آنچه علی(ع) در صدد بیان آن بوده، این است که نباید انسانها را #حتیبابهترینسوابق، معیار شناخت حق قرار داد؛ چرا که معیار حق دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه و تفکر دارد؛ لذا شخصیتها و اندیشههایشان را باید با معیار و ملاک حق و حقیقت محک زد و سنجید؛ بنابر این هیچ شخصیت، اندیشه، جمعیت و جامعهای مساوی با حق، و یا معیار و ملاک حق نیستند.
حتی فراتر از این، عبودیت و بندگی خدای متعال نیز از آن جهت بر بندگان لازم است که او حق است، و حقانیت خود را از طریق آیات و نشانههای روشن خود بر انسانها ثابت کرده است.
آنجا که میفرماید:
«سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق»
زود باشد که آیات قدرت خود را در آفاق و در وجود خودشان به آنها نشان دهیم تا برایشان آشکار شود که او حق است.
و یا میفرماید:
«ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
[آرى،] این بدان سبب است که خدا خود حق است و آنچه به جاى او مىخوانند آن باطل است، و این خدا است که والا و بزرگ است.
🔹 اما اگر مشاهده میشود که پیامبران و امامان(ع) ملاک تشخیص حق قرار گرفتهاند؛ از آنرو است که آنها از طرف پروردگار به عنوان #تجسم_عینی_حق معرفی شدهاند؛ لذا است که پیامبر اسلام میفرماید:
«... عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ لَا یَفْتَرِقَانِ حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض ...»
على با حق است و حق با او است، از هم جدا نشوند تا سر حوض بر من در آیند.
لاالهالّاالله» صرفاً یک مسئلهی اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ «لاالهالّاالله» #منشأ_اثر است، #منشأ_عمل است.
👈 برای همین هم بهمجرّدی که پیغمبر فرمود: قولوا لا اِلٰهَ اِلَّا اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او صفآرایی کردند؛ بعد در مدینه که دولت اسلامی تشکیل شد، باز حکومتها و امپراتوریها و قدرتهای جهانی در مقابل اسلام صفآرایی کردند؛ این صفآرایی از روز اوّل تا امروز وجود داشته است و از روز اوّل تا امروز، عقبنشینی در این مصاف، سرنوشت باطل بوده است و پیشروی، سرنوشت حق بوده است. همان جمعیّت محدودی که در مکّه با آن فشار زندگی میکردند، امروز یک جامعهی عظیم بشری است با افتخارات فراوان، با امکانات فراوان و با امید فراوان و با آیندهی روشن. این را باید فهمید: امّت اسلامی باید از بُن دندان به توحید برگردد.
امامخامنهای
۱۳۹۷/۰۱/۲۵
اگر کسى خیال کند که اسم اسلام موجب میشود که با جمهورى اسلامى مخالف باشند، نه، اسم اسلام و ظواهر اسلامى و تشریفات اسلامى هیچ کس را به مخالفت وادار نمیکند.
👌 امام یک وقتى در یکى از صحبتهایشان میفرمودند:
وقتى که #انگلیسیها در دههى دوّم قرن بیستم - هزار و نهصد و خردهاى - آمدند وارد عراق شدند و مسلّط شدند، بعد آن فرماندهى نظامى انگلیسى دید یک نفرى فریادى بلند کرده، دارد صدایى میزند، دستپاچه شد - روى مناره یک کسى #اذان میگفت - پرسید این سرو صدایى که هست چیست؟
گفتند اذان میگوید.
گفت علیه ما است؟
یکى گفت نه؛
⚠️گفت خب، هرچه میخواهد بگوید.
اذانى که علیه او نباشد، «اللهاکبر» ى که او را کوچک نکند، خب هرچه میخواهد بگوید، بگوید. مسئله مسئلهى اسم اسلام و تشریفات اسلامى نیست.
امروز کشورهایى اسم اسلام را دارند، تشریفات اسلامى را هم کموبیش دارند، امّا نفتشان در اختیار استکبار است، امکاناتشان در اختیار استکبار است، منابع حیاتىشان در اختیار آنها است؛ هیچ مخالفتى با آنها نیست، خیلى هم دوستند.
امامخامنهای
۱۳۹۳/۰۴/۱۶
✍ شاید بتوان گفت امروز برخی از منبرها و تریبونها و مساجد و مجموعهها توحیدی نیستند و صدای آنها علیه شیطان و شیاطین و مستکبرین نیست و شاید برخی به این مدل ترغیب میکنند تا محفوظ بمانند.
برخی اندک هم چوب دشمنشناسی خود را خورده و میخورند.
[صفآرایی سه جریان قاسطین و ناکثین و مارقین در مقابل امیرالمؤمنین(ع)]
جبههی سوم، جبههی مارقین بود.
مارق، یعنی گریزان.
✍ در تسمیهی اینها به مارق، اینگونه گفتهاند که اینها آنچنان از دینگریزان بودند که یک تیر از کمان گریزان میشود!
وقتی شما تیر را در چلّهی کمان میگذارید و پرتاب میکنید، چطور آن تیر میگریزد، عبور میکند و دور میشود! اینها همینگونه از دین دور شدند.
⚠️ البته اینها متمسّک به ظواهر دین هم بودند و اسم دین را هم میآوردند.
اینها همان خوارج بودند؛ گروهی که مبنای کار خود را بر فهمها و درکهای انحرافی - که چیز خطرناکی است - قرار داده بودند.
دین را از علیبنابیطالب که مفسّر قرآن و عالم به علم کتاب بود یاد نمیگرفتند؛ اما گروه شدنشان، متشکّل شدنشان و به اصطلاح امروز، گروهک تشکیل دادنشان سیاست لازم داشت.
✅این سیاست از جای دیگری هدایت میشد.
نکتهی مهم اینجاست که این گروهکی که اعضای آن تا کلمهای میگفتی، یک آیهی قرآن برایت میخواندند؛ در وسط نماز جماعت امیرالمؤمنین میآمدند و آیهای را میخواندند که تعریضی به امیرالمؤمنین داشته باشد؛ پای منبر امیرالمؤمنین بلند میشدند آیهای میخواندند که تعریضی داشته باشد؛ شعارشان «لاحکم الا للَّه» بود؛ یعنی ما حکومت شما را قبول نداریم، ما اهل حکومت اللَّه هستیم؛ این آدمهایی که ظواهر کارشان اینگونه بود، سازماندهی و تشکّل سیاسیشان، با هدایت و رایزنی بزرگان دستگاه قاسطین و بزرگان شام - یعنی عمروعاص و معاویه - انجام میگرفت! اینها با آنها ارتباط داشتند.
#اشعثبنقیس، آنگونه که قرائن زیادی بر آن دلالت میکند، فرد ناخالصی بود.
یک عدّه مردمان بیچارهی ضعیف از لحاظ فکری هم دنبال اینها راه افتادند و حرکت کردند. بنابراین، گروه سومی که امیرالمؤمنین با آنها مواجه شد و البته بر آنها هم پیروز گردید، مارقین بودند.
در جنگ نهروان ضربهی قاطعی به اینها زد؛ منتها اینها در جامعه بودند، که بالاخره هم حضورشان به شهادت آن بزرگوار منتهی شد.
امام خامنهای
۱۳۷۷/۱۰/۱۸
بیانات در خطبههای نمازجمعه
✍ تشخیص حقّ و عمل به آن ، همواره دشوار بوده و همواره 1⃣ #اندک انسانهایی توانسته اند در این دو میدان به طور کامل #موفّق باشند. 2⃣ گروهی در هر دو میدانِ شناخت و عمل، #بازنده شده اند؛ 3⃣ گروه دیگری نیز گرچه در میدان شناخت حقّ، موفّق شده اند ولی در میدان عمل #بازمانده بوده اند.
👌 قضاوت و داوری در مورد حق یا باطل بودن دیدگاهها, مواضع و عملکرد یک فرد یا یک گروه , در گرو سنجش آن با #معیارها و #ملاکهای صحیح حق و باطل است و نمیتوان بدون در نظر گرفتن این معیارها و تنها بر اساس احساسات یا سلایق مختلف حق و باطل رامشخص نمود.⚠️
و السلام علی من اتبع الهدی
✨﷽✨
#یک_داستان_یک_پند
✍نوجوانی پدر را گفت: پدرم! آیا تحصیل نان کنم، یا تحصیل دین؟!
📿پدر گفت: هردو لازم است، اما تحصیل دین لازمتر!!! پسر نزد کوزهگری رفت تا حرفه کوزهگری بیاموزد.
🕌شبی پدر به پسر گفت: برخیز به مسجد رویم که عالِم بر منبر از کلام خدا میگوید. پسر گفت: خستهام! و پدر تنها به مسجد رفت.
🌏چهل روز پدر، پسر را گفت: نصیحت پدر را گوش کن! بدان کسبِ علم از کسبِ نان واجبتر است.
💎خداوند مقرر فرموده است حتی اگر برای کسبِ نان تلاش نکنی، تو را مسکین نام نهاده و کسی را واجب کرده زکاتش را که همان سهمِ دنیا و نانِ توست، بر درب منزل تو آورد تا تو از گرسنگی نمیری!
📚ولی اگر برای طلبِ علم، از منزل خود خارج نشوی، هیچ کس را زکاتی واجب نفرموده است درب منزل تو را بکوبد و آن را بر تو تقدیم نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حاج قاسم سلیمانی:
من تو جنگ نه درجه داشتم، نه حاجی بودم، نه طایفهی بزرگی داشتم، نه پارتی داشتم، نه عضو حزب اصولگراها بودم، نه عضو حزب اصلاحطلبها بودم... اما از هزاران نفر تبعیت میکردم، یک نمونه تمرّد نکردم.
➖چرا فکر میکنیم ابتدا باید همه چیز داشته باشیم بعد شروع کنیم!!!
ــــــــــــــــــــــ
#جهاد_تبیین
#بصیرت_رسانه
#ولایت_پذیری
ـــــــــــــــــــــــ
@idoalborz_karaj
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
بسم الله
✨ ویژه اول هر ماه
👈 باتوجه به درخواست متعدد عزیزان برای مشارکت در ذبح قربانی ، جهت تقرب به خداوند ورفع بلا از تمام انسانها خصوصا مردم ایران و شادی روح گذشتگان و توزیع بین خانوادههای نیازمند ، شماره کارت ویژه ذبحقربانی بحضور ارسال میگردد:
جهت قربانی اول هر ماه :
👈 کل نیاز هر قربانی: ۴۰۰ سهم ۱۰٫۰۰۰ تومانی
بهترین مشارکت با حداقل مبلغ
👌فقط حداقل ۱۰هزار تومان
#میزانتهیهسهامآزاد_است
💎 شماره کارت :
5894631502484512
به نام ابوالفضل نبوی
✍ خدا از شما قبول نماید. نیازی به ارسال رسید نمیباشد، چون این کارت اختصاص به این امر دارد و مبالغ واریزی فقط در همین امر هزینه میگردد.
✍ در هر روز از ماه که تمایل داشتید میتوانید مبلغ را واریز نمایید، امّا اول هر ماه ذبح قربانی انجام و توزیع میشود.
باتشکر