eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
352 دنبال‌کننده
809 عکس
213 ویدیو
19 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
ادامه «توتالیتاریسم «شبه علم» 👆👆 علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو می‌کنند از کجا می‌آید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمه‌های بی رویه در ایران در عرصه‌های علمی از جمله علوم انسانی را می‌داند و می‌دانند آنچه از ترجمه‌ها به محافل علمی ما سرریز می‌شود برآمده از اولویت‌های بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاری‌های روشنی در باب ترجمه‌های شده و مهم‌تر ترجمه‌های نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمه‌هایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمی‌کند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمی‌کند (چیزی به نام «جامعه‌شناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفل‌های علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال می‌یابد، نمی‌تواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد. باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم می‌نامد در دنیای غرب دست‌کم سابقه‌ای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبه‌علم‌ها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دین‌پایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزه‌های معنوی و دینی در حوزه‌های علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک‌ شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و ساده‌لوحانه تسلیم تک‌صدایی و تک‌گویی‌ها در علوم جدید شده‌ایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کرده‌ایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری شده‌ایم. بدین‌سان به نظر می‌رسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم می‌تواند دلالت‌های خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاست‌ها و استراتژی‌های تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه‌های مهم علمی می‌رود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانه‌های جدید در خلق دانش‌های بومی، پژوهش‌های بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخه‌های غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد. برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانی‌ها و داوری‌های یک طرفه در مهم‌ترین مسئله‌های علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمان‌های جدید و پاسخ‌های نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ایشان، برتا بنز، همسر کارل بنز در حال راندن اولین خودرو بنزینی جهان هستند. پوشش همسر یک سرمایه دار آلمانی و در آستانه ورود به عصر مدرنیته کاملا رسمی و عفیفانه است. غرب جایگاه زن را در جامعه از ملکه مادر به ابزار کار و کالای جنسی تغییر داد چون نظام سرمایه داری برای افزایش سود به نیروی انسانی مفت و مطیع نیاز داشت. اولین مانع بهره برداری از زن برای سود، پوشش بود و مانع بعد تعهد به خانواده و فرزند آوری!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Masoud Vakil: "صائب عُرَیقات" مکنَّی به "ابوعلی" سیاستمدار ارشد فلسطینی و عضو سازمان آزادی بخش فلسطین بود. وی به مدت دو دهه عضو تیم مذاکره‌کننده فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بوده‌ است. "صائب" متعلق به فلسطین بود، در فلسطین زاده شد و در فلسطین درگذشت. وی در دانشگاه سان فرانسیسکو تحصیل کرده و متخصص در فنون مذاکرات بود. "صائب عریقات" شیفتهٔ مولا امیرالمومنین بود و با کلمات و حکمت های آن حضرت مانوس بود. "عریقات" امیرالمومنین را به عنوان یک الگو پذیرفته بود و سعی می‌کرد در زندگی شخصی خود و زندگی سیاسی خود، از آن حضرت و کلماتش استفاده نماید. وی به علت علاقه ای که به مولا علی داشت، نام فرزند ارشد خود را "علی" نهاد و کنیه اش "ابوعلی" شد. "صائب عریقات" کتابی دارد به نامِ "عناصر التفاوض، بین علي و روجر فیشر" (اصول مذاکره، از علی تا راجر فیشر). وی در این کتاب اثبات می‌کند که علی علیه‌السلام در علم مذاکرات پیشگام است، و هزار و اندی سال پیش از اینکه غربی به وجود بیاید و کسی چیزی از علم مذاکره بداند، علی علیه‌السلام تمام اصول مذاکرهٔ غرب را در گفتار و رفتارش ذکر نموده، و حتی به اصول هفتگانهٔ آن ها، موارد دیگری را نیز افزوده است. مقدمهٔ "صائب عریقات" بر این کتاب بسیار جالب و خواندنی است. او می‌نویسد: ...فمهما كان مصدر ما كُتِب حول الامام علي رضي الله عنه، لم أجد من يختلف في نسبه و اسلامه و شجاعته، و قوة حجته و صواب مشورته و عبقرية رأیه. لم يشكك أحد ان الامام عليا هو الذي نام في فراش النبي محمد صلی الله علیه و آله ليلة الهجرة، وقد علم بمؤامرة قريش في حياة الرسول، و لم یناقش أي کان بأن الامام علیا رضي الله عنه کان اول من دخل الاسلام من الصغار. الذي يقرأ تاريخ الأمم للطبري، أو نهج البلاغة للشريف الرضي، أو ما كتبه الشيخ محمد عبده، أو عباس العقاد، أو عبده حسن الزيات، و مئات الدراسات و الأبحاث التي كُتبت عن سيدنا الامام علي رضي الله عنه، يعرف تمام المعرفة أن امير المؤمنين سيدنا علي بن ابي طالب صاحبُ حكمة، و معرفة، و عفة، و سداد رأي، وعبقرية قول، رجلَ اقتصاد و سياسة، جمع ما بين حاجات الدنيا ومتطلَّبات الآخرة. و حدد ركائز و اسس العلوم المختلفة، منها: النفس و الاقتصاد و السياسة، واتخاذ القرار، و إدارة الأزمات والمفاوضات. و أرسى أسسَ ومبادئَ السيادة قبل ان يحددها "جان بودان" في كتبه الجمهورية الستة، بألف عام... لقد أسس امير المؤمنين سيدنا علي رضي الله عنه، نظرية الحق و الدولة (نظرية العقد الاجتماعي) قبل "توماس هوبز" و كتابه لفيثان (levithan)، بمئات السنين. أدرك [سیدنا علي] كيف حدد الإسلام علاقة الانسان بدولته وعلاقة الدولة بالدول الأخرى، و اسس للواقعية السياسية، قبل مئات السنين من "ميكافيلي" و كتابه الأمير. أما معايير الخير وما يجب ان يكون، والأخلاق والفضيلة، فلقد حددها الإسلام و التزم بها اميرالمؤمنين سيدنا علي قبل "يوتوبيا توماس مور" و قبل "المدينة الفاضلة" للفارابي، أيضا بمئات السنين. اجتمعت لسيدنا امير المؤمنين علي الهداية والحكمة والمعرفة و الشجاعة والجرأة والقوة الجسدية. جمع سيدنا علي آداب الفروسية والنخوة، والشرف والحق، والسلام والحرب. فكان يلتزم بالحكم الشرعي في كل فعل وقول. هذا وغيره. فما الذي نريده من هذا الكتاب: توضيح هذه المزايا او طرح المزيد من التحليل للدفاع عن سيدنا امير المؤمنين علي؟ دائما ستكون الحاجة الى المزيد حول سيدنا علي، فلو كتبنا كتابا في كل دقيقة من ساعات وايام واشهر وسنين الزمن، لما أوفينا امامنا وسيدنا و اميرنا عليا حقه. 📚 عناصر التفوض بین علي و روجر فیشر، ص ۲۷ - ۳۰ این رو برای این آوردم که بسیاری بر سیاست و تدبیر علی بن ابیطالب سلام الله علیه خرده می‌گیرند ببینید در این زمینه هم صاحب نظر و اهلش او را سرآمد می‌داند! فتبارک الله احسن الخالقین 👆 ☘👇☘
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🎞 ایده دانشگاه در اندیشه فیلسوفان غرب* به روایت: *دکتر احمد پاکتچی، دکتر حسین شهرستانی، دکتر مرتضی روحانی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر محمدهادی محمودی و...* ❓فیلسوفان مدرنیته چگونه به دانشگاه می‌اندیشیدند؟ ❓فیلسوفان منتقد مدرنیته چه دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارند؟ ❓الگوی آلمانی و آمریکایی از دانشگاه هر کدام چه مسیری را دنبال نمودند؟ ❓ما ایرانی‌ها با چه ادراکی با پدیده‌ی دانشگاه مواجه شدیم؟ ✅ برای پاسخ به سوالاتی از این دست از شما دعوت می‌کنیم ارائه‌های این رویداد را دنبال کنید. 🔰 خرید و دریافت *کلیه‌ی صوت‌ها و ویدیوهای این رویداد* به صورت یکجا از طریق [این لینک](https://vdars.com/p/spring-school-an-introduction-to-idea-of-university-in-thoughts-of-western-philosophers/). *💡مرکز اندیشه‌ورزی و سیاست‌پژوهی پاد* ℹ️ @Paad_ir
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
زکي الميلاد و نظريه «تعارف الحضارات» 🔸زکی میلاد متولد1965در استان قطیف در منطقه شرقیه عربستان و از سال 1993 با تاسیس مجله «الکلمه» در بیروت سردبیری آن را عهده دار می باشد. مهم ترین نوآوری ايشان ارائه نظریه «تعارف الحضارات» است که امروزه در برخی کشورهای عربی در کتب درسی دوره دبیرستان و دانشگاه تدریس می شود و درباره ابعاد اين نظریه نیر پایان نامه و مقالات متعددی نوشته شده است. 🔹زکی میلاد در سال‌هایی این نظریه را ارائه کرد که نظریه«برخورد تمدن ها» توسط هانتینگتون و نظریه«گفتگوی تمدن ها» توسط گارودی و سید محمد خاتمی مطرح شده بود. ایشان این نظریه را از دو نظریه سابق به رویکرد اسلامی نزدیک تر دانسته و تلاش دارد تا آن را بر بنیانی قرانی صورتبندی و ارائه نماید لذا نظریه او بر ایه ذیل استوار است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثي‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» 🔸مهم ترین تالیفات او عبارتند: -«عصر النهضة.. كيف انبثق؟ ولماذا أخفق؟» (این اثر در سال 2017 جایزه کتاب سال عربستان را به خود اختصاص داد) -«فكرة الحضارة.. دراسة تحليلية في الكتابات العربية المعاصرة» -«تعارف الحضارات» -«المسألة الحضارية.. كيف نبتكر مستقبلنا في عالم متغير؟» -«السيد محمد باقر الصدر.. والتجديد الفكري والأصولي» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1