AUD-20210103-WA0006.mp3
3.46M
🌴🌷🕋👈تفسیر صوتی آیات ۹-۱۱ سوره یس توسط حاج آقای قرائتی به مدت ۱۰:۲۸
🆔 @hamiz_t
بسم الله الرحمن الرحیم
🟩 *وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (۱۰)*
🟦 *إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ (۱۱)*
بر آنان تفاوتى نمى كند كه آنان را بيم دهى يا بيم ندهى، ايمان نمى آورند.
تنها كسى را (مى توانى) هشدار دهى كه از ذكر (قرآن) پيروى كند و در درون و نهان از خداى رحمان بترسد، پس او را به آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده.
*نکته های آیات ۱۰-۱۱ سوره یس*
🟡 مراد از *«الذكر»* با توجّه به آيات ديگر، *قرآن* است. چنانكه در آيه ٩ سوره ى حجر مى خوانيم:
«انّا نحن نزّلنا الذّكر و انّا له لحافظون»
🔴 گروهى از كفّار و مشركان *هرگز قابل هدايت نيستند* و هشدار پيامبر در مورد آنان بى اثر است.
امّا *كفّار*: «انّ الّذين كفروا سواء عليهم ء انذرتهم ام لم تنذرهم لا يؤمنون»(بقره-۶)
امّا *مشركان*: «سواء عليكم ادعوتموهم ام انتم صامتون»(اعراف-۱۹۳)
🟣 مراد از *«خشى الرّحمن بالغيب»* يا *ترس از خدا در درون* است. يا *ترس از خدا در مكان هاى پنهان از چشم مردم* و يا *ترس از خداوند نسبت به دادگاه قيامت* كه از امور غيبى است.
🟢هرگاه انسان در برابر شخصيّتى بزرگ قرار گيرد، هيبت و شوكت او باعث مى شود كه به انسان حالى دست دهد كه به آن خشيت گويند و اين با حالت خوف و ترسى كه ناشى از كيفر و عذاب باشد، متفاوت است.
*پیام های آیه ۱۰-۱۱ سوره یس*
🔸 بر سيه دل چه سود خواندن وعظ، نرود ميخ آهنين در سنگ. «سواء عليهم...»
🔹 *حساب اتمام حجّت، از حساب تأثيرگزارى سخن و تأثيرپذيرى مردم جداست.* (با اين كه در مورد گروهى، احتمال تأثير نيست ولى بايد پيامبر با آنان اتمام حجت كند و هشدار دهد.) «سواء عليهم...»
🔸 قرآن، مايه ى ذكر است و پيروى از آن، وسيله ى يادآورى فراموش شده ها و بيدارگرى فطرت خفته انسان است. «اتبّع الذّكر»
🔹 *رحمت* گسترده ى الهى، نبايد موجب *بى پروايى* ما شود. «خشى الرّحمن»
🔸 نشانه ى *ايمان و خشيت واقعى*، *پروا داشتن در نهان* است. «بالغيب»
🔹 *بيم و اميد* در كنار هم لازم است. در جمله *«خشى الرّحمن»* هم خشيت است و هم رحمت.
🔸 *ترس از خدا در خلوت و درون* مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم. «خشى الرّحمن بالغيب»
🔹 وظيفه انبيا هم انذار و هشدار است، «انّما تنذر...» هم *اميد وبشارت.* «فبشّره»
🔸 كسى بشارت بهشت را دريافت مى كند كه هشدار پيامبران او را متذكّر كرده باشد. «تنذر من اتبّع الذّكر... فبشّره...»
🆔 @hamiz_t
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹👈اولین کسی که از مدافعین حرم وارد ضریح امام رئوف علیه السلام شد.
🆔 @hamiz_t
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋👈🌷مخزن الاسرار حاج قاسم چه کسی بود؟
🇮🇷〰️🍃🌷🍃〰️🇮🇷
#رادیومقاومت صدای #گفتمان_مقاومت و #مکتب_سلیمانی
موج اف ام ردیف 95.5 مگاهرتز
پیامک: 30000955 تلفن: 02122652285 پیامرسان: 09039134744
* سایت * اینستاگرام * توییتر * رادیونما
🇮🇷 @RadioMoqavemat
🆔 @hamiz_t
AUD-20210103-WA0007.mp3
2.39M
🌴🌷🕋👇
تفسیر صوتی آیه ۱۲ سوره یس توسط حاج آقای قرائتی به مدت ۷:۲۳
🆔 @hamiz_t
بسم الله الرحمن الرحیم
🟥 *إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَي وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ (١٢)*
همانا ما مردگان را زنده مى كنيم و آن چه را از پيش فرستاده اند و آثارشان را مى نويسيم و هر چيزى را در (كتاب و) پيشوايى روشن برشمرده ايم.
*نکته های آیه ۱۲ سوره یس*
🔴 *آنچه از انسان سرمى زند، در پرونده عمل او ثبت مى شود* و در قيامت *به شكل كتابى* در اختيار او قرار مى گيرد.
🔶اين كتاب ها سه نوع است:
🔸 *كتاب شخصى.* «اقرء كتابك»(اسراء-۱٤)
🔸 *كتاب امّت ها.* «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها»(جاثيه-٢٨)
🔸 *كتاب جامع.* «كلّ شى ء احصيناه فى امام مبين»، «فى لوح محفوظ»(بروج-٢٢)
🟣 كلمه *«امام»*، هم به *كتاب* گفته شده، «و من قبله كتاب موسى اماما»(هود-١٧)
و هم به *اشخاص*، «انّى جاعلك للنّاس اماما»(بقره-١٢٤)
🔸در روايات، *حضرت علىّ بن ابى طالب* عليهما السلام به عنوان يكى از مصاديق *«امام مبين»* معرّفى شده كه *همه ى علوم* در نزد اوست.(تفسير نورالثقلين)
🔸بيشتر مفسّران مراد از *«امام مبين»* را *لوح محفوظ* دانسته اند كه در قرآن به آن *«اُمّ الكتاب»*(زخرف-٤) گفته شده است و از آن جايى كه اين كتاب *حاوى تمام دانش ها* است و همه چيز و همه كس تابع مقدّراتى است كه در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته اند.(تفسير راهنما)
*پیام های آیه ۱۲ سوره یس*
🔸 در برابر عقايد انحرافى و انكارآميز كافران، با *صراحت و قاطعيّت* سخن بگوييد. «انّا نحن نُحى»
🔹 همه مردگان در قيامت زنده مى شوند. «نحىِ الموتى»
🔸 *پرونده ى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قيامت باز است.* «نكتب... و آثارهم»
🔹 نه فقط *اعمال*، بلكه همه *آثار آن* نيز ثبت مى شود و در حساب قيامت لحاظ مى گردد. «نكتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار *خير* نظير وقف و صدقه جاريه و آموختن علم به مردم و... يا آثار *شرّ* مثل تأسيس مراكز فحشا.)
🔸 *سروكار ما در قيامت با خداست.* «انّا، نحن، نحى، نكتب، احصينا»
🔹 *انسان، تنها ضامن اعمال خود نيست، بلكه مسئول پيامدهاى آن نيز هست.* «و آثارهم»
🔸 دستگاه محاسباتى خداوند دقيق است. «كلّ شى ء احصيناه»
🔹 دادگاه الهى، پيش روى همه روشن است. «احصيناه فى امام مبين»