eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان: 🔺اقتضای تفکر منطقی این است که شما از هر متخصصی از بدیهیات عقل نظری(مثلا تناقضات گفتاری وی) بپرسید 🔺بعضی با خفقان و جنگ روانی به نام علم اجازه پرسشگری نمیدهند 🔺بعضی علاقه مند هستند تا با ایجاد خفگان جلوی سوال از عملکرد ستاد کرونا را بگیرند 🔺هر غیرمتخصصی حق دارد از هر متخصصی درباره عملکردش سوال کند و فرقی بین متخصص دینی یا پزشکی نمی کند 🔺متحجر کسی است که همه نظرات صاحب نظران را بررسی نمی کند 🔺اگر جامعه ای سراغ تفکر غیرمنطقی برود باید فاتحه آن جامعه را خواند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر می‌کند؛ کما اینکه در سامره کرد. کأنه همه در معرض طاعون بودند و همه‌گیر شده بود. آقا سید محمد فشارکی رضوان‌الله‌علیه با آن کراماتش و مقامات علمیه و عملیه‌، گفت: «من بر همۀ شیعه حکم ‌می‌کنم که سه روز روزه بگیرند ـ‌البته روزه مظنونم است و یقینی نیست‌ـ و در این سه روز، زیارت عاشورا را بخوانند؛ خداوند به‌واسطۀ این کارشان، این بلا را از شیعه رفع می‌کند». اهل سامرا دیدند فوج‌فوج از غیر شیعه وفات می‌کنند، ولی یک نفر از شیعه وفات نمی‌کند. البته یک نفر در تمام جمعیت شیعه وفات کرد، ولی نه به طاعون. یک پاره‌دوزی به یک مرض دیگری وفات کرد والّا احدی به طاعون وفات نکرد و این‌ها تعجب ‌کردند که این چه بلایی است که مخصوص غیرشیعه است و فوج‌فوج از غیرشیعه، به طاعون وفات می‌کنند. لذا آن‌ها می‌آمدند در صحن عسکریین علیهماالسلام و می‌گفتند: «یَا عَلِیٌ الهَادِی، نُسَلِّمُ عَلَیْکَ، مِثْلْ مَا یُسَلِّمُ الشِیعَة»؛ هر طوری که شیعه سلام می‌کنند، ما هم به همان نیت و همان‌طور سلام می‌کنیم، دربارۀ ما هم شفاعت بکن، کمااینکه شیعه را می‌بینیم که با طاعون کشته نمی‌شوند. کأنه در طاعون نوشته شده بود: برای غیر شیعه. این هم از اعجاز است. ملاحظه می‏کنید؟ بااینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏آوردند و ریشۀ مطلب را که زیارت عاشورا بود، دنبال نمی‏کردند. ، ص٢٢٩ 🔶 مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره https://t.me/joinchat/AAAAADvOj8KKCM25bG51cw
دکتر حمیدرضا مقصودی
آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر می‌کند؛ کما
حال در ماجرای کرونا، عالم فرزانه زمانه، رهبر معظم انقلاب ما را بارها به تضرع و توسل خواندند. حتی کلید دادند که بر دعای هفتم صحیفه پافشاری کنیم. اما آیا ما به این دستور امام عمل کردیم؟ که اگر عمل کرده‌ بودیم این بلیه از امت ما رخت بسته بود...
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دعای هفتم صحیفه سجادیه یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. ترجمه دعای هفتم: ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، و ای آن که سختیِ دشواری‌ها با تو آسان می‌گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست. سختی‌ها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به اراده‌ی تو موجود شوند. و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند. تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواری‌ها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی. ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینی‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمده‌ام که با آن مدارا نتوانم کرد. این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آورده‌ای و به سوی من روان کرده‌ای. آنچه تو بر من وارد آورده‌ای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کرده‌ای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختیِ اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشوده‌ام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شیرینیِ استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بی‌طاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو می‌توانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایسته‌ی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر می‌کند؛ کما
در ابتدای این مطلب گفته شده بود که امروز میلاد امام هادی ع است که اشتباه بود. این مطلب را از جایی دیگر برداشته بودم و متاسفانه به این مسئله توجه نکردم. عذرخواهم
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔸بازار آزاد؛ عامل افزایش قیمت مسکن در کانادا ✍️ افشین بیک‌پور ✅ کارشناسان کانادایی با بررسی روند بازار مسکن و نحوه سیاستگذاری‌ها طی ۶ دهه اخیر دریافتند که کنترل تورم در این بخش، با ساخت مسکن عمومی توسط دولت و اعمال مالیات بر فعالیت سرمایه داران امکان پذیر خواهد بود. طبق نظر این کارشناسان سپردن مسکن به عنوان یک کالای اساسی، به دست بازار آزاد، دیر یا زود باعث ایجاد بحران می‌شود و مبنای اصلاح بازار به جای توانایی سود سازی اشخاص، باید رفع نیازمندی مردم باشد. ✳️ قیمت مسکن در کشور کانادا در ۲۵ سال گذشته افزایش یافته و باعث شده است زندگی کارگران و قشر متوسط به پایین جامعه ناامن گردد. قیمت مسکن در دو سال اخیر به طور متوسط ۳۲ درصد در هر سال افزایش داشته است که نسبت به تورم عمومی ۳ الی ۴ درصدی در کشور کانادا، بسیار بیشتر است. طبق نظر کارشناسان کانادایی، بیش از یک دهه است مالکان و سرمایه گذاران با سواستفاده از نیاز مستاجران و متقاضیان مسکن سوداگری نموده‌اند و باعث تورم در بازار مسکن شده‌اند. ✳️ تجربه چند دهه تورم در بازار مسکن و بررسی ریشه‌های آن کارشناسان کشور کانادا را به این درک رسانده است که اولین قدم برای حل بحران مسکن ساخت مسکن عمومی توسط دولت خواهد بود و سپردن کار به بازار مسکن هیچ کمکی برای حل مشکل مصرف کنندگان و نجات آنها از بی رحمی بازار مسکن نخواهد نمود. همچنین کنترل بحران بازار مسکن با اخذ مالیات از ثروتمندان و سوداگران قابل انجام خواهد بود که این امر نیز با یک اراده قوی امکان پذیر خواهد بود./مسیر اقتصاد 💠 @QasdWay ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamag
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! • بنظر می رسد مشکل پذیرش زائر اربعین، نه واکسن و نه کرونا، بلکه کالایی شدن اربعین توسط دولت الکاظمی، علیرغم مردم کریم عراق است. • میدل ایست نیوز سندی از ژنرال محمد البیاتی (منشی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق) منتشر کرد. البیاتی در این نامه به وزیر کشور عراق تاکید کرده که نخست وزیر عراق با حصر صدور روادید به سازمان گردشگری موافقت کرده و این کار از طریق شرکتهای مجاز، پس از رزرو هتل و برنامه مشخص گردشگری باید انجام شود تا بخش اقتصاد گردشگری در عراق رونق گیرد. https://b2n.ir/s22037 • در گام بعد شورای عالی بهداشت و سلامت عراق هم همین سیاست را اعلام کرد: زائران باید در گروه های حداقل ۵نفره با حمایت یک شرکت گردشگری مورد تایید سازمان گردشگری عراق درخواست روادید دهند و شرکت مذکور موظف به تنظیم برنامه کامل از جمله رزرو محل اقامت و تامین غذا و... است. https://b2n.ir/s22037 از همینروست که ظرفیتی ۶۰هزاری صرفا از طریق پرواز سهمیه داده شد. • امام جمعه نجف هم از تئوری اقتصادی پشت سر این تصمیمات پرده برداشت. در واکنش به این مساله که:《مشکلاتی که مانع باز شدن مرزها می شود، مشکل هدر دادن پول است》(!) گفت: "دین نظریه ای متفاوت از نظریات اقتصادی موجود مطرح می کند که این آیه ای است که می فرماید: "وما انفقتم من شیئ فهو یخلفه: هرچه را انفاق کردید، عوضش را به او می دهد" ؛ انفاق در تعظیم شعائر دینی موجب افزایش مال و دفع بلا و مایه خیر و برکت است". https://www.hawzahnews.com/news/976326 از همین جا از دولت عراق خواست برای زیارت اربعین، مرزها را به روی زائران امام حسین(ع) از سرتاسر جهان بگشاید و اگر توان پذیرایی ندارد، مردم عراق از آنها پذیرایی می کنند. • درباره اقتصاد تبرعی اربعین که موجب رونق اقتصادی عراق هم میشود قبلا نوشته ام https://eitaa.com/m_ghanbarian/531 اما از خصوصیات اقتصاد سرمایه داری نباید غفلت کرد. کالایی و اقتصادی کردن همه چیز، جزء لاینفک اقتصاد سرمایه داری است. از پیدایش بازارچه تا شهربازی بزرگ آبی و... در کنار موکبهای ساده و بی آلایش مردم سخاوتمند عراق، خبر از طمع بازار در این ضیافت الهی می داد. دولت الکاظمی نیز با دید مادی و اقتصادی به این مساله ورود کرد. پیاده روی اربعین را نه به چشم یک شعیره میلیونی و منحصر به فرد، بلکه به چشم گردشگری مذهبی نگاه کرد و در گام اول، امسال به بهانه کرونا برای طبقات پردرآمد بشکل هوایی و در قالب گردشگری صورت بندی کرد! • در سالهای قبل این دید تجاری-بازاری در برخی نهادهای بازاری ایران هم بروز کرد. پول گرفتن برای پارکینگی که بیابان بود و سود چند هزار میلیاردی اپراتورها و ۶۰۰میلیارد گرانفروشی آنها و... هم نمونه های ایرانی کاسبی از اربعین بود! 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برات کربلا از دست امام رضا شب یکشنبه حرم مطهر امام رضا هم اکنون نایب الزیاره همه دوستان و آشنایان خصوصا خانواده عزیزم و نهج البلاغه ایهای مخلص یقین دارم امکان ندارد چیزی از امام رئوف بخواهی و عطا نکند امشب آمده ام برات کربلا و زیارت اربعین بگیرم منتظر کرم آقام باشید. 🆔 @mahdavi_arfae
⚜️ خلق پول؛ عامل اصلی بحران‌های پولی و مالی در اقتصاد ایران و بین‌الملل (۱) ✍️ احسان ولدان 🔸 در الیگارشی پولی و مالی موجود، سه پویش یغماگر وجود دارد: بانک‌داری خصوصی و به تعبیر دقیق‌تر خلق پول خصوصی. اوراق بدهی که اگر بر اقتصاد ایران تطبیق دهیم، مقصود اوراق بدهی دولتی است، بازار سهام و یا بازار بورس. 🔹 نزاعی تاریخی که همواره در اقتصاد وجود داشته است، نزاع تصاحب است. مواهب اقتصاد، زمانی منحصر در زمین و در اختیار پادشاهان بود. در سده‌های میانی، پادشاهان این رانت را از دست دادند و این روند خصوصی شد و مواهب اقتصاد در اختیار طبقه‌ی اشراف زمین‌دار قرار گرفت. کسانی مثل اسمیت، ریکاردو با ادعای این‌که باید رانت خصوصی‌شده اقتصاد را از دست اشراف و زمین‌داران خارج کرد، مباحثی را تحت عنوان اقتصاد سیاسی کلاسیک مطرح کردند. 🔹 خصوصی شدن خلق بدهی باعث این شد که رانت زمین صرفاً از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل شود. اما این طبقه به تصاحب زمین و منابع طبیعی اکتفا نکرد و به تصاحب عرصه‌های دیگر از جمله عرصه عمومی پرداخت. در واقع این طبقه به کمک ایدئولوژی ضد دولت که دولت را موجودی فاسد، دیوانسالار و ناکارآمد می‌دانست،از طریق خصوصی‌سازی توانست عرصه عمومی را نیز به تصاحب خودش درآورد.به این موارد باید انحصارهایی را که دولتها برای این طبقه در بخش تجاری ایجاد می‌کردند نیز اضافه کرد. ⭕️ پول خلق شده توسط بانک‌های خصوصی در سال ۹۹ سه برابر بودجه دولت است! ⭕️ دولت در سه سال اخیر، ۱۰ برابر سالهای ۷۰ تا ۹۷ اوراق قرضه چاپ کرده است! 🔰ادامه مطلب: 🔗 http://public.qasd.ir/articles/597#start 💠 اندیشکده اقتصادی قصد
هدایت شده از اندیشکده اقتصادی قصد
⚜️ سرمایه، سرمایه‌دار و سرمایه‌داری (۱) ✍️ پروفسور مسعود درخشان 🔸 کوشیدند به تدریج از واژگان سرمایه‌دار و سرمایه‌داری کمتر استفاده کنند و به جای «سرمایه‌دار» اصطلاح «سرمایه‌گذار» و به جای «اقتصادی سرمایه‌داری» اصطلاح «اقتصاد علمی» یا «علم اقتصاد» را به کار برند و تاکید کنند که چون علم اقتصاد به لحاظ ماهیت و روش، ریاضی است پس فاقد مبانی ایدئولوژیک است. 🔹 دو قرن است که واژگان «سرمایه»، «سرمایه‌دار» و «سرمایه‌داری» در مجامع علمی مغرب زمین مطرح است. از همان ابتدا مناقشه در تعریف این واژگان شدت یافت. زیرا که صاحب‌نظران علوم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با رویکردهای متفاوتی که مبتنی بر ایدئولوژی‌های متفاوت بود این مسئله را بررسی می‌کردند. از این رو نه تنها همگرایی در تعاریف حاصل نشد بلکه دیدگاه‌ها به دو دسته کاملا متمایز تقسیم شد: 1️⃣ ۱. آنان که متاثر از تعالیم آدام اسمیت بودند نظام سرمایه‌داری را مترادف با بازار آزاد یا «لیبرالیسم اقتصادی» می‌دانستند. 2️⃣ ۲. آنان که معتقد به سوسیالیسم به ویژه تعالیم مارکس بودند، نظام سرمایه‌داری را پدیده‌ای تاریخی تعریف می‌کردند که بر مبنای «ارزش اضافی» شکل گرفته و به واسطه نزاع طبقاتی نهایتا واژگون خواهد شد و بر اساس قانونمندی‌های ماتریالیسم تاریخی به جامعه بی‌طبقه کمونیستی مبدل می‌شود. ✅ مناقشات طولانی در تعریف و ماهیت این سه مفهوم، اقتصاددانان جبهه لیبرالیسم اقتصادی را به این نتیجه رساند که بهترین راهکار برای پیروزی بر رویکرد مارکسیستی در این مسئله، حذف صورت مسئله است... 🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start