eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
ارتباط با ما @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی دوستان و مخاطبان دلسوز از این‌که متفکران اقتصاد اسلامی در مسائل اقتصادی هم نظر نیستند نگران شده اند. در اینجا اما می‌توان مسئله را متفاوت دید. پیش از این‌ها در شرایطی بودیم که اساسا اقتصاد اسلامی شنیده نمی‌شد و کاملا از گفتمان‌ها کنار گذاشته شده بود. اما امروز چند گفتمان در اقتصاد اسلامی هم وجود دارد و هم شنیده می‌شود. این یعنی اقتصاد اسلامی از انزوای اجباری خارج شده است. این یعنی طلیعه حضور سیاست‌گذارانه در محیط اقتصاد اسلامی. این که به جای یک گفتمان، چند گفتمان وجود دارد هم لزوما در عصری که به امام دسترسی نداریم، اتفاق بدی نیست. محملی است برای تضارب آرا و همین تضارب است که اندیشه اقتصاد اسلامی را رشد می‌دهد. کما این که درون حوزه اختلاف فتوا وجود دارد. و همین اختلاف فتاوا است که جامعه علمی را در حوزه تحرک داده است. به موازات خروج اقتصاد اسلامی از انزوا، شاهد آن هستیم که تعداد بسیاری از اهالی اندیشه و دانش‌پژوهان در حال ورود به عرصه مطالعات اقتصاد اسلامی هستند. این خود نشان از آینده‌ای اثربخش‌تر برای این دانش الهی است. لذا به نظر می‌رسد، مسئله فوق، یک فرصت تاریخی برای حرکت به سمت و سوی تمدن اسلامی است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
قطعا آقای دکتر جبرائیلی و آقای دکتر مقصودی و همراهان و همفکران محترم ایشان که دوستان بنده نیز هستند، در این عرصه، سربازان جبهه اقتصاد اسلامی و از رویش های جمهوری اسلامی اند که با همه توان، تلاش و مجاهدت می‌کنند و شجاعانه درحال نقد نظریه متعارف سرمایه‌داری اند. شایسته نیست این عزیزان خدوم را مقابل نیزه بدانیم. نیزه ما و نیزه این دوستان عزیزم، رو به سوی دشمن است انشاالله و دشمن ما نظریه متعارف پولسالاری و سرمایه سالاری است که مبتنی شده بر اصالت پول و بهره که له شدن فقرا را طبیعت اقتصاد تلقی می‌کند و برایش نظریه پردازی می‌کند. اینجانب قبل از نقدم، حین نقدم و پس از نقدم، دست این عزیزان را می‌بوسم. همین‌طور عزیزان مدافع پولطلا که مورد نقد اینجانب واقع شده‌اند و البته فریادشان بر سر خلق پول اعتباری بلند است نیز در همین جبهه هستند و از برکات همین نظام مقدس اند. همه این عزیزان، خود را مقابل ربا می‌دانند و هرگز دنبال تبعیت و زمینه‌سازی برای نظریه پولسالاری نیستند. این تضارب آراء را مبارک بدانيم و مفتخر باشیم که انشاالله در جبهه خدا علیه ربا هستیم. ان تنصرالله ینصرکم من کان للَّه کان اللَّه له رسول بخشی دستجردی دانشگاه اصفهان ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ @drbakhshi_eghtesadekalaan
پیامدهای اجرای در دنیا میزان مالکیت 🛑 در آلمان، فرانسه، یونان، یونان، اسپانیا، پرتقال، اتریش و ... ۵۰٪ تا ۷۷٪ مردم مالک مسکن هستند. این آمار در ژاپن ۶۱.۲٪ است. سوییس اجاره‌نشین‌ترین کشور دنیا با ۵۶٪ مستأجر است. این آمار در حالی‌ست که خانه‌های یک‌متری، فلت، چرخی، اشتراکی و آلونکی در اروپا جزو آمار مسکن محسوب می‌شود. میانگین مساحت مسکن در انگلستان ۴۴ مترمربع است (این آمار بدون احتساب خانه‌های یک‌متری و اشتراکی و ... است و با احتساب آنها، میانگین مساحت مسکن در این کشور به ۲۵ متر مربع می‌رسد). توزیع مالکیت خانه براساس سن در انگلستان بصورت زیر است: فقط ۱.۵٪ مالکان مسکن در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سالگی قرار دارند، و ۶۲٪ مالکان مسکن بالای سن ۶۵ سالگی صاحب‌خانه شده‌اند. ✅ میزان مالکیت مسکن در ایران ۷۷٪ است. میانگین مساحت مسکن در ایران طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن، ۱۶۰ متر مربع است. ۹۰٪ واحدهای مسکونی در ایران بیش از ۵۰ متر و ۷۰٪ آن‌ها بیش از ۷۵ متر مساحت دارند. یعنی تقریباً ۹۰٪ ایرانی‌ها در خانه‌های با مساحت بالاتر از میانگین مساحت مسکن در اتحادیه اروپا، زندگی می‌کنند. 🎤 برگرفته از سخنرانی سیدامیرحسین حسینی در کانال روایت فتح @ahmad_nabavian
✅ پنج دستورالعمل مهار تورم و رشد تولید 1⃣ متوقف ساختن همه مکانیزم‌های خودکار تورم زا از جمله قیمت‌گذاری دلاری نهاده‌های پالایشی، پتروشیمی و فولادی تولید داخلی، و مکانیزم کشنده خلق پول و توزیع ناعادلانه آن 2⃣ وضع مالیات سنگین بر فعالیت‌های غیرمولد و انباشت ثروت (تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و آحاد زیرساخت اجرایی آن) و مولدسازی واقعی دارایی‌های دولت 3⃣ تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید و یکپارچه سازی نظام مالیاتی حمایتی 4⃣ سوق دادن نقدینگی به سمت تولید با اجرای طرح‌هایی همچون مشارکت بانکی-مردمی در احداث پتروپالایشگاه، انتشار صکوک مسکن و .... 5⃣ پیمان سپاری صددرصدی ارزی، مدیریت تقاضای ارز(محدودسازی واردات غیرضروری و طرح جایگزینی واردات نهاده‌های تولیدی) و تقویت حکمرانی ریال ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها یکبار عبارت واجب الاجتناب را بکار برده‌اند: اگر ما فعالیت اقتصادی را در جامعه‌ی اسلامی آزاد میدانیم بر حسب نظر اسلام، این آزادی باید به حدی نرسد که دارندگان سرمایه‌های بزرگ این قدرت اجتماعی و سیاسی را پیدا کنند که در سرنوشت سیاسی جامعه دخالت و اعمال نفوذ کنند؛ آنطوری که امروز در کشورهای غربی هست. در جامعه‌ی غرب همان طور که گفتم و غالباً میدانید، سرمایه‌دارها هستند که سیاستها را تعیین میکنند و سیاستمدارها را بر سر کار می‌آورند یا کنار میزنند. این در جامعه‌ی اسلامی مقبول نیست و پولدار و سرمایه‌دار و طبقه‌ی اشراف نباید به آن حدی برسند و سرمایه آنچنان قدرتی در جامعه پیدا کند که یک عده پولدار و ثروتمند و گردن‌کلفت در مسائل سیاسی جامعه دخالت کنند: وکیل بیاورند، وکیل ببرند، قدرتمندان را بیاورند، رئیس جمهور بیاورند، سیاستمدارها را عوض کنند، سیاستها را دیکته کنند، قانونها را بر قوه‌ی قانونگذار تحمیل کنند. این هم در جامعه‌ی اسلامی به هیچ وجه مقبول نیست و هر چیزی که به اینجا منتهی بشود، یک خطر و واجب الاجتناب است. (خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۸/۱۵). 🇮🇷یادداشت‌های مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
برخی مصادیق سرمایه‌سالاری در کشور: 🔹همه سیاست‌ها و قوانینی که در جهت منفعت‌ طلبی‌های به ناحق شرکت‌های بزرگ و به ضرر مردم است، جزء مصادیق سرمایه‌سالاری است. نظیر: فروش دلاری و از طریق بورس محصولات شرکت‌های بزرگ، صدور مجوز خاص برای عدم رعایت سقف حقوق قانونی و ... 🔹 ایجاد مانع گروه‌های سرمایه‌دار و صاحب قدرتِ ذی‌نفع در مقابل اصلاحات اساسی مثل: اصلاح نظام حقوق و دستمزد، اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختاری بودجه، اصلاح نظام مالیاتی و ... 🔹 مقاومت گروه‌های سرمایه‌دار در مقابل حذف رانت‌‌هایی مثل: انحصار در وارات، انحصار در مجوز و ... 🔹 مافیای رسانه‌ای جریان نئولیبرال که در مقابل دریافت‌های قابل توجه، تئوری پردازی و تصمیم‌سازی می‌کند. و ... 🇮🇷یادداشت‌های مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 مسخ شدگان ⏪کُپ کردن در تصمیم گیری 🔸نظرسنجی ارشاد میگه 80 درصد موافق الزام حجاب اند، 🔹میگن دروغه 🔸حداقل ده نظرسنجی ملی میگه بالای 75 درصد اعتقاد به حجاب دارند. 🔹میگن دروغه 🔸نظرسنجی همشهری میگه 79 درصد گفتن بدون قانون هم حجاب برنمی دارند 🔹میگن دروغه 🔸میگیم خب چشم باز کنید شهرو ببینید. اکثریت با کیست؟ الان که بی‌حجابی آزاد است چرا اکثریت حجاب دارند؟ 🔻واقعیت اینست که مشکل حجاب نیست. مشکل مسخ شدن ذهنی عده ای، توسط رسانه های خارجی است. مسئولی که واقعیت را از دریچه رسانه های خارجی می بیند، نمی تواند تصمیم بگیرد. شرع و قانون و خواست اکثریت را می بینند، اما دچار کُپ کردن در تصمیم‌گیری هستند. 👤محسن مهدیان 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یک‌بار بانک‌های خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریب‌کاری دوباره آرام‌آرام احیا شدند. 🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود 🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوب‌ها را تغییر دهیم! 💠 @profderakhshan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻استدلال عجیب و تأسف‌آور شهردار محترم تهران را در توجیه نادیده گرفتن حرمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، و اجازه ساخت خانه‌های مشرف بر حرم را ببینید! 🔸خلاصه سخن شهردار محترم: چون در انتهای ضلع جنوبی حرم یک خانه هفت طبقه و در ضلع جنوب شرقی هم چند خانه پنج طبقه بود، ما هم طرح تفصیلی شهر و قانون ساخت و ساز اطراف حرم را نادیده گرفتیم و به همه خانه‌های ضلع شرقی یک طبقه تراکم فروختیم! به همین راحتی! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍محمد حق شناس امشب وقت گذاشتم و قیمت مجموعه ای از کالاهایی که یک فرد معمولی در زندگی به آن نیاز دارد را در فروردین ماه ۱۴۰۱ با فروردین ماه سال جاری مقایسه کردم. تقریبا همه کالاها (به جز قیمت نان، سوخت، حمل و نقل و تعدادی کالای جزئی دیگر) در عرض یکسال بیشتر از دو برابر شده است(از قیمت گوشت و لبنیات گرفته تا حبوبات، میوه ها و نهایتا قیمت خودرو و مسکن)! بعد با این افزایش بیش از صد درصدی قیمت نیازهای متعارف مردم، حقوق کارمندان از فرودین ماه ۱۴۰۱ تا فروردین سال جاری تنها ۲۰ درصد و حقوق کارگران تنها ۲۷ درصد افزایش یافته است! به نظرتان چه چیزی می تواند این شکاف گسترده بین هزینه ها(بیش از صد درصد) و افزایش درآمد کارمندان و کارگران را پر کند؟! مطمئنم دولت با این تصمیمات نسنجیده در مورد حقوق و دستمزد بخش عمده ای از مردم جامعه که تهیدست ترین مردم هستند و به جز مستمری ماهانه منبع درآمدی دیگری ندارند در سال ۱۴۰۲ دچار بحران های عظیمی خواهد شد. این تله مشابه خسارت و زیان غیرقابل جبرانی را به بار خواهد آورد! به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇 @hokmraniirani
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی است، نه لزوما پیامدگراست و‌ نه لزوما وظیفه‌گرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد. ۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل یا ، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشه‌کن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجه‌ای باید به آن پایبند بود، مثل یا در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است. ۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص می‌شود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است. ۴. به دلیل پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ می‌دهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویت‌بندی آن‌ها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاست‌گذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است. ۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به ، از آن جهت خلق پول را حرام می‌داند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود، دوم از آن جهت که خلق پول فی‌نفسه و ذاتا و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفه‌گرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایه‌داران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا. ۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟! «باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‏ تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می‏ تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می‏ تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می‌تواند از ، که از مهم الهی است، در مواقعی که دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی‏) و من اضافه می‌کنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت می‌تواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای استفاده کند! اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از مجموعه گرا
تحلیل فرمایشات نوروزی رهبر انقلاب .m4a
46.64M
🎙 | صوت کامل نشست مجازی با موضوع تحلیل فرمایشات نوروزی رهبر انقلاب 👤 دکتر حمیدرضا مقصودی 🌐 🆔 @geraa_ir