سخنگوی دولت: در آبان ۳۵ هزار خبر منفی درباره ارزش پول ملی منتشر شد
🔹ما ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی کشور بیش از مخارج ارزیاش است. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایهگذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است.
🔹یکی از مجموعهها گزارش داد که فقط در آبانماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.
@Farsna
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش اول
منابع عمومی باید به چه کسانی تخصیص داده شده و به چه مصارفی برسد؟ اقتصاد سیاسی نئولیبرال، عادلانهترین روش توزیع منابع را «مکانیسم قیمت» میداند و معتقد است در این روش، منابع به بهترین مصرف ممکن نیز خواهد رسید. بر اساس نگرش پیروان این مکتب، منابع محدود عمومی باید به بالاترین قیمت پیشنهادی در بازار واگذار شود و دولت نیز در نحوه مصرف، مداخلهای نکند؛ چه، باور این است که دست نامرئی بازار این منابع را به مطلوبترین نقطه ممکن خواهد رساند.
اما نتیجه توزیع منابع عمومی بر اساس مکانیسم قیمت این است که صرفاً ثروتمندان میتوانند از این منابع محدود بهره ببرند. یعنی در چنین نظام توزیعی، این منابع عمومی، منافع عمومی را تأمین نمیکند، بلکه به مصارف اختصاصی میرسد و همین «مصرف اختصاصی منابع عمومی» است که در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد میکند. این همان فرآیندی است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث معروف «ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانبها حق مضیع» از آن به «پایمال شدن حق» یاد میکنند. دریافت مشهور از این حدیث این است که هرجا نعمت زیادی هست، نتیجه دزدی و غصب از یک عده است، اما معنای حدیث این نیست. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای تفسیر دقیقی از این حدیث دارند. ایشان میفرمایند معنای حدیث این است که آنجایی که ثروت زیادی هست، خود این ثروت، فرصت بهرهمندی از امکانات را برای صاحب ثروت ایجاد میکند و این فرصت از اکثریت مردم که این ثروت را ندارند، دریغ میشود. یعنی وقتی شما منابع عمومی را با مکانیسم قیمت توزیع کنید، تنها ثروتمندان قادر به بهرهمندی از این منابع خواهند بود و اکثریت مردم از این موهبت محروم خواهند شد؛ به عبارت دیگر، نظام توزیع منابع، به بیعدالتی و شکاف طبقاتی دامن خواهد زد. لذا یکی از وظایف حاکمیت در زمینه صیانت از عدالت این است که اجازه ندهد منابع عمومی به شکلی عرضه شود که اکثریت مردم از فرصت بهره مندی از آن محروم شوند، و صرفاً صاحبان ثروت چنین فرصتی را داشته باشند.
@syjebraily
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش دوم
حال سؤال اینجاست که اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعدهای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرمودهاند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام اولاً «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، ثانیاً «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، ثالثاً منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و رابعاً باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه میگیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درههای طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمیکند. تفاوت هست، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.»
استفادهای که میتوان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند.
اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و برای نمونه تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمدهای ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالاهایی شود که جزو نیازهای اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخدهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالاترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه، درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع میشود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند.
بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیازهای عمومی را مدیریت کند. لازمه تحقق این اهداف، این است: ۱- ارز حاصل از صادرات همه صادرکنندگان، همچون منابع عمومی، در اختیار حاکمیت باشد. ۲-لیستی هوشمند از مصارف مجاز و مصارف غیرمجاز تهیه شده و ارز صرفاً برای مصارف مجاز (مرتبط با ارتقای الگوی تولید ملی یا تأمین نیاز اساسی عمومی) تخصیص داده شود یا اینکه تعرفههای بازدارنده چند صددرصدی وضع شود که واردات کالای غیرضرور را از حالت مقرون به صرفه خارج سازد. ۳- از آنجایی که واردات کالاهای مشابه داخلی در تضاد با سیاست ارتقای الگوی تولید است، به هیچ عنوان برای این کالاها ارز تخصیص داده نشود (در لیست غیرمجاز قرار گیرند). ۴- در مواردی که ارز به پروژههای مرتبط با ارتقای الگوی تولید تخصیص داده میشود، تکالیف تولیدکننده مشخص شده و انجام این تکالیف رصد شود (بدون داشتن سیاست صنعتی چنین امری محال است). ۵- در مواردی که ارز برای تأمین نیازهای عمومی- که الگوی تولید کشور پاسخگوی آنها نیست- تخصیص داده میشود، اولا کالای وارد شده باید در سیستم توزیع رهگیری شود تا مصرفکننده نهایی به قیمت گزافی که میتواند ناشی از انگیزه کسب سود گزاف واردکننده باشد، کالا را مصرف نکند؛ ثانیاً به موازات ایجاد ظرفیت تولید داخل، از سهمیه واردات کاسته شده و نهایتاً این سهمیه حذف شود.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چیتون کم بود انقلاب کردید؟!
🔹خب اینم جواب، دیگه خفه شید.
این ویدیو نه از زبان ما نه یه آخوند و بسیجی و نه هر انقلابی دیگه بلکه از زبان محمدرضا پهلوی بشنوید که مردم چرا میخواستن انقلاب کنن و شاه چطور با آه و ناله درخواست یه فرصت دوباره داشت!
#واقعیت_پهلوی
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
دکتر حمیدرضا مقصودی
📌 عینک بازار اقتصاد را یکبار میتوانیم با عینکی که اندیشمندان غربی برایمان درست کردهاند ببینیم و د
پیام وارده
از وقتی که این حرف رو از شما شنیدم که کارمادر درخانه یک اقتصاد است، هم خیلی تعجب کردم هم خیلی خوشحال شدم و همخیلی گریستم
من واقعا طعم اقتصادی بودن کار مادر در خانه رو چشیدم
من تا ۱۷ سالگی تک فرزند بودم. مادر و پدرم در فامیل پُز تک فرزندی بودن من رو میدادند و من واقعا حس غرور داشتم. تازه هم شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مُد شده بود.
تو ۱۷ سالگی خدا به من یه برادر داد. توی ۱۸ سالگی مادر و پدرم از هم جدا شدن و برادرم با پدرم زندگی میکرد.
من راهی خوابگاه دانشجویی شدم.
پدرم قبل از ازدواج من دو ازدواج نا موفق داشت.
من توی ۲۲ سالگی ازدواج کردم.
پدرم تو ۲۳ سالگیمن ازدواج کرد.
توی ۲۵ سالگی من بچه دار شد.
توی ۲۹ سالگی بچه دار شدم.
پدرم توی ۳۱ سالگی من مجدد بچه دار شد.
مادرم توی ۳۱ سالگی من مجدد ازدواج کرد و مجدد همجدا شد.
توی ۳۲ سالگی مجدد بچه دار شدم.
در حال حاضر پدرم و برادرم با هم زندگی میکنند و پدرم در حال بزرگکردن بچه های جدیدشه
مادرم بعد از ازدواج ناموفق، در کنار مادر و پدرش و ۹ تا خواهر و برادرش زندگی میکنه....
و اما من ......
در حال حاضر با دو تا بچه کوچیک
تک و تنها ....
نه خواهری نه برادری نه پدری نه مادری
هیچ کس رو ندارم. در حالی که همه زنده هستند اما.....
من واقعا از لحاظ عاطفی به کمکنیاز دارم. بچه های من به خانواده پدری و مادری احتیاج دارند.اما خبری از اونها نیست.
یکبار پرستار گرفتم ساعتی ۱۵۰ هزار تومان. ۳ ساعت اومد کمک برای پختن برنج و شستن لباس و سالاد درست کردن.
دیگه گفتمنیاد. خودش هم باور نمیکرد برای اینکار ها داره میاد خونه ی ما
هی به من میگفت خواهری مادری کسی رو نداری بیاد کمکت!
از غربت من ، غصه اش گرفته بود .
...........
مجبور شدیم من و همسرم از وقت استراحت مون بزنیم و تا میتونیم خودمون کارهامون رو انجام بدیم.
تازگی ها همسایه دار شدیم.
یه بار اومدن به ما سر زدن. به قدری بچه های من خوشحال شدن که باورمون نمیشد که از دیدن همسایه ها به وجد بیان.
اما پرسش اساسی اینجاست
مهر خاله و دایی رو از کجا میشه خرید؟ کمک مادر بزرگ ها به مامان ها رو چه جوری میشه با پول سنجید؟
اینکه بچه رو یک ساعتی بزاری پیش مادرت و بری دکتر یا خرید یا مهمونی رو چه جوری میشه باهاش تسویه کرد؟
این بخش از اقتصاد رو وقتی که اعلان میکردند تک فرزندی و کم فرزندی ، هیچ کس ندید!!
اگرمادر و پدر من به جای یک بچه، تا ۱۷ سالگی من ، ۴ تا بچه دیگه داشتند، دیگه به خودشون جرات نمی دادند به این راحتی از هم جدا بشن
اگر من خواهر و برادر داشتم هم انقدر دست تنها نبودم هم بچه های من بچه های شاد تری بودن
فرزند بیشتر یعنی زندگی شاد تر، بهتر ،زیباتر ، پر روزی تر و سالم تر( هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی)
ای کاش مامان باباها ، اشتباه مادر و پدر من رو تکرار نکنند و اجازه ندهند بچه هاشون و نوه هاشون تک و تنها و غریب زندگی کنند جوری که این روز ها، من و فرزندانم در غربت و تنهایی در حال گذران زندگی هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
نامه و درد و دل جمعی از مادران ایران زمین درباره زندگی آپارتمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم رئیس جمهور اسلامی ایران حجه الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی(زید عزه)
سلام و عرض ادب و احترام
چند وقت قبل خبر مسرت بخش به گوشمان رسید که ساخت آپارتمان
در پروژه های مسکن مهر متوقف شد! لذا ما جمعی ازمادران تصمیم گرفتیم به همراه و همسران و کودکان مان، نامه ی تشکری برایتان بنویسیم، اما خبری امد و همه رویایمان دوباره فرو ریخت!
جناب آقای رئیسی!
اگر دغدغه ی امروز کشور جمعیت است، پیشنهادی داریم:
فقط به مدت ۶ماه، آقایان تصمیم گیر در حوزه مسکن را با سه فرزند تحت نظر یک روانشناس خانه نشین کنید! البته به آنها بگویید که لازم نیست خیلی نگران باشند چون مادر ها هستند اما فقط در نقش یک حامی عاطفی برای خانه که البته با رعایت تقوا و حجاب، اجازه دارند هر وقت خواستند از منزل خارج شوند!
آنگاه بعد از ۶ماه این اقایان، با تایید روانی همان روان شناس حق بازگشت به کارهایشان را خواهند داشت
جناب آقای رئیسی!
اگر دغدغه این روزها حجاب است، دختر نوجوان من چرا نباید فریاد آزادی سر دهد؟! درحالیکه آسمانی ندارد که زیر سایه ی امن نگاه از نامحرم، موهایش را باز کند و شادی و خنده کند؟ ! چرا نباید از حجاب بدش بیاید در حالی که اگر مهمان داشته باشد، باید در فضا و هوای نامطلوب آپارتمان، سختی حجاب را تحمل کند و ساعاتی که در کنار خانواده میتوانست برای او گشایش قلب باشد را با رنج سپری کند؟ !
این حجاب اجباری، اجبار ناجوانمردانه ی این قوطی های آجری و سیمانی است، نه خدای مهربان ما!
یک خانم برای قدم زدن در هوای آزاد دو راه بیشتر ندارد، یا حجاب بگیرد و به خیابان برود و یا با داشتن فرزند کوچک در سرمای زمستان، پشت پنجره، به امید بهار، با حسرت به آسمان کوچکی که از لابلای ساختمانهای بلند پیداست ،بنگرد!
و در این زندانهای سیمانی و تمیز... چقدر برای تربیت نسل انقلابی، بی پناه و دست خالی هستیم...!
اما ما حتی فرصت تحصن هم نداریم، «انما اشکوا بثی و حزنی الی الله!»
شکایت ما نه از مردان خودمان، نه از مردان دولت و نه از هیچ مرد دیگری نیست شکایت ما از تمدنی ست که ما را به اسارت خود درآورده ست.
از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاج قاسم های آن میخواهیم که صدای ناله زنان و دخترانی که در اسارت این زندانها هستند را بشنوند آنها را از این زندان ها و قفس های ناجوانمرد آزاد کند!
خدا به اخلاص و تلاش و مجاهدت شما برکت دهد
جمعی از مادران این سرزمین
دیماه 1401
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رونمایی از اولین خودروی اسپورت ساخت افغانستان
📌 ایرانیکTV را دنبال کنید ⚡️
🆔 @iranictv
🔴اقتصاد ایران از بانکهای خصوصی هیچ خیری ندیده است، خسارت هم فراوان دیده است. با #اقتدار بانکهای خصوصی را جمع کنید، به همان سان که بانکهای نهادهای نظامی جمع شد. خلق پول را به انحصار حاکمیت درآورید و سیاست پولی را در خدمت سیاست صنعتی قرار دهید.
✍ سید یاسر جبرائیلی
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
راهکار کاهش نرخ ارز، کوبیدن یکی از همین موشک ها، به ساختمان اتاق بازرگانی است که این نمکدان شکن های نفع پرست را تحویل جامعه داده است.
فقط قبل از شلیک، باید اتاق را خالی کرد و این افراد را تحویل اوین داد.
قطعا بخشی از مشکل ارز و تورم همین افرادند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔖 از دیکتاتوری پول (1) | حسین عباسیفر
تمام احکام اسلام بر مبنای نصاب و به صورت کالایی است. حتی به پولهای رایج هم نگاه کالایی دارد. کفارهها کالاست. طعام است. سیر کردن فقیر است. آزاد کردن بنده است. شتر است. گوسفند است. گندم است. خمس و زکات نصاب دارد نه قیمت!
دیات نیز بر مبنای کالاست. اصلا بحث پول در میان نیست. حتی خودِ طلا و نقره هم به مثابه کالا هستند و بر آنها خمس و زکات تعلق میگیرد. به قول آیتالله حائری شیرازی "پول اسلام، مال است". خودِ کالاست. خود تولید است. آن تولید برای چیست؟ برای رفع نیاز است.
در جامعه مهدوی نیز پول کاملا جایگاه خود را از دست میدهد. نه اینکه طلا و نقره از بین برود! اینها که هست. سکهها را که آب نمیکنند و دور نمیریزند. اما وقتی نیازی به آنها نباشد و نیازهای افراد تامین شده باشد، آنها هم میشوند مثل ریگ بیابان. تصور کنید شما به مغازهای رفتهاید و جنسی برداشتهاید و از دخل همان مغازه بهای آن را پرداخت کردهاید! اینجا دیگر پول معنایی دارد؟
روایاتی که در باب جامعه مهدوی وجود دارد از این جنس است. حتی کالا هم به این معنایی که امروز است معنا ندارد. یعنی اساسا ارزشهای مادی محو میشوند و تفاوتی بین یک لقمه نان خشک و یک غذای چرب وجود نخواهد داشت، بلکه اگر ارزشی باشد در همان نان خشک است! علت هم این است که مساله مردم "رفع نیاز" برای رسیدن به "تعالی انسانی" خواهد بود نه کسب پول و کالای بیشتر! اکتفا کردن به رفع نیاز یعنی همان قناعت که حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی میفرمودند: همه فضائل اخلاقی متوقف است بر فضیلت قناعت. هر چند در آن زمان زمین و آسمان برکات خود را بر انسان عرضه میدارد و نعمت فراوان خواهد شد و فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت. به تعبیر مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 نیازهای انسان در آن دوره لطیفتر خواهد شد (و فیه آیات لاولی الالباب)
اما انسان امروز کار میکند که پول در بیاورد که با آن غذا بخرد که بتواند کار کند که پول دربیاورد!
حتی انسان امروز کار هم نمیکند! شاغل است! شاغل با کارگر متفاوت است. کارگر برای خودِ کار ارزش قائل است. شغل و هویتش با آن کار پیوند خورده است. اعتقاد و اخلاقش هم همچنین. اما امروز حتی کارگر هم نیستند. اجیرند. مزدورند.
سرمایهداران به فرد میگویند ما به تو و اعتقاد تو و هویت تو کاری نداریم! هشت ساعت در روز اینجا بایست و این پیچها را محکم کن! اگر بپرسی چرا؟ میگویند تو به چرایش چکار داری؟ پیچت را محکم کن و پولت را بگیر! من از تمامِ وجودِ تو فقط بدنت را میخواهم و از بدنت هم فقط دستت را. از دستت هم آن قسمت مچ به پایین! اگر روزی یک ربات این کار را برای من بهتر از تو انجام دهد به تو میگویم خوش آمدی!
شهید آوینی در کتاب از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی مینویسد:
"آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعهی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچکس نباید جز بهخاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی میشود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز میگردد. پول سلطان بیمنازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همهی کرهی زمین حکومت میراند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده مادهگرایی بشر است."
اساسا وقتی این مادهگرایی نفی شود و عالم آنگونه که هست ادراک شود و "انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدودهی «جبههی اسلام» به پول نیازی ندارد." (همان)
باید قبول کرد که ما (به خصوص اقتصاددانها) ذهنمان درگیر یک چارچوب مادی شده است که به سختی میتوانیم اجزاء این ساختار را از ذهنمان حذف کنیم. مثلا سخت است نظام اقتصادی بدون بانک را تصور کنیم. سخت است نظام اقتصادی بدون پول را تصور کنیم. علتش این است که سخت است سیستم اقتصادی که در ذهن شکل دادهایم را بشکنیم و سیستم دیگری را جایگزین کنیم! سیستم عامل تفکرمان را دیگران با نظام ارزشی دیگری شکل دادهاند و ارزشهای اسلامی را نمیتوانیم در آن وارد کنیم.
سید شهیدان اهل قلم: "در نظامهای اجتماعی این روزگار که تحت سیطرهی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادلهای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد."
ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/2568
ادامه از: https://eitaa.com/h_abasifar/2567
اگر محبت مادر، درس عالم، ایثار رزمنده، اشک در روضه و ... را نمیتوانیم با پول بسنجیم معنایی ندارد آنها را در GDP بیاوریم! تمام نابازارهای فرهنگی و اجتماعی را از اقتصاد حذف میکنیم و بلکه سعی میکنیم آنها را هم بازاری کنیم! علم و عشق و محبت و اشک و ایثار و ... همه و همه باید بازاری شوند و قابل مبادله با پول باشند.
انقلاب اسلامی بنا شد تا این نظام ارزشی را تغییر دهد. تا آن ساختار اجتماعی را دگرگون سازد. "تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری که به ساختار اجتماعی کشور ما قوام میبخشید اصالت پول بود و لا غیر و البته آثار سوء آن هنوز هم با قوت تمام در میان ما باقی است. وقتی پول تنها انگیزهای باشد که انسان را به «کار» وا میدارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست میدهد و به شر واجبی تبدیل میشود که باید هر چه بیشتر و سریعتر از آن خلاصی یافت."
این نگاه به کار کجا و نگاه تکلیفمحور در نظام اسلامی کجا؟ این نگاه کجا و نگاه "واجبات نظامیه" در اسلام کجا؟ نگاهی که در آن کارگر، به کار خویش به مثابه یک امر واجب نگاه میکند. به مثابه عبادت. کاری که در نهایت آن پیامبر اکرم صلواتاللهعلیها میفرمایند: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی!
"این مادهگرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت میبخشد و اینبار اصالت اقتصاد در صورت "اصالت پول" ظاهر میشود.
گر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال "«میزان همهی ارزشهاست» و اینچنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدینترتیب پول میتواند مبدأ همهی ارزشها قرار بگیرد"
هر چه در این راه جلو برویم راهِ چارهای پیدا نخواهیم کرد! این مسیر انتهایش خروج از انسانیتِ ابنای بشر است. به همین دلیل است که روز به روز اضطرارش بیشتر، مستضعفینش مظلومتر و مستکبرینش حاکمتر میشوند. و "ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همهی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز دردِ غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسفبارتر این نکتهی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمیتپد."
مطالب در " " نقل از سید شهیدان اهل قلم است.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🔆با سلام و احترام خدمت دغدغه مندان گفتمان انقلاب اسلامی
💠بنابر درخواست دوستان جهت آشنایی با گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی، لیستی از فعالان این عرصه که در حال حاضر در پیامرسان ایتا حضور فعالی دارند تقدیم حضور می گردد.
🔘توصیه میکنم کانالهای زیر را برای آشنایی با مبانی اقتصاد و مباحث روز اقتصادی ایران و جهان با نگاه تمدنی دنبال و به دوستانتان معرفی کنید:
🔸پرفسور مسعود درخشان:
@profderakhshan
🔹حجت الاسلام محسن قنبریان:
@m_ghanbarian
🔸دکتر حمیدرضا مقصودی:
@hamidrezamaghsoodi
🔹دکتر محمدجواد توکلی:
@eqmoq2
🔸دکتر علی سعیدی:
@DrSaeedi
🔹دکتر سید یاسر جبرائیلی:
@syjebraily
🔸حسین زمانی میقان:
@hzamanim
🔹اقتصاد راهبردی/ارسلان ظاهری
@Arsalan_Zaheri
🔸افرا/سید امیرحسین حسینی:
@afra_eco
🔹اقتصاد و رسانه/حسین عباسی فر
@h_abasifar
🔸ایران قوی/دکتر سید سجاد پادام
@sspadam
🔹هنر حکمرانی و توسعه/محمدجواد حق شناس
@hokmraniirani
🔸اقتصاد کاربردی/دکتر رضا غلامی
@DrRezaGholami
🔹اقتصاد انرژی/دکتر همت قلی زاده
@hemmatgholizadeh
🔸آنسوتر/حجت الاسلام سید محمدرضا رضی:
@seyedrazy
🔹ساخت ایران/حجت الاسلام حسین مهدیزاده:
@social_theory
🔸سین.صاد.قاف/دکتر ساجد صمدی قربانی
@sinsadqaf
🔹محمدحسن دهقانی
@dehghani_org
🔸موسسه قصد:
@qasdway
🔹کتابخانه قصد:
@SSL_Qasd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به خاطر یک درصد جمعیت، قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نمیشود!
🔹مهدی موحدی بک نظر، عضو هیئت علمی دانشگاه: تشنگی نسبت به تسهیلات بانکی، به خاطر تولید نیست بلکه برای ورود به شبه بازارهای اقتصادی است! تسهیلات بانکی به هدف و نیاز واقعی اقتصاد کشور اصابت نمیکند و نشان میدهد نظام بانکی، مدیریت درستی در این زمینه ندارد.
🔹 مالیات بر عایدی سرمایه تنها یک درصد جمعیت کشور را درگیر میکند ولی همچنان روی زمین مانده است.
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
💬گزارش صندوق بینالمللی پول از چشمانداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
🔻دولت سیزدهم با خزانه و سیلوی خالی آغاز به کار کرد
🔹ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی: در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور دارای سند بودند که امروزه به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.
🔹دولت سیزدهم با خزانه و سیلوی خالی آغاز به کار کرده و تلاشهای موفقی داشته است، ایجاد شرایط مثبت بین المللی در بخشهایی مانند شانگ های، اوراسیا، ایجاد ظرفیت در حوزه امنیت غذایی کشور، تولید غلات مورد نیاز، ایجاد ثبات داخلی و پیشرفت در حوزه اقتدار نظامی و علم و فناوری باعث نگرانی دشمنان نظام و ایجاد اغتشاش در کشور شده است.
🔹علی رغم تغییر اقلیم جهانی، امروز ظرفیت تولید در ایران در جنوب غرب آسیا نظیر ندارد، اگر ما شاخص قدرت غذا را در غرب آسیا مورد بررسی قرار دهیم، ایران مقام اول را در جنوب غرب آسیا دارد.
🔹در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند بودند که امروزه به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
🔴خزانه دولت دوازدهم فقط خالی نبود، بلکه مقروض بود!
🔹وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به تکرار ادعای موجودی خزانه در پایان دولت دوازدهم از سوی رئیس جمهور سابق تاکید کرد: تکرار این ادعا در حالی صورت میگیرد که بارها توضیح داده شد که نه یک خزانه خالی که یک خزانه مقروض و بدهکار میراثی بود که به دولت سیزدهم رسید.
🔹️اینکه ادعا شود دولت در شرایط مطلوبی تحویل داده شد، ادعای درستی نیست و هنوز کمتر از دو سال از آن روزها نگذشته و قاعدتاً حافظه تاریخی افکار عمومی هم آنقدر ضعیف نیست که به یاد نیاورد وضعیت شاخصهای اقتصادی در آغاز به کار دولت سیزدهم چطور بود.
🔹️تنها 16 ماه از عمر دولت سیزدهم گذشته است و طبیعتاً هنوز شرایطی که کار را از دولت دوازدهم تحویل گرفت از حافظه تاریخی مردم پاک نشده است.
🔹️کسری بودجه بیش از 400 هزار میلیارد تومانی، تورم نزدیک به 60 درصدی و همچنین 522 هزار میلیارد تومان بدهی دولت بابت فروش اوراق در دولت قبل روی دست دولت سیزدهم باقی مانده بود که باید تا سال 1404 تسویه کند.
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
مصاحبه ها43-60.pdf
954.5K
📜 متن کامل گزارش استاد میرباقری و بیانات آیتالله مصباح یزدی
(در دیدار بهمناسبت برگزاری همایش تحول در علوم اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
وقتی یک مدیر در معرض مدیریت کلان تر در دولت سیزدهم، صراحتا بر گزاره نئولیبرال یارانه پنهان تاکید می کند.
امیدوارم اخبار صحیح نباشد و ایشان در معرض آن مقام خطیر قرار نگرفته باشد.
آقای ممبینی هم اکنون جانشین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پیام وارده
امروز شاید بگیم حال بورس خراب است ...
اما واقعیت اینه که حال ارزش پول داره بهتر میشه.
پی نوشت:
شما قضاوت کنید:
حال مردم با کدوم بهتر میشه؟ افزایش شاخص بورس یا افزایش ارزش پول ملی؟
اون هایی که دنبال اون هستند که همه مردم رو بفرستند توی بورس، دنبال اسکی سواری عمومی روی سقوط ارزش پول ملی هستند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
شب گذشته در دو برنامک فروش کالا مشغول جستجو بودم و به یک نکته جالب برخورد کردم.
تعداد بالای آگهیهای خرید و فروش خانه با قیمتهای عجیب و نجومی که تناقض جدی با قیمتهای اعلامی دارد.
آیا نظارتی بر روی این دلال بازیها وجود دارد؟این دیگر حباب نیست، رسما روان مردم را نشانه گرفتهاند.
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
✏️ @aledavood 👈 عضو شوید 🙏
🔶 مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:
نخستین خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار راهاندازی شد
با پهلو گیری کشتی اقیانوسپیما از مبدأ چین، نخستین خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار راهاندازی شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ظرفیت این کشتی ۶۵۰۰ کانتینر است، ادامه داد: با این اتفاق در هر کانتینر ۴۰۰ دلار صرفهجویی در هزینههای تخلیه و بارگیری صورت میگیرد و بار ۱۰ روز زودتر به دست صاحب کالا میرسد.
وستانیوز
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
روزنامه دنیای اقتصاد که عرضه خودرو در بورس کالا را
خروج خودرو از حصر میدانست
و دائما برای تاثیرات آن در ارزان سازی و مدیریت بازار خودرو مدیحه می سرود،
امروز میگوید:
"خودروهای عرضهشده در بورس سیاستگذار را به توهم انداخته که یگانه مسیر بورس میتواند منجی کارخانه و بازار باشد؛
بهطوریکه نگاه مسوولان امر به این موضوع به شکل غیرواقعی خوشبینانه شده است.
بااینحال سیاستگذار بدون توجه به فاصله بسیار عمیق تقاضای خودرو با عرضه در بورس کالا، از مصرفکنندگان میخواهد بهجای خرید از بازار، برای خرید خودرو به تالار شیشهای بورس مراجعه کنند.
نتیجه چنین نگاهی است که در نهایت صنعت و بازار خودروی کشور را به وضعیت نابسامان کنونی میرساند."
دولت محترم و وزرای گرامی که به پای حرف لیبرال ها و مزدوران رسانه ای آنها با عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف طبقه متوسط و متوسط به پایین از بازار خودرو و تبدیل خودرو از کالای مصرفی نرمال به کالای لوکس سفته بازانه شده اند، بار دیگر طعم تلخ دور شدن از گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی را چشیدند و لیبرال ها نیز طبق عادت با گفتن "ما درست گفتیم ولی بد اجرا شد" مثل گذشته به ریش شما خندیدند و امروز آوار ناکارآمدی های توصیه های خود را گردن شما انداختند.
ای متن بماند برای مصادیق آیه شریفه "فاعتبرو یا اولی الابصار"
✍️سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد شدید آیتالله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال در کشور
⏪غارت منابع سرزمینی کشور به نفع سرمایه داران با تصمیم سازی های غلط نظامات کارشناسی
▪️به سرمایه داران در سواحل مکران و جاهای دیگر هزاران هکتار زمین میتوانند بدهند اما برای تامین مسکن مردم و نیازمندان میگویند زمین نیست و نمیشود.
⏪ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
این فرمایش استاد میرباقری را به شدت منتشر کنید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست/ موفقیتهای اقتصادی دولت در احیای جاده تمدنی ابریشم دشمن را به فکر ایجاد اغتشاش در کشور انداخت.
👤 دکتر حمیدرضا مقصودی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی»: ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست و واکنشی به حرکت اقتصادی و اجتماعی عظیم دولت بود/ اگر قرار بود اغتشاشات اقتصادی باشد ۶ ماه پیش که ارز ترجیحی حذف شد این اتفاق میافتاد/ ریشه اغتشاشات را باید در موفقیتهای اقتصادی دولت دنبال کنیم نه در ضعفهای دولت/ اغتشاشات برعکس آبان ۹۸ منشا خارجی داشت/ دولت زمینه احیای جاده تاریخی ابریشم را فراهم کرده که یک اتفاق تمدنی بزرگ است، این یعنی این خارج شدن بعضی از بنادر و اسکلههای اروپا از سیکل تجاری دنیا/ تلاش میکنند در اوج ماجرای پیوستن ایران به شانگهای و سفرهای رئیس جمهور به آسیای مرکزی با این اغتشاشات به ما پاتک بزنند!
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco