⚡چرا هر گرایشی به لیبرالیسم به نفی اسلام سیاسی میانجامد؟
ایدئولوژی لیبرالیسم به سبب اینکه مقوله آزادی را به عنوان دال مرکزی خود قرار داده است، «آزادی مذهب» را نیز به عنوان یک آزادی مضاف میپذیرد. این است که در میان پیروان لیبرالیسم هم میتوان مسلمان یافت، هم مسیحی هم لائیک و هم بودائی. لیبرالیسم اما برای مذهب تا جایی شان آزادی قائل میشود که مذهب مرجع تعیین بایدها و نبایدهای فرد نباشد؛ به عبارت دقیق تر، یک لیبرال مذهبی تا زمانی میتواند مذهبی باشد که قیود و باید و نبایدهای مذهبی او را محدود نکند. لیبرالهای مذهبی به طور عام و لیبرالهای مسلمان به طور خاص، به سبب ماهیت دین اسلام از همان ابتدای پذیرش ایدئولوژی لیبرالی دچار تنشهای عقلانی و تناقضهای فکری میشوند. چه، اسلام دین تجویز بایدها و نبایدهاست و لیبرالیسم، هیچ باید و نبایدی خارج از اراده افراد را برای آنها نمیپذیرد. مخصوصا زمانی که این تجویزهای دینی در حوزه اجتماعی مطرح میشوند، لیبرالیسم کمترین انعطافی از خود نشان نمیدهد. نفس عمل به دستورات دینی و پذیرش مرجعیت آنها با ابتدائیترین ارزشهای لیبرالی تباین دارد و اگر لیبرالیسم من باب اینکه «فرد آزاد است هر کاری که می خواهد انجام دهد»، اجازه عمل به دستورات فردی دین را میدهد، اما اجرای دستورات اجتماعی دین به سبب اینکه ممکن است بر خلاف میل دیگر افراد جامعه باشد و آزادی آنها را دچار مخاطره نماید، جزو خطوط قرمز لیبرالیسم شمرده میشود. لذاست که «اسلام لیبرال» یا «لیبرال مسلمان» همواره ترکیبهای متناقضنما بودهاند. لیبرالهای مسلمان برای حل این تناقض، راه را در حذف «مرجعیت اجتماعی اسلام» به عنوان مهمترین دغدغه ضددینی لیبرالیسم دیدهاند و از دریچههای گوناگون پا در این مسیر گذاشتهاند، اما نقطه اشتراک همه آنها ضدیت با حکومت اسلامی به عنوان تجلی اجتماعی و بازوی اجرایی و عنصر مهم مرجعیت بخش به احکام اسلام در عرصه جامعه است. نمیتوان هم لیبرال بود و هم معتقد به اسلام سیاسی. این است که هر گونه گرایشی به لیبرالیسم، لاجرم سر از انکار اسلام سیاسی در خواهد آورد.
@syjebraily
متن کامل یادداشت "لیبرال ها، اسلام رحمانی و مسئله مرجعیت اسلام" را میتوانید از لینک زیر مطالعه فرمایید؛
https://www.dana.ir/364752
-1552146686_-2140853424.mp3
14.2M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله). ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
پادکست دست قدرتمند.mp3
2.11M
ما باید زحمت بکشیم تا در همه جناحها #خودکفا باشیم، امکان ندارد که #استقلال به دست بیاید قبل از اینکه #استقلال_اقتصادی داشته باشیم.
و همینطور اگر در #فرهنگ ما وابستگی داشته باشیم، در اساس مسائل #وابستگی پیدا میکنیم.
اگر شما بخواهید# استقلال پیدا بکنید و #آزادی حقیقی پیدا بکنید، باید کاری بکنید که در همه چیز خودکفا باشید؛ مستغنی باشید. #کشاورز باید کاری بکند که دیگر ما احتیاج #گندم به خارج نداشته باشیم. #دانشگاهی باید کاری بکند که ما در #طبابت، دیگر احتیاج به خارج نداشته باشیم، در #مهندسی احتیاج به خارج نداشته باشیم.
صحیفه امام جلده ۱۰
@torabiran
⚜یک آدم باید چه سعادتی داشته باشد که در زمان حیاتش به ولی جامعه کمک کند و در نهایت با آن وضع و به دست وقیح ترین دشمنان خدا شهید شود و بعد از شهادت هم، ولی جامعه در مواقع مختلف، به او استناد کند و کمک کار ولی اش باشد.🌷😍
خدا روزی ما نیز کند🤲🏻
#حاج_قاسم
#دین_داری
#تشییع_میلیونی
@jebhetse
غربزدگی و ارتجاع.mp3
2.21M
بشنوید: پادکست مرتجع با ادکلن فرانسوی!
#امام #آقا #به_عقب_برنمیگردیم
💠 @h_abasifar
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
👌تمدنِ غرب نخود و لوبیا نیست...
به سادگی نمی توان غرب را به غرب خوب و بد تقسيم کرد؛ اين طور نيست که مثل سوا کردن نخود و لوبیا، عناصر غرب را جلو بریزیم و مثلاً بگوييم که تکنولوژي و دانشش خوب است، اخلاقش بد است! يا بگوييم که اين بخش از فلسفه هاي غرب خوب هستند و اين بخشش بد هستند. بنابراين صاحبان این رویکرد توجه دارند که به سادگي نمی توان غرب را به غرب خوب و بد، به معني عناصرِ کنار هم چيده، تقسيم کرد بلکه غرب يک مجموعه به هم پيوسته است. همچنین توجه دارند که اين مجموعه به هم پيوسته، مقدورات و بسترهای جهاني شدنِ خودش را فراهم کرده و به صورت يک تمدنِ مسلط عمل مي کند.
این جهان هم با گزینش ساخته نمیشود؛ از غربگزینی، تمدن اسلامی در نمیآید تمدن غرب نخود لوبيا نیست که پاکش کنيم!! نخودها را برداریم لوبياها را بگذاریم. گندمها را پاک کنيم خاکهایش را دور بریزیم؛ تمدن غرب که اینگونه نيست.
با این فرض اولا اين تمدن، ديني شدني نيست و ثانیا اين تمدن به عناصر خوب و بد هم تقسيم نمي شود و ثالثا اين تمدن قدرتي پيدا کرده که مسير را براي جهاني شدنِ خودش هموار کرده، در عین حال به اين که ما بايد در مقابل اين تمدن منزوي شويم و فقط تلاش کنيم که مستحيل نشويم معتقد نیستیم؛ بلکه معتقدیم ما مي توانيم جلوي استحاله را بگيريم و براي این کار هم نيازی به منزوي شدن نيست؛ ما باید سه عنصرِ «مرزبندي و تبري از اين تمدن» و «درگيري با اين تمدن» و «استحاله اين تمدن در يک تمدن ديگر» را با هم پيگيري کنيم.
👤 آیت الله میرباقری
#غرب_شناسی
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
سعیدی:
مایکل بوراوی (Burawoy, 2013b)، با الهام از پولانی (Polanyi, 1944)، در شرح روزگار امروز مینویسد:
با غلبهی نولیبرالیسم و بنیاد گرایی بازار در کشورهای صنعتی از اواخر دههی ۱۹۷۰ میلادی، روند کالاییشدن نیروی کار و پول شتاب تازهای گرفت. نیروی کار مزدبگیران بار دیگر در معرض دادوستد بدون کنترل قرار گرفت و به این ترتیب زندگی بسیاری از مزدبگیران، پرمشکل و مخاطرهآمیز شد. پول از وسیلهی مبادلهی کالا، به یک کالا تبدیل شد که میتوانست در معرض دادوستد بیبندوبار در بازارهای بورس و ارز قرار گیرد. امری که به بیثباتی ارزش پول و مخاطرهی کسبوکارها انجامید و هیولای سرمایهی مالی جهانی را آفرید. پس از آن که طبیعت هم به کالا تبدیل شد، هوایی که تنفس میکنیم، آبی که مینوشیم، زمینی که در آن غذا میکاریم، بدنهایی که در آن زندگی میکنیم، تهدیدهای جدی را شاهد شد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚠️تعریف و تمجید خانم کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، از طرح هدفمندی یارانه های اجرا شده در دولت احمدی نژاد، به روایت سید شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم و دولت دهم، در کتاب محرمانه های اقتصاد ایران، جلد اول!!!
⛔️به نظر شما، چرا باید صندوق بین المللی پول که خباثت آن آشکار هست، از این کار تمجید کرده باشد؟!
❌سازمانی که به تعبیر ارنست ولف، در کتاب «وام برای ویرانی»، سیاستهای صندوق بینالمللی پول, عامل گسترش جنگ و فقر در جهان شده است و می شود.
@jebhetse
ناظر به پست قبل:
بیانات رهبری در سال ۱۳۸۵:
ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی - که بسیار هم آدم پُرکار و دقیق و جدی و پایبندی بود - به تهران آمد، به دیدن من هم آمد؛ همان اوقات بود که تحولات گوناگونی در آسیای شرقی اتفاق افتاده بود؛ در مالزی، اندونزی و تایلند، و زلزله ی اقتصادی به وجود آمده بود. همین سرمایه دار صهیونیستی و بعد سرمایه دارهای دیگر، با بازیهای بانکی و پولی توانستند چند تا کشور را به برشکستگی بکشانند. در آن وقت ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین قدر به شما بگویم که ما یک شبه گدا شدیم! البته وقتی کشوری وابستگی اقتصادی پیدا کرد و خواست نسخه های اقتصادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را عمل بکند، همین طور هم خواهد شد.
خود این بانک جهانی و صندوق بین المللی هم یکی از بخشها و قطعه های این پازل بزرگند. این خیلی خطرناک است که سر رشته ی تحولات جهانی دست باندهای قدرت بین المللی باشد؛ که امروز هست. اینها صهیونیستها و سرمایه دارهایند و عمدتاً هم در امریکا و در اروپایند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔰اشارهی مهم رهبر انقلاب به حادثهی «متروپل» آبادان:
👈🏻 حضور مسئولین انقلابی بر سر حادثه و در کنار مردم با ارزش است / عاملان خرابکاری باید مجازات شوند
🔻رهبر انقلاب صبح امروز: امام در یک مواردی در خلوت یا جلوت به مجریان نهیب میزد؛ گاهی در علن، گاهی هم در جلسات خصوصی اما در مواردی هم صریحاً قدرشناسی می کردند. موارد متعددی داریم که امام با صراحت از مسئولین کشور یا از یک نفر یا از مجموعه ای از مسئولین قدرشناسی کرده است.
🔹 توصیه من این است که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است وظیفهی قدرشناسی وظیفه سنگینی است. باید از مسئولین قدرشناسی کرد. واقعاً گاهی اینی که انسان می بیند در قضیه آبادان یک وزیر سه چهار روز شبانهروز بر سر آن کار میایستد، این خیلی کار مهمی است. این که رئیسجمهور محترم یا معاون او میروند با آسیبدیدگان قضیه ملاقات مکنند به آنها تسلا میدهند آرامش میدهند به دلهای آنها اینها خیلی با ارزش است.
🔹 البته عاملان خرابکاریها هم باید مجازات بشوند. هم در این قضیه آبادان هم در هر قضیه دیگری آنهایی که عامل خرابکاری هستند باید البته مجازات بشوند.۱۴۰۱/۰۳/۱۴
🏷 #بسته_خبری
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
26.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ مستند موشن استقلال اقتصادی
♦️ اگر از نوآوری های امام خمینی (ره) در عرصه اقتصاد بی اطلاع هستید ، دیدن این مستند موشن پژوهشی را از دست ندهید.
✅ eitaa.com/safir_channel ایتا
✅ splus.ir/safir_channel سروش
⚠️بنیاد کارنگی چیست؟!
⛔️شرکت کارنگی نیویورک، که اندرو کارنگی (1835-1919) در سال 1911 «برای ترویج پیشرفت و انتشار دانش و درک» تأسیس کرد، یکی از قدیمیترین و تأثیرگذارترین بنیادهای کمکهای مالی آمریکایی است.
📌این بنیاد از 22 سازمان تشکیل شده است که به قول خودشان در راستای پیشرفت آموزش، علم، فرهنگ و صلح بینالمللی حرکت می کنند!
❌یکی از این سازمان ها، بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی که در سال 1910 با 10 میلیون دلار از اندرو کارنگی تأسیس شد، قدیمی ترین اندیشکده امور بین المللی در ایالات متحده و اولین اتاق فکر جهانی است که کریم سجادپور که مطلب آن گذشت، تحلیلگر این سازمان هست.
⚠️ 12 امین رئیس بنیاد کارنگی، شخصی ارمنی آمریکایی زاده ایران، به نام وارتان گریگوریان بوده که تا تاریخ 26 فروردین 1400 که مُرد، رئیس این بنیاد بود و از سال 1997 تا 2021 در این بنیاد حضور داشت.
⛔️نکته جالب توجه این است که گریگوریان جزو هیئت مشاوران بنیاد PARSA نوشین هاشمی بوده است!
❌نوشین هاشمی در چند مصاحبه اش، نام دو نفر را می برد که به ایشان مدیون هستم و مربّی من در زندگی ام بوده اند، یکی اش همین گریگوریان، رئیس بنیاد کارنگی بوده و دیگری گری بکر، شاگرد فریدمن، بوده است!
جمع مستان جمع بودند و هستند!!!😊
⚠️وقتی صحبت از ایرانیان آمریکایی خائن می شود، این ها به صورت شبکه های پیچیده، بهم متصل هستند! حواسمان جمع باشد!
#بنیاد_کارنگی
#بنیاد_پارسا
#نوشین_هاشمی
@jebhetse
اقتصادنا47-دکتر مقصودی-تولید دانش بنیان اشتغال آفرین در مکتب اقتصادی مقاومتی-کم حجم .mp3
24.04M
🎵صوت
نشست علمی در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔰بررسی تزاحم میان اقتصاد دانشبنیان و اشتغالآفرین (اقتصادنا47)
🎤ارائه:دکتر حمیدرضا مقصودی(عضو هیئت علمی دانشگاه قم)
🔹این صوت دومی است که دیروز (14 خرداد 1401) در جاده گوش کردم.
در این نشست علمی دکتر حمیدرضا مقصودی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، به تبیین نظریه اقتصاد دانشبنیان از منظرمقام معظم رهبری میپردازد.
ایشان در این ارائه بر روی تناقضنمایی اقتصاد دانشبنیان و اشتغال آفرینی در ادبیات مرسوم و مَدرسی اقتصاد متمرکز میشوند و تلاش میکند با بررسی اقتصاد سیاسی حاکم بر علم مدرن، چارچوب متفاوتی برای عقلانیت متناسب با انقلاب اسلامی معرفی نماید.
برای توضیحات بیشتر میتوانید به کانال #اقتصادنا مراجعه نمایید.
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_مقاومتی
#دانشبنیانی
#اشتغالآفرینی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi