eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی 🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟ 🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟ #اقتصاد_مردمی ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادامی که مردم پرچم دین خدا را در دست بگیرند این انقلاب پابرجاست... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
37.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست هشتم: ♦️نرمالیزاسیون سیاست در جمهوری اسلامی ایران و آثار آن بر انتخابات ١۴٠٠ ارائه دهنده: ✅ دکتر سید آرش وکیلیان (پژوهشگر علوم اجتماعی) زمان: 🗓 پنجشنبه ٢٠ خرداد ١۴٠٠ ⏰ ساعت ١۴ الی ١۶ لینک جلسه: 👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi 🆔 @harekate_qarn
📝مشارکت علیه مشارکت ✍️محمدمهدی میرزایی‌پور کاهش مشارکت در انتخابات حاضر را نمی‌توان به سادگی به عملکرد نهادهای مسئول انتخابات نسبت داد؛ باید این اتفاق را ضمن روندِ دامنه‌داری نگریست که طی آن اساس مشارکت توسط خود جریان‌های سیاسی در طی سال‌ها تضعیف شده است. در حقیقت موضوع مشارکت در سطوح مختلفی قابل بررسی است؛ برای بررسی وضع مشارکت در انتخابات نیاز داریم تا مشارکت در معنای اصیل آن یعنی وضع شراکت دولت و مردم در سرنوشت یکدیگر را بررسی کنیم. چه بسا افراد و جریان‌هایی که نسبت به کاهش مشارکت نگرانی حقیقی دارند اما خودشان از شریکان اوضاع هستند. نمی‌توان با اراده و تصمیمی یکباره در برابر روند کنونی فرسودگی مشارکت ایستاد. حتی دولت آینده که امیدوار است با کارآمدی‌اش مشارکت عمومی را افزایش دهد ممکن است در انتهای دوره‌ی خود از مجموع تلاش‌هایش نتیجه عکس بگیرد. درست آن است که در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها برای تعداد آراء بپرسیم مشارکت چیست و چگونه به اینجا رسیده‌ایم. مقدم بر هر هدف سیاسی طرحی است که از نحوه رابطه دولت و مردم در تعیین آن هدف نهفته است. طرح‌های مختلف اقتضاء اهداف متفاوتی دارند؛ مدت‌هاست دولت‌ها تمایل دارند گونه‌ی خاصی از اهداف را برای حرکت‌شان تعیین کنند. این اهداف باید بتواند مجموعه انتظارات مردم از دولت را به سلسله‌ای از خواسته‌های محدود و معین تبدیل کند؛ مردم نباید بتوانند خودِ دولت را از دولت بخواهند، بلکه همواره فقط حق دارند فعالیت‌های دولت را بخواهند؛ فعالیت‌هایی که منافع آن‌ها را تأمین می‌کند و زندگی شخصی‌شان را سامان می‌دهد. دولت خواست مردم را برآورده می‌کند تا از بار رابطه با مردم شانه خالی کند. ممکن است اهداف دولت در زمینه سیاست، اقتصاد یا اجتماع اهدافی عرفاً ضروری باشند، اما آنچه واقعاً دنبال می‌شود تعیین محدوده انتظارات مردم از دولت باشد. مردم هم گرایشی به پذیرش این پیشنهاد دارند؛ علاقه‌ای ابتدایی به پذیرش مسئولیت یک قضاوتِ راستین درباره دولت ندارند و به سوی پیشنهادی که این وظیفه را از دوش آن‌ها بردارد تمایل پیدا می‌کنند. تاریخ سیاسی پس از جنگ حکایت دولت‌هایی است که حاضر شدند فعالیت‌های انبوه و به لحاظ آماری بزرگی انجام دهند تا مدعی شوند هر انتظاری که از یک دولت موفق می‌توان داشت را برآورده‌اند. معمار و چهره نمادین این طرح سیاسی هاشمی رفسنجانی است و دولت‌های پس از او هر یک خوانشی از طرح او بوده‌اند، هرچند گاه با شخص او دچار تعارض شدند. این روند فرم سیاسی ما را تغییر داده تا آنجا که رفته رفته مردمی بوجود آمده‌اند که هرچند شاید رأی هم بدهند اما لزوماً تعهدی به کلیتِ سیاست و دولت در کشور ندارند. این شیوه سیاسی زائیده و ابتکار هاشمی بود که از سال 88 به این سو رسماً آن را متولد کرد. حتی دولت‌هایی از این روند برآمدند که در فرایند سیاسی حاضر می‌شوند ولی فرصتی برای مشارکت نمی‌سازند، بلکه آن را علناً به مصرف اهداف شخصی و گروهی می‌رسانند؛ هرگاه هم که چرخ به سود آن‌ها نچرخید به سهولت از زیر بار مسئولیت عمومی خویش کنار می‌کشند. حال آنکه همگی این دولت‌ها اتفاقاً مدعی «مشارکت» هم بوده‌اند. این اتفاق البته مخصوص سیاست ایران نیست، بلکه سازگار با طرح دامنه‌دار تضعیف جایگاه دولت به عنوان نقطه مرجع مشارکت در سیاست معاصر جهان است. ادامه در 👇
ادامه از👆 هر موهبتی که ممکن است دولت برای مردم به ارمغان بیاورد فرع بر مسأله مشارکت است. این موهبت ممکن است بهبود شاخص‌های اقتصادی، کارآمدی دستگاه اداری، تأمین امنیت، کاهش فاصله طبقاتی، اقتدار نظامی، احداث پروژه‌های عظیم عمرانی، آزادی در شئونات شخصی، حق رأی مطلق در تمام امور، توسعه دایره مالکیت برای بخش خصوصی، دسترسی به مناصب دولتی و اجرایی، شور انتخاباتی، رابطه با کشورهای منطقه و جهان، مبارزه با مفاسد اقتصادی، ترویج هنجارهای فرهنگی، دسترسی به فناوری‌های نوین و هر دستاورد به اصطلاح «واقعی» دیگر باشد، اما در اصل برای پوشاندن و پنهان نگه داشتن مسأله مشارکت طرح شده باشد. این اهداف حتی اگر بدون نیاز به مشارکت عمومی قابل دستیابی باشند، بدون مشارکت خواستنی نیستند. مشارکت هدف یگانه سیاست است، اما تاکنون هیچ برنامه سیاسی صریح و مستقیمی مطرح نشده که بتواند آن را چنان یک برنامه همه‌جانبه سیاسی بفهمد و به عنوان هدف یگانه‌اش اعلام و پیگیری کند. به این ترتیب همواره نزدیک انتخابات‌ها نگرانی‌هایی درباره مشارکت مطرح می‌شود که کمتر مسئولانه‌اند. در شرایط کنونی که مشارکت به یک چالش جدی تبدیل شده، دیگر مشارکت نمی‌تواند محدود به انداختن رأی در صندوق شود. هم خواستِ مردم از دولت آینده و هم مطالبه دولت آینده از مردم باید برنامه همه‌جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف حکمرانی با محوریت مشارکت سیاسی باشد. اینکه مشارکت چه اقتضائی برای شیوه‌ی اداره کشور دارد خود پژوهش اصلی دولت آینده و موضوع محوری حکمرانی جمهوری اسلامی است. در غیر این صورت گرفتار شدن سیاست در وعده‌های انتخاباتی چیزی جز تداوم روند بیگانه‌ساز پیشین نخواهد بود. نه باید از کاهش میزان رسمی مشارکت در انتخابات پیش رو ناامید شد و نه آن را دست کم گرفت، بلکه باید مسیر احیاء مشارکت را با جدیت پیمود و از زیر بار آن شانه خالی نکرد. این مشارکت علیه آن «مشارکتی» که تا امروز به سیاست ایران پیشنهاد شده. تنها با در نظر گرفتن این شرط و عهد طرفینی است که حق می‌یابیم به دولت آینده رأی بدهیم و شرکت خود در انتخابات را مشارکت بدانیم. امروز فرصت ماست 🔸علم و سیاست فارسی🔸 @elmosiasatfarsi
آقای همتی، اقتصاددان است!!!!!! در نگاه ایشان اگر اقتصاد کشور در هر سال ۸ درصد رشد داشته باشد، در ۱۰ سال ۸۰ درصد بزرگ‌ تر می‌شود!!!! یک محاسبه ساده مرابحه را که در ترم دوم تحصیلی به دانشجویان می‌آموزند نمی‌داند! ایشان قواعد اولیه محاسبات اقتصادی را نمی‌دانند و خود را اقتصاددان می‌خوانند؟ با همین سطح دانش،‌ سال‌ها بر گرده بانک‌های کشور سوار بوده‌اند؟؟؟؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
آقای همتی، اقتصاددان است!!!!!! در نگاه ایشان اگر اقتصاد کشور در هر سال ۸ درصد رشد داشته باشد، در ۱۰
خدایا ما تا چه زمانی باید باور کنیم که این‌ها سواد مملکت داری دارند؟ خدایا چه زمانی می‌رسد که ما به داشته‌های علمی انقلابی‌ها اعتماد کنیم؟ خدایا ما را چه می‌شود که همواره آن‌هایی که لباس غرب‌گرایی می‌پوشند را باسواد می‌دانیم؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏راه پیروزی از کف خیابان می گذرد نه کف اینستاگرام یک هفته فرصت داریم برای تبلیغ میدانی و پیروزی 👌
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حرکت قرن
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست هشتم: ♦️نرمالیزاسیون سیاست در جمهوری اسلامی ایران و آثار آن بر انتخابات ١۴٠٠ ارائه دهنده: ✅ دکتر سید آرش وکیلیان (پژوهشگر علوم اجتماعی) زمان: 🗓 پنجشنبه ٢٠ خرداد ١۴٠٠ ⏰ ساعت ١۴ الی ١۶ لینک جلسه: 👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi 🆔 @harekate_qarn
مقایسه رشد اقتصادی ایران در دهۀ ۹۰ با رشد اقتصادی ایران در دهۀ ۸۰ در نمودار مربوط به ایران، منحنی آبی‌رنگ وضعیت فعلی تولید ملی است و نمودار سبزرنگ برآورد تولیدملی در صورت تداوم سرعت دهۀ هشتاد است. اگر افسار اقتصاد به‌جای به دست نیروهای بود، الان باید با تولیدناخالص‌داخلی بیش از ۱۲۰۰میلیارد دلار، بالاتر از روسیه در جایگاه دوازدهمین اقتصاد دنیا می‌نشستیم؛ فقط کافی بود با همان سرعتی که در دهۀ هشتاد پیشرفت کردیم، در دهۀ ۹۰ هم پیش می‌رفتیم! 🆔 @Qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
آفرین به بچه های طرح تواصی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
شب دوم گفتگوی انتخاباتی در خیابان... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اقتصاددان بزرگ ایران: آقای همتی: وجود ندارد... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
برخی سوال می کنند چرا آقای رئیسی به برنامه ها نمی پردازد؟ سوال می کنم: چرا آقای همتی به برنامه ها نمی پردازد؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقدی به بازار آزاد از منظر کانت: کانت بازار آزاد را نقد می‌کند و آن را ایده‌ای در جهت آزادی نمی‌داند. «کانت می‌گوید آن‌چه ما معمولا آزادی بازار یا حق انتخاب مشتری می‌دانیم، آزادی واقعی نیست. چون تنها با ارضای تمایلاتی ارتباط دارد که در وهله نخست، خود انتخاب نکرده‌ایم. به نقل از کتاب «عدالت، کار درست کدام است؟» نوشته مایکل سندل، ترجمه افشین خاکباز، انتشارات فرهنگ نشر نو، ص ۱۴۱ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi