آیه۶ الرحمن
* وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ
و گیاه و درخت (برای او) سجده میکنند.
____________________________
▪«نجم» هر روئیدنی است که ساقه ندارد
👈این واژه در اصل به معنای طلوع است، و اگر به گیاهان بدون ساقه "نجم" میگویند؛ بدان جهت است که از زمین سر بر می آورند.
👈مراد از «نجم» در این آیه به قرینه «شجر»، گیاه است؛ نه ستاره آسمان.
▪«شجر» روئیدنی است که ساقه دارد.
💠 منظور از سجده گیاه و درخت در آیه، خضوع تکوینی آنها در برابر فرامین الهی است
به امر او از زمين سر بر مىآورند، و به امر او نشو و نما مىكنند و مسیری را وه خدا بدای آنها تعیین کرده ؛ بی کم کاست پیموده و تسلیم قوانین آفرینش اند.
👌زمین و آسمان، تحت یک نظام اداره میشوند. «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ ... النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ»
👌هستی، تسلیم نظامی است که از پیش از سوی خداوند تعیین شده است. «بِحُسْبانٍ ... یَسْجُدانِ»
🟢فوایده گیاهان بدون ساقه 🍀
☘از نخستین گیاهان روی زمین بشنار می آیند
مثل: خزه ها و جلبک و ..گلسنگ
☘پوشش مخملی سبز این گیاهان مانند یک عایق مقاوم برای زمین است
☘با جذب آب تا ۲۰ برابر وزن خود_ نقش تعدیل کننده دمای هوا وحفظ رطوبت خاک را دارد
☘وهمچنین بستر برای سکونت حشرات و تخم گذاری آنها
☘گیاهان بی ساقه با ذخیره آب درون خود باعث جان دادن به زمین می شود!
در قرآن کریم واژۀ "میزان" نُه بار و جمع آن "موازین" هفت بار آمده است. ۳ - کاربرد واژه میزان در قرآن. [ویرایش]. واژه میزان در قرآن به معانی مختلف استعمال شده است.
آیات ۷-۹ الرحمن
* وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ
* أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ
* وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِیزانَ
و آسمان را بالا برد و قانون و میزان را مقرّر کرد تا در سنجش و میزان تجاوز نکنید. و وزن را بر اساس عدل بر پا دارید و در ترازو کم نگذارید.
__________________________
💠بعد از بیانِ رحمت الهی و نعمت تعلیم و بیان و حساب خورشید و ماه و سجده موجودات که نوعی توجّه به رابطه خدا با انسان و طبیعت است، این آیات نحوۀ رابطه انسان با جامعه را مطرح میکند.
✅نظام هستی بر پایه میزان است. زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👌 جایگاه آسمان و زمین تصادفی نیست. برافراشتگی آسمان و حجم و اندازه و فاصله ستارگان، حکیمانه و جلوهای از رحمت الهی است. «الرَّحْمنُ ... وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ»
💠کتاب و میزان متلازماند. خداوند در سورۀ حدید میفرماید: «وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید،۲۵) در این آیات نیز، هم به قرآن اشاره شده، هم به میزان: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
❌بیتوجّهی به میزان و عدم رعایت انصاف و عدالت در حقوق مردم، انسان را به فسق و فجور میکشاند و فسق و فجور انسان را به تکذیب وامیدارد. در سورۀ مطفّفین میخوانیم: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» وای بر کم فروشان! سپس میفرماید:«إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ ...» وآنگاه: «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» گویا لقمه ی حرام، مقدّمه فجور، و فجور مقدّمه کفر و تکذیب می شود.
💠در قرآن کریم واژۀ "میزان" نُه بار و جمع آن "موازین" هفت بار آمده است. ۳ - کاربرد واژه میزان در قرآن. [ویرایش]. واژه میزان در قرآن به معانی مختلف استعمال شده است.
✅جامعه برای رسیدن به رستگاری دو بال میخواهد: علم و عدالت. (در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.) «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
✅ راه رسیدن به عدالت، عمل به قرآن است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👈 میزان و وسیلۀ سنجش باید عادلانه باشد؛ مورد وزن هرچه میخواهد باشد. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ»
👈عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ»
👌 عدل و میزان، هم در آسمان عامل ثبات و پایداری است، هم در زمین و هم در جامعه. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👈درر کارها، نه افراط «أَلَّا تَطْغَوْا» و نه تفریط. «لا تُخْسِرُوا»
✅#نظام_هستی بر پایه #میزان است. زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
🔴#کتاب_قرآن "#میزان" است و قوانین عادلانه الهی مایه گسترش قسط و عدل در جامعه بشری است.
آیات ۷-۹ الرحمن
* وَ #السَّماءَ_رَفَعَها وَ #وَضَعَ_الْمِیزانَ
* أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ
* وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِیزانَ
و آسمان را بالا برد و قانون و میزان را مقرّر کرد تا در سنجش و میزان تجاوز نکنید. و وزن را بر اساس عدل بر پا دارید و در ترازو کم نگذارید.
______________________
💠بعد از بیانِ رحمت الهی و نعمت تعلیم و بیان و حساب خورشید و ماه و سجده موجودات که نوعی توجّه به رابطه خدا با انسان و طبیعت است، این آیات نحوۀ رابطه انسان با جامعه را مطرح میکند.
✅نظام هستی بر پایه میزان است. زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👌 جایگاه آسمان و زمین تصادفی نیست. برافراشتگی آسمان و حجم و اندازه و فاصله ستارگان، حکیمانه و جلوهای از رحمت الهی است. «الرَّحْمنُ ... وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ»
💠کتاب و میزان متلازماند. خداوند در سورۀ حدید میفرماید: «وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید،۲۵) در این آیات نیز، هم به قرآن اشاره شده، هم به میزان: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
❌بیتوجّهی به میزان و عدم رعایت انصاف و عدالت در حقوق مردم، انسان را به فسق و فجور میکشاند و فسق و فجور انسان را به تکذیب وامیدارد. در سورۀ مطفّفین میخوانیم: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» وای بر کم فروشان! سپس میفرماید:«إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ ...» وآنگاه: «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» گویا لقمه ی حرام، مقدّمه فجور، و فجور مقدّمه کفر و تکذیب می شود.
💠در قرآن کریم واژۀ "میزان" نُه بار و جمع آن "موازین" هفت بار آمده است. ۳ - کاربرد واژه میزان در قرآن. [ویرایش]. واژه میزان در قرآن به معانی مختلف استعمال شده است.
✅جامعه برای رسیدن به رستگاری دو بال میخواهد: علم و عدالت. (در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.) «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
✅ راه رسیدن به عدالت، عمل به قرآن است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👈 میزان و وسیلۀ سنجش باید عادلانه باشد؛ مورد وزن هرچه میخواهد باشد. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ»
👈عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ»
👌 عدل و میزان، هم در آسمان عامل ثبات و پایداری است، هم در زمین و هم در جامعه. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»
👈درر کارها، نه افراط «أَلَّا تَطْغَوْا» و نه تفریط. «لا تُخْسِرُوا»