eitaa logo
همرزمان حسین. ع
174 دنبال‌کننده
788 عکس
400 ویدیو
69 فایل
دانش آموختگان طرح ولایت استان اصفهان ارتباط با ادمین کانال: 🆔 eitaa.com/TarhVelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | آثار محبت خدا 🔺قسمت دوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 آثار محبت خدا ✅ بزرگترین عاملی که می‌تواند انگیزه انسان باشد برای تقرب به خدای متعال، محبت است. 💠 کسی که خدا را دوست دارد: ✅ باطن خودش را کاملاً برای خدای متعال خالص کرده است. یعنی آن عمق دلش مخصوص خداست. کسی غیر از خدا آنجا راه ندارد. ✅ از همه راستگوتر است. همه مومنین می‌گویند خدا را دوست داریم. از خدا اطاعت می‌کنیم. از عذاب و غضب الهی ترسناکیم. اما همه خیلی راست نمی‌گویند. در مقام عمل این ادعاهایشان تایید نمی‌شود. اما آن کسی که خدا را دوست دارد، گفتارش کاملاً صادق است. ✅ دوستدار خدا از کسانی است که بیش از همه به عهد خودش با خدا وفادار است. در میان مومنین هستند کسانی که بر این عهدشان هستند و صادقند. اینجا می‌فرماید بیشترین کسی که به عهد خودش با خدا وفا می‌کند، محب است. کسی است که خدا را دوست دارد. ✅ چنین کسی عملش از همه پاکتر و پاکیزه‌تر است. ✅ یادش نسبت به خدای متعال صاف تر و بی پیرایه‌تر است. ✅ تمام وجودش وقف بندگی خداست. چیزی از وجودش را در غیر راه بندگی خدا صرف نمی‌کند. ✅ وقتی اینچنین بنده‌ای با خدا راز و نیاز می‌کند ملائکه به وجودش مباهات می‌کنند. افتخار می‌کنند که ما از کسانی هستیم که چنین بنده‌ای را دیدیم که اینچنین خدا را دوست می‌دارد. ✅ خدا شهرها و کشورها را به واسطه وجود چنین کسی آباد می‌کند. ✅ به واسطه ارزش و احترامی که خدای متعال برای این شخص قائل است، به دیگران هم احترام می‌گذارد. ✅ اگر مردم خدا را به حق چنین کسی قسم بدهند و از او چیزی بخواهند، خدا خواسته آن‌ها را ادا می‌کند و به آنها مرحمت می‌کند. ✅ به واسطه رحمتی که خداوند به چنین بنده‌ای می‌دهد بلاها را از دیگران دفع می‌کند. 002
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | میشه آدم جوری بشه که خدا رو چون خداست دوس بداره؟ 🔺قسمت سوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 می‌شه آدم جوری بشه که خدا رو چون خداست دوست بداره؟ ✅ کوتاهی ما در زمینه کسب محبت خدا برمی‌گردد به اینکه معرفت ما ضعیف است. ✅ از بیانات قرآنی و روایات می‌فهمیم یک چیزی به اسم محبت خدا هست که خیلی ارزش دارد و اگر کسی داشته باشد خدا یک چنان فضائلی را به او مرحمت می‌کند. ✅ اما حالا این محبت خدا چیست؟ ✅ از آن‌جا که محبت و دوست‌ داشتن چیزی است که مردم شبانه‌‌روز ده‌ها بار آن‌ را تکرار می‌کنند و مصادیق آن‌ را نسبت به خود، خانواده، دوستان‌ و چیزهای دیگر حضوراً درک می‌کنند، شاید به نظر آید که محبت نیاز به تعریف ندارد، ولی با دقت درمی‌یابیم که این معرفت‌ها مبهم است و تعریف روشنی برای خود ما ندارد و‌ در بسیاری از مواقع اشتباه می‌شود. ✅ همان‌طور که در منطق برای تعریف یک مفهوم ابتدا ویژگی‌ها و محمولات مصادیق آن مفهوم را شناسایی می‌کنند و سپس با کنار گذاشتن صفات عَرَضی، با استفاده از ذاتیات، مفهوم را تعریف می‌کنند، برای تعریف محبت نیز خوب است ابتدا از مصادیقی که حضوراً و وجداناً می‌یابیم شروع کنیم. ✅ ابتدا از یک مصداق ساده شروع می‌کنیم. بهترین و پاک‌ترین مصداق محبت، محبت مادر به فرزند است: 1️⃣ یکی از آثار محبت مادر به فرزند این است که به او خیلی توجه می‌کند. وقتی انسان چیزی را دوست ندارد، به آن توجه نمی‌کند و کاری به بود یا نبودش ندارد، اما وقتی چیزی را دوست دارد، ابتدا به آن توجه می‌کند و هر چه آن را بیشتر دوست داشته باشد، بیشتر به آن توجه می‌کند. 2️⃣ یکی دیگر از آثار محبت این است که می‌خواهد همیشه نزدیک محبوب باشد؛ مادر می‌خواهد فرزندش را بغل بگیرد، به سینه‌اش بچسباند و او را ببوسد. 3️⃣ از دیگر آثار محبت این است که انسان از توجه و ارتباط با محبوب لذت می‌برد و آرامش پیدا می‌کند. وقتی مادر فرزندش را در بغل می‌گیرد، آرامش پیدا می‌کند، اما وقتی از فرندش جدا می‌شود، نگران است. ✅ در بحث‌های عقلی می‌گویند: اصلی‌ترین محبت در انسان، حب ذات است. هرکسی اول خودش را دوست دارد و همه چیز دیگر را برای خودش می‌خواهد. ✅ چرا ما خدا را دوست می‌داریم؟ آیا از این جهت که به ما نعمت می‌دهد و نعمت را دوست می‌داریم و از آن لذت می‌بریم،‌ خدا را دوست می‌داریم؟ اگر این‌گونه باشد آن‌چه اصالتاً دوست ‌داریم، لذت خودمان است. ✅ خدای متعال به حضرت موسى وحی فرمود: ای موسى! کاری کن بنده‌هایم مرا دوست بدارند؛ حضرت موسی عرض کرد: خدایا! چه کنم که بندگان تو را دوست بدارند؟ وحی شد: نعمت‌های من را برایشان بیان کن! من این فطرت را در انسان‌ها قرار داده‌ام که هرکه به آن‌ها خوبی کند دوستش می‌دارند. وقتی بفهمند که من چقدر خوبی به آن‌ها کرده‌ام، دوستم می‌دارند. ✅ این راه ساده‌ای است و در بحث‌های بعدی‌ نیز به این‌جا می‌رسیم که ساده‌ترین راه برای افزایش محبت‌ به خدا این است که نعمت‌های او را ببینیم. آیا کسی که این همه به ما نعمت داده دوست‌داشتنی نیست؟! وقتی این دوست‌داشتن را خوب تحلیل کنیم، به این‌نکته می‌رسیم که در این‌جا ابتدا ما لذت خودمان را دوست داریم و خدا را نیز از آن جهت دوست داریم که نعمتی به ما داده که از آن لذت می‌بریم. ✅ آیا انسان به جایی می‌رسد که خدا را چون خداست، دوست بدارد؟ در برخی از دعاها و مناجات‌ها داریم که خدایا اگر مرا به جهنم ببری، با دشمنانت محشور کنی و عذاب کنی، باز محبت تو از دل من خارج نمی‌شود. این محبتی است که امام سجاد علیه‌السلام آن را ادعا می‌کند و ما به این سادگی‌ نمی‌توانیم آن را ادعا کنیم. درست تصور کنیم که از دنیا رفته‌ایم و شب اول قبر یا روز قیامت ما را به طرف جهنم می‌کشند. آیا با این حال باز خدا را دوست می‌داریم؟! از آیات و روایات برمی‌آید که خدا چنین بنده‌هایی دارد که او را به خاطر خودش دوست می‌دارند. 003
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنی محبت 🔺قسمت چهارم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 معنی محبت 1 ✅ یک تعریف ساده‌ای که برای محبت می‌توانیم بگوییم این است که وقتی انسان به چیزی محبت دارد، احساسی در او پدید می‌آید که به طرف محبوب کشیده می‌شود. بر این اساس می‌توان محبت را یک انجذاب روانی دانست. همان‌گونه که آهن‌ربا، آهن‌آلات را به طرف خود می‌کشد، محبت نیز یک حالت انجذاب است که با دل انسان سروکار دارد و روح و دل انسان را به طرف محبوب می‌کشاند. ✅ حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه انسان نسبت به برخی چیزها این حالت انجذاب را پیدا می‌کند و آیا این حالت اتفاقی است یا حکمتی دارد؟ روشن است که برخی از حالات در اختیار انسان نیست. مثلا محبت مادر نسبت به فرزند کأنه یک امر غیراختیاری است و این طور نیست که مادر بیاندیشد که خوب است فرزندم را دوست بدارم و تصمیم بگیرد که فرزندش را دوست بدارد. مادر نمی‌تواند فرزندش را دوست نداشته باشد و در این امر کأنه اختیاری ندارند. ✅ آیا می‌توان کاری کرد که انسان اختیاراً محبت پیدا کند؟ آیا می‌توان محبت را اختیاراً تقویت یا تضعیف کرد؟ ✅ اگرچه انجذاب قلبی ساده‌ترین تعبیری است که می‌توان درباره محبت به‌كاربرد، اما گاهی به درستی حقیقت محبت را روشن نمی‌کند و از علت و چیستی این انجذاب سخن نمی‌گوید. اگر انسان راز این انجذاب را بیابد، کلیدی برای حل بسیاری از مسائل دیگری که پس از این مطرح می‌شود، به دست می‌آورد. ✅ وقتی ما مثلاً غذا یا یک تابلوی نقاشی یا گل زیبایی را دوست داریم به این معناست که وقتی با آن ارتباط پیدا می‌کنیم لذت می‌بریم. اگر این طور باشد، به طرف آن کشیده می‌شویم وگرنه کشیده نمی‌شویم. دو نفر را فرض کنید که یکی یک تابلوی نقاشی را دوست دارد ولی دیگری اصلاً ذوق هنری ندارد و نمی‌داند زیبایی تابلو به چیست. دلیل این‌که فرد اول به طرف این تابلو کشیده می‌شود، این است که از آن لذت می‌برد و علت این‌که دیگری به طرف آن کشیده نمی‌شود این است که لذت نمی‌برد. حال سؤال می‌شود چرا این لذت می‌برد، ولی آن نمی‌برد؟ درباره هر چیزی که انسان دوست دارد، این مسأله مطرح است. ✅ بالاخره انسان نوعی ارتباط با آن‌چه دوست دارد، برقرار می‌کند که باعث لذتش می‌شود. طبعاً محبت‌های ما محدود به چیزهایی است که نوعی شناخت یا احساس لذت نسبت به آن‌ها داریم. دلیل این‌که کسانی چیزی را دوست نمی‌‌دارند نیز این است که این احساسات برایشان پیدا نمی‌شود. حال یا زیبایی آن را درک نمی‌کنند و یا به‌گونه‌ای است که اتفاقاً با ذائقه آن‌ها نمی‌سازد و از آن لذت نمی‌برند. بنابراین باید برای تعریف محبت قید لذت را اضافه کنیم و بگوییم محبت این است که انسان نسبت به چیزی که از ارتباط با آن لذت می‌برد، انجذاب پیدا کند، و باز اضافه کنیم که لذت بردن یعنی این‌که ارتباط با آن چیز تناسبی با قوای ادراکی او دارد. ✅ مثلاً در مورد ذائقه؛ برخی از غذایی خوششان می‌آید و برخی نمی‌آید. پس باید تناسبی بین این ذائقه و غذایی که فرد می‌خورد، باشد تا لذت حاصل شود. این جاست که درک زیبایی در اشخاص تفاوت می‌کند. این قضیه حتی در حیوانات نیز مطرح است. بعضی از حیوانات هستند که ما از دیدن آن‌ها نفرت پیدا می‌کنیم ولی خود آن‌ها یک‌دیگر را دوست دارند و از دیدن هم‌دیگر نیز لذت می‌برند. ✅ بنابراین، تعریف ساده محبت انجذاب نسبت به چیزی است که با قوای ادراکی انسان نوعی تناسب دارد و از آن‌ لذت می‌برد. ✅ آدم انجذاب پیدا می‌کند نسبت‌ به چیزی که از ارتباط با آن لذت می‌برد. این باعث محبت می‌شود. البته این یک تعریفی شد از دوست‌داشتنی‌های عادی خود ما. 004-1
💠 معنی محبت 2 ✅ ولی هنوز این سوال باقی می‌ماند که خودم را دوست دارم یعنی چه؟ ✅ این سؤال درباره خدای متعال نیز مطرح است. اصلا خدا چگونه یک چیز را دوست دارد؟ مگر می‌شود خدا انجذاب داشته باشد؟ انجذاب انفعال، ضعف و تحت تأثیر واقع شدن است و خدا تحت تأثیر چیزی واقع نمی‌شود. انجذاب در جایی است که جاذبه‌ای باشد و طرف مقابل را به طرف خود بکشد. اگر خداوند به این معنا چیزی را دوست بدارد، باید انفعال پیدا کند و خدا انفعال ندارد. ✅ شبیه این مضمون در دعای عرفه است که: "الهی تقدس رضاک ان تکون له علة منک فکیف یکون له علة منی؛" امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه می‌گوید خدایا من نمی‌توانم بگویم تو خودت، خودت را راضی می‌کنی، چه رسد به این‌که بگویم من تو را راضی می‌کنم. حال اگر معنای محبت انجذاب است، آیا دوست‌داشتن خدا به این معناست که او تحت تأثیر واقع می‌شود؟! آیا خدا انجذاب پیدا می‌کند؟! ✅ اهل دقت در این‌گونه مفاهیم توسعه‌داده‌اند و گفته‌اند خود انجذاب موضوعیت ندارد و آن‌چه در این جا مطلوب است اتصال است. حتی اتصال نیز در جایی است که دوئیت باشد، در جایی که دوئیت نیست، به جای اتصال، وحدت است. آن موجود واحد است که کمال دارد و خودش، خودش را دوست دارد. ✅ صفات خدا عین ذات اوست، نه خارج از ذات او، و تعددهایی که ما در این‌جا می‌بینیم به‌خاطر نقص وجود ماست. وجود هر چه کامل‌تر شود، جمع‌تر و بسیط‌تر می‌شود و علمش عین حیات و حیاتش عین قدرتش است. علم خدا، با محبت خدا و با کمال خدا همه یک چیز است. ✅ پس محبت یک نوع انجذاب، ارتباط یا اتصال با یک موجود است؛ اعم از این‌که آن موجود خودش باشد یا موجود دیگری که کمال وجود است. وقتی کمال شد، هر موجودی که واجد آن باشد، اگر کمال‌بودنش را بشناسد، از آن لذت می‌برد. ✅ بنابر این اگر ما بخواهیم محبت خدا را پیدا کنیم، باید به اندازه‌ای که عقل‌مان می‌رسد، از راهی که خود خدا معین کرده، کمالات خدا را بشناسیم و سعی کنیم قدرت درک کمال را پیدا کنیم؛ البته شرایط دیگری هم لازم است که ان‌شاءالله بعدها عرض می‌کنیم. این‌ محبت‌ها اختیاری است؛ البته خداوند مایه آن را در وجود ما قرار داده، اما به آگاهی رساندن، شکوفا کردن و بهره‌گیری از آن، تابع اختیار ماست که باید از راه تقویت معرفت و فراهم کردن شرایط به آن نائل شویم. 004-2
🔴⚡️خستگی ممنوع! 🔺نزدیک قله‌ایم...! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌📱@hamzevasl
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_6050985136193802725.mp3
12.89M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی». ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ متن کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» منتشر شد. ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🌷 🔍 بخوانید👇 khl.ink/f/53820
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | رهبر انقلاب، صبح امروز: دشمن در دشمنی خودش و در نقشه‌کشی خودش جدّی است، ما هم در مقابله‌ی با دشمن بشدّت جدّی هستیم. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ 💠درباره مناطق «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ❇️سابقه‌ی خاطره‌ی ما از این منطقه‌ی شما بیش از نیم قرن است. 🌟اوّلین حرکت آشکاری که خود این حقیر در مقابله‌ی با دستگاه طاغوت انجام دادم، با همراهی این دو مرکز مهم، یعنی بیرجند و زاهدان، انجام گرفت. ❎ منطقه سیستان و بلوچستان، منطقه‌ی انقلاب است، منطقه‌ی شهید دادن است، منطقه‌ی حرکت در راه خدا است. 🔺هم شهید وحدت داریم 🔺هم شهید دفاع مقدّس داریم 🔺هم شهید در راه امنیّت داریم ☑️مسئولان قدر این مردم را باید بدانند و باید خدمت کنند. 🚆مسئله‌ی خطّ آهن خیلی مهم است؛ ‌ 👈اینکه شمال و جنوبِ شرق کشور با خطّ آهن متّصل بشود، ✔️هم برای استان و استانهای در بین راه اهمّیّت دارد ✔️هم برای اصل کشور اهمّیّت دارد 💧مسئله‌ی آب زابل خیلی اهمّیّت دارد. ✅ همه‌ی راه‌ها باید پیموده شود برای اینکه حقّ مردم در مورد آب تأمین بشود. ⭕️اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دهه‌ی ۸۰ که بنده آمدم بلوچستان و تصمیم‌گیری شد، عمل میکردند، امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. ♦️امروز بحمدالله مشغولند، تلاش میکنند. ✔️ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد. 💠درباره تحولات بزرگ دنیا و لزوم مراقبت ملتها و مسئولین 👈وقتی در دنیا تحوّلات بزرگ به وجود می‌آید یا آغاز میشود، ملّتها و مسئولین کشورها موظّفند مراقبت خودشان را چند برابر کنند. ✅اگر این مراقبت انجام گرفت، سر ملّتها کلاه نخواهد رفت و ناچار نخواهند شد که به راهی ضدّ منافع خودشان حرکت کنند. ❎اگر این مراقبت انجام نگرفت و غفلت شد، ضربه‌های بلندمدّتی به ملّتها وارد خواهد شد. دو مثال: 1️⃣غفلت ملتها و مسئولین کشورها در دوران آغاز حرکت استعمار از اروپا در قرن هجدهم ⬆️نتیجه: گرفتاری به استعمارِ دو سه قرنیِ یک منطقه‌ی عظیمی از دنیا 2️⃣بلایی که انگلیس، فرانسه و ایتالیا، عمدتاً بعد از جنگ جهانی اوّل و اندکی بعد از جنگ جهانی دوّم، بر سر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آوردند ⬆️نتیجه: منطقه‌ی ما اقلّاً صد سال از کاروان تمدّن و کاروان پیشرفت عقب افتاد. 💢خطوط اصلی تحوّل بزرگ در دنیا چند چیز است: 1️⃣ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا؛ 📌قدرت استکباری آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی ضعیف شده است ⭕️ضعف در شاخصهایی مثل: 🔻اقتصاد 🔻مسئله‌ی امکان دخالت در دولتها 🔻توانایی تغییر دادن دولتها و کشورها 2️⃣برآمدن قدرتهای جدید منطقه‌ای و جهانی ♦️اینکه میگوییم دشمن دارد ضعیف میشود معنایش این نیست که نمیتواند مکر کند ❌مشغول نقشه‌کشی‌اند. باید غافل نشویم. 🔎معلومات اطّلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در آمریکا یک مجموعه‌ای را درست کرده است که اسم این مجموعه «گروه بحران» است. 🔖به این نتیجه رسیده‌اند که در ایران چند نقطه‌ی بحران‌ساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد: 📌اختلافات قومی 📌تفاوتهای مذهبی 📌مسئله‌ی جنسیّت و مسئله‌ی زن ⭕️تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛ 🔺‌این برنامه‌ی آمریکا است، 👈و «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»! 💡حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه ‌کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند. 🚨دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. 🔘وحدت یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است، ♦️اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود. ✅آنجایی که یک جهت‌گیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است. ❌آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. 🌟بنده به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم، به خاطر: ✨تجربه‌ی چهل و چند ساله ✨آنچه انسان در جوانهای این کشور میبیند: 🔹وفاداری‌ها 🔸محبّتها 🔹اخلاصهایی که نشان داده میشود 🔸حضورهای خوب [مثل] این اربعین 💠تشکر از میهمان‌نوازی ملت عراق در قضیه اربعین ❇️لازم میدانم از ملّت عراق به خاطر پذیرایی و میهمان‌نوازی ارزشمندشان در این قضیّه‌ی اربعین تشکّر کنم ⬅️از مسئولین عراقی [هم] همین طور ⬅️بخصوص از حشدالشّعبی ⬅️از نیروهای انتظامی عراق ⬅️از دولت عراق که توانستند امنیّت را برقرار کنند 🙏از نیروی انتظامی خودمان هم صمیمانه تشکّر میکنم. ♦️قدر این نیروهای فداکار، این جوانان خوب را در بخشهای مختلف بایستی بدانیم 🍀پروردگارا به حقّ محمّد و آل محمّد برکات و رحمت خودت را بر ملّت ایران و بر مردم این دو استان نازل بفرما. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مقام محب 🔺قسمت پنجم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 مقام محب ✅ در این جلسه از حدیثی که مرحوم مجلسی رضوان‌الله‌علیه از کتاب مسکّن الفؤاد شهید ثانی نقل کرده است، بهره می‌بریم: ✅ أَوْحَى‏ اللَّهُ‏ إِلَى بَعْضِ‏ الصِّدِّیقِینَ أَنَّ لِی عِبَاداً مِنْ‏ عَبِیدِی یُحِبُّوننی وَ أُحِبُّهُمْ؛ خداوند به یکی از پیغمبران خود وحی کرد که من در میان مخلوقات، بندگانی دارم که مرا دوست می‌دارند و من نیز آن‌ها را دوست دارم. آن‌ها مشتاق من‌ و من نیز مشتاق آن‌ها هستم. مرا یاد می‌کنند و من نیز آن‌ها را یاد می‌کنم. من چنین بنده‌هایی دارم. ✅ اگر راه آن‌ها را بشناسی و از آن‌ها پیروی کنی، تو را دوست خواهم داشت، اما اگر از راه آن‌ها انحراف پیدا کنی، بر تو غضب خواهم کرد؛
فَإِنْ
أَخَذْتَ طَرِیقَهُمْ أَحْبَبْتُكَ وَإِنْ عَدَلْتَ عَنْهُمْ مَقَتُّك. ✅ این پیامبر صدیق از خداوند پرسید: علامت‌ این بندگان چیست؟ خداوند در پاسخ، علامتی ذکر فرمود که برای ما خیلی غریب می‌نماید. ✅ فرمود: همانند شبان مهربانی که هنگام چراندن گوسفندان دائما مراقب آن‌هاست که از نظرش دور نشوند، این‌ افراد تمام روز را به سایه‌ها نگاه می‌کنند تا این‌که نزدیک غروب می‌شود و سایه‌ها همه‌جا را می‌گیرد و هوا تاریک می‌شود. در این‌هنگام همانند پرندگان که وقت غروب به سوی آشیانه‌شان می‌روند و آن‌جا آرام می‌گیرند، این افراد نیز حالت انسی با غروب پیدا می‌کنند. مثل این‌که اصلاً در طول روز منتظر بوده‌اند تا شب فرا رسد و در گوشه‌ای آرام بگیرند. ✅ فَإِذَا جَنَّهُمُ اللَّیْلُ وَاخْتَلَطَ الظَّلَامُ وَفُرِشَتِ الْفُرُشُ وَنُصِبَتِ الْأَسِرَّةُ وَخَلَا كُلُّ حَبِیبٍ بِحَبِیبِهِ؛ وقتی روشنایی اول شب می‌رود و تاریکی بر عالم سایه می‌اندازد و بسترها برای استراحت گسترده می‌شود و هر کس با محبوب خود خلوت می‌کند، این بندگان تازه به نماز می‌ایستند و در پیشگاه من به سجده می‌افتند، صورت‌هایشان را روی خاک می‌گذارند و با من با سخن خودم مناجات می‌کنند؛ نَاجَوْنِی بِكَلَامِی؛ مثلا قرآن می‌خوانند ولی با آیات قرآن با من سخن می‌گویند. ✅ تَمَلَّقُونِی بِأَنْعَامِی؛ با یاد نعمت‌های من، در پیشگاه من متملقانه صحبت می‌کنند. ✅ برخی اشک از چشمان‌شان جاری است. برخی فریاد می‌کشند. برخی آه می‌کشند و برخی از صبر بر فراق من گله می‌کنند. برخی به نماز ایستاده‌اند و در حال تفکر و توجه‌اند. برخی در حال رکوع‌اند و برخی در حال سجده. ✅ بِعَیْنِی مَا یَتَحَمَّلُونَ مِنْ أَجْلِی؛ این کارهایی که به خاطر من انجام می‌دهند، از چشم من دور نیست و من توجه دارم که به خاطر محبت من چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند. ✅ وَبِسَمْعِی مَا یَشْكُونَ مِنْ حُبِّی؛ گوش من پای ناله‌ و شکایت‌های آن‌ها از فراق و جدایی من است. 005
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بعضی ها از فراق خدا آه می‌کشند! 🔺قسمت ششم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 بعضی‌ها از فراق خدا آه می‌کشند! 💠 رفتار خدا با دوستان خود ✅ تا اینجا، علامت‌های دوستان خدا را خواندیم. حال ببنیم خدا با این‌ها چه می‌کند؛ ✅ أَوَّلُ مَا أُعْطِیهِمْ ثَلَاثاً؛ خداوند می‌فرماید: اول چیزی که به این‌ بندگان می‌دهم سه چیز است: 1️⃣ أَقْذِفُ مِنْ نُورِی فِی قُلُوبِهِمْ فَیُخْبِرُونَ عَنِّی كَمَا أُخْبِرُ عَنْهُمْ؛ نوری در دل‌هایشان قرار می‌دهم که با آن همان‌گونه که من از دل آنان خبر دارم، از دل من باخبرند. مثل این‌که دل‌ها با هم مربوط می‌شود و از یک‌دیگر باخبرند. 2️⃣ دومین چیز این‌است که اگر همه آسمان‌ها و زمین‌ها و آنچه مابین آن‌هاست را به آن‌ها بدهم، باز هم آن را برای آن‌ها کم می‌دانم؛ لَوْ كَانَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرَضُونَ وَمَا فِیهِمَا مِنْ مَوَارِیثِهِمْ لَاسْتَقْلَلْتُهَا لَهُمْ؛ اگر همه هستی را در اختیار آن‌ها قرار بدهم، باز هم می‌گویم استحاقشان بیشتر است. خداوند بلوف نمی‌زند. مگر این‌ها را به اهل‌بیت علیهم‌السلام عنایت نفرمود؟! مگر همه عالم را در اختیار سیدالشهدا قرار نداد؟! 3️⃣ وَالثَّالِثُ أُقْبِلُ بِوَجْهِی عَلَیْهِمْ؛ سومین‌ چیزی که به دوستانم می‌دهم این است که رویم را به طرف آن‌ها می‌کنم؛ توجه‌ام را به آن‌ها معطوف می‌کنم. ما نمی‌فهمیم معطوف شدن توجه خدا به بنده‌اش به چه معناست. از این‌رو خدا خود می‌فرماید: فکر می‌کنی هیچ کس می‌داند چه به دوستانم می‌دهم؟! این سؤال استنکاری است و به این‌معناست که هیچ کس نمی‌داند؛ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ. 006
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 ✏️ بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»، در قالب نمودار درختی 📥دریافت و مطالعه👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
1307778818_-1928967659.pdf
1.08M
🔍 ✏️ بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»، در قالب نمودار درختی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عالی ترین مرتبه محبت 🔺قسمت هفتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 عالی ترین مرتبه محبت ✅ در جلسات گذشته تقریبا به این نتیجه رسیدیم که محبت نوعی انجذاب (کشیده شدن) آگاهانه است که در آن، دل متوجه محبوب می‌شود و می‌خواهد به او نزدیک بشود و هیچ فاصله‌ای بین او و محبوب نماند. ✅ دلیل این‌که انسان چیزی را دوست می‌دارد امتیازی است که در آن می‌بیند. به تعبیر متعارف، محبوب کمالی دارد که ممکن است محسوس یا نامحسوس باشد. این کمال گاهی دیدنی یا شنیدنی است که به آن جمال می‌گویند و گاهی کمالات دیگری مانند علم، تقوا و امثال آن باعث محبت می‌شوند. مثلا بنده خاص خدا را خیلی دوست می‌داریم در حالی‌که ممکن‌ است هیچ امتیاز ظاهری نیز نداشته باشد، ولی دارای امتیاز معنوی و روحی است و یک کمال یا جمال معنوی را در او احساس می‌کنیم که به طرف او کشیده می‌شویم. 🔹 محبت بالذات و محبت بالعَرَض: ✅ نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ما گاهی چیزی را به‌خاطر خودش دوست ‌داریم و از خود او لذت می‌بریم، ولی گاهی چیزی را به‌خاطر این‌که وسیله رسیدن به یك محبوب است، دوست می‌داریم. ✅ مثلا همه ما دوست داریم به کربلا برویم. حال اگر کسی هزینه سفر کربلا‌یمان را قبول کند یا بگوید: فردا با یک ماشین شخصی شما را از در خانه به کربلا می‌برم و برمی‌گردانم، او را چقدر دوست می‌داریم؟ اگر این کار را نکرده بود، این‌قدر دوستش نمی‌داشتیم، اما چون وسیله‌ای برای رسیدن به یک محبوب اصلی است، او را نیز دوست می‌داریم. در واقع این محبت یک محبت بالعَرَض است، محبت بالذات مربوط به امام حسین است، ولی از آن‌جا که این فرد، مقدمه‌ای برای رسیدن به محبوب اصلی است، او را را نیز دوست می‌داریم. 🔹 محبت اصیل و محبت بالتَّبَع: ✅ تقسیم دیگری نیز در این‌جا برای محبت می‌توان فرض کرد و آن محبت متعلقات محبوب است. ✅ مثلا از آن‌جا که ما حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را دوست داریم، شهر قم را نیز به‌خاطر این‌که مدفن ایشان است، دوست داریم. روشن است که شهر قم خودبه‌خود برای ما جاذبه‌ای ندارد و اگر قم را دوست داریم به‌خاطر این‌است که حضرت معصومه این‌جا دفن هستند. حتى صحن و حرم ایشان را از آن جهت که متعلق به ایشان است، دوست داریم و این‌که دوست داریم ضریح ایشان را ببوسیم، به‌خاطر تعلق آن به ایشان است. ✅ وقتی انسان با کسی رابطه دوستی عمیقی دارد، خانه، کتاب، و لباسی که متعلق به اوست را نیز دوست دارد. این لازمه محبت است که پرتوی محبت به آن‌چه متعلق به محبوب است، می‌تابد. البته این دوست‌داشتن به اختلاف مراتب متفاوت است و هر قدر آن چیز بیشتر جلوه‌گاه محبوب باشد، دوست‌داشتنی‌تر است، ولی بالاخره کمترین انتساب به محبوب، به همان اندازه موجب دوست داشتن می‌شود. این محبت، محبت بالتَّبَع است. به این معنا که محب واقعا لباس محبوب را نیز دوست می‌دارد، اما نه به خاطر خودش، بلکه به‌خاطر این‌که لباس محبوب است. ✅ این‌که شیعیان به اهل‌بیت علاقه دارند و در و دیوار حرم آن‌ها را می‌بوسند و خاکش را به سر و چشمشان می‌کشند، چیزی طبیعی است و آن‌هایی که این مطلب را نمی‌فهمند، از محبت چیزی نمی‌دانند و احساس‌شان ضعیف و روح‌شان خشن و خشک است. اگر کسی عاطفه قوی‌ و سالمی داشته باشد درک می‌کند که این محبت، محبتی طبیعی است و نمی‌شود نباشد. —————————————- ✅ ان‌شاءالله در بحث‌های آینده به این نتیجه می‌رسیم که عالی‌ترین و اصیل‌ترین مرتبه محبت، باید به اصیل‌ترین محبوب تعلق بگیرد که دارای اصیل‌ترین کمالات است و آن ذات مقدس پروردگار است و همه چیز دیگر بالتَّبَع محبوب است. ✅ ما اگر معرفت درستی پیدا کنیم، باید پیغمبر را هم چون پیغمبر خداست، دوست بداریم. اگر این طور نیستیم، از نقص معرفت ماست که جای محبت اصیل و بالتَّبَع را عوض کرده‌ایم. باید معرفتمان را تصحیح کنیم و در راه شناخت کمال اصلی بکوشیم و ببینیم آن‌که ذاتاً دوست‌‌داشتنی است، کیست و بدانیم دیگران به تبع او مورد محبت قرار می‌گیرند. 007
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 اطلاع‌نگاشت | جهاد پیامبر اعظم(ع) ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خط اصلی زندگی پیامبر اعظم(ص) را جهاد برای تشکیل جامعه اسلامی میدانند. ایشان در بیانات تحلیلی در تاریخ ۱۳۶۵/۰۸/۱۰ به تشریح این موضوع پرداختند که بخشی از آن در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از نو+جوان
📚 زندگی پیامبر (ص) ❌ بخشی از تاریخ که فقط نباید خواند! ☝️بلکه باید آن را فراگرفت.... 📚 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بهترین راه، برای شناخت فضیلت محبت به خدا 🔺️قسمت هشتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 بهترین راه، برای شناخت فضیلت محبت به خدا ✅ برای اینکه انگیزه کسب محبت خدا پیدا کنیم، اول باید ارزش این فضیلت را بشناسیم. ✅ تا آدم ارزش چیزی را درک نکند، انگیزه‌ای برای به دست آوردن آن چیز نخواهد داشت. ✅ بعد از این که انگیزه‌ی داشتن محبت خدا را پیدا کردیم باید ببینیم از چه راههایی می‌توان این فضیلت را به دست آورد. ✅ بهترین چیزی که ما می‌توانیم برای شناخت این فضیلت به آن اتکا بکنیم، کلمات کسانی است که خودشان بالاترین مراتب آن را داشته‌اند. --------------------- ✅ از امام سجاد صلوات‌الله‌علیه نقل شده که فرمودند: ‌ إذا صار أهل‏ الجنة فی‏ الجنة و دخل ولی الله إلى جناته و مساكنه و اتكأ كل مؤمن على أریكته حفته خدامه؛ هنگامی که مؤمنان وارد بهشت می‌شوند و در آن استقرار پیدا می‌کنند و نعمت‌های خدا سرازیر می‌شود و باغ‌ها و قصرهایی که برای هر مؤمنی مهیا شده، در اختیارش می‌گذارند و بر أریکه خودش تکیه می‌دهد، تعداد بسیاری از فرشتگان به عنوان خدمت‌گذار در اختیارش قرار می‌گیرند و اطرافش حلقه می‌‌زنند. تهدلت علیه الثمار و تفجرت حوله العیون و جرت من تحتها الانهار؛ میوه‌ها در مقابلش سر فرود می‌آورند، و چشمه‌ها از اطرافش می‌جوشند، و زیر تختش نهرهای آب جاری می‌شود. و بسطت له الزرابی و صُفِّفَت له النمارق و اتته الخدام بما شائت شهوته من قبل ان یسئلهم؛ و همچنین فرش‌های بهشتی که از زیباترین فرش‌هاست زیر پایش گسترده می‌شوند و بالش‌ها و مخده‌ها برای تکیه دادنش گذاشته می‌شود و همین که میل چیزی در دلش پیدا شود فرشتگان برایش فراهم می‌کنند. و یخرج علیهم الحور العین من الجنان فیمکثون بذلک ماشاءالله؛ تا هر زمانی که بخواهد همسران بهشتی نیز در اختیارش قرار می‌گیرند. ✅ وقتی همه این نعمت‌ها فراهم شد و کاملاً استقرار پیدا کرد، خداوند متعال با آن‌ها چنین سخن می‌گوید: ‌ای دوستان من! ای اهل طاعت من! ای کسانی که در همسایگی من زندگی می‌کنید! الا هل انبئکم بخیر مما انتم فیه؟ می‌خواهید به شما بگویم چه بهتر از این چیزهایی است که شما دارید؟ ✅ آن‌ها در پاسخ می‌گویند: خدایا چه چیزی بهتر از این‌ است که ما داریم؟! نحن فیما اشتهت انفسنا و لذت اعیننا من النعم فی جوار الکریم؛ ما این‌جا در جوار کریم، هرچه دلمان بخواهد، فراهم و هرچه چشم‌مان را خوش ‌آید، آماده است. دیگر از این بهتر چه می‌شود؟! ✅ فیعود علیهم بالقول؛ خداوند بار دیگر می‌فرماید: آیا می‌خواهید بگویم چه بهتر از اینهایی است که دارید؟ ✅ دیگر خلاف ادب است که بگویند نمی‌خواهیم و بهتر از این نمی‌شود. فیقولون ربنا نعم. ✅ فیقول لهم تبارک و تعالی رضای منکم و محبتی لکم خیر و اعظم مما انتم فیه؛ خداوند پاسخ می‌فرماید: رضای من از شما و محبت من به شما، بهتر از همه این چیزهایی است که دارید. ✅ فیقولون نعم یا ربنا رضاک عنا و محبتک لنا خیر لنا و اطیب لانفسنا؛ مؤمنان نیز تصدیق می‌کنند که رضایت خدا برای آن‌ها از همه چیز خوش‌تر است. ✅ در ادامه روایت، حضرت سجاد علیه‌السلام آیه 72 از سوره توبه را تلاوت می‌فرمایند که در آن ابتدا نعمت‌های بهشتی نام برده می‌شود و سپس می‌فرماید: وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَر ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. ------------------- ✅ این روایات به ما می‌فهماند که نعمت‌هایی وجود دارد که فراتر از نعمت‌های محسوس است و مؤمنان پس از دریافت همه نعمت‌ها، وقتی احساس می‌کنند که خداوند دوستشان ‌دارد و از آن‌ها راضی است، لذتی می‌برند که از لذت ناشی از همه آن نعمت‌ها بالاتر است. ✅ بنابراین نباید همت خودمان را به امور مادی و نعمت‌های دنیوی و چیزهایی که با بدن سروکار دارد و با حواس ما درک می‌شود، محدود کنیم. 008