؟
۷۴. شهید صدر با تمسک به تعریفی که از عموم ارائه میدهند، جهت خروج «اطلاق شمولی» از تعریف را بیان میکنند؛ توضیح دهید چرا تعریف شامل «اطلاق بدلی» نمیشود و چرا شهید صدر خروج «اطلاق بدلی» از تعریف را مطرح نکردهاند؟
۷۵. تفاوت تعابیر زیر را بدون لحاظ نحوهی تعلق حکم توضیح دهید:
الف) أي عالم شئت
ب) جمیع العلماء
ج) مجموع العلماء
۷۶. در بحث اشتراط قرینهی حکمت در جریان عموم، با توجه به نظری که شهید صدر اتخاذ کردهاند، موارد زیر را بررسی کنید:
الف) اگر مدخول اداة عموم لفظی باشد که در معنای مجازی استعمال شده است، چه طور استیعاب معنای مجازی آن (معنای مراد از مدخول) فهمیده میشود؟
ب) آیا در جایی که میدانیم متکلم در مقام بیان یک قید نیست، باز هم عمومیت استظهار میشود؟
۷۷. با مراجعه به فرمایشات مرحوم آخوند خراسانی در بحث «عام و خاص» و بحث «اجتماع امر و نهی، بحث تقدیم نهی بر امر» توضیح دهید آیا شهید صدر نظر مرحوم آخوند در مورد اشتراط قرینه حکمت در جریان عموم را به درستی منتقل کردهاند؟ اگر تفاوتی دارد، بیان فرمایید.
۷۸. با توجه به این که شهید صدر «احد العلماء» را عام بدلی شمردهاند، آیا جملهی «مات أحد العلماء» نیز عموم بدلی دارد؟
۷۹. اگر متکلم بگوید «أکرم کل عالم، و المقصود مطلق العالم» آیا مدلول تصدیقی در دلالت تصوری کلام داخل شده است؟
۸۰. الف) در مواردی مانند «إقرأ کل الکتاب»، مرحوم محقق عراقی وجهی مطرح نمودهاند که چرا استیعاب به اجزاء تعلق میگیرد و نه به افراد. آیا میتوان با تمسک به همین بیان، اثبات کرد که تعابیری مانند «أکرم کل العلماء» ظهور در عام مجموعی دارد؟
ب) تفاوت «عام مجموعی» با «عموم بلحاظ الاجزاء» چیست؟ آیا این دو دارای یک حقیقت هستند؟ (ر.ک: الأساس فی اصول الفقه٫ استاد محمدحسین عبدی دام عزه)
۸۱. با توجه به فرمایش مرحوم عراقی در وجه دلالت «اقرأ کل الکتاب» بر عموم بلحاظ اجزاء، قرینهی مذکور باعث چه تجوزی میگردد؟ آیا خود «کل» مجاز میشود یا مدخول آن؟
۸۲. اگر لام بر سر جمع برای دلالت بر استیعاب وضع نشده است و دلالت جمع معرف به لام مستقیما مدلول لام نیست، چرا کماکان جمع معرف به لام «عام» به حساب میآید و نه «مطلق»؟
۸۳. آیا تقاریب نحوهی دلالت جمع محلی به ال بر استیعاب، در مثالی مانند «اصعد الطبقات» نیز میآید؟
۸۴. الف) چرا اطلاق در نکره نمیتواند شمولی باشد؟
ب) ثمره عملی این که دلالت نکره در سیاق نفی عقلی باشد یا لفظی چیست؟
@halqat