آثار《حمید رمی》
#ویژه_شهادت_امام_صادق_علیهالسلام ▪️زمینه "نفسم داره بند میاد، دیگه لحظهی آخره" اجرا و شعر و نغمه
نفسم داره بند میاد، دیگه لحظهی آخره
روی لبمه زمزمه، یازهرا
تُو مدینه تُو کوچهها، پر منم آتیش گرفت
مث مادرم فاطمه، یازهرا
بازم آتیش، میون مدینه، داره اشکِ آسمون میاد
کنار من، با صورت کبود، داره زهرا قدکمون میاد
آه مادر، تُو لحظههای آخرم
آه مادر، بارونیه چشم ترم
آه مادر، تُو فکر دیوار و دَرَم
آه مادر، آه مادر
............................................
خونمو تا آتیش زدند، روضهی تو یادم اومد
چه بلایی اومد سرت، یازهرا
صدا زدم ای مادرم، الهی بمیرم برات
برا بدن لاغرت، یازهرا
بیا ببین، امام شیعه رو، همه بیبهونه میبرند
بهکیبگم، منوتُوکوچهها، بالباسخونهمیبرند
آه مادر، غریبیِ منو ببین
آه مادر، مثِ امیرمومنین
آه مادر، منو کشوندن رو زمین
آه مادر، آه مادر
............................................
شب آخر عمرمه، روضهخونی برپا شده
مرثیهخونِ کربلام، یازهرا
دوباره میباره چشام، دوباره میلرزه صِدام
یاد مصیبتهای شام، یازهرا
کیمیتونه، بگهتویدلِ، دختریتیمچیمیگذره
یه بیحیا، رو نیزهها سرِ، بابا و عموشو میبره
واویلا، یه دختر و یه قافله
واویلا، با دلای پر از گله
واویلا، همسفرن با حرمله
واویلا، واویلا
#حمید_رمی
@hamidrami94
4_6025829933647922350.mp3
13.1M
#ویژه_شب_جمعه
◾️زمینه
"دل نکند از ولای تو، گدای تو"
با اجرای #سید_مهدی_حسینی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
آثار《حمید رمی》
#ویژه_شب_جمعه ◾️زمینه "دل نکند از ولای تو، گدای تو" با اجرای #سید_مهدی_حسینی شاعر و نغمهپرداز #حم
دل نکند از ولای تو، گدای تو
سر ندهد جز برای تو، بهپای تو
حرمت دلخوشیِ دنیایم
من اگر کربلای تو آیم
سر بر خاک تو گذارم
اشک از دیدهام ببارم
ای دین و دنیایم لبیک، ای تنها ماوایم لبیک
آقا و مولایم هستی، آقا و مولایم لبیک
لبیک یااباعبدالله
....................................
ماه من و نور راه من، گواه من
ای همهجا تکیهگاه من، پناه من
همهجا یار و یاورم هستی
مهربانتر زِ مادرم هستی
نام تو سرِ زبانم
جز تو من که را بخوانم
ای جان جانانم لبیک، ای دین و ایمانم لبیک
تا آخر هستم عبد تو، ای شاه و سلطانم لبیک
لبیک یااباعبدالله
....................................
میرسد از کربلای تو، صدای تو
زندهدلان مبتلای تو، فدای تو
اینهمه بیرق عزاداری
عَلَم یاری است و بیداری
ما اصحاب کربلاییم
یاران خون خداییم
ای یار دیرینم لبیک، ای عشق شیرینم لبیک
من سرتاپا دردم آقا، ای تنها تسکینم لبیک
لبیک یااباعبدالله
@hamidrami94
آثار《حمید رمی》
#هر_شب_یک_نوحه_از_محرم ◾️شور "ما رایتُ الّا حسین" اجرا و شعر و ملودی #حمید_رمی @hamidrami94
هرچی بیشتر میگم حسین
بیشتر اشکم روون میشه
هرچی بیشتر میگم حسین
بیشتر دل روضهخون میشه
میگم حسین و با اسمش جلا میگیرم
میگم حسین و دوباره بها میگیرم
میگم حسین و اذن کربلا میگیرم
هرجا حرف عشقه، یکنفس میگم یاحسین
دیدنی زیاده ولی، مارایتُ الّا حسین
......................................................
هرچی بیشتر میگم حسین
نزدیکتر به خدا میشم
هرچی بیشتر میگم حسین
زودتر حاجتروا میشم
میگم حسین و گناهام سبکتر میشه
میگم حسین و دلم باز کبوتر میشه
میگم حسین و حالم خیلی بهتر میشه
هرجا حرف گریهس، راهی نیست دیگه تا حسین
وقتی بین اشکام بگم، مارایتُ الّا حسین
...........................................
هرچی بیشتر میگم حسین
آرومتر میشه زندگیم
هرچی بیشتر میگم حسین
زیباتر میشه بندگیم
میگم حسین و واسهم سختی آسون میشه
میگم حسین و همه دردا درمون میشه
میگم حسین و رزق من فراوون میشه
هرجا حرف دنیاست، دنیا رو میخوام با حسین
هرجایی که باشم میگم، ما رایتُ الّا حسین
#حمید_رمی
@hamidrami94
AUD-20200624-WA0002.mp3
6.71M
" بهشت خدا "
سرود دهه کرامت
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
کاری از سازمان فرهنگی شهرداری قم
@hamidrami94
◾️خلاصه بحث جلسه نهم کارگاه نوحه
✔️شگرد "فضاسازی" و "ترکیبسازی" در نوحه
1. یکی از شگردهای مؤثر زبانی که در نوحه به آن توجه چندانی نمیشود، فضاسازی است؛ یعنی پیش از بیان موضوع اصلی، با ارائه کدها و نشانهها و استفاده از کلیدواژهها، زمینههای ذهنی مؤثر در مخاطب ایجاد شود.
2. از نمونههای خوب شعر عاشورایی که شگرد فضاسازی در آن دیده میشود، اثر ایرجمیرزا در رثای حضرت علیاکبر(ع) است.
3. از فضاسازی در هر درونمایهای – مرثیه، مدح، حماسه، عاطفه – میشود استفاده کرد.
4. یکی دیگر از امکانات زبانی، ترکیبسازی است؛ یعنی برقرارکردن ارتباط معنایی بین دو یا چند واژه بهگونهای که ترسیمکنندۀ یک مفهوم باشد. همچون: جلوۀ بیپایان، گوهر دریای نور
5. ساخت واحدهای عددی نیز جزء شگرد ترکیبسازی محسوب میشود. همچون: یک مدینه غربت
6. یکی دیگر از امکانات زبانی، استفاده از معادلهای زبانی است؛ شاعر برای تنوع در بهکاربردن یک مفهوم، از معادلهای دیگر آن نیز بهره میبرد. همچون استفاده از ترکیبهای امیرالمومنین یا یعسوبالدین بهجای ذکر نام علی(ع). ارتباط معادل زبانی و ترکیب از منظر منطق، عموم و خصوص منوجه است؛ یعنی نه همۀ ترکیبها، معادل هستند و نه همۀ معادلها، ترکیب محسوب میشوند.
#حمید_رمی
@hamidrami94
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه دهم کارگاه نوحه
✔️پاسخ به چند پرسش
1. مهمترین، بهترین و ملموسترین تأثیر مطالعۀ اشعار فاخر گذشته در نوحۀ امروز، تقویت زبان نوحهسراست.
2. یکی از ویژگیهای بارز شعر حافظ، مردمگرایی و از ویژگیهای غزلیات مولوی، موسیقی است که هر دو در جذابیت و فراگیری نوحۀ امروز نقش کلیدی دارد.
3. یکی از ملاکهای زیبایی ملودیِ اثر، بداعت است؛ البته بداعت لزوماً به زیبایی نمیانجامد اما آنچه قطعی به نظر میرسد این است که لازمۀ تداوم در بداعت، تسلّط بر دستگاههای موسیقیست که یک منبع آهنگین بهشمار میرود؛ نوحهسرایی که فقط بر اساس ضمیر ناخودآگاه، تصنیف میسازد، تماماً از ملودیهایی بهره میبرد که قبلاً شنیده حتی اگر خودش خبر نداشته باشد.
4. از دیگر مؤلفههای زیبایی ملودی: ترکیب آوازها، تنوع در فراز و فرودها، تنوع در کششها و تقطیعهای موسیقایی، تغییر بجا و درست در ریتم و... میباشد.
5. یکی دیگر از نکات مهم در نوحه، وحدت است؛ وحدت زبانی نوحه که در واژهها و عبارات باید دیده شود، وحدت موضوعی و تناسب میان مضامین، و وحدت موسیقایی که در نتها و بخشها و فرازها جلوهگر میشود از مصادیق وحدت در نوحه است.
#حمید_رمی
@hamidrami94
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
* انشاءالله ادامه جلسات کارگاه مجازی نوحه، پس از دهه اول محرم برگزار خواهد شد.
4_6050597704373897522.mp3
12.08M
◾️سرود ولادت امام رضا(ع)
"دلامونو پر میدیم تا زیر پای زائراتون"
با اجرای #سید_رضا_نریمانی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
4_5859683161071420810.mp3
15M
#ویژه_ولادت_امام_رضا_علیهالسلام
"نورگنبدطلات،نوراللهفیالظلمات"
با اجرای #حاج_مهدی_رسولی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
@hamidrami94
#توجه
مداحانی که تمایل به دریافت بسته نوحههای محرم #خوشدل از طریق پیامرسان #ایتا دارند از طریق آیدی زیر اقدام بفرمایند
@SoozosazAdmin
#اطلاعیه
با توجه به سوالات متعدد عزیزان درباره انتشار عمومی نوحههای محرم بنده حقیر توضیحاتی عرض میکنم:
امسال توفیق حاصل شد و به لطف خدا و اهلبیت علیهمالسلام، در حد توانی که داشتم، از سراسر کشور، استعدادیابی صورت گرفت و حاصل آن، کارگاه مجازی نوحه و بسته محتوایی محرم "خوشدل" شد.
تلاش برای جمعآوریِ آثار و تقویت و حمایت از این بسته محتوایی که حاصل تلاش جوانان و نوجوانان علاقهمند و خوشاستعداد شهرستانی بود، وظیفهای بود که انجامِ آن را بر خود واجب میدانستم؛ چرا که رسالت بنده حقیر، صرفاً در این خلاصه نمیشود که بنویسم و دیگران بخوانند؛ بلکه شناسایی و تقویت استعدادهایی که مشتاقانه میخواهند در مسیر نوحهسرایی اهلبیت قدم بردارند و قلم بزنند، رسالتی بزرگتر و اساسیتر است.
دلیل عدم انتشار نوحههای امسال بنده هم این است که طبیعتاً انتشار آثار حقیر، بسته نوحههای کارگاه خوشدل را تحتالشعاع قرار میداد و تلاش اعضای کارگاه که با انگیزههای فراوان صورت گرفته بود، دیده نمیشد و چهبسا مقایسه آثار این عزیزانِ علاقهمند با آثارِ امثال بندهای که بههرحال تجربه بیشتری داریم، پیامدهای منفی در ادامه روند فعالیت آنها ایجاد میکرد.
خواهش بنده از عزیزان مداح این است که از آثار دوستان حاضر در کارگاه نوحه خوشدل حمایت کنند و توجه داشته باشند که عمدهوظیفهی ما در دستگاه سیدالشهدا حفظ و تقویت سرمایههاست؛ همانطور که ما با راهنماییهای اساتید عزیزمان رشد کردیم، وظیفه داریم در رشد و پیشرفت استعدادهای بعد از خودمان تلاش کنیم.
انشاءالله دستان پربرکت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها، رزق اشک محرم ما را عطا فرماید.
#حمید_رمی
@hamidrami94