هدایت شده از خط حزب اللّه
📣 خط حزبالله ۴۱۰ | سازندگی تاریخی برای بشریت
🔹 چهارصد و دهمین شماره هفتهنامه خط حزبالله، با عنوان «سازندگی تاریخی برای بشریت» منتشر شد.
🔸 خطحزبالله به مناسبت بیست و هشتم صفر و سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص)، بیانات سال ۱۳۶۷ آیتالله خامنهای درباره سیره و جایگاه بیبدیل رسول خدا(ص) را برای نخستین بار منتشر کرده است.
📝 سخنهفته خط حزبالله با عنوان «حرکت در راه خدا در منطقه انقلاب» نگاهی گذرا به گذشته درخشان و راه پیشروی استان سیستان و بلوچستان، داشته است.
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر شهید ولی کرمی تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF👇
هدایت شده از خط حزب اللّه
شماره ۴۱۰ خط حزبالله.pdf
1.1M
🖼 شماره جدید نشریه خط حزب الله
📄 @Khatt_khamenei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 انتشار برای نخستینبار
📹 نماهنگی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۶۷ به مناسبت ۲۸ صفر، رحلت پیامبر(ص)
💻 Farsi.Khamenei.ir
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| ساده ترین راه برای رسیدن به محبت خدا
🔺️قسمت نهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
💠 ساده ترین راه برای رسیدن به محبت خدا
✅ نعمتهایی وجود دارد که با حواس ظاهری درک نمیشود. مثلا دو دوست که به هم علاقه دارند، این علاقه را که با چشم نمیبینند، اما این که درک میکند که کسی او را دوست دارد، این ارزشش خیلی بیش از یک غذایی است که با هم میخورند یا منظرهای که تماشا میکنند.
✅ اهل بهشت هم بعد از اینکه همه نعمتها را دارند وقتی احساس میکنند که خدا آنها را دوست دارد، و از آنها راضی است، لذتی میبرند که از لذت ناشی از همه آن نعمتها بالاتر است.
✅ از مرحوم آیتالله بهجت نقل میکردند که شبی ایشان بعد از نماز فرمودند: اگر سلاطین عالم میدانستند نماز چه لذتی دارد، حاضر بودند دست از سلطنتشان بکشند، تا لذت نماز را درک کنند. این مطالب برای ما قابل فهم نیست. ما هنگام نماز، خودمان را در قفسی محبوس میبینیم که منتظریم از آن رها شویم، اما از آنجا که آیتالله بهجت گزافهگو نبود، و انسان تا این لذت را خودش نچشیده باشد، نمیتواند چنین سخنی بگوید، روشن میشود چنین لذتهایی وجود دارد.
✅ برای اینکه محبت خدا را کسب کنیم، راههای مختلفی وجود دارد. سادهترین راه که برای همه میسر است و در روایات هم تاکید شده و به انبیا هم سفارش شده که از این راه مردم را وادار کنید که محبت خدا را پیدا کنند، اندیشیدن درباره نعمتهای خداست.
✅ نعمتهای الهی را با خدمات دیگران مقایسه کنیم که در هر لحظه به هر فرد چقدر نعمت میدهد که تا آخر عمر نمیتواند آن را حساب کند؛ مثلاً اینکه ما هر لحظه هر طور بخواهیم رفتار میکنیم و همه این اندامها در اختیار ماست، ولی هیچگاه حساب نمیکنیم که چقدر نعمت جمع شده تا بتوانیم یک کلمه حرف بزنیم یا یک جرعه آب بنوشیم. همه این نعمتها از خداست و هرچه بیشتر آنها را بشناسیم و درباره آنها فکر کنیم، به بخشنده آنها بیشتر محبت پیدا میکنیم.
✅ چند بار نشستهایم فکر کنیم که خداوند چقدر به ما نعمت داده و این نعمتها چقدر میارزد؟ کسی که این نعمتها را به ما داده چقدر باید دوستش داشته باشیم؟ او را باید چند برابر بیشتر از کسانی دوست داشته باشیم که یک وقتی یک کمک مالی یا راهنمایی یا یک خدمتی به ما کردهاند؟
✅ تازه این محبت ذاتاً به لذتی که از نعمت پیدا میشود، تعلق میگیرد. در تحلیل عقلانی این محبت به این نتیجه میرسیم که انسان در واقع نعمت را دوست دارد و مُنعم را بالعرض دوست میدارد.
✅ اما کسانی هستند که محبتهایی دارند که از این بالاتر است.
009
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢امام رضا(ع) و به کارگیری امکانات دستگاه خلافت در خدمت «جهاد تبیین»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مأمون عباسی، هر چند با اهدافی پلید و به منظور جلب افکار عمومی ایرانیان و شیعیان و مردم خراسان و ایجاد تردید در میان برخی از بزرگان شیعی و در نتیجه کنترل حرکتهای سیاسی و اجتماعی آنان، به اهل بیت(ع) اظهار علاقه میکرد. و به همین بهانه و حتی به بهانه تقدیم خلافت به #امام_رضا، او و بالتبع جمع کثیری از سادات و بزرگان شیعه آن روزگار را با نهایت احترام از مدینه به مرو آورد.
امام رضا علیه السلام نیز که کاملاً از نقشههای شوم مأمون و اهداف پلید او آگاه بود، از پذیرش این پیشنهاد استنکاف کرد و مأمون نیز که منتظر این استنکاف بود، ولایتعهدی را، که هدف او (یعنی تأیید و تقویت خلافت مأمون) را بهتر تأمین میکرد بر امام رضا تحمیل کرد.
امام رضا علیه السلام نیز بسیار زیرکانه،
اولاً، شرایطی را برای پذیرش ولایتعهدی تعیین کرد که مأمون نتوانست در عمل به اهداف خود دست یابد.
و ثانیاً، همه تلاش خود را به کار گرفت که این «تهدید» بزرگ و بیسابقه را به «فرصت»ی بینظیر و بیسابقه برای «تبیین» معارف اسلامی و معرفی جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام تبدیل کند. آن حضرت از امکانات دستگاه خلافت و ارتباطات آزاد و جایگاه قانونیای که برای ارتباطگیری با مردم و گروههای مختلف مذهبی و دینی به دست آورده بود، نهایت استفاده را کرد.
سه کار معرفتی عمده و اساسی آن حضرت در آن فرصت محدود عبارت بود از:
1.تصحیح و پالایش برخی از روایات غلوآمیز یا تحریفی منتسب به ائمه پیشین، به هنگام گفتگو با علما و محدثان شیعه؛
2.اثبات حقانیت تشیع و اسلام به هنگام گفتگو و مناظره با علمای سایر فرق و مذاهب اسلامی و رهبران سایر ادیان؛ این گفتگوها و مناظرات غالباً به اراده و با برنامهریزی خود مأمون انجام میگرفت. که در همه این موارد حقانیت ولایت و امامت و برتری مکتب شیعه بر سایر مکاتب تثبیت میشد.
3.بیان دقیق و تفصیلی جایگاه و نقش امامت در نظام فکری اسلام و در نظم سیاسی و اقتصادی و امنیتی جامعه انسانی و اسلامی؛ شاید بتوان گفت هیچیک از ائمه پیشین از چنین فرصت و چنین آزادیای برای تبیین جایگاه و نقش اهل بیت علیهم السلام در نظم هستی و در جهانبینی اسلامی و همچنین در فردسازی و جامعهپردازی اسلامی، برخوردار نبودند. به عنوان نمونه میتوان به روایت مفصل و جامعی که مرحوم کلینی در کافی از امام رضا نقل کرده است مراجعه کرد.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از نو+جوان
⭐️ مبارزه دائمی خستگی ناپذیر
🏵 ارادت واقعی فقط به احترام گذاشتن نیست...
❤️ درس زندگی امام رضا علیهالسلام برای پیروانشان...
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_khamenei
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| آیا چنین خدایی دوست داشتتی نیست؟!
🔺️قسمت دهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
💠 آیا چنین خدایی دوست داشتتی نیست؟!
✅ اگر ما بخواهیم از آن مرتبه پایین محبت که بالذات به نعمتها تعلق میگرفت، بالاتر بیاییم، باید به دنبال محبتی باشیم که به صفات خدا تعلق میگیرد.
✅ فطرت انسان بهگونهای است که در دل با موجودی که دارای کمالاتی است، احساس دلبستگی میکند ولو اینکه هیچگاه او را ندیده باشد و حتى امیدی برای دیدن او نداشته باشد.
✅ مثلا همه ما حاتم طائی را دوست داریم و از او تعریف میکنیم، با اینکه هیچکدام او را ندیدهایم و همچنین انتظاری نیز نداریم که چیزی از بخششهایش نصیب ما شود. در این محبت در واقع صفت سخاوت را دوست داریم و با اینکه از بخششهای حاتم چیزی به ما نمیرسد، ولی احساس میکنیم، چنین کسی را دوست داریم.
✅ نظیر این کار را درباره خداوند نیز میتوانیم انجام بدهیم. برای این کار باید بکوشیم صفات خدا را بیشتر بشناسیم.
✅ یکی از راههایی که قرآن برای تربیت انسانها بهکار برده است، نام بردن و تکرار اوصاف خداست. در بسیاری از آیات اوصاف الهی وجود دارد و برخی از آیات نیز همه، صفت خداست.
✅ اگر مقداری در یکایک این صفات دقت کنیم و آثار آنها را با صفات دیگری که اشخاص با کمال دارند، مقایسه کنیم، پی به دوستداشتنی بودن این صفات میبریم.
✅ یکی از صفتهای خداوند که ما بهتر میتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و امیدواریم در همین دنیا و نهایتا در عالم ابدی همیشه از آن استفاده کنیم، صفت غفاریت خداست.
✅ قلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
✅ این صفت چقدر عظمت دارد! عمری انسان با گناه، نافرمانی، غفلت، بیاعتنایی، جهالت و حتی جسارت و بیادبی نسبت به خدا رفتار کرده است. خداوند دهها سال به او مهلت داده است، اما باز هم میگوید اگر توبه کنی همه را میبخشم. در روز قیامت خداوند نمیگذارد، کس دیگری از گناهان توبهکننده با خبر شود و حتی آنها را از ذهن فرشتگان نیز محو میکند.
✅ حتی در برخی از روایات آمده است که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله از خداوند درخواست کرد که خدایا در روز قیامت حساب امتم را به کس دیگری غیر از من واگذار نکن تا فرشتگان از گناهان آنها آگاه نشوند. خدای متعال فرمود وقتی من آنها را ببخشم دیگر شما نیز از گناهانشان آگاه نخواهی شد.
✅ آیا جا ندارد که انسان یک عمر درباره این روایت فکر کند و زیبایی این صفت غفاریت الهی را تجسم کند؟! آیا چنین خدایی دوستداشتنی نیست؟! روشن است که این صفت دوستداشتنی است و فطرت انسان چنین موجودی را در حد پرستش دوست میدارد.
✅ هرچه درباره صفات خدا ـ به خصوص آنهایی که اثرش برای ما محسوستر است ـ بیشتر بیاندیشیم، بیشتر خدا را دوست میداریم. این محبت در واقع به صفات خدا تعلق میگیرد، اما از آنجا که صفات خدا عین ذاتش است، با محبتی که نسبت به انسانها بهواسطه صفاتشان داریم، تفاوت دارد.
010
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| آفات محبت دنیوی
🔺️قسمت یازدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
💠 آفات محبت دنیوی
✅ یکی از نیازهای فطری انسان، دوست داشتن و دوست داشتهشدن است.
✅ البته از آنجا که غالبا همه ما در همه دورانهای زندگی به پدر، مادر، نزدیکان و دوستان تعلق خاطر داشتهایم، حالت خلأ دوستی را بهخوبی درک نمیکنیم، اما در تحلیل حالات برخی از افرادی که به نوعی وانهادگی، افسردگی و برخی از بیماریهای روانی مبتلا میشوند که گاهی کارشان به خودکشی نیز میانجامد، یکی از علل عمده را عدم تعلق آنها به دیگران، و عدم تعلق دیگران به آنها معرفی میکنند. شاید در مصاحبههایی که با معتادن و امثال آنها میکنند، نیز شنیده باشید که یکی از شدیدترین حالاتی که آنها را به خودکشی میکشاند، این است که میگویند احساس میکنیم نه کسی ما را دوست دارد و نه ما کسی را دوست داریم.
✅ این شواهد نشانه فطری بودن این مسأله است و شاید همین یکی از ریشههای فطری خداشناسی و خداپرستی است تا فطرت انسان او را به طرف شناخت خدا و صفات کمالیه او سوق دهد و او را دوست بدارد و از روی دوستی او را بپرستد. بنابراین هیچ بعدی ندارد که اصل گرایش به محبوبیت و محبیّت یک گرایش الهی برای سوق دادن انسان به طرف خدا که محبوب حقیقی است باشد.
✅ میل به دوستداشتن و دوستداشته شدن، نیازی است که کمابیش (بهخصوص وقتی سایر نیازهای طبیعیمان ارضا شده است) احساس میکنیم. از آنجا که سطح این گرایشها بالاتر از نیازهای مادی و فیزیکی است، انسان در هنگام بیماری، گرسنگی، فقر و امثال آن، کمتر به این گرایشها توجه پیدا میکند.
✅ اولین نیازهای انسان، مربوط به حیات اوست. مثلا کودک هنگام گرسنگی گریه میکند، اما کمکم به مادر انس میگیرد و از این که مادر او را در آغوش بگیرد و نوازش کند، لذت میبرد و اگر مادر او را نوازش نکند و یا با او قهر کند، خیلی ناراحت میشود.
✅ برخی روانشناسان نیازها را درجهبندی کردهاند و این نیازهای سطح بالاتر را نیازهای متعالی یا استعلایی نام نهادهاند.
✅ نتیجه اینکه انسان از تنها بودن رنج میبرد و میخواهد با کسی مأنوس باشد و رفاقت و محبت داشته باشد.
✅ در جلسات گذشته اشاره کردیم که یکی از علتهای محبت انسان به دیگران، ادراک نوعی کمال در محبوب است.
✅ این نیاز در انسان وجود دارد و به همین دلیل اشخاصی را دوست میدارد. ابتدا کودک از آنجا که همه هستیاش به پدر و مادر بستگی دارد، آنها را دوست میدارد. کمکم نزدیکان و دوستان نیز به آنها اضافه میشوند و به جایی میرسد که کسانی را به واسطه کمالاتی که دارند، دوست میدارد.
✅ ولی همه این محبتها آفات بسیاری دارد:
- هیچ کدام دوامی ندارد و بالاخره پدر، مادر و سایر نزدیکان روزی از دنیا میروند و همین طور کمال و جمال محبوب نیز همیشگی نیست.
- گذشته از این آفت، غالبا همه کسانی که انسان به خاطر کمالی دوستشان دارد، عیبهایی نیز دارند. انسان در ابتدا به آن عیبها توجه نمیکند، اما پس از چندی کمکم آن عیبها ظاهر میشود و آن محبتها کمرنگ میشود و حتى گاه به جایی میرسد که این محبت جای خود را به نفرت میدهد و محب اقدام به کشتن محبوب میکند.
اینها آفاتی است که در محبتهای دنیایی وجود دارد.
✅ در قیامت نیز کسانی که در دنیا یکدیگر را دوست میداشتند، از آنجا که میبینند در اثر این دوستیها مرتکب کارهایی شدهاند که نمیبایست انجام میدادند، با هم دشمن میشوند. مثلا در حال محبت، عیبهای طرف را ندیده گرفتهاند و به خاطر آنها کارهایی انجام دادهاند که خدا راضی نبوده است. بالاخره احساس میکنند که این دوستی باعث عذاب آنها شده است. این است که محبتشان به عداوت تبدیل میشود؛
الْأَخِلَّاء یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ؛
همه دوستان دشمن همدیگر میشوند، مگر آنهایی که محبتشان براساس تقوا باشد.
011