eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.8هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
📌کرونا از عینک اقتصاد (قسمت چهارم) "سیاست ایمن سازی جایگزین تعطیل سازی" 🖊به قلم : سید امیرحسین حسینی کارشناس علوم اقتصادی ⚠️ سیاست تعطیل سازی به عنوان نسخه صرفا پزشکی توسط دستگاه تصمیم گیر کشور شاید توانسته باشد تا حدی از تلفات و آسیب های جسمی بیماری را بکاهد اما آسیب های جبران ناپذیر فراوان اقتصادی و اجتماعی کرونا را عمیق تر ساخته است . 🔆 یکی از تبعات کمتر دیده شده ی شعار فراگیر ، ایجاد تنش های روحی و خستگی و کلافگی بیش از حد در افراد بوده که به تبعیت از آن نیروی جوان باانگیزه ، پرشور و کارا علاوه بر کاهش انگیزه ی فعالیت ، دچار نوعی بی میلی نسب به کار در آینده و احساس پوچی خواهد شد . 🧷 به همین خاطر پیشنهاد نگارنده در مورد حل این بحران و کاهش آسیب اجتماعی و اقتصادی ، بازگشایی برخی اماکن موثر در تقویت و ارتقای روحیه ی اجتماعی و نیز در نتیجه موثر در بهبود برخی آسیب های اقتصادی می باشد . 🔅 از جمله ی این اماکن می توان به مساجد و زیارتگاه ها در ماه مبارک رمضان ، پارک ها و بوستان ها و مراکز مشابه اشاره کرد . ❎ پیشنهاد بنده برای پروتکل بهداشتی بازگشایی مساجد و اماکن مقدسه ، برگزاری نماز فرادا با رعایت فاصله های ایمنی و نیز تجهیزات ایمنی از قبیل ماسک ، دستکش و تجهیز این اماکن به تجهیزات ضدعفونی و برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری یا شادی با رعایت همین موارد می باشد . ✅ از جمله آثار بازگشایی مساجد در ایام ماه مبارک رمضان ، رونق نسبی کسب و کارهایی از جمله حمل و نقل ، برخی اقلام غذایی از جمله خرما در سوپرمارکت ها ، زولبیا و بامیه در شیرینی فروشی ها ، آش و حلیم در رستوران ها ، لبنیات ، خدمات صوت، تصویر ،گرافیک ، تدوین و خدمات مرتبط ، سخنرانان مذهبی و مداحان و در کنار آنها اشتغال افراد بیشتری در صنایع خدمات بهداشتی مثل ماسک ، دستکش ، ژل ضدعفونی و ... را جهت تامین بهداشتی اماکن بازگشایی شده را در پی خواهد داشت . همچنین آثار روحی و معنوی آن نیز غیرقابل انکار می باشد . ⭕️ سایر اماکن و مراکز اداری و تجاری را نیز می توان با نگارش پروتکل های مشابه ایمن سازی و راه اندازی نمود و قدری از آسیب های غیرجسمی نیز کاست . 📊📈 به افرا (اقتصاد فردای روشن ایران) بپیوندید اقتصاد با طعمی متفاوت😋😊🌷 @afra_eco
📌 چرا بورس آمریکا با شناسایی کرونا در ایران سقوط کرد؟ 🆔 @mashgh626
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری دلخراش از زنده به گورکردن دهها میلیون جوجه! وقتی واردات ذرت دست یک نفر باشد وضعیت بهتر از این نخواهد بود دستور معدوم سازی جوجه ها توسط انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه های یکروزه بوده اما سوال این بود که نمیشد به جای این کار، این زبان بسته‌ها را به صورت رایگان به روستاییان توزیع کرد؟ @Bisimchimedi
این چندمین بار است که این دولت، برای تنظیم بازار، اسراف های نجومی و غیراخلاقی می کند. 👆👆👆 البته در دولت قبل برای جلوگیری از اسراف، توزیع رایگان می کردند و متاسفانه از جانب اصولگرایان و اصلاح طلبان، متهم به عوام فریبی و خرید رأی می شدند. هزینه یک کار درست را که بالا ببری باید منتظر چنین اعمال شنیعی باشی.
✍آزادی فعالیت اقتصادی در اسلام از منظر رهبر حکیم انقلاب اسلامی 🔸️از مسئله آزادی اقتصادی در اسلام سوء استفاده‌های زیادی شده است. از طرفی طرفداران مکاتب چپ سوء استفاده کرده و گفتند اسلام طرفدار اقتصاد آزاد و بنابراین طرفدار استثمار است، و اسلام را به این بهانه کوبیدند. عده‌ای از افرادی که مایل بودند از اسلام دفاع کنند اما تفکر عمیق اسلامی را هم درست نمی‌دانستند، آنها هم سوء استفاده یا اشتباه کردند و از ترس حمله گروه های چپ، بکلی آزادی فعالیت اقتصادی در اسلام را نفی کردند و منکر شدند. یک عده هم عملا سوء استفاده کردند، یعنی در سایه آزادی های اقتصادی در اسلام جیب‌های خودشان را پر کردند و چه پیش از پیروزی انقلاب - که البته نظام آن روز این را بیشتر تشویق میکرد- و چه حتی بعد از پیروزی نظام اسلامی، از آزادی هایی که بود، سوء استفاده کردند و بر ثروت‌ها و اندوخته‌ها و سوء استفاده‌های خودشان هرچه خواستند افزودند. 🔸️ در اقتصاد جامعه اسلامی اگرچه مردم در فعالیت‌های اقتصادی میدان باز و وسیعی دارند و آزادی‌های زیادی دارند و هرکسی این حق را دارد که فعالیت و تلاش اقتصادی بکند، اما در کنار این حق و اختیار برای مردم، یک اختیار و حقی هم برای دولت اسلامی و قدرت حاکم بر جامعه اسلامی قرار داده شده است و آن حق کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق برای حاکم اسلامی نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاست‌های دولت تلاش اقتصادی را شروع کنند و انجام بدهند این یقینا در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغی، به فساد منتهی خواهد شد و همان وضعی پیش خواهد آمد که در دنیای سرمایه داری هست. اسلام فعالیت اقتصادی را آزاد می‌داند منتها برای دولت در اشراف و نظارت بر این حرکت آزاد، اختیارات بی حد و حصر قائل است. ✒منبع: ، صص ۳۹۱-۳۸۵ (بیانات نقل شده از حضرت آقا مربوط به سال‌های ۶۴ و ۶۶ است) @syjebraily
📢 آیا زمان بازگشایی علیهم السلام فرا نرسیده است؟ 🔸از ابتدای شیوع کرونا و با فضای رسانه‌ای ایجادشده، بسیاری از ترددها و تجمعات مردم به صورت داوطلبانه کاهش یافته بود و تعداد بسیار کمی از مردم برای زیارت به حرم‌ها می‌رفتند و عملا حرم‌ها بسیار خلوت شده بود؛ بااین‌حال، به‌خاطر ترس از ازدحام بیش از اندازه در زمان تحول سال نو، حرم‌ها و حتی مساجد کاملا تعطیل شد. 🔸در ابتدا اینگونه بیان می‌شد که این تعطیلی صرفا محدود به تعطیلات روزهای ابتدایی نوروز است، اما بعد تا پایان تعطیلات نوروز تمدید شد و پس از آن نیز همچنان این تعطیلی تداوم پیدا کرده است. 🔸اگرچه ما از ابتدا با سیاست تعطیلی مخالف بودیم و به جای آن، را پیشنهاد کرده بودیم، اما از این بازگشایی تدریجی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حمایت می‌کنیم. 🔸با این حال، آنچه این روزها اهمیت دارد، بازگشایی امکان مذهبی و زیارتی است. ظاهرا قرار است این هفته اجازۀ بازگشایی مساجد هم داده شود؛‌ مساجدی که خلأ جدی آنها هم از لحاظ پرکردن خلأ معنوی جامعه و هم از لحاظ مرکز سازماندهی نیروهای مردمی، احساس می‌شد. 🔸به نظر می‌رسد پیشنهاد منطقی، بازگشایی این اماکن تا قبل از شروع ماه رمضان تحت پروتکل‌های بهداشتی معین است تا فرصت کافی برای مدیریت تجمعات شب‌های قدر وجود داشته باشد. 🔸اگر این اقدام الان صورت نگیرد، فرصت بعدی بازگشایی تا حداقل یک ماه دیگر پیش نخواهد آمد. 🆔 @QasdWay @hamidrezamaghsoodi
ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود مصاحبه هابرماس با روزنامه لوموند یورگن هابرماس آلمانی که اینک از ٩٠ سالگی عبور کرده، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان در قید حیات دنیای امروز محسوب می‌شود. او که به تازگی در آلمان "تاریخ فلسفه"ی بزرگ خود را در دو جلد منتشر کرده، در گفتگویی با روزنامۀ فرانسوی لوموند، نتایج اخلاقی و فکری اپیدمی جهانی کووید ١٩ را می‌شکافد و قبل از هر چیز بر "نادانی" انسان تأکید می‌کند. روزنامۀ لوموند در نخستین سؤال از هابرماس می‌پرسد: این بحران بیماری جهانی از نظر اخلاقی، فلسفی و سیاسی چه به ما می‌آموزد؟ هابرماس پاسخ می‌دهد: "از نظر فلسفی، می‌بینیم که این اپیدمی جهانی، اندیشیدن را نزد همه تقویت کرده. نوع تفکری که تاکنون منحصر به کارشناسان بود، حالا نزد مردم عادی بیشتر شده: هر کس باید تصمیم بگیرد و دست به عمل بزند، آنهم با آگاهی از ندانستن"... هابرماس تأکید می‌کند که دولت‌ها و یا کارشناسان همه چیز را در مورد ویروس کرونا نمی‌دانند. دولت‌ها کاملاً آگاهند که متخصصان ویروس‌شناس که به آنها مشاوره می‌دهند دانسته‌های محدودی دارند و بنابراین باید با اتکاء به همین دانسته‌های محدود تصمیم‌گیری کنند. شهروندان نیز این وضعیت را به خوبی می‌بینند. هیچوقت مردم به این روشنی ندیده بودند که تصمیم‌گیری سیاسی در شک و تردید و "ندانستن" انجام می‌شود. به باور هابرماس "شاید این تجربۀ کم‌سابقه تأثیری بر آگاهی عمومی داشته باشد". چالش‌های اخلاقی اپیدمی هابرماس در ادامۀ گفتگو با لوموند، گوشزد می‌کند که به طور کلی "حق هر انسان برای زیستن و برخوردار بودن از سلامتی جسمی" یک اصل بنیادین است که مثلاً در قانون اساسی آلمان هم ذکر شده است. اما شرایط کنونی، گاه شبیه به وضعیت جنگی است: پزشکان گاه ناچار می‌شوند که گزینشی عمل کنند و اصل "برابری درمانی و بهداشتی" را زیر پا بگذارند. مثلاً مجبور می‌شوند که به بیمار جوان‌تر الویت بدهند. هابر ماس می‌افزاید: "ولی حتی در مواردی که بیمار سالخورده داوطلبانه از حق خود می‌گذرد – که این رفتاری تحسین‌آمیز است – باز هم باید پرسید: یک پزشک چگونه می‌تواند زندگی یک انسان را ارزش‌گذاری کند؟" هابرماس بدون اینکه پزشکان را محکوم کند، می‌گوید که در این نوع داوری یا ارزش‌گذاری نباید واقعیت را از چشم پزشک، که از سوی بیمار نگریست. هابرماس در عین حال تأیید می‌کند که در "شرایط فاجعه‌بار"، پزشک چارۀ دیگری ندارد و باید تا جایی که ممکن است فقط با اتکاء به معیارهای حرفه‌ای و علمی تصمیم بگیرد. بازگشت به وضعیت عادی: چالشی دیگر هابرماس به دوران پایانی اپیدمی نیز می‌اندیشد و در اینجا نیز چالش اخلاقی و سیاسی بزرگی می‌بیند. تصمیم به خروج از شرایط اضطراری و به‌راه انداختن چرخ اقتصاد، الزاماً خطرهایی در پی دارد: از جمله بعید نیست که بیمارستان‌ها ناگهان به حد اشباع برسند و شمار تلفات افزایش یابد. هابرماس می‌گوید: "مسئولان سیاسی وقتی از یکسو به زیان‌های اقتصادی و اجتماعی فکر می‌کنند و از سوی دیگر به تعداد تلفاتی که می‌تواند قابل جلوگیری باشد، باید از وسوسۀ تفکر ابزاری و فایده‌گرا (اوتیلیتاریستی) بپرهیزند". پرسش اصلی از نظر هابرماس چنین است: آیا ما حاضریم که به خاطر رونق مادّی و اجتناب از فجایع اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی، شمار مرگ و میر بیشتری را بپذیریم؟ اتحادیۀ اروپا و اصل همبستگی یورگن هابرماس که سخت طرفدار اتحادیۀ اروپاست و تاکنون مطالب زیادی در این باره نوشته، معتقد است که تنها راه‌حل عملی، ایجاد یک "صندوق مشترک کرونا" در سطح اروپایی است تا کشورهایی که اقتصاد شکننده‌تر و یا بدهی‌های بیشتر دارند، بتوانند از پس هزینه‌های کمرشکن مقابله با اپیدمی برآیند. او به شدت از مخالفت‌های دولت آلمان با این صندوق انتقاد می‌کند و به وزیر اقتصاد فرانسه توصیه می‌کند که مبادا نظریات آلمانی را بپذیرد. هابرماس می‌گوید که وی و یارانش (گروهی از روشنفکران) آنگلا مرکل و وزیر اقتصاد آلمان را در این مورد مؤاخذه کرده‌اند. هابرماس تأسف می‌خورد که نگرش‌های ناسیونالیستی و خودخواهی‌های ملی‌گرایانۀ دولت آلمان مانع همبستگی بیشتر اروپایی‌ها می‌شود. او می‌گوید: "اگر امانوئل ماکرون در روابط با آلمان تنها یک خطا کرده باشد، همانا نادیده گرفتن میزان ناسیونالیسم آنگلا مرکل است". هابرماس درپایان گفتگو با روزنامۀ لوموند بار دیگر اصرار می‌ورزد که تنها راه منطقی برای اروپا، تأکید بر دموکراسی و اتحاد است و تنها "چنین شهامتی است که می‌تواند ما را از این بن‌بست پسادموکراسی برهاند". https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/04/10/jurgen-habermas-dans-cette-crise-il-nous-faut-agir-dans-le-savoir-explicite-de-notre-non-savoir_6036178_3232.html @qasdway @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود مصاحبه هابرماس با روزنامه لوموند یورگن هابرماس
تا کنون در هیچ کجای تاریخ چنین پیوندی میان فیلسوفان مختلف وجود نداشته است! از مدرنیست ها تا پست مدرن ها، از تجربه گراها تا اجتماع گراها، همگی در سیطره بحران کرونا، سیاست های مشترکی را پیشنهاد می کنند. و نقطه عزیمت شیطان به دنیای پسا دنیا، همین هژمونی تک صداست. آیا ما حرف دیگری داریم؟ @hamidrezamaghsoodi
🔴اصالت با جیب آقایان است! همه فعالیت ها براساس منافع آقایان مدیریت می‌شود نه نظام توزیع عادلانه! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
📢حمایت از تولید در تاریخ انگلستان 🔸صنایع نخی و کتانی هند در اواخر قرن ۱۷ کاراترین و پیشرفته‌ترین صنعت آن زمان بود که به دلیل نیروی کار ارزان و روحیه قناعت مردمان بیشمار هند، مهارت و قرن‌ها تجربه در اوج بود. 🔸صنایع نخی و ابریشمی نوزاد انگلستان توان رقابت با چنین صنعتی را نداشتند. اگر بریتانیا اجازه صادرات محصولات پنبه‌ای و ابریشمی هند و کشورهای آسیایی را به انگلستان می‌داد کارخانه‌ها و کارگاه‌های ابریشم‌بافی و پنبه بافی این کشور به‌سرعت روبه نابودی می‌گذاشت زیرا پارچه‌های نخی و ابریشمی شرقی بسیار باکیفیت و ارزان‌تر بودند. 🔸بریتانیا که به‌خوبی این حقیقت را درک کرده بود در سال ۱۷۰۰ شروع به ایجاد موانعی بر واردات تولیدات نخی باکیفیت هندی کرد. بر اساس نظریه مزیت نسبی در ظاهر به نفع انگلستان بود که پارچه‌های نخی و ابریشمی از هند وارد کرده و مواد خام یا طلا به هندی‌ها بدهند. 🔸اما بریتانیا همانند صنایع پشمینه بافی ناکارا و کم کیفیت خود در قرون ۱۵ و ۱۶، روند معکوسی را در پیش گرفت و از صنایع نخی ناکارای خود حمایت کرد. صنایعی که تا سال‌های ۱۷۸۰ همچنان صنایعی عقب‌مانده، ناکارا، کوچک بود که جز با حمایت توانایی رقابت با پارچه¬های نخی توری و ارزان‌قیمت هندی در کیفیت و قیمت نداشتند. 🔸حمایت‌های انگلیس از صنایع نخی و ابریشمی و قوانین تحمیلی بر هند این صنعت ریشه‌دار در هند را از اساس نابود ساخت. با تسلط بریتانیا و کمپانی هند شرقی و انحصاری شدن تجارت هند در دستان این کشور در سال ۱۸۱۳ این صنعت در هند به‌طورکلی نابود شد. 🆔 @QasdWay @hamidrezamaghsoodi
این مطلب را سعید حجاریان نوشته است: «🔹دولت –در معنای عام آن- طی چند دهه اخیر، بنا به سیاست‌هایی، به سمت چاپ اسکناس بدون پشتوانه حرکت کرده است؛ در حالی که التفات دارد اسکناس، پول اعتباری محسوب می‌شود و برخلاف دینار و درهم فاقد ارزش ذاتی است. این عمل دولت، مصداق «بَخس در مکیال» است 🔹بخس در مکیال و نهادینه شدن آن، از جمله مصادیق افساد فی الارض است؛ گزاره‌ای آشنا در عالم اقتصاد و سیاست! مفسد/مفسدان فی‌الارض فرد/افرادی هستند که از افزایش حقوق ۲۱ درصدی کارگران سخن می‌گویند و با نمایش‌های آماری، آن را در عالم واقع بیش از ۳۰ درصد می‌خوانند! افزایش ۲۱ درصدی در کنار تورم افسارگسیخته بدان معناست که کارگر بهره‌مند شده از این افزایش، در میانه سال –و حتی کمی زودتر- تورم را دو برابر افزایش دستمزد خود می‌بیند اما ناگزیر از کار است و باید دیده بر کم‌فروشی دولت ببندد!» 🐏 سعید حجاریان، ادبیات فقهی را سر دست گرفته تا با آن، نظریه مقداری پول را اثبات کند. این کد حجاریان به غرب‌گراهاست که باید برای اثبات مکتب شیکاگو سراغ افرادی بروید که حاضرند فقه را دستمایه توجیه آراء باطلشان کنند. 🐖 جالب آن‌جاست که تصمیم گرفته است فقهی اقتصادی سخن بگوید. و اقتصادی سخن گفتن او نیز در این شرایط با نظریه‌هایی است که سال‌هاست بطلان آن‌ها مشخص شده است. 🦂 مسئله چاپ اسکناس بدون پشتوانه را ارباب لیبرالیسم در ۱۹۷۱ رقم زد تا دنیا را دلاریزه کند. حال اما ما نباید چاپ کنیم چون بدون پشتوانه است. نباید چاپ کنیم چون میخواهیم به قشر مستضعف بدهیم تا این بحران اقتصادی دست‌ساخته ارباب لیبرالیسم را بگذرانند. البته از امروز منتظر باشید تا رسانه‌های زنجیره‌ای، در شرایط رکودی، سیاست‌های انقباضی را دوباره بر دولت تحمیل کنند. سیاست‌هایی که در این شرایط مردم را به خاک سیاه می‌کشاند. 🌾 در شرایط رکودی، اقتصاددانان دنیا از پاشیدن پول روی سر مردم و کسب و کارها سخن می‌گویند اما سعید حجاریان منتظر فریدمن است که از قبرش بیرون بیاید و نظریه پردازی کند. @hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay