هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
💢نمیتوان روششناسی فهم روایات طبی را جدا از مبانی آن در نظر گرفت/ خبر واحد هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد/ در سلامت جسم نمیتوان توجهی به مسائل ظنی داشت
✔️استاد احمد پاکتچی در مدرسه تابستانه دین و سلامت🔻
🔹غرض علم پزشکی رهایی از بیماری و تضمین سلامت انسان است. اینجا درباره بدن انسان بحث میشود و هدف قرار میگیرد، نه جلب رضایت کسی. پس قرار نیست رفتار ما رضایت کسی را جلب کند بلکه رفتار ما موجب سلامت یا بیماری بدن خواهد شد. تمام روشهایی که در پزشکی اتخاذ میشود تماماً در راستای همین غرض است. در طب مفاهیمی مثل اصول عملیه پاسخگو نیست. خبر واحد دیگر هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد، چرا که علم آور نیست و نهایتاً مفید ظن است. در باب سلامت جسم نمیتوان توجهی به مسائل ظنی داشت.
🔸جریانهای غلات به طب علاقه بسیار نشان دادهاند درحالیکه مکتب کلامی هشام بن حکم و حتی محدثانی مانند مرحوم کلینی که به مکتب هشام متمایل بود، علاقهای به طب روایی نداشتند.
🔹احادیثی داریم که منطبق با تلقی عوامانه از کارکرد بافت و جوارح هستند. باید به این مساله پرداخت که آیا این احادیث در مقام بیان علمی هستند یا مساله چیز دیگری است؛ اما استفاده از این احادیث در جهت کار طبی و درمان درست به نظر نمیرسد.
🔸مشخصاً زمانی که دارو تجویز میشود به فراخور بیمار و بیماری اندازه و شرایط خاصی برای دارو در نظر گرفته میشود؛ اما در روایات طبی اندازه داروها، تداخل داروها، شرایط استفاده و مسائلی از این دست معمولاً مشخص نیستند.
👈 بیشتر بخوانید:
https://b2n.ir/p17095
📚کانال رسمی معاونت آموزش
https://eitaa.com/howzehamozesh
❇️حقيقة يا کاشف الکرب عن وجه الحسين(أرواحنالهالفداء)
🔸🔹شیخناالاستاذالطهراني:
یا کاشف الکرب عن وجه اخیک الحسین (علیه السلام)
الکرب والحزن سببه التوجه الی الکثرات او الانغمار فیها ویزول الکرب والحزن بزوال سببه خارجا او فی النفس وفی الاخیر بالتوجه نحو الوحدة وتمکن الانسان من ارجاع الکرب والحزن الی الوحدة او الاسماء الجمالية یساوق کشف الکرب فی النفس وحیث ان سیدنا العباس (علیه السلام) کان مرآتا تاما للحسین (علیه السلام) وهو بدوره اعلی وافضل درجة من الاسماء الجمالية و الجلالية لانه المظهر الاتم للاسم الله الجامع بین الجلال والجمال فبتوجه الحسین (علیه السلام) الی العباس (علیه السلام) هو یتوجه الی الاسم الجامع الاوسع والاعظم من الجلال والجمال وهذا هو السبب الاساس لکون العباس (علیه السلام) اشتهر بمفرج الکرب عن الحسین (علیه السلام) اما باقي الوجوه المذکوره للکشف عن الکرب فهی بالاخیر راجعة الی ما تقدم ولایختص کشف الکرب بوقعة الطف فقط بل العباس (علیه السلام) دوما کان یمتلک هذه الحالة حتی بعد استشهاده ومن هنا صار باب الحسین (علیه السلام) فبه یتمکن السالک من الانضمام الی مملکة الحسین (علیه السلام) ویحصل علی جنسیته وبالتالي یلتحق به ونقول الآن یا کاشف الکرب عن وجه اخیک الحسین اکشف کربنا بحق اخیک الحسین الذی هو المظهر الاتم للاسم الله وزیارته زيارة الله فی عرشه.
والحمدلله.
🆔 @asrarshahadat128
هدایت شده از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
🔸نشست مجازی؛
💠 تاملی بر مسئله غلبه «شکل دین» بر «مضمون دین» در کربلا
🔸لینک حضور مجازی در جلسه:
👉 https://b2n.ir/farhangi-tarbiati
حامد محمدجانی
https://www.khabaronline.ir/news/321934/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%BA%D8%
بهترین و خلاصه ترین گزارشی که از واقعه کربلا تا به امروز دیده ام ...
به قلم پژوهشگر کم نظیر رسول جعفریان👌👌
حامد محمدجانی
🔸نشست مجازی؛ 💠 تاملی بر مسئله غلبه «شکل دین» بر «مضمون دین» در کربلا 🔸لینک حضور مجازی در جلسه: 👉 ht
💠 گزارشی از نشست روششناسی در اتخاذ قرائت صحیح از قیام عاشورا
👉 https://b2n.ir/e25078
🆔 @maalem_ir | معالم
@hamed_mohammadjani