eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خداوند کسی را با اجبار «هدایت» نمی‌کند ! آیات ۸ و ۹ شوری «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما لَهُمْ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصِیرٍ أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَ هُوَ یُحْیِ الْمَوْتی‏ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ  و اگر خدا می‌خواست مردم را امّت یگانه قرار می‌داد (ولی بر دادن به مردم است) و هر کس را که بخواهد در خود وارد می‌کند و برای ستمگران هیچ سرپرست و یاوری (در آن روز) نیست. آیا به جای خداوند سرپرستان دیگری گرفته‌اند، با آنکه تنها خدا سرپرست (واقعی) است و اوست که مردگان را زنده می‏‌کند و اوست که بر هر کاری تواناست. ____________________________ 👈 سنّت خداوند بر این است که انسان‏ها را آزاد بگذارد تا راه خود را انتخاب نمایند وگرنه می‌‏توانست همه را اجباراً در راه حقّ قرار دهد. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ»  ❌ منحرفین از راه حقّ، در حقیقت به خود ظلم می‌کنند. «وَ الظَّالِمُونَ»  👈ظالم از هر نوع کمکی در قیامت محروم است. «ما لَهُمْ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصِیرٍ» نه کمک از مقام برتر «مِنْ وَلِیٍّ» و نه کمک از زیر دست و دوستان. «وَ لا نَصِیرٍ»  ❌ هر گونه ولایت و سرپرستی که در راستای ولایت الهی نباشد، نامشروع و باطل است. «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ»   
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼صفحه ۴۸۴ سوره شوری🌼 11 - خالق‌ آسمان‌ها و زمین‌ ‌است‌ ‌از‌ خودتان‌ ‌برای‌ ‌شما‌ زوج‌هایی‌ پدید آورد، و ‌از‌ چهارپایان‌ نیز جفت‌ها بیافرید ‌شما‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌این‌ [زوجیت‌] تکثیر می‌کند چیزی‌ همانند ‌او‌ نیست‌، و اوست‌ شنوای‌ بینا 12 - کلیدهای‌ آسمان‌ها و زمین‌ ‌از‌ ‌آن‌ اوست‌ ‌برای‌ ‌هر‌ کس‌ بخواهد روزی‌ ‌را‌ گشایش‌ می‌دهد ‌ یا ‌ تنگ‌ می‌گیرد همانا ‌او‌ ‌به‌ ‌هر‌ چیزی‌ آگاه‌ ‌است‌ 13 - ‌برای‌ ‌شما‌ ‌از‌ [احکام‌] دین‌ همان‌ ‌را‌ تشریع‌ کرد ‌که‌ ‌به‌ نوح‌ توصیه‌ کرده‌ ‌بود‌، و [نیز] آنچه‌ ‌را‌ ‌به‌ تو وحی‌ کردیم‌ و آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ابراهیم‌ و موسی‌ و عیسی‌ توصیه‌ نمودیم‌ ‌که‌ دین‌ ‌را‌ برپا دارید و ‌در‌ ‌آن‌ تفرقه‌ نکنید ‌بر‌ مشرکان‌ آنچه‌ بدان‌ دعوتشان‌ می‌کنی‌، گران‌ ‌است‌ [و ‌از‌ توحید رویگردانند] ‌خدا‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ بخواهد ‌به‌ سوی‌ ‌خود‌ ‌بر‌ می‌گزیند و ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ [‌به‌ ‌خدا‌] روی‌ آورد ‌به‌ سوی‌ ‌خود‌ هدایت‌ می‌کند 14 - و ‌آنها‌ اختلاف‌ نکردند مگر ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ علم‌ برایشان‌ آمد [‌آن‌ ‌هم‌] ‌به‌ صرف‌ حسد [و برتری‌ جویی‌] ‌که‌ میانشان‌ ‌بود‌ و ‌اگر‌ سخنی‌ ‌از‌ پروردگارت‌ ‌بر‌ ‌این‌ نگذشته‌ ‌بود‌ ‌که‌ ‌تا‌ مدتی‌ معین‌ [مهلت‌ داده‌ شوند] قطعا میانشان‌ حکم‌ [‌به‌ هلاک‌] می‌شد و کسانی‌ ‌که‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آنها‌ کتاب‌ [تورات‌] ‌را‌ وارث‌ شدند، واقعا ‌در‌ باره‌ی‌ ‌آن‌ سخت‌ ‌به‌ شک‌ و تردید افتادند 15 - ‌پس‌ ‌برای‌ ‌این‌ [دین‌ اسلام‌] دعوت‌ کن‌، و همان‌ گونه‌ ‌که‌ دستور یافته‌ای‌ پایداری‌ کن‌ و ‌از‌ هوس‌های‌ ‌آنها‌ پیروی‌ مکن‌ و بگو: [‌من‌] ‌به‌ ‌هر‌ کتابی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ نازل‌ کرده‌ ایمان‌ آورده‌ام‌ و مأمور شده‌ام‌ میان‌ ‌شما‌ ‌به‌ عدالت‌ حکم‌ کنم‌ خداوند [یگانه‌] پروردگار ‌ما و پروردگار شماست‌ اعمال‌ ‌ما ‌از‌ ‌آن‌ ‌ما و اعمال‌ ‌شما‌ ‌از‌ ‌آن‌ شماست‌ [دیگر] هیچ‌ بحث‌ و جدلی‌ میان‌ ‌ما و ‌شما‌ نیست‌ خداوند ‌ما ‌را‌ جمع‌ می‌کند و سر انجام‌ [کارها] ‌به‌ سوی‌ اوست‌. 🌼صفحه ۴۸۴ سوره شوری🌼
💠 ابن سلام از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) كرد مراخبر ده از آسمانها كه آيا براى آنها درهائى هست ؟ 💐حضرت فرمودند: آرى براى آنها درهائى است و آن درها بسته است و براى گشودن آنها كليدهائى است مخزونه . ابن سلام گفت : درست گفتى ! يا محمد(صلى الله عليه و آله و سلم )مرا از درهاى آسمان خبر ده كه از چيست . 💐حضرت فرمودند: طلااست . ابن سلام گفت : قفل هاى آنها چيست ؟ 💐حضرت فرمودند: از نور. ابن سلام گفت كليد آن قفلها چيست ؟ 💐حضرت فرمودند: بسم الله العظيم ، يعنى نام بزرگ خدا.
🗝🔑کلیدهای آسمان و زمین و رزق و روزی بندگان دست خدا❤️ست. آیه ۱۲ سوره شوری لَهُ ۖ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ از آنِ اوست. براى هر كس كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى‌گرداند. اوست كه بر هر چيزى داناست. ______________________ ▪ «مَقالِیدُ» جمع «مقلید» به معنای کلید است.  💠کلیدهای هستی گاهی عوامل مادی است که می‌شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین می‌گردد، «فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ» «بقره، ۱۶۴»  گاهی نیز است که نمونۀ آن را در دعای سمات می‌‏خوانیم:  «اسئلک باسمک الذی اذا دعیت به علی مغالق ابواب السماء للفتح بالرحمة انفتحت ...»  خداوندا! تو را به آن اسمی می‌خوانم که اگر بر درهای بستۀ آسمان‏ ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده می‌شود.  👈توسعه یا تنگی رزق نشانۀ مهر یا قهر الهی نیست. زیرا قرآن می‌‏فرماید: «فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها» «توبه، ۵۵» سرمایه و فرزند کفّار سبب شگفتی تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.  👈توسعه و تنگی رزق تصادفی نیست، به دست خدای حکیم است.«یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ»  👈اگر چه توسعه یا تنگی رزق و معیشت در دست خداست لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان می‌دهد: «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» «جمعه، ۱۰» به سراغ فضل الهی بروید و برای کسب مال تلاش کنید.  👈تقسیم رزق توسط خداوند، عالمانه است. «إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ» 👈رزق همیشه مادّی نیست. چرا که در دعا می‌خوانیم: «اللهم ارزقنی توفیق الطاعة و بعد المعصیة» خداوندا! توفیق بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من کن.  👈قرآن کلیدهای توسعه را به ما آموخته و می‌فرماید: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» «ابراهیم، ۷» اگر# شکر کنید، شما را با دادن روزی زیاد می‌‏کند.  👈«اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ... یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» «هود، ۵۲» از پروردگارتان کنید، او برای شما باران می‌‏فرستد.  👈«وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» «طلاق، ۲ ۳» هر که نسبت به خدا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهی که محاسبه نمی‌کند، روزی می‏‌دهد. 
❌دنیا پرستی ؛ حسادت ؛ ظلم عده ای بر عده دیگر؛ بهره نگرفتن از عقل سلیم ؛ پیروی نکردن از حق و حقیقت ؛ به فراموشی سپردن جهان آخرت، مسبب ایجاد شده است... 💠در قرآن کریم، دینی در کنار تفرقه اجتماعی نهی و نفی شده است و تفرّق در دین در برابر اقامه دین به کار رفته و عامل تفرقه گرایی مشرکان، انس و عادت به مظاهر شرک دانسته شده است. سوره شوری آیه ۱۳/ سوره روم آیه ۳۱-۳۲. ❌ و گمراهی ضلالت است و موجب فساد می شود. ❌ مساوی با است .
آیه ۱۳ و۱۴ شوری 🔹شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی‏ وَ عِیسی ‏ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ فِیهِ کَبُرَ عَلَی ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ از (احکام) دین آنچه را به نوح سفارش کرد، برای شما (نیز) مقرّر داشت و آنچه به سوی تو وحی کردیم و آنچه ابراهیم و موسی و عیسی را بدان سفارش نمودیم آن بود که دین را به پا دارید و در آن دچار نشوید، آنچه مردم را بدان دعوت می‌کنی بر سنگین است. خداوند هر که را بخواهد به سوی خویش بر می‌گزیند. 🔹وَ ما إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ و (از دور پیامبران) نشدند مگر پس از آنکه (به حقّانیّت آنان) برایشان حاصل شد، به خاطر روحیه و که میانشان بود، و اگر سنّتِ سابق خداوند (در مورد مهلت دادن به کفّار) تا زمانی معیّن نبود، میان آنان حکم می‌شد (و اهل باطل هلاک می‌گشتند) و همانا کسانی که پس از آنان کتاب آسمانی را به میراث بردند، دربارۀ آن دچار شک و تردید هستند. ____________________________ 💠در این آیه، نام هر پنج پیامبر اولوا العزم آمده است: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی علیهم‌السّلام و پیامبر اسلام صلّی اللَّه علیه و آله وسلم.  ✅محور دعوت انبیاء یکی بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحید و معاد، تقوی و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدین و رسیدگی به محرومان دعوت می‌کردند.  ▪«شَرَعَ» از «شریعة» به معنای راهی است که مردم را به ساحل رودخانه‌های بزرگ می‌رساند، مانند شریعۀ علقمه برای رسیدن به آب رود فرات. از آنجا که احکام دین، راه رسیدن به کمالات است، به آن شریعت گفته می‌شود.  ❌در قرآن، کلمه «ادیان» نداریم، چون دین الهی یکی بیش نیست. 👈 دین و شریعت در راستای منافع انسان است. «شَرَعَ لَکُمْ»  👈 نوح، اولین پیامبری است که دارای شریعت جامع بوده است. «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً»  ✅ اسلام دین جامع است و تعالیم همۀ پیامبران پیشین را در بردارد. «ما وَصَّی بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی‏ وَ عِیسی‏»  ✅وحدت واقعی در سایه دین الهی امکان دارد. «أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»  ❌ مانع اقامه دین و اجرای احکام آن اختلافات دینی است. «أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»  ❌وحدت مؤمنان برای مشرکان سخت است. «لا تَتَفَرَّقُوا ... کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ»  👈 مشرکان را به حقّ دعوت کنید گرچه بر ایشان سنگین است. «کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ»  👈 نبوّت، منصبی الهی است و خداوند افرادی را که لایق می‌داند برمی‏‌گزیند. «یَجْتَبِی إِلَیْهِ»  👈 انسان با اعمال خویش زمینۀ دریافت الطاف الهی را به وجود می‌آورد. «یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ» 💠آیه ۲۱۳ بقره بجای کلمه علم از «بیّنات» استفاده شده است«وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیَا بَیْنَهُمْ»،  و در آیه ۴ بینه نیز از کلمه «بیّنه» استفاده شده است. بیّنه، ۴، «وَ مَا تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتهمُ الْبَیِّنَهُ».بنابر این، معنای «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ» این است که آنها ، به تفرقه و جدایی در دین خود پرداختند. ❌ با وجود سفارش پیامبران به وحدت بازهم مردم اختلاف کردند. «لا تَتَفَرَّقُوا ... وَ ما تَفَرَّقُوا»  ❌بیشتر تفرقه‌هایی که در دین پدید آمده است از جانب عالمان و دانشمندان است. «تَفَرَّقُوا ... مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ»  ❌سرچشمۀ اکثر تفرقه‌ها و و ‏_طلبی است. «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا ... بَغْیاً بَیْنَهُمْ»  ❌سرچشمه ؛ و است. 👈 دلیل مهلت‌‏های الهی ربوبیّت اوست تا هر کس در سایه آزادی و فرصت، جوهرۀ خود را نشان دهد. «سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ»  ✅مهلت دادن یکی از سنّت‌های الهی است. «إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی»  👈مهلت‌های الهی تا زمان معیّنی است. «إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی»  👈 شکی که همراه با سوء‌ظنّ باشد، شک مخرّب است. «لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ»
👌اطاعت از اهل بیت❤️(ع) سبب امان از تفرقه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼صفحه ۴۸۵ سوره شوری🌼 16 - و کسانی‌ ‌که‌ ‌در‌ باره‌ی‌ ‌خدا‌ [و دین‌ ‌او‌] ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ [دعوت‌ ‌او‌] پذیرفته‌ شد مجادله‌ می‌کنند، حجت‌ ‌آنها‌ نزد پروردگارشان‌ باطل‌ ‌است‌، و خشمی‌ [‌از‌ ‌خدا‌] برایشان‌ ‌است‌ و ‌برای‌ ‌آنها‌ عذابی‌ سخت‌ خواهد ‌بود‌ 17 - ‌خدا‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ کتاب‌ و ترازو [ی‌ اعمال‌ و ایمان‌] ‌را‌ ‌به‌ حق‌ نازل‌ کرد، و تو چه‌ می‌دانی‌ شاید قیامت‌ نزدیک‌ ‌باشد‌ 18 - کسانی‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آن‌ ایمان‌ ندارند شتاب‌ ‌در‌ آمدن‌ ‌آن‌ ‌را‌ می‌خواهند، و کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اند، ‌از‌ ‌آن‌ ‌در‌ هراسند و می‌دانند ‌که‌ ‌آن‌ حق‌ ‌است‌ آگاه‌ باش‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌در‌ مورد قیامت‌ جدال‌ می‌کنند سخت‌ ‌در‌ گمراهی‌ [پرت‌ و] دوری‌ هستند 19 - ‌خدا‌ نسبت‌ ‌به‌ بندگانش‌ لطف‌ دارد، ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ بخواهد روزی‌ می‌دهد و اوست‌ نیرومند شکست‌ ناپذیر 20 - ‌هر‌ ‌که‌ کشت‌ آخرت‌ ‌را‌ بخواهد، ‌برای‌ وی‌ ‌در‌ کشتش‌ می‌افزاییم‌ و کسی‌ ‌که‌ تنها کشت‌ ‌این‌ دنیا ‌را‌ طلب‌ کند ‌به‌ ‌او‌ ‌از‌ ‌آن‌ می‌دهیم‌ ولی‌ ‌در‌ آخرت‌ ‌او‌ ‌را‌ هیچ‌ نصیبی‌ نیست‌ 21 - آیا ‌برای‌ ‌آنها‌ معبودهایی‌ ‌است‌ ‌که‌ برایشان‌ ‌از‌ دین‌ چیزی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌خدا‌ بدان‌ رخصت‌ نداده‌ تشریع‌ کرده‌اند! و ‌اگر‌ نبود ‌آن‌ سخن‌ قطعی‌ [مهلت‌] مسلما میان‌ ‌آنها‌ [‌به‌ هلاکت‌] حکم‌ می‌شد و البته‌ ‌برای‌ ظالمان‌ عذابی‌ دردناک‌ ‌است‌ 22 - [‌آن‌ روز] ظالمان‌ ‌را‌ می‌بینی‌ ‌که‌ ‌از‌ آنچه‌ کسب‌ کرده‌اند بیمناکند و همان‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ واقع‌ می‌شود، و کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌ و کارهای‌ شایسته‌ کرده‌اند، ‌در‌ باغ‌های‌ بهشتند ‌برای‌ ‌آنها‌ ‌هر‌ چه‌ بخواهند نزد پروردگارشان‌ موجود ‌است‌ ‌این‌ همان‌ تفضل‌ بزرگ‌ ‌است‌. 🌼صفحه ۴۸۵ سوره شوری🌼