هدایت شده از KHAMENEI.IR
💬 #تحلیل_و_تبیین | مهار تورم در گرو سیاستهای مناسب ارزی
🎤 دکتر حسین صمصامی، استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با رسانه Khamenei.ir مطرح کرد؛
🔹 یکی از مهمترین معضلات کشورمان وجود تورم است. در شرایط کنونی میتوان گفت که نرخ تورم، به بالاترین میزان خود در دهههای اخیر رسیده است، این تورم بالا باعث میشود سرمایهگذاری انجام نشود، رشد اقتصادی اتفاق نیفتد و نقدینگی به سمت سفتهبازی و دلالی برود. شعار مهار تورم، اگر واقعاً محقق شود، رشد اقتصادی مد نظر اتفاق خواهد افتاد و شرایط اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.
🔹 بحث تورم و رشد اقتصادی دو مقوله مرتبط به هم هستند؛ بهطوریکه در کوتاهمدت تورم و بیکاری و رشد اقتصاد بر هم اثرگذار خواهند بود.
🔹 عوامل مختلفی در مورد تورم وجود دارد که یکی بحث نقدینگی است اما در کشور ما بهخصوص در دهه ۹۰ یعنی سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ و بهویژه الان، عامل اصلی تورم، سیاستهای نامناسب ارزی دولت است. اکنون هم یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی، نرخ ارز است.
🔹 در شرایط موجود مهمترین راهکار تورم این است که اولاً بانک مرکزی نباید از نرخ بازار آزاد که بازار قاچاق ارز است تبعیت کند؛ یعنی نرخ ارزی را که در اقتصاد اعمال میکند متناظر با نرخ بازار آزاد بالا نبرد.
🔹 ثانیاً اینکه بانک مرکزی باید اعلام کند تمام واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه و کالاهایی که در فرآیند تولید استفاده میشوند و همچنین کالاهای سرمایهای و واسطهای با این نرخ اعمالی انجام میشود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/52383
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
📕 آن چه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود
نویسنده: گریس بلاکلی
سرپرست مترجمان: احمد سیف
ناشر: چرخ (چشمه)
#اقتصاد_مالی
#اقتصاد_سیاسی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
گریس بلاکلی فارغالتحصیل رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد (PPE) دانشگاه آکسفورد، تحلیلگر اقتصادی، ژورنالیست، نویسنده و پژوهشگر مؤسسه تحقیقات سیاست عمومی (IPPR) است.
این کتاب در سال ٢٠١٩ با نام «دزدیده شده: چگونه جهان را از مالی شدن نجات دهیم» منتشر شد که نشر چرخ آن را با عنوان «آنچه مالیسازی از اقتصاد جهان ربود» به چاپ رسانده است.
در این کتاب میخوانیم که الگوی رشد مالیسالار برجستهترین بیان منطق سرمایهداری است. مالکان سرمایه میتوانند سود ببرند بدون تولید چیزی که دارای ارزش است. آنها سرمایه خود را به دیگر عوامل اقتصادی وام میدهند و وامگیرندگان هم بخشی از درآمدهای آتی خود را به سرمایهداران مالی میپردازند که در واقع میزان رشد اقتصادی را کاهش میدهد. هزینه این الگوی اقتصادی هم چیزی نیست جز رشد وحشتناک بدهی بخش خصوصی و میزان مصرف غیرپایدار منابع که به گردن نسلهای آینده میافتد. اگر منطق سرمایهداری ارزش امروز را از مردم و سیاره زمین بمکد، اما منطق رشد مالیسالار ارزش امروز و فردا را از مردم و سیاره زمین میمکد تا زمانی که آینده را هم تاراج کند.
🆔 @SSL_Qasd
📣 قیمت کارخانهای خودروها تغییر کرد
شورای رقابت:
🔺در جلسه امروز شورا میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی تعیین شد.
🔺بعضی از خودروها کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت دارند و تعدادی نیز افزایش قیمت بسیار اندکی خواهند داشت؛ البته افزایش قیمت چند خودرو هم بیش از ۷۰ درصد است.
....
پی نوشت:
گران می کنند برای مهار تورم؟
بعضی از کالاها، کالاهای ویترینی و همگانی هستند. افزایش قیمت این کالاها هم اثر روانی و هم اثر واقعی بالایی دارد.
سیاستگذار باید با سیاست های تقویت پول ملی اولا مواد اولیه را برای کارخانه کاهش دهد و ثانیا ارزش محصول را افزایش دهد. نه اینکه راحت ترین، غیرمسئولانه ترین و مخرب ترین راهکار که افزایش قیمت است را دنبال کند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فردی به جهالت تصور می کند که فرد دیگری گناهی کرده که مستحق مرگ است و از قرار هم به جهالت تصور کرده که خود او باید حکم را اجرا کند. از این رو قمه ای را در دست میگیرد و به سمت او حرکت می کند
در این شرایط تکلیف چیست؟
پیداست که منشأ این اقدام، جهالت است.
اما آیا هیچ کس می پذیرد که در چنین شرایطی تنها اقدام این باشد که در کنار او راه برویم و در این فاصله تلاش کنیم جهل او را برطرف کنیم؟
خیر طبعا در این شرایط به دو اقدام موازی نیاز است. اقدام قانونی برای جلوگیری از حرکت او و اقدام علمی و فرهنگی جهت آگاه سازی.
برخی از دوستان دوباره از دیشب شروع کرده اند به انتشار این برداشت خودشان از مواضع رهبری که از آنجایی که ایشان، منشأ بی حجابی را جهالت دانسته اند، پس اقتضا این است که کار فرهنگی و آگاه سازانه انجام دهیم و از قرار هم این فرمایش را به نحوی تفسیر می کنند که از قانون رفع ید کنند.
حال آنکه رهبری هم حرام سیاسی و جهالت و هم محدودیت شرعی و قانونی را توأمان مطرح فرمودند.
حتی اگر رهبری از قانون هم سخن نگفته بودند، باز اقتضای فرمایش ایشان و اقتضای عقلانیت اجتماعی، رفع ید از قانون نیست.
این فرمایش رهبری ایجاب می کند که در مقابل یک اختلال فرهنگی ترکیبی، راهکارهای ترکیبی قانونی، علمی و فرهنگی به کار گرفته شود.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا به دلار حاکمیت میدهید و رقیب ریال را تقویت میکنید؟
▫️ بعضی از شرکتهای بزرگ پر درآمد با مواد اولیه داخلی قیمت محصول خود را با دلار تلگرامی جعلی تنظیم میکنند. چرا به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا رقیب ریال را تقویت میکنید؟
👤 امام خامنه ای
🇮🇷 @Qiam_ir
پامال میکنم به ریالی، دلار را
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
من آب و خاک این زمین را دوست دارم
ایرانِ با دینم عجین را دوست دارم
ارزش به "جمهوریّاسلامی"ست؛زینرو
من این ریالِ نازنین را دوست دارم
همراهی با پویش #من_ریال_را_دوست_دارم
🔴 #بیداری_ملت 👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
حافظ هم به پویش #من_ریال_را_دوست_دارم پیوست 😂
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«حرام سیاسی» بودن «کشف حجاب»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی».
«حرام سیاسی» یعنی
1.نافرمانی نسبت به «ارزشهای اجتماعی اسلام»؛
2.همکاری عملی با دشمنان «نظام اسلامی»؛
3.تضعیف بنیانهای اجتماعی و فرهنگی «جامعه اسلامی»؛
4.«تشبّه به کفار و دشمنان دین» در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم»؛
5.«امیدوار کردن دشمنان اسلام» نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی؛
6. «تعرب بعد الهجره»؛ و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل.
بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است.
به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سختتر و شدیدتر از گناه فردی است. گناهان فردی را با توبه و پشیمانی میتوان پاک کرد؛ اما گناهان سیاسی و اجتماعی، هم «تضییع حق الناس»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد.
#سیاست
#حجاب
#اخلاق_سیاسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ما باید کاری کنیم که مردم بتوانند، همهی کسانی که نیرو دارند، توان کار دارند، در بهاصطلاح محدودهی کار کردن هستند، بتوانند یک کاری انجام بدهند که به زندگیشان کمک کند، معیشتشان را بهتر کند، به تعبیر رایج، سفرهی آنها را رنگینتر بکند، که بند اوّل سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم ناظر به همین است. تمهیداتی را باید انجام بدهید تا طبقات کمدرآمد به این وسیله درآمدشان بالا برود. آنوقت توانمندسازیِ طبقات ضعیف به این شکل انجام خواهد گرفت؛ یعنی نقشهی راهِ کاملی در این زمینه به وجود بیاید، و میتواند به وجود بیاید؛ یعنی سازمان برنامه و امثال این تشکیلات در دولت، میتوانند بنشینند و طرّاحی کنند و مشخّص کنند که آحاد مردم، قشرهای ضعیف مردم، چگونه میتوانند در فعّالیّتهای اقتصادی همکاری کنند. بهترین راهِ عدالتبنیان کردنِ اقتصاد همین است. اینکه ما روی مسئلهی عدالت که اساس کار اقتصاد در اسلام عدالت است ــ «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»[۱۵] ــ [تأکید میکنیم،] عدالتبنیان کردن از این راه به وجود خواهد آمد؛ بتوانیم امکان کار کردن و درآمد کسب کردن را برای همهی مردم فراهم کنیم.
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
بیانات در دیدار مسئولان نظام