eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟨 صفحه ۵۳۵ سوره واقعه 🟨 17 - ‌بر‌ گردشان‌ پسرانی‌ همیشگی‌ [‌به‌ خدمت‌] می‌گردند 18 - ‌با‌ جام‌ها و ابریق‌ها و پیاله‌ای‌ ‌از‌ می‌ روان‌ 19 - ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ نه‌ سر درد گیرند و نه‌ مست‌ و بی‌خرد شوند 20 - و میوه‌ ‌از‌ ‌هر‌ چه‌ اختیار کنند 21 - و ‌از‌ گوشت‌ پرنده‌ ‌هر‌ چه‌ بخواهند 22 - و حوران‌ درشت‌ چشم‌ 23 - همچو مروارید پنهان‌ ‌در‌ صدف‌ 24 - [اینها] پاداشی‌ ‌است‌ ‌به‌ خاطر آنچه‌ می‌کردند 25 - ‌در‌ ‌آن‌ جا نه‌ سخن‌ بیهوده‌ شنوند و نه‌ گناه‌ آلود 26 - مگر سخنی‌ ‌که‌ سلام‌ ‌است‌ و سلام‌ 27 - و اهل‌ سعادت‌، چه‌ اهل‌ سعادتی‌! 28 - ‌در‌ [زیر] درختان‌ سدر بی‌خارند 29 - و درختان‌ موز ‌که‌ میوه‌اش‌ ‌بر‌ ‌هم‌ چیده‌ ‌است‌ 30 - و سایه‌ای‌ گسترده‌ 31 - و [کنار] آبشارها 32 - و میوه‌های‌ فراوان‌، 33 - نه‌ تمام‌ شدنی‌ و نه‌ منع‌ شدنی‌ 34 - و همسرانی‌ بلند [مرتبه‌] 35 - همانا ‌آن‌ زنان‌ ‌را‌ ‌به‌ آفرینشی‌ نو آفریدیم‌ 36 - و آنان‌ ‌را‌ دوشیزه‌ قرار دادیم‌ 37 - عشق‌ ورزان‌ [‌به‌ همسر] و ‌هم‌ سن‌ّ و سالند 38 - [اینها همه‌] ‌برای‌ اهل‌ سعادت‌ ‌است‌ 39 - ‌که‌ بسیاری‌ ‌از‌ امت‌های‌ نخستین‌، 40 - و بسیاری‌ ‌از‌ امت‌های‌ متأخرند 41 - و تیره‌ بختان‌ چه‌ تیره‌ بختانی‌! 42 - ‌در‌ [عذاب‌] باد سوزان‌ و آب‌ جوشانند 43 - و سایه‌ای‌ ‌از‌ دود سیاه‌ 44 - نه‌ خنک‌ ‌است‌ و نه‌ خوش‌ 45 - همانا آنان‌ پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ خوشگذران‌ [و غافل‌ ‌از‌ آخرت‌] بودند 46 - و ‌بر‌ گناه‌ بزرگ‌ اصرار می‌ورزیدند 47 - و می‌گفتند: آیا وقتی‌ مردیم‌ و خاک‌ و استخوان‌ شدیم‌، واقعا ‌ما برانگیخته‌ می‌شویم‌! 48 - همچنین‌ نیاکان‌ ‌ما! 49 - بگو: یقینا اولین‌ و آخرین‌، 50 - بی‌تردید جملگی‌ ‌در‌ ‌آن‌ وعده‌گاه‌ روز معلوم‌ گردآورده‌ می‌شوند. 🟨 صفحه ۵۳۵ سوره واقعه 🟨
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیات ۱۷ _۲۴ واقعه 🎥 بهشت در سوره واقعه😍
▪«اکواب» جمع «کوب» به جامِ بدون دسته و لوله گفته می‌شود؛ نظیر جام‌های نوشیدنی امروزی.  ▪«أَبارِیقَ» جمع «ابریق» ظرفی است که لوله و دسته دارد نظیر قوری.  ▪«کَأْسٍ» به لیوانِ لبریز از شراب و نوشیدنی گویند  ▪«مَعِینٍ» به معنای نوشیدنی روان است.  ▪«یُصَدَّعُونَ» از «صداع» به معنای سردرد است. (این‏که می‌گویند: مصدّع شما نمی‌‏شوم، یعنی برای شما دردسر به وجود نمی‏‌آورم).  ▪«یُنْزِفُونَ» از «نزف» به معنای از دست دادن عقل است و در اصل به معنای خالی کردن تدریجی آب چاه است.  🍃🌸بهترین تعبیر در مورد زنان بهشتی، مروارید در صدف است، که در عین زیبایی و درخشندگی، از دسترس نا اهلان در امان و از نگاه نامحرمان به دور است. «حُورٌ عِینٌ کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ» 🍃🌸 مسئولین پذیرایی و شیوه پذیرایی بهشتیان، خصوصیاتی دارد: الف: هر لحظه در دسترس می‌باشند. «یَطُوفُ» ب: نوجوانانی با قیافه‌‏ای زیبا و دلپذیرند. «وِلْدانٌ» ج: دلپذیری آنان موسمی و لحظه‌ای نیست. «مُخَلَّدُونَ» د: انواع وسایل پذیرایی را در دست دارند. «أکواب، أَبارِیقَ‏، کَأْسٍ» ه: پذیرایی ابتدا با مایعات و نوشیدنی‌‏هاست. «کَأْسٍ مِنْ مَعِینٍ» و: آنچه عرضه می‌‏شود، آفاتی ندارد. « لا یُصَدَّعُونَ‏ ... لا یُنْزِفُونَ‏» ز: مواد پذیرایی، متعدّد و متنوّع و به انتخاب مهمان است. «فاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ» ح: اولویّت با نوشیدنی، سپس میوه و آنگاه غذای گرم و مطبوع است. «مَعِینٍ‏، فاکِهَةٍ، لَحْمِ»  🍃🌸گوشت پرنده (گوشت سفید)، بر گوشت چرنده (گوشت قرمز) برتری دارد. «لَحْمِ طَیْرٍ»  👌کامیابی‌‏های بهشت، دائمی است. «یَتَخَیَّرُونَ‏، یَشْتَهُونَ‏ ...» (فعل مضارع بر دوام و استمرار دلالت می ‏کند) 
آیات ۲۵-۲۶ واقعه * لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا تَأْثِیماً * إِلَّا قِیلًا سَلاماً سَلاماً در آنجا سخن بیهوده و نسبت گناه به دیگری را نمی‌شنوند. سخنی جز سلام و درود نیست. ________________________ ▪«لغو» یعنی سخن بی‏ فایده و بیهوده  ▪«تأثیم» به معنای نسبت دادن گناه به دیگران است.  🍃🌸بهشت، سرای سلام و سلامت است. «إِلَّا قِیلًا سَلاماً سَلاماً» 🍃🌸طبقه دارالسلام؛ جایگاه اصحاب یمین دارالسلام نمایانگر محیطی آرام و امن است که در آنجا صفا و صمیمیت، و صلح و آرامش موج می‏زند. در قصرهای دُرّ و مرجان که درهایش به‌سوی عرش رحمان گشوده می‌شود، ساکن اند، در آن جا ملائکه از هر سو بر آنان وارد می‌شوند و می‌گویند سلام بر شما به آنچه بر آن صبر کردید، پس خوشا به این عاقبت این رستگاران با هدایت نوری که مقابل آنها می‏‌درخشد و مسیر را برای آنها روشن می‏‌کند به سوی بهشت می‏‌شتابند و در همان حال بشارتِ بهشت‏‌هایی به آنها داده می‏‌شود که از زیر درختانش نهرها جاری است. 🍃🌸آری! اگر انسان کمی فکر کند که چند روز بندگی خدا در دنیا، این همه رفاه و آسایش و کامیابی در قیامت را به دنبال دارد و با این حال حاضر شود همه این لذّت‌های ابدی را به خاطر دنیای فانی از دست بدهد، کمال بی‌عقلی است و این است معنای خسارت واقعی که خداوند می‏ فرماید: «قُلْ إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» (زمر،۱۵) ای پیامبر! به مردم بگو: زیانکاران واقعی کسانی هستند که خودشان را باختند. 
اصحاب یمین، که همان اصحاب میمنت و مبارکی هستند، که در پرتو ایمان و عمل صالح در قیامت نامه عملشان را به دست راستشان می‌دهند و اهل یُمن و سعادت شده‌اند، که به برکت و نعمت خاصی رسیده اند و جایگاه شان بهشت است.
آیات ۲۷-۴۰ واقعه * وَ أَصْحابُ الْیَمِینِ ما أَصْحابُ الْیَمِینِ * فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ * وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ * وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ * وَ ماءٍ مَسْکُوبٍ * وَ فاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ * لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ * وَ فُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ * إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً * فَجَعَلْناهُنَّ أَبْکاراً * عُرُباً أَتْراباً * لِأَصْحابِ الْیَمِینِ * ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ * وَ ثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِینَ و یاران راست، چه هستند یاران راست. در کنار درختان سدر بی خار. و درختان موز که میوه‌هایش به صورت فشرده روی هم چیده. و سایه‌‏ای پایدار. و آبی‌ریزان (از آبشارها). و میوه‏‌ای فراوان. که نه تمام می ‏شود و نه از مصرف آن جلوگیری می‌گردد. و هم خوابگانی والا قدر. که ما آنان را به نوع خاصی آفریدیم. پس آنان را دوشیزه و باکره قرار دادیم. زنانی هم سن و سال و شوهر دوست. (این نعمت‌ها) برای اصحاب یمین است. که گروهی از امت‌های قبل. و گروهی از امّت‌‏های بعدی هستند. _________________________ ▪«سِدْرٍ» درختی است که سایه گسترده‌‏ای دارد.  ▪«مَخْضُودٍ» گیاهی که تیغ آن شکسته و بی‌خار باشد.  ▪«مَنْضُودٍ» به معنای متراکم است  ▪«مَسْکُوبٍ» یعنی ریزان همچون آبشار  ▪«أَتْرابٌ» یعنی همانند و هم‏ سن و سال، مانند «ترائب» به معنی دنده‌های سینه که مشابه یکدیگرند.  ▪«طَلْحٍ» جمع «طلحه»، به معنای درخت موز است. [چنانکه در روایتی از حضرت علی علیه‌السّلام نیز به این معنا آمده است.]  البتّه بعضی مفسّران، مراد از «طلح» را درخت امّ غیلان می‌‏دانند که همان درخت اقاقیا🌸 می‌باشد که دارای گلهای بسیار خوشبو است. ▪گرچه‏ «فُرُشٍ» جمع «فراش» به زمین و مرکب و تشک و فرش و تخت گفته شده  ▪«مَرْفُوعَةٍ» به معنای نفیس و گرانبها می ‏باشد 💐 پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: در بهشت فرش‏ هایی از ابریشم با رنگ‌های گوناگون روی یکدیگر قرار داده شده است. ولی ظاهراً مراد از «فُرُشٍ» در اینجا، همسران و هم‏ خوابگان و مراد از «مَرْفُوعَةٍ»، ارزشمند بودن آنان به خاطر عقل و کمال و جمال است، چنانکه به دنبال آن می ‏خوانیم: «إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً»  ▪«عرب» جمع «عروب» به زنی گفته می‌شود که خندان و طنّاز و عاشق همسر و نسبت به او فروتن باشد.  در پایان پاداش مقرّبان فرمود: «جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» تمام پاداش ها و نعمت‏ ها جزای عملکرد آنان بود، ولی در این آیات، پس از نعمت‌هایی که برای اصحاب یمین بیان شد، جملۀ‏ «جَزاءً بِما کانُوا» نیامده است، گویا همه اینها لطف الهی است. ✅ اصحاب یمین در قیامت، جایگاه بس والا و اعجاب برانگیزی دارند. «وَ أَصْحابُ الْیَمِینِ ما أَصْحابُ الْیَمِینِ»  👈گرچه دانشمندان به برخی خواص برگ سدر پی برده‌اند، امّا در این‏که چه تأثیری در هوا و محیط پیرامون خود دارد، نیاز به تلاش جدید دارد. «فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ»  👈آب جاری و ریزان، سالم‌تر از آب ساکن و راکد است. «ماءٍ مَسْکُوبٍ»  🍃🌸 بهشت و نعمت‌‏های بهشتی، از قبل آفریده و آماده شده است. «أَنْشَأْناهُنَّ»  🍃🌸 همسران بهشتی ، همیشه برای شوهرانشان جدید و تازه اند و هیچ گاه برای آنان تکراری، عادی نیستند «فَجَعَلْناهُنَّ أَبْکاراً»  👈 راه‌های دستیابی به سعادت و رسیدن به قرب الهی، برای همه انسان‌ها در تمام دوران‌ها وجود داشته است. «ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ ثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِینَ»