⚫️ کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ
❇️ درگذشت پژوهشگر و نویسنده انقلابی، حجتالاسلام دیانی بر جامعه علمی کشور تسلیت باد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @hamshenasi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
#آخرین_یادداشت
🔴 روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان»
✍️ مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانهی ملی
عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمیزدیم از عمل اول سختتر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پارهای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانهی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و میشد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمهشب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لولهای در روده که قرار بود از یکی دو هفتهی بعد دهان جدیدم شود. برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط میتوانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت.
حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطهی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکههایی از تودههای سرطانی در کبد مشاهده میشدند و باید میسوختند. احتمالا آن هم بیحاصل. حالا اما میتوانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل میدادیم، نه با شیمیدرمانی به تماشای خاکستری خود مینشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟
هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایهی سنگین مرگ را در این بیماری میدید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت میکرد؟ حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمیدرمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمینگیر شدن و خانهنشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماهها پدرشان را جز افتادهای بیجان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف میزدیم؟
وقتی پژوهشهای علمی نشان میدادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بیفایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمیگردد. عدد بقا زیر یکسال است، آنهم به عذاب. اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمیدرمانی و زهرناکیاش نشویم؟ انگ بیمسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بیایمانی روی پیشانیمان ننشیند؟
بهگمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزشهای اخلاقی چسبانده بود. میمکید. و قهرمان میساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. همین.
#مسعود_دیانی
#غفرالله_له_و_لنا
#تجارت_سرطان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 رهبر انقلاب در پیامی خطاب به ملتهای اسپانیولیزبان: چه نیکوست که ما ملتهای عدالتخواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و همافزائی کنیم
🔻 همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی در کاراکاس، پیام حضرت آیتالله خامنهای به ملتهای اسپانیولی زبان منتشر شد.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که در این مراسم منتشر شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اگر توانسته باشم به وسیلهی این کتاب با شما اسپانیولی زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود. این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همهی ملتهای عدالتخواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر همافزائی کنیم. نیکروزی شما را از خدا میخواهم.
سیّدعلی خامنهای
🔺️ رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ۱۴» طی مراسمی در شهر کاراکاس پایتخت کشور ونزوئلا و درکنار نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا، به همت فعالان فرهنگی ونزوئلا و اسپانیولیزبانان باحضور شخصیتهای فرهنگی ایران و ونزوئلا انجام شد.
🔍 مشروح خبر👇
https://khl.ink/f/52202
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
"کودک و آرمانشهر"
✍مریم منصوری
شامگاه نیمهی شعبان، شبکه پویا، یکی از جذابترین انیمیشینهای متاخر شرکت والتدیزنی را پخش میکرد. Zootopia یا شهر وحش، نام پویانمایی شدیدا جذابی بود که نه بچهها، بلکه والدین را هم میخکوب میکرد. دخترک خرگوش روستایی برای تحقق آرزویش که پلیسشدن شهر بود، به آنجا مهاجرت کرد. او که ابتدا از جانب اطرافیان طرد شده بود، با کمک گرفتن از یک روباه نر، به دنبال یک پروندهی مشکوک، تلاش میکرد تا توانمندی خود را به رئیس پلیس اثبات نماید. ۷۵درصد داستان، بدون هیچ قضاوت و هنجاری، صرفا به توصیف کاملا خیرهکننده ی این وضعیت رقم خورد. اما در باقی داستان، که اوج داستان نیز بود، تمام تلاش داستاننویس بر این موضوع شد تا ثابت کند حتی در مورد حیوانات نیز هیچ امر تکوینی و ثابتی در خلقت این موجودات رقم نخورده و هرگونه تصور ثابت، مثلا در نظر گرفتن توحش برای حیوانات وحشی، 《احمقانه، غیرمسئولانه و کوتهبینانه》 است و «زن»، محور و مدار این شهر است.
زوتوپیا، شهر حیوانی آرمانی است که «طبیعت»، آن هم در سیالترین و متکثرترین حالتش، هر نوع ثباتِ نه روحمندِ مبتنی بر فضیلت را، بلکه ثباتِ بدنمند را نیز نفی میکند. به عبارتی، حتی زیستشناسی به یک "گفتمان زمانمند" تقلیل مییابد که صرفا، به دلیل اجماع عدهای یک سری دادهها موضوعیت یافتهاند و ممکن است بعد از گذر زمان، دادههای متفاوت و بلکه متناقضی عیان شوند.
وقتی دخترم لحظهای چشمش را از صفحهی تلویزیون شبکهی پویا برنمیچید، یک نگاهم خیره به او و یک نگاهم خیره به تلویزیونی بود که در گوشهاش مدام "یامهدی" به چشم میخورد. روزی که بناست از جامعهای سخن بگوییم که در آن، خَلق و خُلق به وحدت میرسد و تکوین و تشریع و تقنین همسو میشود، جامعهای جلوی چشمان او ترسیم میشد که نه تنها اصل بر حیوانیت است و هر آرمان شهر انسانی، با جایگزینی زوتوپیا با اتوپیا نفی میشود، بلکه خبری هم از نظام احسن نیست، خبری از طبیعت و بدنی که اگر او را بر هم بزنی او با تو مکر میکند، هستیات را بر باد میدهد و امکان زندگی را از تو سلب میکند نیست، و نه تنها خیر و فضیلتی فراتر از امر بدنی و زیستی یافت نمی شود، بلکه امر بدنی و زیستی هم کاملا در فضایی برآمده از سیالیت و بیثباتی، روز به روز امکان تغییر مییابد. با خود فکر می کردم آیا به این دختر، میتوان از «مناسبات بدنمند در چارچوب سخن» گفت؟ آیا اساسا جز "بدنِ در لحظه" ی او، چارچوبی برایش متصور خواهد بود؟
و دختران، در این تصویر زوتوپیایی، منجی اند...
ای کاش قدری بیشتر فلسفه میدانستیم تا قدری بر این انبوه تناقضات فائق میآمدیم...
@azmanegasht
زوتوپیا و فلسفه
زوتپیا پویانمایی رهاورد «فلسفه» است در ایستگاه اگزیستانسیالیسم لیبرال. مرور اجمالی تاریخ فلسفه از مهد پیدایشش تا کنون این موضوع را به روشنی آشکار می کند که در تعریف فلسفه، انسان «حیوان» است. از ارسطو گرفته تا هابز، کانت و نیچه از داروین تا فروید، وبر و مارکس و...، همه بر یک اصل لایتغیر پای میفشرند که «انسان حیوان است». انسان حیوانی است ناطق، ضاحک، مدنی الطبع، غیرقابلاعتماد، شگفتانگیز، معناساز، استدلالگر و … . همهی این واژگان تنها صفات تمایز بخش انسان بهعنوان «حیوان» را تعیین میکنند. در اندیشهی فلسفه غرب انسان همان حیوان است و تنها در صفت با سایر حیوانات متفاوت است. همانطور که درندهخویی یکی از صفات گرگ و کفتار است ناطق بودن نیز یکی از صفات انسان است. در جهانبینی بشرغربی انسان و گرگ از حیث حیوانیت خود مساویاند تنها تفاوت میان آنها در صفاتشان نهفته است. همانگونه که حیوانات هر یک از صفات مختلفی برخوردارند.
بر خلاف فلسفه، در حکمت است که انسان نه حیوان؛ بلکه «حی» تعریف می شود، حکمت است که انسان را «حی متاله» معرفی می کند. در حکمت است که حتی ارزش بدن انسان هم فراتر از طبیعت است. «أما انَّ أَبْدانَكُمْ لَيْسَ لَها ثَمَنٌ الّا الجَنَّةَ، فَلا تَبيعوها بِغَيْرِها».
فلسفه، دوستداری حیوان ناطق است به سوفیا، جویایی اوست از آرخه ها، جویش اوست از امر ایمننت. اما حکمت گمشده «حی متاله» است عطای الهی است به او و خیر کثیر. هم «حی متاله یعنی انسان امین»، جوینده حکمت است در و از همه جا« الْحِكْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ»، و هم حکمت جوینده او « خُذِ الحِكمَةَ أنّى كانتْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَكونُ في صَدْرِ المُنافِقِ فتَلَجْلَجُ في صَدرِهِ حتّى تَخْرُجَ ، فتَسْكُنَ إلى صَواحِبِها في صَدرِ المؤمنِ».
دختران در بیان حکمت می توانند حجت و الگو برای همه باشند حتی منجی
قال العسکری(علیه السلام) : «نحن حجج اللّه على خلقه، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا»
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»
ای کاش ...
✍️ علی اصغر اسلامی تنها 1401/12/20
@hamshenasi
🍀وقتی گیاهان روی منبر میروند🍀
🌿از ولفیا تا ساگوارو (منبرهای گیاهی)
🌱 «وُلفیا» یکی از کوچکترین گیاهان جهان است؛ بهطوری که هزاران وُلفیا روی نوک سوزن جا میشوند! «ساگوارو» هم یکی از بزرگترین گیاهان جهان است؛ نوعی کاکتوس، که ارتفاع آن به بیش از 12 متر میرسد! «از وُلفیا تا ساگوارو»، رمز و رازهای کوچکترین تا بزرگترین گیاهان طبیعت برای زندگانی ماست.
🌱 مجموعهروایتهای کوتاهی که با خواندن آن، پای منبر طبیعت خواهید نشست و از مثالهای گیاهی، پُلی به نکات اخلاقی و آموزندههای معنوی خواهید یافت.
از وُلفیا تا ساگوارو مجموعه روایتهای کوتاهی است که با یک مثال درباره گیاهان شروع میشود و از آن پلی به یک نکته اخلاقی زده میشود. بیشتر روایتها به آیه، حدیث یا تکهای از ادعیه گره میخورند. شاید بتوان گفت کتاب یک «منبر گیاهی» است. خطابهای از طبیعت به آدمها برای زندگی بهتر.
🌱 زینب خزایی نویسنده کتاب، دانشجوی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) است او دارای تحصیلات دانشگاهیاش در رشته گل و گیاهان زینتی نیز هست. او که سالها در مطبوعات و مجلات کارکرده و یادداشت و روایتهای زیادی از به خود به جا گذاشته، در این کتاب دانش، تجربه کاری و سابقه نویسندگی را با هم آمیخته تا خوانشی نو و تازه از رابطه و تعامل طبیعت و معنویت ارائه دهد.
@hamshenasi
سلام و رحمت
🔅وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ* 🔅
نوروز همیشه عیدی است برای اقامه دو رکعت نماز تفکر که آن را، در مسجد زمین، به نیت قربت به«حقیقت» و فهم معنای کلمه «زندگی» ادا کنیم «ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ به ویژه امسال که می توان آن را در رمضان فکر و لمعان ذکر، با قرائت و تلاوت کلام رحمان و تواصل و صله ارحام آراسته و پیوسته کنیم. باشد که حضرت مقلّب القلوب و الاحوال، حالتان و حالمان را احسن حال گرداند.
🌱🍀آغاز بهار طبیعت و ربیع قرآن مبارک🍀🌱
علی اصغر اسلامی تنها
🌻🌺🏵️🌼🌸🍀🌸🌼🏵️🌺🌻
هدایت شده از فکرت
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ مالزی چگونه اسلامی شد؟
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل میکند که مالاییها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند.
▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایهایاش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ میدهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
49.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نام های نیک خدا
پیام واتیکان به مناسبت ماه رمضان
🔅مسیحیان و مسلمانان؛ مروج عشق و دوستی🔅
🔻برادران و خوهران مسلمان عزیز، ماه رمضان و عید فطر اتفاق مذهبی مهمی برای مسلمانان سرتاسر جهان است که روی روزهداری، عبادت و عمل خیر تاکید داشته و توسط دوستان و همسایگان مسیحی شما گرامی داشته میشود. از جانب شورای پاپی گفتگوی میان ادیانی و تمامی میسحیان در سرتاسر دنیا، بهترین آرزوها را برای به دست آوردن پاداش روحانی روزهداری شما که با اعمال خیر همراه شده دارم و جشن پرشور و شادی را برای شما آرزو می کنم.
🔻آنچه قلب مسلمانان و مسیحیان را به یکدیگر نزدیک میکند رحمت و مهربانی است. ما میدانیم که هم مسیحیت و هم اسلام هر دو به خدای بخشنده و مهربان معتقدند، خدایی که رحمت و شفقتش را به سوی تمامی مخلوقات عالم خصوصا انسانها ابراز میدارد. او ما را از عشق بسیار زیاد خلق کرده است. او برای تک تک ما مهربان بوده و آنچه برای زندگی روزمره بدان نیازمندیم همانند غذا، امنیت و سرپناه به ما اعطاء کرده است. خداوند رحمتش را به شیوههای مختلف ابراز میدارد. بنابراین او گناهان ما را میبخشد (غافر است) و همیشه بسیار بخشنده هست (غفور).
🔻به منظور درک رحمت خداوند پاپ فرانسیس در جشن سالانه رحمت گفت: اکنون زمان مهربانی و رحمت است. زمان التیام زخمهاست و نباید از دیدار آنانی که برای لمس و گرفتن دستهای ما انتظار میکشند دوری بجوییم زیرا که آنان نشانههایی از نزدیکی به خداوند هستند و بایستی به این طریق بخشش و رحمت را برای همگان بطلبیم.
🔻ما مسلمانان و مسیحیان باید تمام تلاشمان را برای نزدیکی به خدا بکار بگیریم. خداوند مهربان و بخشنده است و از ما نیز میخواهد که در برابر یکدیگر خصوصا نیازمندان مهربان و دلسوز باشیم و همدیگر را ببخشیم.
🔻امروز که به چشمان بشر مینگریم متاسفانه میبینیم که بسیاری از مردم قربانیان خشونت و درگیری هستند. خصوصا سالمندان، کودکان و زنانی که طعمه قاچاقچیان آدم میشوند یا آنان که از فقر، بیماری، بلایای طبیعی و بیکاری رنج میبرند.
🔻ما نمیتوانیم چشمانمان را به روی این واقعیات ببندیم یا نسبت به این رنجها روی بگردانیم. حقیقت دارد که اغلب شرایط بسیار پیچیده است و راه حل آن نیز فراتر از تواناییهای ما است. بنابراین باید برای یاری نیازمندان با یکدیگر همراه شویم. هر زمان که میبینیم مسیحیان و مسلمانان برای کمک به نیازمندان دست در دست یکدیگر دادهاند، منبع ارزشمندی از امیدواری است.
🔻به امید اینکه خداوند بخشنده و متعال ما را در راه خوبی و مهربانی همیشه یاری بخشد.
۳ مارس ۲۰۲۳
کاردینال میگوئل آنجل آیوسو خیشوت(Miguel Ángel Ayuso Guixot)
https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/interelg/documents/rc_pc_interelg_doc_20230303_ramadan-2023_en.html
https://ble.ir/hamshenasi