هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎جنگ آمریکا با ما برای حفظ حاکمیت دلار است نه تسخیر لانه جاسوسی
✳️ دکتر #غنی نژاد در مناظره با دکتر #درخشان وانمود کرد که ریشه دشمنی آمریکا با ما تسخیر لانه جاسوسی بوده است
❇️ این برداشتی بسیار سطحی از اقتصاد بینالملل است
✳️ آمریکا با ما و امثال ما در دنیا می جنگد چون منافعش را به خطر انداختیم،چون جهان روایی دلار به مثابه ابزار چپاول جهان به خطر افتاده است.
✅داستان از کنفرانس برتون وودز بعد از جنگ جهانی دوم آغاز می شود که در آن آمریکا علیرغم مخالفتهای جان مینارد کینز دلا را جهانروا کرد
👈 با این اقدام «نظام پرداخت دلار» در تمام دنیا جاری شد و بانک مرکزی آمریکا چند دستاورد مهم کسب کرد:
🔸١) امکان رصد نقل و انتقال پول و در نتیجه تجارت بینالمللی کشورها و در صورت لزوم محدود کردن آن!
🔸٢) توان مسدود کردن داراییهای کشورها!
🔸٣) #صدور_تورم به سایر کشورها با انتشار #دلار_بدون_پشتوانه.
👈 در صدور کالا از چین به روسیه، تاجر چینی روبل روسیه را قبول ندارد و یوآن چین یا دلار آمریکا را میپذیرد؛ از سوی دیگر تاجر روس، یوآن در اختیار ندارد و ناچار است به دلار معامله کند. دولت روسیه به فراخور میزان واردات کشورش همواره به مقدار قابل توجهی «دلار مبادلاتی» نیاز دارد؛ اما آمریکا این دلارها را مجانی در اختیار کشورها قرار نمیدهد، بلکه در ازای آن کالا یا خدمات وارد میکند. آمریکا با این حربه علاوه بر مبادلات داخلی، به اندازهی کل مبادلات بینالمللی برای دلار تقاضا بهوجود میآورد، که این به معنای ورود بدون زحمت همین اندازه ثروت به این کشور است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دکتر محمد جواد ایروانی، یک دانشمندِ میداندیده است؛ شخصیتی آکادمیک که سطوح و عرصههای مختلف مدیریتی را نیز تجربه کرده است. سخنان او درباره ریشههای تورم و راهکارهای مهار آن، حتما شنیدنی خواهد بود.
@syjebraily
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
عده ای اقتصادددان #نئولیبرال پکیج فروش، اسم این «گناه کبیره» را می گذارند سرمایه گذاری!!!
و عده ای ثروتنمند با خرید واحدهای مسکونی، طلا، خودرو و ارز بدون نیاز مصرفی عمل «سرمایه گذاری» گناه کبیره را به بهترین وجه انجام می دهند!
بارها گفته ایم که اگر جلوی تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایه ای گرفته نشود، ثروت و سرمایه تبدیل به سیلی از تورم برای نابودی زندگی مردم جامعه می شود؛ دولت باید هر گونه خرید بیش از نیاز مصرفی مسکن ساخته شده، خودرو اضافی برای احتکار، ارز برای نگهداری و طلا برای ذخیره کردن را پر هزینه و ممنوع اعلام کند!
https://eitaa.com/hokmraniirani
📜 بخشی از مقدمهی #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
🔹 #اقتصاد وسیله است نه هدف
«در تحکیم بنیادهای اقتصادی،
اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست،
نه همچون دیگر نظامهای اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی؛
زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است
و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی میشود،
ولی در اسلام اقتصاد وسیله است
و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمیتوان داشت.
با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی
فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیتهای متفاوت انسانی است
و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و
رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او
بر عهده حکومت اسلامی است.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فصل چهارم #قانون_اساسی،
اصول مربوط به «#اقتصاد و امور مالی» است
که شامل:
اصل «چهلوسوم ۴۳» تا اصل «پنجاهوپنجم ۵۵»
اصول۱۷۷گانهی قانون اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اما آنچه که اینروزها زیاد مورد بحث و ارجاع قرار میگیرد
و اتفاقاً باید به آن بسیار توجه شود و
تاکنون در نظر بسیاری از مردم، مغفول مانده؛
«اصل۴۳» و «اصل۴۴» #قانون_اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
برای رسیدن به
«مشارکت مردمی در #اقتصاد» و «مردمیسازی اقتصاد»
باید به این دو اصل #قانون_اساسی (اصل۴۳ و اصل۴۴)
توجه و عمل کنیم
که ابتدا،
«تبیین» برای مردم،
و «مطالبه» از مسئولین را میطلبد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📜 «اصل ۴۳» #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
«برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشهكن كردن فقر و محرومیت و
برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او،
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار میشود:
۱- تأمین نیازهای اساسی: مسكن، خوراك، پوشاك، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امكانات لازم برای تشكیل خانواده برای همه.
۲- تأمین شرایط و امكانات كار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال كامل و قرار دادن وسایل كار در اختیار همه كسانی كه قادر به كارند ولی وسایل كار ندارند، در شكل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر كه نه به تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یك كارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاكم بر برنامهریزی عمومی اقتصاد كشور در هر یك از مراحل رشد صورت گیرد.
۳- تنظیم برنامه اقتصادی كشور به صورتی كه شكل و محتوا و ساعات كار چنان باشد كه هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان كافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شركت فعال در رهبری كشور و افزایش مهارت و ابتكار داشته باشد.
۴- رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به كاری معین و جلوگیری از بهرهكشی از كار دیگری.
۵- منع اضرار به غیر و انحصار و احتكار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام.
۶- منع اسراف و تبذیر در همه شئون مربوط به اقتصاد، اعم از مصرف، سرمایهگذاری، تولید، توزیع و خدمات.
۷- استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد كشور.
۸- جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد كشور.
۹- تأكید بر افزایش تولیدات كشاورزی، دامی و صنعتی كه نیازهای عمومی را تأمین كند و كشور را به مرحله خودكفایی برساند و از وابستگی برهاند.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📜 «اصل ۴۴» #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
«نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی
با برنامهریزی منظم و صحیح استوار است.
بخش دولتی شامل كلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانكداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبكههای بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، كشتیرانی، راه و راه آهن و مانند اینها است كه به صورت مالكیت عمومی و در اختیار دولت است.
بخش تعاونی شامل شركتها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع است كه در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشكیل میشود.
بخش خصوصی شامل آن قسمت از كشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات میشود كه مكمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است.
مالكیت در این سه بخش تا جایی كه با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی كشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی است.
تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین میكند.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مدرسان فقه در حوزه علمیه گفته است:
«اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود، اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.»
🔻گوینده این جمله، آگاهانه یا ناآگاهانه، و خواسته یا ناخواسته، به شکلی واضح تفاوت #فقه و #فقیه «جامعهزده»، «منفعل»، «پیرو» و «عرفزده» را با فقه و فقیه «جامعهپرداز»، «فعال»، «پیشرو» و «عرفساز» ابراز کرده است.
جمله فوق الذکر در واقع، باور کسانی است که میکوشند با عینک فقه فردگرا و غیراجتماعی، وظایف اجتماعی و فرهنگی پیروان فقه ساختارساز و انقلابی را بیان کنند! با قبول چنین عینکی، وظیفه فقه و فقیهان و بالتبع جامعه مقلدان، سکوت در برابر منکرات نهادینه و فسادهای سیستمی خواهد بود! به تعبیر دیگر زبان حال و قال چنین افرادی در مواجهه با منکرات جامعهپسند یا عرفپسند آن است که باید تسلیم «جامعه منکراتی» شد!
در کف شیر نر خونخوارهای
غیر تسلیم و رضا کو چارهای
و عجیب این است که چنین رخوت و بیتحرکی و خمودی و سکوتی را وظیفهای شرعی و الهی نیز میدانند! احتمالاً فعالیتهای پیامبران در مواجهه با طاغوتهای زمان و ناهنجاریهای فرهنگی نهادینهشده زمان خود را رفتاری نامشروع و مخالف فقه اسلامی میپندارند!
🔻این در حالی است که اساساً انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، محصول «فقه جامعهساز» و «ساختارساز» #امام_خمینی (ره) بود. و الا فقه «فردگرا»، «منفعل» و «انزواطلبی» که نمود آن را در جمله فوقالذکر میبینیم نه تنها با انقلاب اجتماعی و سیاسی میانهای ندارد؛ که هیچ نقشی در فرهنگسازی و جامعهپردازی هم برای فقه و فقیهان و جامعه مقلدان قائل نیست! اصولاً بر اساس چنان نگاهی مبارزه امام خمینی با حکومت دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی و حرکت او در جهت براندازی رژیم فاسد پهلوی و تغییر فرهنگ عمومی، مبارزهای مشروع و فقهپسند نبوده است!
نیازی به توضیح ندارد که
چنین فقهی و چنین نگاهی به فقه و فقاهت، هیچ تناسبی با سبک و سیره تبلیغی پیامبران ندارد.
چنین فقهی تناسبی با اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی و الهی ندارد.
چنین فقهی هرگر فقه اسلامی و قرآنی نیست. کجای قرآن ما را دعوت به سکوت در برابر منکرات نهادینهشده یا منکرات جامعهپسند میکند؟ کدامیک از پیامبران الهی در برابر چنین منکراتی سکوت کردند. مگر غیر از این است که
لیک دعوت واردست از کردگار
با قبول و ناقبول او را چه کار
نوح نهصد سال دعوت مینمود
دم به دم انکار قومش میفزود
هیچ از گفتن عنان واپس کشید
هیچ اندر غار خاموشی خزید
اگر حضرت نوح هم پیرو چنین فقهی بود که نیازی به آن همه دعوت و آن همه مجاهدت در مبارزه با منکرات و ناهنجاریهای اجتماعی قوم خود نداشت. اگر حضرت لوط هم از چنین فقهی تبعیت میکرد که در مقابل رفتارهای ناهجنار قوم خود قیام نمیکرد و همینطور حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء علیهم صلوات المصلین.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امام زمان سرباز میخواهد. بسم الله...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
جواب این بزرگوار:
به خاطر اینکه سال هاست در کشور ایران، گروهی اقتصاد خوانده طرفدار نئولیبرالیسم، مخالف دخالت دولت در بازار هستند، آن ها با حذف وزارت بازرگانی با قدرت دادن به اتاق بازرگانی، با خصوصی کردن بانک ها و موسسات مالی و با خلع سلاح کردن دولت مانع کنترل انحصار، دلالی و سوداگری شده اند!
نتیجه این عدم مداخله دولت در بازار باعث به وجود آمدن لایه ای دلال، انحصارگر و سوداگر در کشور شده است که هر قیمتی با هر کیفتی بخواهند به مردم و مصرف کننده تحمیل می کنند!
https://eitaa.com/hokmraniirani