eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه فرمایشات آیت الله جوادی آملی: پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است. عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است. عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاری سوسیال شرق باشد که شکست می‌خورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست می‌خورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایه‌داران باشد که شکست می‌خورد و اگر مردمی باشد که محفوظ می‌ماند و این بدون بانک‌های منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾.[۴]بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه می‌کند. مزدوری در اسلام مکروه است! مسئله بعدی آن است که مزدوری در اسلام مکروه است. نهی‌های فراوانی شده که انسان مزدور دیگری نباشد، چون تمام حیثیت‌های علمی و عملی خود را در طَبَق اخلاص برای کارفرما می‌گذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست. از مجموع این چند آیه روشن می‌شود که چرا علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلّین) در زمان حکومت، تازیانه به دست می‌گرفت و بازار کوفه را تهدید می‌کرد می‌فرمود: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»،[۵] تا الگوی بازار اسلامی را به جامعه ارائه کند؛ فرمود اوّل آشنایی به مسائل فقهی، تا از گزند ربا و آسیب نزول برهید، بعد تجارت کنید: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، این کار را وجود مبارک امیرالمؤمنین انجام داد تا بازار مسلمان‌ها از حلال ارتزاق کند و جامعه نه گرفتار فقر و وابستگی بشود و نه آلوده به مسائل حرام. امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد. پروردگارا! نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، ملّت و دولت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرما! روح مطهّر امام راحل و شهدا را با اولیای الهی محشور بفرما! دولت و ملّت و مملکت را در سایه ولیّ‌ات حفظ بفرما! خطر بیگانگان را به استکبار و صهیونیسم برگردان! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ شَرِيفِ بْنِ سَابِقٍ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّكَ نِعْمَ اَلْعَبْدُ لَوْ لاَ أَنَّكَ تَأْكُلُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَعْمَلُ بِيَدِكَ شَيْئاً قَالَ فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْحَدِيدِ أَنْ لِنْ لِعَبْدِي دَاوُدَ فَأَلاَنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْحَدِيدَ فَكَانَ يَعْمَلُ كُلَّ يَوْمٍ دِرْعاً فَيَبِيعُهَا بِأَلْفِ دِرْهَمٍ فَعَمِلَ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ دِرْعاً فَبَاعَهَا بِثَلاَثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ أَلْفاً وَ اِسْتَغْنَى عَنْ بَيْتِ اَلْمَالِ فضل بن ابى قرّه گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ‌ به داوود عليه السّلام وحى كرد كه تو بنده خوبى هستى (ولى حيف اين است كه) از بيت المال ارتزاق مى‌كنى و با دست خودت كارى انجام نمى‌دهى! داوود عليه السّلام چهل صبح گريست، و پس از آن خداوند عزّ و جلّ‌ به آهن وحى كرد و فرمود: براى بنده‌ام داوود، نرم شو. بدين‌سان خداوند آهن را براى داوود عليه السّلام نرم كرد، و هرروز يك زره مى‌ساخت و آن را هزار درهم مى‌فروخت. وى سيصد و شصت زره ساخت و سيصد و شصت هزار درهم درآمد كسب كرد، و بدين ترتيب از مصرف بيت المال بى‌نياز شد. الکافي , جلد۵ , صفحه۷۴ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ اَلْجَامُورَانِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَعْمَلُ فِي أَرْضٍ لَهُ قَدِ اِسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِي اَلْعَرَقِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَيْنَ اَلرِّجَالُ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قَدْ عَمِلَ بِالْيَدِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي فِي أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ هُوَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ آبَائِي عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ كُلُّهُمْ كَانُوا قَدْ عَمِلُوا بِأَيْدِيهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اَلصَّالِحِينَ . على بن ابى حمزه گويد: ابا الحسن عليه السّلام را ديدم كه در حال كار بر روى زمين بود و قدم‌هايش (خاك زير پايش) از عرق خيس شده بود. عرض كردم: فدايت شوم! كارگران كجايند؟ فرمود: اى على! كسانى با دست خود كار كردند كه در روى زمين از من و پدرم بهتر بود. عرض كردم: آنها كيانند؟ فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله، امير مؤمنان على عليه السّلام و پدران بزرگوارم عليهم السّلام همۀ اينان با دست خويش به كار پرداختند. چنين كارى از عمل پيامبران، مرسلين، اوصيا و صالحان است. الکافي , جلد۵ , صفحه۷۵ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔘 منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود 📌 دکتر محمد نعمتی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 درخصوص منابع طبیعی و نفت و گاز درواقع باید توزیع علی‌السویه میان مردم صورت بگیرد. البته توزیع علی‌السویۀ ریالی به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه منابع طبیعی، به متولّی کارآمد نیاز دارد، از طرفی حرمت خام‌فروشی نیز باید مدنظر قرار گیرد. 🔖 منافع منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود. نفت و گاز ابزار قدرت هستند و ذره‌ذرۀ آن ارزشمند است که باید به بالاترین ارزش افزوده تبدیل شود. 🔖 این شیوۀ تقسیم علی‌السویه البته موجب ایجاد تورم هم نمی‌شود؛ زیرا در این طرح، اولاً درآمد‌هایی که قرار است بین مردم تقسیم شود، مابه‌ازای تولید در سطح زنجیرۀ ارزش گستردۀ نفت و گاز است و همچنین برای نظام تولید نیز راهکارهای مناسبی ارائه می‌شود تا بتواند با قدرت خرید مردم همگام و همراه شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
‏بی‌صبرانه منتظر فردا هستم و دانشجویانی که دو سال است فقط از پشت مانیتور با انها گفتگو کرده‌ام دانشگاه ما از فردا به طور کامل حضوری می‌شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌 مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران برگزار می‌کند: 📝اولین جلسه درسواره‌های تعاون ♦️ میراث ایرانی تعاون؛ بازتولید و احیا ظرفیت‌های بومی و اصیل ایرانی برای کسب‌وکارهای تعاون‌بنیان ♦️ مدرس: ✅ دکتر محمود مهام (استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) زمان: 🗓 یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه 1401 ⏰ ساعت 10 الی 12 لینک جلسه: 👉 https://meet.google.com/fpn-cecn-fqm
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۴ اندیشکده اقتصاد مقاومتی کرسی آزاداندیشی با موضوع واکاوی مفهوم عدالت در تخصیص انرژی با حضور دکتر محمد نعمتی دبیر جلسه: دکتر محمد قایدامینی https://www.instagram.com/masireqtesad/live
✳️ بحران‌های دوره‌ای اقتصادی ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دوره‌ای، بحران‌های کالایی مختلفی را تجربه کرده است. بحران نهاده دام، بحران گوشت، بحران روغن، تخم مرغ و امروز هم بحران مرغ. نکاتی را در این زمینه باید توجه کرد. 🔹اول این که این بحران‌ها به بحران‌های همه‌جانبه نیانجامیده است. یعنی به لطف خدا کشور در قحطی و گرسنگی فرو نرفته است. وگر نه این بحران‌ها این امکان را دارند که با کمی تعمیق، مردم را در دشواری‌های غیرقابل جبران وارد کنند. این بحران‌ها عموما در سطح کالاهای اساسی رخ داده‌اند. یعنی ثقل آن‌ها، زندگی معیشتی مردم بوده است. 🔹دوم این‌که دوره‌ای بودن بحران‌ها می‌تواند نشان از تعمدی بودن آن باشد. بحران‌آفرینانی که زندگی مردم را هدف گرفته‌اند، نتوانسته‌اند بحران را همه‌جانبه بر کشور القاء کنند. لذا با تجمیع نیروی خود، هر چند وقت یک بار، گوشه‌ای از زندگی مردم را هدف می‌گیرند. 🔹سوم این که این بحران‌ها مداوم وجود دارد. یعنی به صورت دومینویی، کالاهای مختلفی را هدف می‌گیرد. اگر چه این کالاها، به دلیل معیشتی بودن رفتار‌های مشترک، مرتبط و نزدیکی دارند اما عدم بروز همزمان آن‌ها در همه کالاهای این گروه نشان از آن دارد که حملات معیشتی، هدفمند است و تقابلی نادیدنی میان نیروهای اقتصادی ایرانی و دشمن وجود دارد. اگر بحران، یک بحران طبیعی درون بازار بود، دلیلی وجود نداشت که رفتار بحران نقطه‌ای باشد. 🔹چهارم این که از انتهای دهۀ ۱۳۶۰ تلاش شد که ایران در کالاهای اساسی خود، وابسته شود. نزدیک به نیمی از واردات کشور در سال‌های عادی را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهند. و این درصد در شرایط بحرانی بالاتر هم می‌رود (البته نه به لحاظ حجم که به لحاظ نسبت). بروز بحران‌های اخیر این مسئله را واضح می‌کند که تفکری که وابستگی در کالاهای اساسی را دامن زده است و امروز هم در دولت، افرادی چون عیسی کلانتری آن را فریاد می‌زنند، تفکری است که نهایتی جز قحطی و گرسنگی را برای کشور به دنبال ندارد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
✳️ بحران‌های دوره‌ای اقتصادی ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دوره‌ای، بحران‌های کالایی مختلفی را
این پیام را ۲۴ اسفند ۹۹ یعنی حدود ۱۴ ماه قبل در کانال گذاشته ام. ماجرا هنوز هم همان است.
💢مرثیه ای بر انقلابی گری برخی انقلابیون در شرایط سخت اطرافم، چه در واقعیت چه در مجازستان، بچه انقلابی هایی میبینم که یا یه پاشون امام رضاست یا قم یا راهیان نور یا صبح تا شب از داخل ماشین گرفته تا رختخواب در حال گوش دادن به (سلام فرمانده..) بچه انقلابی هایی که این روزها، سخت روزه سکوت گرفتند و فکر می کنند هر چه کمتر حرف بزنند بین اطرافیان عالم تر و دانا تر نشون داده میشن برادر و خواهر ایمانی از این جَو بیا بیرون.. حوادث چند روز گذشته رو دیدید؟ دیدید چقدر از قشر مذهبیه طرفدار نظام راه رو گم کردن؟ بچه انقلابی باید سیاست بدونه، باید اقتصاد بدونه، باید هنر بدونه، باید رسانه بشناسه، اصلا تو شرایط فعلی بچه انقلابی باید بدونه عرضه و تقاضا چیه؟ بچه انقلابی باید بدون یارانه و کارکردش چیه؟ بچه انقلابی باید بدونه اقتصاد بازار آزاد یعنی چی؟ یارانه پنهان به چی میگن؟ بچه انقلابی باید بدونه ارز ترجیحی بودنش یا حذفش چه معایب و فوائدی داره.. بچه انقلابی باید تحلیل کنه که وضعیت اقتصاد جهان چه تاثیری بر اقتصاد کشورش داره میزاره؟ بچه انقلابی باید بفهمه رمز ارز چیه و نقاط تقابلش با مکتب اقتصادی اسلام کجاست؟ بچه انقلابی باید بره مقالات علمی و اقتصادی رو از گوگل دربیاره، اگه زبانش خوب نیست جمله به جمله تا نصف شب تو گوگل ترانسلیت ترجمه کنه.. بچه انقلابی باید بفهمه که اگر الان جای رئیس جمهور یا وزیر یا معاون وزیر یا نماینده شهرشون بود دقیقا چه کاری می خواست انجام بده،، بچه انقلابی برای چیزی که بهش انتقاد میکنه باید طرح و ایده داشته باشه.. بچه انقلابی باید محل سوال و محل رجوع خانواده و فامیل و اطرافیان باشه.. بچه انقلابی باید دایرکت اش پر از سوال های مخاطبینش باشه.. بچه انقلابی باید بتونه حداقل چهار نفر از اعضای خونواده و فامیل و دوستانش رو اقناع کنه که در اقتصاد و تورم و گرونی و نون و گندم و یارانه و سیاست و روابط خارجی و هسته ای و بسته ای موشکی و پوشکی، دقیقا چه اتفاقی داره میافته.. بچه انقلابی اگه دستش نمیرسه فیلم بسازه، اگه دستش نمیرسه مستند بسازه، اگه دستش نمیرسه بره تو صداوسیما برنامه بسازه، اگه روی جلوی دوربین اومدن نداره، حداقل باید بتونه بنویسه، تولید محتوا کنه، مقاله چاپ کنه نگید چقدر توقع رو بردی بالا!! چون بچه انقلابی رو تقلیل دادیم به کسی که زیارت میره و شب تا صبح پای منبر حاج فلانی و حاج بهمانی سینه میزنه،، الان فکر می کنیم اینها توقعات زیادیه اما در حوادث واقعه مشخص میشه، چه کسی، عیارش چقدره بچه انقلابی ساکت و آروم نمیخوایم.. بچه انقلابی یعنی میثم تمار که انقدر در دفاع از علی حرف زد که زبونش رو از پشت سرش کشیدن بیرون.. بچه انقلابی یعنی جناب ابوذر که انقدر حرف زد که تبعیدش کردن.. ما که نه زبونمون رو قراره بکشن بیرون، نه تبعیدمون کنن.. نهایتش چهارتا بد و بیراهه اونم بصورت مجازی.. پس سکوت برای چیه؟ مگر اون کسی که ادعا میکنیم (واااای اگر حکم جهادم دهد) نفرمود که اگر شما برای مردم روایت نکنید که چه اتفاقی در حال رخ دادنه،، دیگران روایت میکنن! به شیوه ی خودشون هم روایت میکنن! عرصه ی امروز، عرصه تبیین اقتصاده..اقتصاد.. اقتصاد بس کنیم این انقلابی گری های دوزاریِ پر از شک و شبهه ی آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه رو.. در قیامت، همونقدر که برای حرفامون مسوولیم، برای سکوت مون هم مسوولیم پاورقی: در پست بعدی انشالله حوادث اقتصادی چند وقت اخیر رو با نگاهی تحلیلی بررسی میکنم.. ✍️ ا. انصاری زاده 🌐 @a_ansarizadeh
📝موش و حفره و انبار دولت ✍️ محمد هادی محمودی جناب مولانا (ره) در مثنوي معنوي، ذيل داستان پادشاه يهود و وزير نصارا و در وصف تقليد عوام، مَثَل اعمال تقليدي ما را مثل آن دهقاني مي‌داند كه چهل سال در جمع گندم كوشيده است و باز انبارش خالي است، چرا كه «موش تا انبار ما حفره زده است، وز فنش انبار ما ويران شده است». اين كه موش «فن» دارد از ريزه‌كاري‌هاي مولانا است. «فن» در فارسي قديم هم به معناي مكر و حيله و فريب است و هم به معناي هنر و صنعت؛‌ هنوز هر دو معنا را تك‌تك، در دو تعبير «فوت و فن» و «علم و فناوري»، و با هم در «فن كُشتي» مي‌شنويم. موشِ تمثيل مولانا پنهان‌كار است؛ پنهان نيست كه اصلاً ديده نشود، اما به جا آورده نمي‌شود، مثل وزير پادشاه يهود كه خود را نصارا جا زد و مردم را در لباس نصرانيت به حكومت يهود برگرداند. اين موش با قايم‌موشك بازي از ديده پنهان نمي‌شود،‌ بلكه به آشكارترين شكل روي صحنه خودنمايي مي‌كند، اما نمي‌بينيمش، لباس ما را پوشيده است و در لباس ما روي صحنه است، ما خودمان را روي صحنه مي‌بينيم، اما ما نيستيم. چه بسا فنِ اين موش همان فوت و فنِ علم و فناوري باشد. چندي پيش دوست تحليلگري يادداشتي نوشته بود كه «بچه‌هاي شيكاگو از سانتياگو تا تهران» آمده‌اند و نهاد علمي درست كرده‌اند و به سازمان برنامه «نفوذ» كرده‌اند و براي دولت جديد هم برنامه نوشته‌اند و به اسم «علم اقتصاد» براي دولت تصميم‌سازي مي‌كنند. اين نفوذ اما نفوذي نيست كه امنيتي‌ها أصلاً بتوانند آن را تشخيص دهند، نفوذ جاهلان مغرضي نيست كه «به اسم» علم اقتصاد وارد دولت شده باشند، بلكه نفوذ خود علم اقتصاد است. دولت به علم اقتصاد اطمينان كرده و علم اقتصاد برايش تصميم‌سازي مي‌كند، هرچند هنوز قلت و ان قلت‌هايي هم پيش روي تصميمات پيشنهادي مي‌گذارد و روند اصلاحات را كند مي‌كند. از قضا، دولت قبل هم اجمالاً همين كار را مي‌كرد و بسياري از آن تصميمات مناقشه‌برانگيز مثل گراني بنزين، صرفنظر از شيوه اجرا، پيشنهاد عالمان اقتصاد دولت بود. هر دولت ديگري هم بيايد پيشنهاد علم تغييري نمي‌كند. آيا عالمان اقتصاد نفوذي‌اند؟ علم اقتصاد علي القاعده درست مي‌گويد. يافته‌هاي علم اقتصاد ظاهراً مستند به تجارب مكرر، أصول مسلم و ارزيابي همه‌جانبه اند، نمي‌خواهم در اينها خدشه كنم و جايش اينجا نيست، اما به فرض همه‌ي اينها، «اطمينان» به علم اقتصاد چطور مي‌تواند درست باشد؟ آيا علم اقتصاد مي‌تواند تصميم بگيرد؟ چرا عالمان اقتصاد «همان» سياستمداران نيستند؟ چرا به لباس سياستمداران نيازمندند تا روي صحنه بيايند؟ لباس سياستمداران لباس تصميم است. ما چيز زيادي راجع به تصميم نمي‌دانيم، چندان به آن فكر نمي‌كنيم و حتي‌المقدور و به هر شكل ممكن آن را به تعويق يا به گردن ديگري مي‌اندازيم. تصميم برد و باخت دارد، پيروزي و شكست دارد، وضعيتي پنهان با تصميم رقم مي‌خورد، با تصميم مسئوليت آنچه نميدانيم را برعهده مي‌گيريم. عالمان اقتصاد در بهترين حالت مي‌توانند برخي عواقب كار را روشن كنند و نقطه‌ي تصميم را بنمايند، اما گرفتن تصميم كار ديگري است. عواقب تصميم به كلي بر عهده تصميم‌گيرنده است، حتي عواقب روشن شده و روشن ناشده‌ي تصميم هم، بارِ عالمان اقتصاد هم به دوش سياستمداران است. آيا مي‌توانيم تصميم بگيريم؟ صرفنظر از آنكه اين دولت و مسئولانش از تصميم چه مي‌فهمند و چقدر تصميم‌گيرنده‌اند، در روند چندين ساله دولت در ايران، سياستمداران روز به روز بي‌تصميم‌تر شده‌اند. نفوذ روزافزون عالمان اقتصاد به دولت درست از همين «حفره» است، حفره‌اي كه در درك دولت از خودش ايجاد شده. ماجراي گندم امروز هم پرده‌اي از همان ماجراي گندم چهل ساله مولانا است. دولت نمي‌تواند تصميم بگيرد و به عالمان اقتصاد اطمينان مي‌كند. البته عالمان اقتصاد هم همه هم‌نظر نيستند و بعضي نظرات و پيشنهادهاي ديگري دارند، اما اطمينان به آن‌ها اگر به معناي واگذاري تصميم و مسئوليت تصميم به آن‌ها باشد، مثل جايگزين كردن اين نفوذي با نفوذي ديگر است. مردم سياستمداران را مسئولان تصميم مي‌شناسند. متقابلاً انتظار دارند سختي تصميم را در چهره‌ي آن‌ها ببينند، از اميد آن‌ها به نتيجه تصميم باخبر شوند و آماده باشند. نتيجه چنين تصميمي هرچه باشد ما را در كنار هم نگه مي‌دارد، اما تصميم پنهاني و ناگهان و اين و آن را اصلاً تصميم نمي‌دانند. تصميم نمايشي‌ترين نقشي است كه سياستمدار بايد به نمايش بگذارد. اگر مسئوليت تصميم به دولت برگردد، آنگاه شايد تصوير دولت از علم اقتصاد هم بازتر شود و امكانات بيشتر و اقتصاددان‌هاي ديگري را هم ببيند كه منتظرند دولت مسئوليت تصميم پيشنهادي آن‌ها را بر عهده بگيرد و چه بسا تصميماتي به صلاح‌تر براي همه ما باشد. ▪️ امروز فرصت ماست 🔸 علم و سیاست فارسی🔸 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔰ششمین نشست از سلسله جلسات *دوشنبه های اندیشه ورزی* با محوریت *«آرمان شهر تعاون»* با حضور معاون محترم امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می گردد. 👌با ارائه: 🔰 *دکتر عباس جهانبخش* (عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو گروه تحقیقات کاربردی فرهنگستان علوم اسلامی قم) 📘موضوع :*الگوی شهرسازی تعاون پایه* 🔰 *مهندس امیرحسین کمالی تقوی* (مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی) 📘موضوع:*الگوی اشتغالزایی غیر متمرکز و تعاون پایه* 🔸و با حضور و ارایه نظر جمعی از اساتید و نخبگان حوزه تعاون 🔹و با حضور بر خط مدیران و معاونین تعاون استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🔹 زمان: دوشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ، ساعت۱۸ تا۲۰ 🔸مکان : ساختمان معاونت امور تعاون