eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز: لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس این مصوبه به بانک‌ها ابلاغ شده و از امروز قابلیت اجرایی دارد و حتی روز گذشته به صورت شفاهی از سوی وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شد ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ @akhbare_eghtesady
دکتر حمیدرضا مقصودی
مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز: لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس این مصوبه ب
بانک‌ها از این به بعد به راحتی از سپرده‌های مردم خلق نقدینگی می‌کنند و اوراق می‌خرند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 700 تا پورشه مگر نخود و لوبیاست که معلوم نشود چه کسی وارد مملکت کرده است؟
⚡️ کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش شود و نگاهش بزرگ شود. ⚡️ ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «انسان تا خودش عادل، متواضع، خاشع و عبد نشود و تا صفت محبت را در خودش ایجاد نکند، نمی‌تواند از دیگران دستگیری کند. اگر انسان صفات رذيله را در خودش سرکوب نکرد و به حضرت پيوند نخورد، با صفات شيطاني نمی‌تواند عدالت را در عالم توسعه دهد. امام زمان(عج) که محور عدل در عالم هستند، اول، خودشان عادل‌اند؛ ایشان، کلمه عدل‌اند؛ هيچ نفسانيتي در ایشان نيست؛ همۀ کار حضرت، بندگي خداي متعال و شفاعت نسبت به عباد الله است؛ صفات کريمۀ الهي در ایشان ظهور دارد و [حضرت] با این صفات، دستگيري مي‌کنند. عدالت و کرامت این‌گونه محقق مي‌شود. ذيل مباني غرب و نظريه‌های اجتماعي آنها ـ چه در نظام طولي و چه در نظام عرضی ـ به هيچ وجه عدالت محقق نمي‌شود؛ در واقع، همۀ آنها نظام سلطه است. [به‌عکس،] در نظام ولايت الهي اصلاً خداي متعال نمي‌خواهد بر ما سلطه پيدا کند؛ او از سلطۀ بر ما و از ظلم به ما چه نفعی مي‌برد؟ «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً». وليِّ او هم، همين‌طور است. انسان عادلي هم که صفات رذيله از او رخت بسته، دنبال ظلم به ديگران نيست، دنبال فداکاري است و از فداکاري لذت مي‌برد. کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش عادل شده و نگاهش بزرگ شود؛ يعني به‌اندازه‌ای که انسان در دستگاه امام زمان (عج) بزرگ مي‌شود، مي‌تواند به دستگاه حضرت کمک کند؛ آدم کوچک، فعلش هم کوچک است؛ طوفان به پا کردن در فنجان چاي که هنري نيست. در شرايط درگيري با ظلم، نباید دولت مستعجل بخواهيم، ما باید اقدام خودمان را انجام بدهیم و به تحقق عدل در عالم کمک کنیم. دولت مستعجل وقتي پیدا مي‌شود که در مقابل طرح حضرت، طرحی داشته باشیم! طرح بزرگ، زمان خودش را مي‌برد؛ درخت گردو، سال‌ها طول مي‌کشد تا بار بدهد، نسل بعد بايد از آن بهره ببرند؛ بذر خربزه است که پاييز به بار می‌نشیند؛ گاهی ما مي‌خواهيم عدالت امام زمان (عج) را محقق کنيم، ولی خربزه‌کار هستيم. يکي از کارهاي مهم اين است: دعاهايي را که براي امام زمان (عج) وارد شده و مأثور از ائمه (عهم) است، مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهي امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. ما باید صبح و شب، دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌بن‌عبدالرحمن که از امام رضا(ع) نقل شده، دعاي عهد، دعای ندبه و امثال اينها را مکرر بخوانيم تا بفهميم بايد چه اتفاقاتي بيفتد تا آن عدالت محقق شود.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
📝 استاد آیة الله ابوالقاسم علیدوست(دام عزه) ✳️ نظام اقتصادی اسلام ▫️ چکیده مطالب؛ 1⃣ بحث در خصوص استنباط نظام اقتصای اسلام است. در این موضوع ما سه پیش فرض داریم که هر کدام خود جای بحث مستقل دارد، ولیکن ما به عنوان کلیات آن‌ها را مطرح می‌کنیم؛ ➖ پیش‌فرض اول: نظام اقتصادی در اسلام وجود دارد. وقتی کسی منکر نظام اقتصاد اسلامی باشد، بحث ما بی‌محل است. ➖ پیش‌فرض دوم: این نظام قابل استنباط، یا لازم‌الاستنباط است. ➖ پیش‌فرض سوم: استنباط نظام اسلامی روش خاصی دارد. اگر کسی بگوید استنباط نظام اسلامی مانند استنباط صلات مسافر است، بحث ویژه‌ای در روش استنباط نخواهد بود. 2⃣به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمی‌گویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روش‌ها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیت‌شناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قراداد‌ها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری. http://ijtihadnet.ir/ ♻️ پیشتر در پرونده ای با عنوان «فقه مقاصد» برخی از دیدگاه‌های حضرت استاد مورد بررسی و نقد قرار گرفت. با این وجود، تلقی ایشان درباره ، امری غیرقابل انکار است که توجه اندیشمندان اصولی به این عرصه را می‌طلبد. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 اقتصاد ما عین اعتقاد ماست و اعتقاد ما عین اقتصاد ما... 💠 @ProfDerakhshan
لکم‌اقتصادکم ولنااقتصادنا حسین عباسی فر/ پژوهشگر اقتصادی کسی که می‌خواهد طب اسلامی را تخریب کند اول طب اسلامی را در تجویز چند داروی گیاهی تعریف میکند و بعد آن را نقد و نفی میکند. اسم این مغالطه، مغالطه پهلوان پنبه است. طب اسلامی محدوده‌ی گسترده‌ای از داروشناسی و شناخت جسم و روح تا سبک زندگی فردی و اجتماعی را در برمی‌گیرد. وقتی اینگونه طب اسلامی تعریف شود خواهیم دید که اسلام برای تمام ابعاد این طب حرف دارد. چرا که اسلام در مورد کمالِ جسم و روح و فرد و جامعه نظر دارد. در مورد موضوع اقتصاد اسلامی هم همین است. وقتی اقتصاد را در نرخ تورم و وام بانکی خلاصه کنیم از اقتصاد اسلامی پهلوان پنبه‌ای ساختیم که خب هر کودکی می‌تواند نقدش کند. اما اگر پشت هر نظریه‌ی اقتصادی، یک نظریه‌ی عدالت ببینیم که ارزش‌ها و هنجارهای مرتبط با آن نظریه را تعیین کرده است آنوقت خواهیم دید که بحث تضاد عقل و دین نیست. بلکه بحث تعارض ادیان است. کاپیتالیسمِ امروز، اقتصادِ [دینِ] نئولیبرالیسم است. دینی که نظریه‌ی عدالت خود را دارد و بر اساس آن در مورد اصول اقتصادی مثل مالکیت و حدود آن، رابطه‌ی دولت و بخش خصوصی، مساله‌ی ثروت، تولید، کار و رفاه، اقتصاد سیاسی و..."حکم" می‌دهد. فتوا می‌دهد. آیه و روایت دارد. پیامبر دارد. مگر نه این است که مارکسیسم هم دین است؟ چطور این ادیان غیرالهی می‌توانند در حوزه‌ی اقتصاد نظر داشته باشند و اسلام نظریه‌ی عدالت نداشته باشد؟ آن‌هم اسلامی که تمام رسالت انبیاء و اولیاء را اقامه قسط می‌داند! با نظر کدام عقلا اقامه‌ی قسط کنیم؟ با نظر هایک و اسمیت و جِوُنز و والراس و کینز و فریدمن و ساموئلسون؟ با فلسفه‌ی عدالت رالز؟ یا مارکس و هگل؟ اقتصادِ اسلامی هم بر فلسفه‌ی اسلامی و نظریه‌ی عدالت اسلامی بنا می‌شود. فقط فرق ما و غرب‌زده‌ها این است که امام به تبعیت از قرآن به ما یاد داده است در مقابل این ادیان بگوییم: نه شرقی، نه غربی (لَکُم دینُکم) ؛ جمهوری اسلامی (وَ لیَ دین) ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ممنونم از بچه‌های پرسپولیس که پس از چندین ماه غصه ملی، دل مردم رو شاد کردن. پرسپولیس نشان داد اگر همه دنیا بخواهند فشار بیاورند ما می‌توانیم روبروی آن بایستیم و پیروز شویم. در اقتصاد هم همین است... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔆 آیا چیزی به نام داریم؟ ✍ دکتر 🔸بیش از شصت-هفتاد سال است (از زمان نگارش اقتصادنا توسط شهیدصدر) که جامعۀ روشنفکران غربزده گاه و بیگاه سؤالی تکراری را مطرح می‌کنند و با گل‌آلودکردن آب، ماهیگیری می‌کنند: آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» داریم؟ کاری به اغراض سیاسی یا منافع اقتصادی مطرح‌کنندگان این شبهه ندارم، اما به محض مطرح‌شدن این شبهه، تعداد زیادی از متفکران در سطوح مختلف سعی در پاسخگویی به این شبهه می‌کنند و هر کدام به نحوی از انحا تلاش می‌کند نشان دهد که بله، چیزی به نام اقتصاد اسلامی داریم؛ حالا این «چیز» ممکن است از جنس «علم» نباشد اما قطعاً از جنس مکتب است،‌ همان‌طور که مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم داریم. ❓اما هیچ‌کس نمی‌پرسد که آیا اساساً چیزی به نام داریم؟ این چیز کجاست؟ کدام ؟ 🔸در نگاه اول، کسانی که این سؤال برایشان عجیب است، در ذهن خود آنچه در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درسی تحت عنوان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی تدریس می‌شود را «علم» اقتصاد می‌دانند و لذا جواب سؤال برایشان روشن است: بله، علم اقتصاد داریم و منظور از آن، است! 🔸 برای این‌که بحث روشن‌تر شود، باید به چند سؤال پاسخ دهیم: اولاً منظور ما از علم چیست؟ 🔸 اگر علم یعنی معرفتی که از هست‌ها و واقعیت‌های مشاهده‌شده (facts) سخن می‌گوید، باید به‌عنوان مدرس دانشگاه که سال‌هاست اقتصاد خوانده و تدریس کرده‌ام بپرسم که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از کدام «واقعیت» و از کدام «هست» سخن می‌گوییم؟ آیا واقعیت‌های مشاهده‌شده و به‌اصطلاح هست‌های اقتصادی به‌صورت لخت و عریان در صحنۀ عینیت حضور دارند و ما کافیست چشممان را باز کنیم تا آن‌ها را ببینیم یا اینکه این واقعیت‌ها آن چیزهایی هستند که «ما می‌بینیم» نه آنچه در خارج هست. همواره «ما» به همراه تمام تعلقات و باورها و ذهنیت‌هایمان به‌عنوان حد واسط آنچه درواقع وجود دارد و آنچه به‌عنوان گزاره‌ای علمی یا اثباتی (positive) از آن یاد می‌شود، قرار داریم. به بیان ساده‌تر، هیچ گزارۀ اثباتی در اقتصاد فارغ از باورها و تعلقات و ذهنیت‌های اقتصاددان نیست. البته منشأ این باورها و تعلقات هر چیزی می‌تواند باشد: جامعه، تاریخ، طبقۀ اجتماعی، فرهنگ و البته دین الهی. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در ساحت فلسفۀ اقتصاد یا فلسفۀ علم یا معرفت‌شناسی داشته باشد می‌داند که واقع بما هو واقع قابل شناخت و تبیین بدون هرگونه جهت‌گیری اخلاقی و هنجاری نیست، یا لااقل در آن تردیدها و مناقشات و مناظرات فراوان و بنیادینی وجود دارد. 🔸 ثانیاً موضوع مطالعات اقتصادی چیست؟ نباید این واقعیت را انکار کرد که گزاره‌ها و آموزه‌های اقتصادی، به‌تبع گزاره‌ها و آموزه‌های انسانی و اجتماعی، محصول مشاهدات و گزارش‌ها و روایت‌های تاریخی و جامعه‌شناختی است و گمان می‌کنم برای خوانندگان محترم اینقدر بدیهی باشد که این گزارش‌ها و روایت‌ها چقدر می‌تواند جهت‌دار و بعضاً متعارض یا متناقض باشد که دیگر نیازی به توضیح در این باره نباشد. 🔸 ثالثاً من به‌جای این‌که به‌دنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، می‌خواهم سؤال بنیادین‌تری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزاره‌های بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟ مثلاً اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل می‌تواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزاره‌ای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا مثلاً نظریۀ مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمت‌ها مرتبط می‌کند، گزاره‌ای اثباتی و فارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟ یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرف‌کننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن می‌گویند؟ 🔸 آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاس‌های اقتصاد می‌خوانیم و درس می‌دهیم هر کدام به نحوی به‌دنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از این‌ها از نوع و هستند و امری را و عمل بر خلاف آن را می‌کنند؟ مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده می‌شود؟ و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند می‌کند؟ به بیان صریح و ساده، تمام آنچه به‌عنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج می‌شود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان! 👇ادامه در پست بعدی
هدایت شده از اندیشکده قصد
https://ecoiran.com/بخش-گزارش-خبری-57/2242-بورس-تهران-انتخابات-آمریکا این ویدئو را ببینید! ببینید چه کسانی تلاش دارند تحولات اقتصاد ایران را به عوامل خارجی ازجمله انتخابات آمریکا پیوند بزنند! به نظر شما انگیزۀ آنها چیست؟ صرفا توضیح یک «واقعیت» یا شکل‌دهی و ساخت «انتظارات»؟! 🆔 @QasdWay
دکتر حمیدرضا مقصودی
https://ecoiran.com/بخش-گزارش-خبری-57/2242-بورس-تهران-انتخابات-آمریکا این ویدئو را ببینید! ببینید چه
این سایت همان سایتی است که چندی پیش حرف‌هایی عجیب و غریب در نفی اقتصاد اسلامی را از آقای علوی بروجردی منتشر کرده بود. حرف‌هایی که از شدت ضعف نظری و فقهی، حتی شایستگی انتقاد هم نداشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بالاخره کَلَک رو شد! ترامپ می گوید ویروس چینی! اما فرمانده ی پنتاگون میگوید: این ویروس برای #فلج کردن نیروی #نظامی و سران ایران ساخته شد. وزیر بازرگانی امریکا میگوید: این ویروس بنفع اقتصاد امریکاست! 🔹وحالا فرمانده ی ستاد فرماندهی آمریکابه این جنایت اعتراف میکند و به خبرنگار پنتاگون میگوید: این ویروس برای فلج کردن سران ایران و نیروهای مسلح آن ساخته شد و بهتراست دراین مورد در اطاق دربسته گفتگو کنیم! ⛔طرح رایگان بودن #واکسن آنفولانزا برای نیرو های مسلح چیست؟! پ.ن: اینا در حادثه برج‌های دو قلو ثابت کردن برای صدمه زدن به دیگران حاضرن به خودشون هم خسارت بزنند! https://eitaa.com/coronakalak
👆ادامه از پست قبلی 🔸 بحث در این زمینه مجال موسع‌تری را می‌طلبد. در اینجا فقط به این نکته قناعت می‌کنم که به‌جای اینکه با الفاظ بازی کنیم و از اصطلاحات پرابهام علم و عقلانیت سوءاستفاده کنیم تا اغراضی کوتاه‌مدت و البته بی‌فایده را تحصیل کنیم، وقت و انرژی خود را صرف مسائل جدی‌تر و بنیادین‌تر کنیم. پیشنهاد می‌کنم به‌جای پرداختن به مباحث انتزاعی و دورشدن از واقعیت‌های زندگی اجتماعی خودمان، به فکر چاره‌اندیشی برای حل مشکلات اقتصادی این روزهای مردم با توجه به تجربه‌های تاریخی و اجتماعی خودمان باشیم. 🔸 بزک‌کردن تئوری‌های لیبرالی یا نئولیبرالی و خوراندن آن به اسم «علم اقتصاد» و «عقلانیت اقتصادی» بیش از صد سال است که مشکلی از اقتصاد بیمار ما را حل نکرده است؛ این واقعیتی است که منکران حقایق تاریخی و تجارب اجتماعی، نمی‌خواهند بپذیرند و از این نظر، اتهامی که به خودشان وارد است به سمت دیگران منحرف می‌کنند! 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرونا با چاشنی اغراق رسانه‌ای! 🔴 شاید این کلیپ به ذائقه برخی از دوستان که #استحاله_شده‌ در پزشکی رایج هستند خوش نیاید و با عدم آگاهی نسبت به مبانی طب سنتی نتوانند این گفته‌ها رو بپذیرند ولی طب ایرانی‌اسلامی #۱۰۰درصد با این گفته‌ها موافق است. 🔶 حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند. 🔹 سیاست #تنظیم_خبری در انتشار اخبار کرونا یک #توطئه است. 🔸 پشت این ایجاد #ترس در خبرها، هدف خاصی دنبال می‌شود. https://eitaa.com/coronakalak
هدایت شده از اخبار اقتصاد ایران
🔸صادرات کشاورزی در شرایط کرونا هم رکورد زد 🔹معاون فنی گمرک: صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. 🔹ارونقی: در شش ماهه نخست امسال، ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی بیش از 24 درصد رشد داشته است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ @akhbare_eghtesady
دکتر حمیدرضا مقصودی
🔸صادرات کشاورزی در شرایط کرونا هم رکورد زد 🔹معاون فنی گمرک: صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست سا
اگر فریادهای اسفندماه ما شنیده میشد، امروز از محل صادرات کشاورزی، ارز کشور تأمین شده بود. اما چه کنیم که فریاد ما تنها به بالای دیوار خانه‌هایمان می رسد نه به بالای برج‌های مسئول‌نشین کشور... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
با پدیده‌هایی مواجه هستیم که حاضرند برای پیروزی حزب و دار و دسته خود در انتخابات‌ها، معیشت مردم را به انتخابات آمریکا و ترامپ نجس و بایدن خبیث گره بزنند. من نمی‌دانم به این ها می‌شود لفظ انسان را اطلاق کرد یا نه!!!!!!! بازی توسعه مالی کشور از سال گذشته تا امروز را باید در این پازل دید.
🔻🔺🔻 . 🔻اهل استدلال بخوانند... 💢آمار مرگ و میر از دی ماه ۹۸ تا دیروز (۸مهر) بر اثر عوامل مختلف: 🔹در اثر کرونا: ۱،۰۰۴،۵۰۶ 🔹در اثر ایدز: ۱،۲۵۱،۹۲۱ 🔹در اثر مصرف الکل: ۱،۸۶۲،۶۰۲ 🔹در اثر سیگار کشیدن: ۳،۷۲۳،۵۵۸ 🔹در اثر سرطان: ۶،۱۱۶،۲۹۴ 🔹سقط جنین: ۳۲،۶۹۱،۱۱۴ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی کل آمار فوتی ها _ به غیر از سقط جنین که بسیار وحشتناک و تاسف بار است_ یعنی جمع آمار فوتی های ناشی از سرطان و سیگار و الکل و ایدز میشه 12.954.375 و دوستان ببینند آیا یک دهم فضاسازی و وحشتی که برای کرونا ایجاد کرده اند آیا در مورد مرگ و میرهای دیگر وجود دارد؟؟!! #نشردهید #کروناهراسی 💠 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان @Daroo100 🔻🔺🔻
به نفع چه کسی؟ «مبادلات در محیط خلأ هماهنگ نمی‌شوند، مردم برای این‌که وارد مبادله شوند باید مطمئن شوند که مبادله وضع آن‌ها را بهتر می‌کند». این جمله‌ای است که گروینوگن در کتاب مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا به آن اشاره کرده است. همه تلاش او در فصل اول از این کتاب این است که نشان دهد مبادلات، از قوانین، رفتارها، طبقات اجتماعی، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و حتی فسادها و قدرت‌طلبی‌ها متأثر هستند. در این معنا نمی‌توان مبادلات را عناصری خالص تصور کرد. عناصری که نظریه‌دست نامرئی بناداشت آن را خالص و خودکار معرفی کند. مبادله تابعی از متغیرهای فراوان است و حاکمیت‌ها در تلاشند مسیر این مبادلات را در جهت منافع ملی خود هموار کنند. لذا اعمال قدرت در هموارسازی موانع مبادله (آن‌گونه که منافع ملی ایجاب می‌کند) از رویه‌های مرسوم دولت‌ها در طول تاریخ بوده است. تصمیم آمریکا در خروج از برجام، خروج از کنوانسیون پاریس و ... . نحوه حمایت‌گری چین و آمریکا و روسیه و آلمان از تجارت‌های خود، اعمال تحریم‌ها بر علیه کشورهای مختلف و حتی برپایی جنگ‌ها را می‌توان در این پازل تعریف کرد. مبادله به خودی خود و به راحتی به نفع ما نمی‌شود. پس باید بنیادهای مبادله را به نفع خود تغییر دهیم. این پیامی است که اقتصاد نهادگرا مخابره می‌کند. اما آن‌هایی که خود را موسوم به نهادگرایان ایرانی می‌دانند، این پیام را اینگونه دریافت می‌کنند که: چگونه می‌توان بنیادها و اصول نهادی حاکم بر ایران را به نفع خالص مبادله تغییر داد؟ لذا در نگاه‌ آن‌ها مبادله برای چه کسی و به نفع چه کسی معنا ندارد یا این که دریافت نمی‌کنند که این بی‌معنایی به نفع چه کسی است. حال آن‌که مبادله فی‌نفسه معنا ندارد. طراحی مبادله است که نظام توزیع نفع را مشخص می‌کند و مبادلات طراحی شدنی هستند. بنابراین نهادگرایان ایرانی در بهترین حالت نمی‌دانند بر سکوی کدام تیم نشسته‌اند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
آیا جز این بوده است؟؟ آیا جز این است؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔆 چرا مردم باید اقتصاد بخوانند؟ 🔸 پاسخ رایج این است که کار پیدا کنند. 🔸پاسخ دیگر این است که اقتصاد می‌تواند کمک کند تا بفهمیم جامعه چگونه عمل می‌کند. 🔸با این حال، بهترین پاسخ را جون رابینسون، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، داده است: 📢«هدف از مطالعۀ اقتصاد این است که بدانیم چگونه توسط اقتصاددانان اغفال نشویم!» سخنرانی در بازل، ۱۹۶۹ 🆔 @QasdWay
👤 توییت استاد #رائفی_پور ✍ ‏ویروسی برای ثروتمندان! بانک یو بی اس سوئیس: در جریان پاندمی ‎#کرونا ، بیش از یک چهارم (۲۷.۵ درصد) بر ثروت میلیاردرهای جهان افزوده شده و ثروت آنان به ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. در مقابل کرونا ۱۰۰ میلیون انسان را به زیر خط فقر مطلق کشانده است. ☑️ https://eitaa.com/coronakalak
دکتر حمیدرضا مقصودی
👤 توییت استاد #رائفی_پور ✍ ‏ویروسی برای ثروتمندان! بانک یو بی اس سوئیس: در جریان پاندمی ‎#کرونا ، ب
این بیماری قطعا به نفع نظام سرمایه داری است. داده های مختلفی را در این زمینه در ماه‌های قبل منتشر کرده ام.
طرح جهانی ماسک اجباری همراه با جریمه‌های شخصی که در ایران هم به گوش می‌رسد، مسیر کنترل تمام جانبه انسان را فراهم می‌کند. مسیری به سوی یک دیکتاتوری مطلق و واحد جهانی. ای کاش ما با دقت بیشتری به استقبال این طرح ها می رفتیم. انذار فرارسیدن این دیکتاتوری را هم پیش از این داده بودیم... نیازی به میکروچیپ نیست. سامانه‌های اطلاعاتی متقاطع، کار میکروچیپ‌ها را انجام می‌دهند. به محض خروج از خانه و حتی در خانه و ۲۴ ساعته بناست رهگیری شوید. و این سوغات آزادی است در مکتب لیبرالیسم. پیشنهاد می‌کنم، فیلم سینمایی in time را ببینید. دیکتاتوری‌های همه‌جانبه به نفع سرمایه‌داران است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
در حالی که یک سال است مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقل همه مجالس و احزاب و رسانه‌های ایرانی است، ۸ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، هنوز هیچ خبری از کاندیداها و برنامه‌ها و راهکارهایشان نیست. گویا در ایران فقط باید کاندیداها با ایجاد جوزدگی انبوه رئیس جمهور شوند و آن چه اهمیت ندارد، کارامدی نظام اجرایی کشور است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi