eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴در ابتدا سوره با دعوت به عدم تقدم شروع می شود و می فرماید برنامه ای حضرت دارند، و شما ⚠️مواظب باشید که از طرح نبی اکرم(ص) پیشی نگیرید❗️ ❌یکی از مصادیق تقدم بر نبی اکرم (ص) اینست که انسان رفعت صوت در مقابل وجود مقدس نبی اکرم از خودش نشان بدهد و جهر بالقول داشته باشد. 👈در این آیه خدای متعال دو دستور دیگر می دهد و می فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی»(حجرات، 2) صدایتان را بالاتر از صوت نبی رفعت ندهید، «وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کجَهْرِ بَعْضِکمْ لِبَعْض» و آنچنان که بعضی از شما برای بعض دیگر جهر بالقول دارند، برای رسول خدا جهر بالقول نداشته باشید. بعد هم می فرماید: «أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ» اگر این اتفاق افتاد و مراعات نکردید، شمایی که مومن بوده و وارد وادی ایمان شدید، به مبتلا می شوید و نمی فهمید که چطور اعمال خودتان را نابود کردید! یعنی مومن بودید و عمل صالح داشتید اما همه اینها می شود و شما هم متوجه نمی شوید که چطور عملتان حبط شده است.❗️ ( مومن که ابتدائا رفعت صوت و جهر بالقول در مقابل رسول ندارد. واین آیه گویا این یک هشدار است.) ❌اعرابی ها و منافقانی در امت حضرت هستند که می خواهند رفعت صوت ایجاد کنند و همه را دنبال خودشان بکشند تا همه را اعرابی کنند. 🤔آنها می خواهند کسانی باشند که ظاهرا مسلمانند و دور و بر حضرت هستند، ولی مؤمن نیستند و غض صوت در مقابل حضرت ندارند. لذا خدای متعال به مؤمنین هشدار می دهد و می گوید شما اگر در طرح آنها گرفتار شدید و وقتی آنها صدایشان را بلند می کنند با آنها همراهی کردید و در طرح آنها قرار گرفتید، شما هم مبتلا به رفعت صوت می شوید❗️⚠️لذا حواستان را جمع کنید.
❌امروز غرب با ارائه الگوی زندگی غربی با می‌گویند که دین نباید دخالت کند. کم کم کارشان به جایی رسیده است که با اعلام می‌کردند: «دین افیون ملت‌هاست» ◀️ تمدن امروزِ غرب با صداي بلند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفي‌سازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. ❌یکی از بزرگترین موانع راه ظهور، «تمدن مادی» است که بشر را به اعراض از انبیا دعوت می‌کند و با به همه گفته و هنوز هم می‌گوید دین باید از عرصه حیات اجتماعی بشر کنار رود! ⚠️«تجدد» و «مدرنیته» از حجاب‌های ضخیم عصر ظهور است.
🔴 سورۀ حجرات، مسیر امت‌سازی بر محور نبی‌اکرم(ص) و تبیین مواجهه جبهه حق و باطل را نشان می‌دهد. «حول سورۀ حجرات گفته‌اند که در مورد مواعظ اخلاقی است، ولی تلقی حقیر این است که این سوره، مسیر بر محور وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله را به ما می‌گوید و موانع این امت‌سازی را به ما نشان می‌دهد».
✅ادب در گفتار این آیه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بیان می‌کند، در اینجا مناسب است به دستوراتی که اسلام برای نوع سخن و گوینده و چگونگی بیان او دارد، اشاره کنیم:  ۱. سخن باید واقعی و حقیقی باشد. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ» (نمل،۲۲)  ۲. گفتار بایستی دل پسند باشد. «الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» (حج،۲۴)  ۳. سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِیغاً» (نسا،۶۳)  ۴. بعضی از گفتار باید نرم بیان شود. «قَوْلًا لَیِّناً» (طه،۴۴)  ۵. سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَوْلًا کَرِیماً» (اسرا،۲۳)  ۶. سخنی باشد که پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَیْسُوراً» (اسرا،۲۸)  ۷. در گفتار هیچ‌گونه لغو و باطلی نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» (حج،۳۰)، «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مومنون،۳)  ۸. گفتار باید همراه با کردار باشد؛ وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» (صف،۲)
آیه ۳ حجرات : إِنَّ الَّذِینَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ ‏ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ همانا کسانی که نزد پیامبر (از روی ادب و احترام) ، آنان کسانی هستند که خداوند را برای (پذیرش) (و آماده) کرده و آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آنها است. _______________________________ ▪«غض» به معنای پایین آوردن و کوتاه کردن است. این واژه در قرآن، هم در مورد کوتاه کردن صدا به کار رفته و هم در مورد کوتاه کردن نگاه؛ چنانکه در مورد نگاه به نامحرمان، قرآن می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور،۳۰) اگر ادب در کلام لازم است، در رفتار و کردار، به طریق اولی لازم است.  ✅آهسته سخن گفتن، نشانۀ ادب، تواضع، وقار و آرامش انسان است. 👈 قرآن در این آیه می‌فرماید: خداوند دلهای افراد را می‏ کند، تا میزان پاکی و درون آنها را آشکار سازد. زیرا چه بسیار افراد ریاکارانه اظهار ادب و تواضع می‌کنند، ولی در درون متکبّرند!  👈 در قرآن هرجا «مَغْفِرَةٌ» و «أَجْرٌ» آمده، ابتدا سخن از مغفرت است. زیرا تا از گناه پاک نشویم، نمی‌توانیم الطاف الهی را دریافت کنیم. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ» 
❤️ یعنی قلبی که صاحب اخلاص است، 👈 اگر کسی قلب سلیم داشت، در مقابل حکم خدای متعال و برنامه الهی، نه فقط زبانش تسلیم است و اعتراض ندارد بلکه قلبش هم تسلیم است. 👈 وقتی ما را به مقام تسلیم دعوت می کنند، می گویند مقام تسلیم مقامی است که انسان در مقابل حکم خدا و رسول خدا حتی هیچ دلتنگی هم برایش حاصل نمی شود. 💠در آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «فَلا وَ رَبِّک لا یؤْمِنُونَ حَتَّی یحَکمُوک فِیما شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لا یجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یسَلِّمُوا تَسْلِیماً»(نساء، 65)، به پروردگار تو قسم که اینها ایمان نمی اورند و ایمانشان کامل نمی شود الا این که شما را در همه منازعاتشان حَکَم قرار بدهند، یعنی وقتی با هم اختلاف دارند ترازویشان شما باشی. پیداست آنجایی که راه صاف است همه با حضرت راه می روند، در دشواری هاست که اختلاف پیدا می شود. 💠خداوند می فرماید که در اختلافات باید تو ترازو باشی، یعنی تو را وسط بگذارند و حکم تو را مبنا قرار بدهند. «ثُمَّ لا یجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یسَلِّمُوا تَسْلِیما» نه اینکه فقط در زبانشان معترض نباشند بلکه در دلشان هم دلتنگی نکنند و تسلیم محض تو باشند، این همان قلب سلیم است. ✅ قلبی است که است و وقتی انسان تسلیم محض می شود که شرک و شک رفع بشود. انسان با شک نمی تواند تسلیم باشد. کسی که شک در صدق نبی اکرم دارد چطور می تواند تسلیم باشد؟! کسی که غیر خدا و غیر رسول در قلبش رد پایی دارد چطور می تواند حضرت را ترازو قرار بدهد؟! بنابراین قلب سلیم یعنی قلبی که ترازویش خدای متعال و وجود مقدس رسول الله است. 👌 است، قلبی که است و . ✅ بنابراین که در این آیه از ما می خواهند این است که ما تقدم بر رسول خدا پیدا نکنیم و به هیچ وجه پیشی نگیریم. به تعبیر دیگر در امور شخصی خودمان یا در امور اجتماعی حتی مدعی اصلاح نباشیم، یعنی نخواهیم که جدای از طرح حضرت، کار جامعه را صالح کنیم.
💠یکی از مباحث مهم در مسئله ی زندگی دینداری، ولایت پذیری وتسلیم بودن در مقابل خداوند متعال است که اگر انسان بخواهد به مراتب بالای انسانی برسد، تسلیم بودن آن کیمیا و اکسیر آب حیاتی است که با آن می توان تا ابد جاودانه شد و بر تارک آسمان خوش درخشید. اما این تسلیم مقامی نیست که به آسانی بدست آید و به اصطلاح هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد. 👌تسلیم خدا بودن، تسلیم اهل بیت بودن است؛ اگر انسان بخواهد راه بندگی را طی کند، باید بنده ی خدا باشد، اما راه بندگی برای غیر از چهارده معصوم، تسلیم بودن در مقابل ولی خداست. ✅ اگر انسان در مقابل ولی خدا، تسلیم بشود، اهل بیت علیهم السلام، چهار برکت و رحمت را باذن الله به انسان می دهند؛ چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده که: «وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا (صَلَوَاتِنَا) عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَتِکُمْ طیِباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَاوَ تَزْکِیَة لَنَا وَ کَفَّارَة لِذُنُوبِنَا» یعنی: «خداوند[دو نعمت] صلوات ما بر شما و ولایت شما را که به ما اختصاص داده است، سبب پاکی طینت و طهارت ارواح ما و پاکسازی اخلاق و کفّاره‌ی گناهان ما قرار داده است».
 آیات ۴-۵ حجرات 🔸إِنَّ الَّذِینَ مِنْ وَراءِ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ 🔸وَ لَوْ أَنَّهُمْ حَتَّی تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکانَ لَهُمْ وَ اللَّهُ همانا کسانی که از پشت تو را می‌خوانند، اکثرشان تعقّل نمی‌کنند. و اگر کنند تا به سوی آنان خارج شوی، قطعاً برایشان است و است. ____________________________ 👈گرچه مسئلۀ صدا زدن پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله از پشت دیوار و پنجره، امروز دیگر مطرح نیست، ولی درس و قانونی که از این ماجرا به دست می‌آید، برای ما کارساز است. در تفسیر روح‌المعانی می‌خوانیم که ابن عباس به خانۀ استادش می‌‏رفت، ولی درِ خانه را نمی‌زد و صبر می‌کرد تا خود استاد بیرون بیاید. از او پرسیدند: چرا در نمی‌‏زنی؟ و او در پاسخ این آیه را تلاوت می‌کرد: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ» اگر مردم صبر کنند تا تو از خانه خارج شوی برای آنان بهتر است.  💐حضرت علی علیه‌السّلام می ‏فرماید: «لا عقل لمن لا أدب له» (غررالحکم)، کسی که ادب ندارد، در واقع عاقل نیست. ❌معمولًا بی‌ادبی نشانۀ بی‌خردی است. «الَّذِینَ یُنادُونَکَ‏ ... لا یَعْقِلُونَ‏»   👈خانه و خانواده، حریم دارد و دیگران حق مزاحمت برای آن ندارند، حتی با صدا زدن آنان از بیرون خانه. «یُنادُونَکَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ»  👈به برنامه‌ها و اوقات فراغت دیگران احترام بگذاریم. پیامبر نیز به آرامش و استراحت نیاز دارد و نباید مردم هر لحظه مزاحم او شوند. « لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ...»  👈مسئولیت‌های اجتماعی، نباید مانع رسیدگی به امور خانوادگی آنان شود. «صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ»  👈 پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله زمان‌هایی را برای ملاقات با مردم قرار داده بود و نیازی به فریاد از کوچه نبود. «صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ» ✅ اگر این جفاکاران بی ادب کنند و تو را صدا نزنند تا وقتی که خودت برای دیدنشان از خانه بیرون بیایی برایشان بهتر است ، چون در این کار هم رعایت ادب نیکولحاظ شده و هم و ، و این امر آنها را، به خدا و او نزدیک می کند و او آمرزنده ایست که عمل جاهلانه آنها را می آمرزد چون از روی تعقل نبوده است . 👈حساب افرادی که بر اساس عادت بلند سخن می‌گویند، (نه بر اساس اهانت و تحقیر،) از افراد بی‌‏ادب و مغرِض جداست. «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ»   💠بعد از نزول این آیه شریفه برخی از افرادی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلّم) را با نام کوچک صدا زده بودند و یا با فریاد از او خواسته بودند که از منزل خارج شود، از کار خود پشیمان شدند. «وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‌» برای دلجویی از این افراد هست که نگران نباشند و خداوند رفتار آنان را خواهد بخشید. بنابراین در برابر افراد بى‌ادب و بى‌خرد، باید از باب رحمت، گذشت و مهربانى وارد شویم و آنان را از رحمت خدا مأیوس نكنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙💚صفحه ۵۱۶ سوره حجرات💚💙 5 - و ‌اگر‌ ‌آنها‌ صبر می‌کردند ‌تا‌ تو [‌خود‌] ‌به‌ سراغشان‌ آیی‌ برایشان‌ بهتر ‌بود‌، و ‌خدا‌ آمرزنده‌ی‌ مهربان‌ ‌است‌ 6 - ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! ‌اگر‌ فاسقی‌ برایتان‌ خبری‌ آورد، نیک‌ وارسی‌ کنید ‌تا‌ مبادا ‌به‌ نادانی‌، گروهی‌ ‌را‌ آسیب‌ رسانید آن‌گاه‌ ‌بر‌ آنچه‌ کرده‌اید پشیمان‌ شوید 7 - و بدانید ‌که‌ ‌رسول‌ ‌خدا‌ ‌در‌ میان‌ شماست‌ ‌اگر‌ ‌در‌ بسیاری‌ ‌از‌ کارها ‌از‌ [رأی‌ و میل‌] ‌شما‌ پیروی‌ می‌کرد، دچار هلاک‌ و زحمت‌ می‌شدید، لیکن‌ ‌خدا‌ ایمان‌ ‌را‌ محبوب‌ ‌شما‌ کرد و ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ دل‌های‌ ‌شما‌ آراست‌ و انکار و نافرمانی‌ و عصیان‌ ‌را‌ منفور ‌شما‌ گردانید ‌آنها‌ واقعا رشد یافتگانند 8 - [و ‌این‌] کرامت‌ و نعمتی‌ ‌از‌ جانب‌ خداوند ‌است‌ و ‌خدا‌ دانای‌ حکیم‌ ‌است‌ 9 - و ‌اگر‌ دو طایفه‌ ‌از‌ مؤمنان‌ ‌با‌ ‌هم‌ جنگیدند، میان‌ ‌آن‌ دو ‌را‌ اصلاح‌ کنید و ‌اگر‌ یکی‌ ‌از‌ ‌آن‌ دو ‌بر‌ دیگری‌ تعدی‌ کرد، ‌با‌ ‌آن‌ ‌که‌ تعدی‌ می‌کند بجنگید ‌تا‌ ‌به‌ فرمان‌ ‌خدا‌ بازگردد ‌پس‌ ‌اگر‌ بازگشت‌، میانشان‌ ‌به‌ عدالت‌ صلح‌ دهید و عدل‌ و انصاف‌ روا دارید، ‌که‌ بی‌شک‌ خداوند دادگران‌ ‌را‌ دوست‌ می‌دارد 10 - جز ‌این‌ نیست‌ ‌که‌ مؤمنان‌ ‌با‌ یکدیگر برادرند، ‌پس‌ میان‌ برادرانتان‌ ‌را‌ اصلاح‌ کنید و ‌از‌ ‌خدا‌ بترسید، امید ‌که‌ مورد رحمت‌ قرار گیرید 11 - ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! نباید قومی‌ قوم‌ دیگر ‌را‌ استهزا کنند، شاید ‌آنها‌ ‌از‌ اینها بهتر باشند، و نه‌ زنانی‌ زنان‌ [دیگر] ‌را‌، شاید ‌آنها‌ ‌از‌ اینها بهتر باشند، و عیب‌ یکدیگر ‌را‌ ‌به‌ رخ‌ نکشید و همدیگر ‌را‌ ‌به‌ لقب‌های‌ زشت‌ مخوانید ‌که‌ بدنامی‌ ‌است‌ نام‌ کفر و فسوق‌ ‌پس‌ ‌از‌ ایمان‌ و ‌آنها‌ ‌که‌ توبه‌ نکنند ‌هم‌ آنان‌ ستمکارند. 💙💚صفحه ۵۱۶ سوره حجرات💚💙