چرا ولی فقیه مسئولان ناشایست را عزل نمی کنند؟
2⃣ از 2⃣
⭕️ اگر صِرفِ حضور رهبری شایسته به خصوص در حکومت نبوی وعلوی، برای تربیت مردم، کافی بود، کار در همان زمان به سرانجام قطعی خود می رسید در حالی که حتی وجود انسان کامل و شخص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هم برای به سعادت رساندن معاصران ایشان نیز کافی نبود.
🔶 لذا به نظر می رسد از جمله دلایل اینکه ولی فقیه، مدیران ناصالح یا ضعیف را با تعجیل، عزل نمی کنند و این کار را مشروط و معلّق به اقداماتی میکند، بیداری آحاد مردم است.
❓با این نگاه، شبهه مذکور را اینگونه باید مطرح کرد: چرا مردم یا جامعه، مقدمات عزل ناصالحان و حضور شایستگان را در مسئولیت ها فراهم نمی کنند؟
و با توجه به میزان تأثیر گذاری نخبگان بر عموم مردم می توان پرسش را اینگونه مطرح کرد:
❓چرا کسانی که شرایط آگاه کردن مردم را در این زمینه آن هم با نگره دینی دارند، این رسالت را انجام نمی دهند؟
(که گروه مزبور، در جامعه ما عبارتند از علما و به تعبیر فراگیر، روحانیت).
و چکیده شبهه می شود:
❓چرا جامعه روحانیت با تربیت صالحان و مطالبه از ناصالحان و وارد میدان کردن مردم، زمینه کنار رفتن نااهلان و نامحرمان را فراهم نمی کنند؟
🔸 در این نگاه اجتماعی، اصلاحات اجتماعی و تحول جوامع، هم از مردم عبور می کند هم بر دوش مردم است و در این نگاه، جایگاه دستگاه رهبری نیز نمایان و برجسته شده و از تسری قصورات و تقصیرات خواص، به امامت جامعه نیز جلوگیری می شود.
در واقع کسانی که انتظار دارند رهبری در حکومت اسلامی افراد را با سرعت، برکنار کند، خواسته یا ناخواسته، عملا به یک نظریه غیر اسلامی معتقدند یا اینکه این نظریه را مطالبه می کنند.
در نتیجه نسبت به اموری مهم، غفلت داشته و موجب اغفال دیگران نیز می شوند; اموری مانند:
وظیفه مردم در قبال جامعه، حکومت، حاکم اسلامی و حتّی در قبال خود و اطرافیان،
یا امری مانند وظیفه سازمان و تشکیلات علمی و روحانی که باید زبدگان شان دستگاه هدایت و رهبری باشند،
یا امر مهمی چون عنصر اختیار و انتخاب گری برای مردم نخبگان و حتی خود مدیران و مسئولان غیر صالح.
🌀 مطلب مهم دیگر آنکه در این نگاه اسلامی (یعنی مشروط و مرتبط بودن فرآیند تعیین و تغییر مسئولان از جانب ولی فقیه، با آگاهی و عمل جامعه) امر به معروف و نهی از منکر، معنا و عینیت و موضوعیت پیدا می کند والا اینکه یک مدیر در یک جامعه بخواهد بدون رشد فکری و روحی جامعه و بدون حضور وحتی اطلاع آحاد مردم و بدون مبارزه، فقط عزل و نصب کند، اقامه فریضتین و پیگیری ها و اقدامات مختلف از سوی مردم برای حل این معضل، معنا نخواهد داشت. یعنی مسیر اصلاح ساختار و تغییر افراد عبارت است از اقامه امر به معروف و نهی از منکر توسط آحاد جامعه و تبدیل عدالتخواهی به فرهنگ عمومی
📌 بنابراین اصل این شبهه و پرسش نباید خطاب به ولی فقیه باشد و مخاطب این پرسش مردم ، خواص و به خصوص حوزویان هستند.
🖌به قلم:
حجت الاسلام رحمت الله معظمی
فوری
🔴 دستگاه قضا #انتساب_دروغ به رهبر انقلاب را پیگیری کند
#نه_به_FATF
💢 در حالی رئیس جمهور و معاون اولش "اسحاق جهانگیری" به دروغ از موافقت رهبر معظم انقلاب با لوایح FATF و CFT سخن گفته اند که رهبر انقلاب در دیدار عمومی با نمایندگان مجلس گفته اند: «این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز میشود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بینالمللی میگیرد/همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بینالمللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند».
🔸همچنین روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام طی بیانیه ای اظهارات رئیس جمهور و معاون اول را "خلاف واقع" دانسته و اعلام داشته:
«رهبر معظم انقلاب، معظم له هیچگونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح fatf و cft نداشته اند. لذا انتظار می رود مسئولین دولتی در نقل قول از مقام معظم رهبری جانب امانتداری را رعایت کنند».
⭕️ براستی چرا برخی مسئولین براحتی به خود اجازه می دهند به رهبر معظم انقلاب افتراء بسته تا اذهان مردم را با خود همراه نموده و به اهداف سیاسی شان برسند؟
✅ این مطالبه عمومی از "دستگاه قضایی" وجود دارد که انتساب یک #دروغ آشکار به رهبر معظم انقلاب توسط برخی مسئولین را در اسرع وقت پیگیری کرده و "بدون ملاحظه جایگاه اشخاص" برخورد قانونی صورت بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚽️ تاریخی ترین فوتبال ایران
⚽️ در فینال بازی های جام ملت های آسیا سال ۱۹۶۸ و در یکی از تاریخی ترین بازیهای فوتبال، ایران اسرائیل را با نتیجه ۲ بر ۱ شکست داد و برای اولین بار قهرمان آسیا شد.👌
🚧 این بازی البته حواشی زیادی هم در داخل و خارج ورزشگاه داشت. در آن زمان به علت درگیری نیروهای نظامی رژیم اشغالگر قدس با فلسطینیها احساسات مردم ایران جریحه دار شده بود و افرادی با آتش زدن پرچم اسرائیل به این موضوع واکنش نشان میدادند.
💠 در ورزشگاه هم شعارهایی علیه مقامات اسرائیلی و همچنین محمدرضا پهلوی سر داده میشد. مردم به خیابانها ریختند و معروفترین شعار آن شب این بود: "با اره بریدن سر موشه دایان را... عجب ختنه سورونی!"
پ.ن: اقدام مردمی #مهدی_ترابی هم از تاریخی ترین صحنه های فوتبال ایران بود✅
#حكايت...
میگویند روزی برای سلطان محمود غزنوی كبكی را آوردند كه لنگ بود.
فروشنده برای فروشش قیمت زياد میخواست.
سلطان محمود حكمت قيمت زياد كبك لنگ را جويا شد.
فروشنده گفت: «وقتی دام پهن میكنيم برای كبکها، اين كبک را نزديک دامها رها میكنم. آواز خوش سر میدهد و كبکهای ديگر به سراغش میآيند و در اين وقت در دام گرفتار میشوند.
هر بار كه كبک را برای شكار ببريم، حتما تعدادی زياد كبک گرفتار دام میشوند.»
سلطان محمود امر به خريدن كرد و خواستار كبک شد.
چون قیمت به فروشنده دادند و كبک به سلطان، سلطان تيغی بر گردن كبک لنگ زد و سرش را جدا كرد.
فروشنده كه ناباوارنه سر قطع شده و تن بیجان كبک را میديد، گفت اين كبک را چرا سر بريديد؟
سلطان محمود گفت: «هر كس ملت و قوم خود را بفروشد، بايد سرش جدا شود!»
🍀🍀
📌چرا کار فردی ناقص و کار جمعی بهتر است؟
🔹امام موسی صدر:
🔸عمل فردی عقيم است، چون عمر انسان محدود است. يک نفر هميشه زنده نيست و اگر كسی عمل فردی بكند، به محض اینکه مُرد يا مريض شد يا موانعي برایش ایجاد شد، آن عمل باطل و تعطيل میشود. اما عمل دستهجمعي خالد است؛ چون عمل را جمعيت انجام میدهد، نه فرد. فردی میرود و ديگری میآید و اين عمل باقي میماند. عمل فردی شمول ندارد، چون یک فرد محدود است، در حالتی كه عمل دستهجمعي شمول دارد، اتساع وجودی دارد، وسعت وجودش بيشتر از عمل فردی است.
🔸عمل فردی ناقص است، چون يک فرد به همهچیز احاطه ندارد، از همهجا خبر ندارد، نمیتواند به همهچيز برسد. اما اگر عمل دستهجمعی شد، يكی میتواند تحقيق بکند، دیگری بازرسي كند، يكي از كمّ و كيف امور سر دربياورد، يكی میتواند آموزش بدهد و فكر بكند، يكي هم اجرا بكند. بنابراين، عمل دستهجمعي هم خلود دارد و هم شمول و هم احاطه، در حالتي كه عمل فردی هم عقيم است و هم شمول و احاطۀ عمل جمعی را ندارد.
✏️متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://goo.gl/xbfIq6
🚩 دعوت مرجعیت دینی عراق از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی
شیخ عبدالمهدی الکربلائی در خطبه نماز جمعه متن بیانیه آیت الله سیستانی را قرائت کرد:
🔹 تظاهرات مسالمت آمیز حقی است که قانون اساسی برای شهروندان تضمین کرده است و نیروهای امنیتی باید امنیت را برای تظاهرکنندگان تامین کنند.
🔹تظاهرکنندگان نباید به دارایی های عمومی و خصوصی دست اندازی کرده و روند مسالمت آمیز تحرک و فعالیت خود را حفظ کنند.
🔹تعدی به نیروهای امنیتی و ضرر رساندن به دارایی ها با مسالمت آمیز بودن تظاهرات در تضاد است.
🔹 اصلاحات زیادی هست که عراقی ها درباره آن اتفاق نظر دارند که از جمله مبارزه با فساد و عدالت اجتماعی است.
🔹به برخی که مقاصد بدی دارند اجازه ندهید که در صفوف شما نفوذ کنند و به دارایی ها و نیروهای امنیتی تعدی کنند.
⚠️📝 شکایت از جهانگیری و درخواست پیگیری قضایی
🔵 شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه علمیه قم پیرامون ادعای اسحاق جهانگیری به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت. متن نامه این شورا به نقل از خبرگزاری فارس به شرح زیر است:
«قوهی قضائیه به دو عامل نیاز دارد تا بتواند موفق باشد: یکی قدرت و اقتدار - که باید قوی باشد - دوم، اعتماد؛ یعنی مردم باید به او اعتماد داشته باشند.» (بیانات رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه 1390)
🔹حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی (دام عزه)
ریاست محترم قوه قضائیه
سلام علیکم؛
🔹احتراماً با توجه به نص صریح اصل یکصد و بیست و پنجم و نیز اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی، مبنی بر تصویب کلیه عهدنامههای بینالمللی توسط مجلسشورایاسلامی، به استحضار میرساند؛ کنوانسیون FATF و لوایح مرتبط، که به دلیل طرح اشکالات فراوان و وجود مغایرت با سیاستهای کلی نظام در شورای نگهبان و هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، رد شده، در روزهای اخیر بار دیگر مورد توجه برخی مسئولین دولتی( از جمله وزیر کشور، جناب آقای رحمانی فضلی)، قرار گرفته و آنها با اصرار بر مسیر غیر قانونی، در حرکتی تعجب برانگیز از تصویب آیین نامه اجرایی آن، مقدم بر تصویب اصل آن! خبر میدهند البته با این وصف که هفته پیش؛ گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در اجلاس خود در پاریس، دو دسته اقدام جدید مقابلهای علیه کشورمان وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابلهای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع کردهاند.
🔹خط دادن وزیر کشور به دشمنان نظام و دین، مبنی بر اجرایی نمودن آن ظرف چهار ماه آینده، و نیز ادعای کذب معاون اول رئیس جمهور( جناب آقای اسحاق جهانگیری) مبنی برموافقت رهبری با این کنوانسیون، حکایت از برنامهای مدون جهت هنجارشکنی و نقض قوانین کشور و نادیده گرفتن تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی دارد.
🔹به نظر میرسد عدهای از مسئولان با طرح موضوع فوق و طرح رفراندوم؛ قصد دو قطبی سازی جامعه در دوران نزدیک به انتخابات را دارند. از آنجایی که قانون اساسی میثاق ملی و عمل به آن تکلیف آحاد ملت علی الخصوص مسئولین ارشد کشوری است و تعهد به آن قولاً و عملاً از شرایط صلاحیت ایشان است و این مهم در سوگند و حکم تنفیذ آمده است و عدم التزام و رعایت آن دهنکجی به قانون اساسی و آحاد ملت تلقی میگردد، لذا بر اساس بندهای 2 و 5 اصل 156 قانون اساسی تکلیف قوه قضائیه در احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، تقاضا دارد:
🔹1. نظر به اهمیت موضوع و تأکید مکرر رهبری معظم انقلاب بر عدم موافقت با ایندست لوایح استعماری، با نسبت دهندگان دروغین به رهبر معظم انقلاب بر اساس مجاری قانون برخورد قاطع صورت گرفته و به اطلاع عموم برسد.
🔹2. با عوامل اجرایی این رویه غیر قانونی برخورد لازم صورت گیرد، تا هم از موارد مشابه جلوگیری به عمل آمده و هم تمسک به راه غیر قانونی و بر خلاف قانون اساسی، ریشه کن شود.
🔹3. کلیه مصوبات و آیین نامههای ادعایی مربوطه متوقف و ابطال گردد.
🔹4. میزان خسارتی که این رویه غیر قانونی برحیثیت کشور و نظام وارد نموده، در بعد داخلی و بینالمللی، برآورد و از طریق مجاری قانونی مطالبه گردد.
🔹5. نظر به خطرات و خساراتی که ایندست لوایح استعماری برای کشور ایجاد نموده و بیش از شش سال کشور را از پیشرفت واقعی متوقف کرده و موجب جرأت دادن بیش از پیش به دشمنان اسلام و کشور شده و آنها را به فشار بیشتر به کشور امیدوار نموده است؛ ضرورت دارد قوه قضاییه، مقتدرانه؛ بررسی انگیزه و علل اصرار و پنهان کاری و کتمان واقعیت عوامل اجرایی اینگونه معاهدات خسارت بار را در دستور کار قرار داده و نتیجه را به اطلاع ملت شریف ایران برساند.
🔹در ضمن یادآور می شود شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه علمیه قم در دوره گذشته قوه قضائیه، از آقای طیب نیا وزیر وقت اقتصاد، بابت امضاء بدون اجازه Action Plan در موضوع FATF با ارائه مستندات شکایت نمود که متاسفانه بی نتیجه ماند.
🔹موفقیت و توفیق حضرت عالی و همهی مسئولین انقلابی را خواستاریم.
والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه علمیه قم
نشرحداکثری
🔸متن نامه در لینک خبرگزاری فارس
fna.ir/dd2w26
🔹مطالبه نخبگان حوزه و دانشگاه از ریاست محترم قوه قضائیه برای برخورد قاطع با ادعای کذب جهانگیری در مورد تایید FATF توسط رهبری و نشر اکاذیب در جامعه و انحراف افکار عمومی
🔹این موضوع در قوه قضاییه باید سریعا بررسی شود و نتایج آن به ملت شریف ایران بازگو شد.
🔹 هرگز داشتن مسئولیت معاون اولی ریاست جمهور، مصونیت قضایی ایجاد نخواهد کرد.
نشرحداکثری
💰به چه دلیل نظام پزشکی ما از نظام های پزشکی کشورهای سرمایه داری حریص تر است؟
۱. در اغلب کشورهای صنعتی وزیر بهداشت از پزشکان انتخاب نمی شود تا تعارض منافع پیش نیاید ولی در کشور ما وزرای بهداشت حتما باید پزشک باشند و اغلب نیز از وارد کنندگان انحصاری دارو و تجهیزات پزشکی و سهام دارن بیمارستان ها می باشند!
۲. تفاوت حداقل و حداکثر دستمزد در بیمارستان های کشورهای صنعتی هفت برابر است و در بیمارستان های ایران حقوق پزشکان نسبت به پرستاران ۱۰۰ برابر است!
۳. در کشورهای صنعتی بیمار داری حق انتخاب و دموکراسی در درمان است یعنی می تواند ساختار درمان را اعم از پزشکی مدرن، طب سنتی و طب های مکمل را خود انتخاب کند و همه این ساختارها مورد تایید بیمه بوده و برای آنها بودجه در نظر گرفته می شود ولی در ایران طب سنتی و مکمل ممنوع است و شامل هیچ نوع حمایتی نمی شود! به حدی که اگر خود ابن سینا سر از قبر بیرون بیاورد به او اجازه طبابت داده نخواهد شد!
۴. در کشورهای صنعتی حقوق بیماران تعریف شده است و هر ساله آمار خطای پزشکی اعلام می شود ولی در بیمارستان های ایران قبل از عمل جراحی از بیمار یا بستگان درجه یک او تعهد گرفته می شود که هر بلایی سر بیمار آمد حقش بوده است و حق شکایت ندارید! و هرگز آمار دقیقی در مورد تعداد خطاهای پزشکی ارائه نمی شد.
👌البته نمی توان به این نکته اشاره نکرد که در نظام درمان کشورهای غربی، مردم و پزشکان تحت سلطه بیمه ها می باشند و بیمه ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا بیمار نتواند خرج روی دست آنها بگذارد، بنابراین انجام یک آزمایش ساده مثل ام آر آی و مانند آن در کشورهایی مثل سوئد، استرالیا، انگلیس و غیره حدود ۱۸ هفته زمان نیاز دارد!! ولی در ایران مردم سالانه دو میلیارد بار آزمایش می دهند!
📣📣📣📣فوری فوری
سلام علیکم
قابل توجه همه بزرگوارنی که قصد حمایت از شکوائیه (شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه علمیه قم) از جهانگیری و... را، دارند، با ورود به سایت خبری فارس نیوز، سمت چپ سایت، این خبر ، بصورت فعال در حال نمایش است، با ورود به این خبر،حمایت خود از این خبر و شکوائیه را اعلان فرمایند.
👆آخرین نفر نباشید، این خبر تقاضای اعلان حمایت را، تکثیر کنید.
تکثیر جهت تنبیه کسانی که بیش از شش سال کشور را به لبه پرتگاه بردند و حالا که در حال غرق شدن هستند، قصد دارند همه را، ازجمله مقام معظم رهبری را با خود ببرند.
ضمنا جهانگیری در اطلاعیه اصلاحیه، انتساب دروغ به مقام معظم رهبری را اصلاح نکردند.
⭕️دشمنان هم پیشرفت علمی ایران را تحسین میکنند
🔺ما امروز در علم کجا هستیم، بیست سال پیش کجا بودیم؟ خیلی تفاوت کرده.
این از هنرهای انقلاب است؛ انقلاب در کشور این هنر را به وجود آورد که به مرد و زن کشور، به جوان و پیر کشور جرئت داد که وارد سرزمینهای دشوار بشوند.
این جرئت امروز وجود دارد، جوان ما با جرئت تمام وارد یک حوزهی علمی دشوار و پیچیده میشود، کارهای مهمّی انجام میدهد، دیگران -حتّی دشمنان- این کارهای مهم را تحسین میکنند. ۹۸/۷/۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦رهبر انقلاب:
ما مظلومیم، اما قوی هستیم مثل مولایمان امیرالمومنین (ع)
آقای جهانگیری کذاب
#fatf
🔸 خدمتی دیگر از دولت روحانی/ واردات ۱۳ تُن سنگ پا به کشور!
حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: از وزیر صنعت سوال کردم چرا ۱۳ تن سنگ پا به کشور وارد شده است؟ که در پاسخ به بنده گفت: " ۸ تن سنگ پا به کشور وارد شده" که به اعتقاد بنده حتی وارد کردن یک سنگ پا در این شرایط اقتصادی هم ضرورتی نداشت.😐
روحانی مچکریم😏
پاسخ :
از جمله وقایعی که در اواخر عمر شریف حضرت رسول اکرم(ص) اتفاق افتاد، جریان حدیث قرطاس است، که به نقلی ۲۵صفر یا ۲۸صفر اتفاق افتاده است.(۱)
این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است از جمله در صحیح بخاری(۲) و صحیح مسلم(۳) که حدود هفده مرتبه با نقل های متفاوت در این دو صحیح ذکر شده است، که به صورت تواتر معنوی (اخبار گروهی به مطلبی خاص با خبرهای جداگانه اما دارای الفاظ مختلف ولی با مفاد و معنای واحد) آمده است.
و همچنین علمای شیعه نیز، آن را نقل کرده اند،
از جمله؛
🔹سُلیم بن قیس(از تابعین) در کتاب خود(۴) که مرحوم طبرسی در《الاحتجاج》(۵) وعلامه مجلسی در《بحارالانوار》(۶) این حدیث را از او نقل کرده اند.
🔹مرحوم شیخ مفید(قرن۴و۵) در کتب
《أوائل المقالات》(۷) و《الارشاد》(۸) و 《الامالی》(۹)
🔹مرحوم ابن شهر آشوب(قرن۵) در《مناقب آل ابی طالب(ع)》(۱۰)
🔹مرحوم سید بن طاووس(قرن۷) در《سعد السُعود》(۱۱)و《کشف المحجّه》(۱۲) و
《الطرائف》(۱۳)
🔹و از علمای قرن دهم نیز همچون مرحوم مقدس اردبیلی این روایت را نقل کرده اند.(۱۴)
♦️اما قبل از ورود به اصل بحث، جریان از اینجا شروع می شود که از واقعه ی غدیر تا رحلت رسول اکرم(ص) هفتاد روز طول کشیده است.
حضرت(ص) در این هفتاد روز دو ماموریت مهم دارد.
1⃣ابتدا خطر یهودیان را از سر مسلمانان دفع کند:
حضرت رسول اکرم(ص) وقتی وارد مدینه شدند، با یهودیان مدینه قرارداد صلح و دوستی امضاء کردند، و این قرار داد تا بعد از جنگ بدر ،پا برجا بود، ولی بعد از این جنگ، یهودیان که گویا انتظار داشتند که به زودی اسلام توسّط کافران نابود می شود، پیمان شکنی کردند.
پس حضرت(ع) در طی جنگهایی از قبیل بنی قینقاع، بنی النضیر، بنی قریظه، خیبر، تبوک و موته آنها را شکست داد و آنها تا حدودی عقب رانده شدند.
پس یهودیان که در اکثر جنگها شکست و یاعقب نشینی کرده بودند، اکنون دارای قوای منظّم و خطری برای اسلام محسوب می شدند.(۱۵)
2⃣یک بار دیگر جانشینی امام علی(ع) را، این بار به صورت مکتوب تصریح کند، تا در کنار ادله ی شفاهی یعنی غدیر، دلیلی محکم بر جانشینی مولا امیرالمومنین(ع) باشد.
🔷تحلیل این دو ماموریت:
🔸ماموریت اول فعلا برای پیامبر(ص) مقدور نبود، چون حضرت(ص) در ماههای حرام که نیمه دوم ماه ذی الحجه و محرم می باشد، قرار دارد!
پس حضرت(ع) باید تا اتمام ماه محرم صبر کند.
ادامه..👇
🔸ماموریت دوم حضرت(ص) نیز در سایه ماموریت اول مقدور نیست.
چون با وجود منافقین در مدینه، این امکان از حضرت(ص) سلب شده است، چون اینان درصدد مخالفت بر خواهند آمد و مانع کار خواهند شد.
پس حضرت(ص) باید ابتدا منافقین را به بهانه ی جنگ، از مدینه خارج کند.
پس حضرت(ص) تا پایان ماه محرم صبر کرد. تا اینکه ماه صفر فرا رسید.
اکنون از عمر حضرت(ص) ۲۸ روز باقی مانده است، چون حضرت(ص) به نقل مشهور در ۲۸ صفر از دنیا رفت.(۱۶)
پس حضرت(ص) به محض ورود ماه صفر دستور جهاد داد.
وفرماندهی سپاه را به اسامه بن زید بن حارثه که جوانی نوزده ساله بود، سپرد.
اما منافقین مدینه از رفتن با سپاه، خودداری کردند.
و دلیل نرفتن آنها در مرحله اول اعتراض به جوان بودن فرمانده بود.
پیامبر(ص) هنگامی که از سر باز زدن منافقین از رفتن به جهاد مطلع شدند، با همان حالت کسالتی که داشتند به مسجد آمدند و در طی خطبه ای کسانی را که از رفتن با سپاه اسامه خود داری می کنند، را لعن کرد وفرمودند:
《..جَهِّزُوا جَيشَ أُسامَة! لَعَنَ اللهُ مَن تَخَلَّفَ عَنه》
سپاه اسامه را مجهّز کنيد، خدا لعنت کند هر کس را که از سپاه اسامه تخلف کند.
پس آنان به اجبار پیامبر(ع) تا منطقه جُرف در نزدیکی مدینه پیش رفتند، و در آنجا اردو
زدند.(۱۷)
به ظاهر تا حدودی این ماموریت انجام شد و سپاه مخصوصا منافقین از مدینه خارج شدند.
حضرت(ص) افراد و اصحاب را که نام آنان در تاریخ هست را در منزل خود فرا خواند و فرمود:
《..إعطُونی بِکِتف و دَواة ،اکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا》
قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من هرگز گمراه نشوید.(۱۸)
از درخواست پیامبر اکرم(ص) مشخص بود که ایشان قصد داشتند مطلب بسیار مهمی را مطرح کنند.
از طرفی طبق نقلی عُمر برای کسب خبر از سپاه جدا شد و خود را به نزد پیامبر(ص) رساند.
وقتی عمر این صحنه و درخواست پیامبر(ص) را دید، در آن حال عمر سراسیمه جلو آمد و با گفتن کلمات معناداری مانع آوردن آوردن قلم و دوات برای پیامبر اکرم(ص) شد!
و گفت:
(إِنَّ النَبیَّ(ص) قَد غَلَبَ عَلیه الْوَجَعُ وَ عِنْدَنَا کِتَابُ اللهِ حَسْبُنَا فَاخْتَلَفُوا وَ کَثُرَ اللَّغَطُ)
بیماری بر پیامبر(ع) غلبه کرده است. کتاب خدا در میان ما است و همان کافی است .
و در ادامه گفت:
(إنَّ الرَّجُل لَیَهجُر..)
این مرد هذیان می گوید!(۱۹)
طبق نقل تاریخ؛
《و مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیّ(ص) کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَر!》
تعدادی از آنان می گفتند که کاغذ و قلم بیاورید تا نبی مکرم(ص) کتابت کنند و بعضی از آنان نیز گفتار عمر را تکرار کردند.
سپس پیامبر(ص) فرمود:
《..قُومُوا عَنّی..》
در این هنگام رسول خدا(ع) صورت مبارک از آنها برگرداندند و فرمودند :
برخیزید!
نزاع و سروصدا نزد من جایز نیست.
سپس همگی رفتند!(۲۰)
بعدها ابن عباس از آن روز با این جملات《یَوْمُ الْخَمیس وَ ما یَوْمُ الخَمیسِ! اِنّ الرَّزیَّة ما حالَ بَیْنَنا وَ بَیْنَ کتابِ رَسُولُ اللهِ(ص)》همواره آن روز را به روز مصیبت یاد می کرد.(۲۱)
عمر بن خطّاب بعدها به إبن عباس گفت :
می دانی چرا آن روز مانع از آوردن کاغذ و قلم شدم؟
چون می دانستم رسول خدا(ص) در آن وصیّت، می خواهد خلافت و إمامتِ خلقِ بعد از خود را با علی بن ابی طالب(ع) بیان و واگذار کند.
لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!!(۲۲)
از طرفی در این هنگام سپاه به مدینه بازگشت.
دلیل بر این مطلب اینکه یکی از کسانی که در غسل ودفن حضرت(ص) به امام علی(ع) کمک کرد، أسامة بن زید بود که فرماندهی سپاه را بر عهده داشت.(۲۳)
پس این ماموریت دوم که در سایه ماموریت اول صورت می گرفت، نا تمام ماند.
و این مهم به سرانجام نرسید، وپیامبر گرامی(ص) از دنیا رفت و نه سپاه به جنگ با یهود رفت ونه حدیث قرطاس عملی شد.
و این شرایط و وضع ناگوار، به امام علی(ع) واگذار شد.
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۹۰
۲)صحیح بخاری، ج۶، باب مرض النّبی(ص) و وفاته، ص۱۲
۳)صحیح مسلم، ج۳، کتاب الوصیة، باب۵، ص ۱۲۵
۴)کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۷۹۴
۵)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۲۲۳
۶)بحار الأنوار مجلسی، ج۳۱ ،ص۴۲۵
۷)اوائل المقالات شیخ مفید، ص۴۰۶
۸)الإرشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸۴
۹)الأمالی شیخ مفید، ص۳۶
۱۰)مناقب آل أبی طالب(ع) ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۰۳
۱۱)سعد السُعود سید ابن طاووس، ص۲۶۶
۱۲)المحجّة لثمرة المهجة سید ابن طاووس، ص۶۵
۱۳)الطرائف سید ابن طاووس، ص۴۳۲
۱۴)مجمع الفائدة محقق أردبیلی، ج۳، ص۲۱۷
۱۵)مکاتیب الرسول(ص) میانجی، ج۳، ص۷۱۳
۱۶)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸۹
۱۷)تاریخ طبری، ج۳، ص۶۸۱
۱۸)ملل ونحل شهرستانی، ج۱، ص۱۲۹
۱۹)کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۷۹۳
۲۰)بحار الأنوار مجلسی، ج۳۶، ص۲۷۷
۲۱)صحیح بخاری، ج۴، ص۶
۲۲)التحفة العسجدیة موئّدی، ص۱۴۴
۲۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۵۶۹