فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه انتشار مستند #غیر_رسمی
چه کسی موتور تفکر در حوزه اقتصاد اسلامی با رویکرد مدیریت نظام را روشن کرده است؟
💠 @Profderakhshan
💥 #حکمت، ذیل #مکتب قرار دارد. «مکتب» شاملِ «عرفان، حکمت و فقه» است. / علم دینی و برنامهریزی اسلامی، مبتنی بر #مکتب شکل میگیرد. / روش تحقیق، بین «مکتب» و «علم» و «برنامه» هماهنگی ایجاد میکند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"ما اگر بخواهیم «تمدن دینی» داشته باشیم، قاعدتاً باید معارف پیشینیای که در #علوم و بعد در #برنامهریزی به کار بسته میشوند، معارف مستنبَط از دین باشند. این معارف پیشینی، اعم از حکمت هستند که میشود از آنها تعبیر به #مکتب شود و بگوییم ما «مکتب، علم و اجرا» داریم (نه صرفاً «حکمت، علم، اجرا»). مکتب یعنی همۀ معارف فرادستیِ دینی که در علم و اجرا دخالت میکنند و جاری میشوند.
مقصود از مکتب، صرفاً احکام تکلیفیِ یا توصیفیِ ناظر به موضوعات علم نیست، بلکه اعم از احکامِ «ارزشی و توصیفی و تکلیفی» است؛ یعنی مکتب مضاف به علم (نه صرفاً حکمت مضاف به علم)، مثل مکتب اقتصادی اسلام، جایگزین فلسفۀ علم میشود و این مکتب، اعم از احکامِ «ارزشی و توصیفی و تکلیفی»ای است که فرادست علم اقتصاد قرار میگیرند و علم اقتصاد باید بهنحوی در تأثیر و تأثر با این مکتب، تولید شود.
وقتی این مکتب میخواهد در حوزه علوم و در حوزه اجرا جاری شود، اگر بهلحاظ روش، جایگاه این معارف و نحوۀ حضور این معارف را در فرایند تولید دانش و تولید مدلهای اجرایی و برنامهریزی ملاحظه نکنید، امکان حضور این معارف در علوم و در برنامهریزیها فراهم نمیشود؛ بلکه حداکثر یک معارفی خواهند بود که به دانشها ضمیمه میشوند؛ درست مثل اینکه شما یک کتاب علم اقتصاد با گرایشهای مختلف داشته باشید و یک کتاب هم به نام «مکتب اقتصادی اسلام» بنویسید و این دو را در کنار هم چاپ کنید! بنابراین ما باید بتوانیم مسیری را تعریف کنیم که از طریق آن، استنباطهایی که تحت عنوان مکتب یا #مفاهیم_فرادستی علم اقتصاد تولید میکنیم، در دانش راه پیدا کنند؛ این حضورِ مکتب در #دانشهای_فرودستی، حضور در فرایند_تولید_دانش است، نه یک حضور تهذیبی که در آن بخواهیم معارف دینی را در خروجیِ علم دخالت دهیم؛ الآن، کار ما در کشور، به یک معنا این است که فقه را صرفاً در خروجی برنامهریزی، دخالت میدهیم.
#حکمت_و_مکتب
#مکتب_و_علم_و_برنامه
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
بصیرت و پیشرفت اقتصادی
پیشرفت اقتصادی فرایندی بسیار پیچیده است که مستلزم استقلال فکری و فرهنگی و روحیه انقلابی است تابتوان به خودباوری رسید و با تکیه بر نیروهای دلسوز و توانمند داخلی و جوانان آگاه به سیاست های غرب سلطه گر، در مسیر پیشرفت اقتصادی گام برداشت.
💠 @profderakhshan
▪️از اتاق فرمان اشاره میکنن
دنیا هنوز قشنگی هاش را داره😊
💬 شین.الف
✍ @tanzotwitt 🧐
نتیجه ساعتها مطالعه و جستجوی من در مورد چگونگی کنترل #کرونا در کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن، کره و ... این واژگان شد :
کنترل هیجان کاذب کرونا = نترسیدن
نه واکسن و نه قرنطینه و نه... بلکه کنترل هیجان و ترسی که رسانهها به آن پرداخته بودند!
#کرونا_هراسی
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
📕For God, Mammon, And Country: A Nineteenth‑century Persian
نویسنده: شیرین مهدوی
#تاریخ_وقایع_اقتصادی
#اقتصاد_ایران
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
📕زندگی نامه حاج محمد حسن کمپانی ؛ امین دارالضرب
نویسنده: شیرین مهدوی
مترجم: منصوره اتحادیه (نظام مافی) – فرحناز امیر خانی حسینک لو
انتشارات تاریخ ایران
#تاریخ_وقایع_اقتصادی
#اقتصاد_ایران
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
این کتاب داستان برجسته ترین بازرگان قرن نوزده ایران و اولین سرمایه گذار صنعتی در ایران، حاج محمدحسن اصفهانی معروف به کمپانی و ملقب به امین دارالضرب -امین الضرب- (۱۲۱۴-۱۲۷۷ش) است.
او پس از فوت پدرش برای کسب و کار به تهران آمد و مشغول تجارت شد. چون درستکار و مردمدار بود در اندک زمانی اعتماد همگان را جلب کرد و کارش رونق یافت. کم کم قبول برات بزرگان و رجال، او را به شهرت رساند و با درباریان و شخص شاه ارتباط پیدا کرد و پس از مدتی کار اداره ضرابخانه و حقوق انحصاری آن و در نتیجه لقب " امین الضرب " به او داده شد.
با پیگیری های تجار به ویژه حاج محمدحسن امین الضرب، ناصرالدین شاه طی فرمانی در سال 1263 ش، فرمان تشکیل مجلس وکلای تجار را صادر کرد و اینگونه اولین مجلس تصمیم گیری ایران، 22 سال قبل از صدور فرمان مشروطیت در 1285 ش با حضور افراد صاحبنام در امر تجارت که مورد اعتماد فعالان اقتصادی آن دوران بودند شکل گرفت و ریاست آن به محمدحسن امینالضرب که مشهورترین و شاید ثروتمندترین فعال اقتصادی آن دوران بود، سپرده شد. برخی منابع ثروت امینالضرب در آن دوران را 25 میلیون تومان تخمین زدهاند.
پس از به سلطنت رسیدن مظفر الدین شاه و وجود وضع نامطلوب اقتصادی در کشور، وی برای مبارزه با آشوب و احتکار دستور داد که مجلس انتظام نرخ تأسیس شود و ریاست آن را به امینالضرب سپرد و در این سمت به سبب خدمات و تصمیمات شایسته اش، رتبه او به جایی رسید که تمام مردم فدوی و مداح او شدند.
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
Shireen Mahdavi - For God, Mammon, and Country_ A Nineteenth-Century Persian Merchant, Haj Muhammad Hassan Amin al-Zarb (1834-1898) (2000).pdf
32.94M
📕For God, Mammon, And Country: A Nineteenth Century Persian Merchant: Haj Muhammad Hassan Amin Al-zarb
Shireen Mahdavi
#تاریخ_وقایع_اقتصادی
#اقتصاد_ایران
🆔 @SSL_Qasd
✅هیلاری کلینتون وزیر اسبق خارجه آمریکا در کتاب خاطراتش hard choices می نویسد:
«دوران احمدی نژاد، دوران شگفتی تکنولوژی ایران بود، ترس آن می رفت ایران وارد اَبَرقدرت های تکنولوژی دنیا شود، باید کاری می کردیم که دولتی سر کار بیاید که طرف ما باشد.
روحانی چراغ سبز را به ما داد و ما وارد میدان شدیم و الان افتخار می کنیم بدون شلیک یک گلوله تمام پیشرفت های ایران را نابود کردیم و ایران را به اول انقلاب برگرداندیم!!»
Hard Choicesby Hillary Rodham Clinton
عنوان فارسی: انتخاب سخت
ناشر: Simon & Schuster
سال: 2014
ویرایش: First Edition
زبان: انگلیسی
تعداد صفحه (نسخه چاپی - نسخه الکترونیکی): 656
شابک: 1476751447, 9781476751443
نوع فایل: EPUB دانلود نرم افزار مطالعه
حجم: 5.00 مگابایت
https://ketab.io/book/248596/انتخاب-سخت
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اداره خانه توسط زن ها یکی از مشاغل سخت است. سخت تر از کار زن های شاغل در خارج از خانه.
و می دانیم که اقتصاد سرمایه داری، کار زن در خانه را شغل نمی داند، چون عایدی پولی بازاری ندارد، لذا همواره آن را تحقیر می کند. اما کار زن در خارج از خانه را شغل می داند و آن را تشویق می کند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پرفسور مسعود درخشان:
من فقیه نیستم اما فکر میکنم در رویکرد اسلامی به اقتصاد، ضرورتی به تحول در فقه جواهری نیست، هر چند که توسعه علم اصول یا اصول استنباط احکام در تاریخ فقه شیعه رایج بوده و خواهد بود. مشکل اصلی از اقتصاددانانی است که میکوشند اقتصاد اسلامی را در بستر اقتصاد سرمایه داری بنا کنند نه آنکه آن را از متن نظام جامع اسلامی کشف کنند.
💠 @ProfDerakhshan