eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
353 دنبال‌کننده
820 عکس
217 ویدیو
20 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅روش و روش شناسی🔅 🔸یکی از مشکلات پژوهشی ما این است که اساساً فهم ما از «متدولوژی» دیگرگون است. شاید به جهت ترجمه نادرست methodology به «روش شناسی» باشد. 🔸 اول مشکل ترجمه «method» به روش است. ظاهرا نقطه آغاز این ترجمه، محمد علی فروغی است وقتی که کتاب مهم رنه دکارت ( Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la vérité dans les sciences) را با عنوان «گفتار در روش راه بردن عقل» ترجمه کرد؛ با این ترجمه اولین مواجهه های ما با « متد» آغاز شد. البته عنوان کامل کتاب به فارسی« گفتار در متد درست به کار بردن عقل و جستجوی حقیقت در علوم» است. 🔸 ترجمه متد به روش ناقص است چراکه این واژه از ریشه لاتین «methodus» است که ترکیبی است از «meta+ hodos ». لذا متا هدوس به لحاظ ساخت واژگانی مثل اصطلاحات metaphysics، metalinguistics، metahistory, 🔸افزون بر آن توجه نداریم که اساسا متدولوژی در ردیف لوژی هایی مثل ontology(هستی شناسی) یا Psychology (روان شناسی) یا sociology (جامعه‌شناسی ) و .. نیست که جز پسین آن «شناسی» ترجمه شود بلکه در ردیف اصطلاحاتی چون philology, apology, doxology, analogy, trilogy, Eulogy, جای دارد. 🔹🔹🔹 @hamshenasi
4_5949453561015305317.mp3
2.58M
آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد راه دهید یار را آن مه ده چهار را کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد چاک شدست آسمان غلغله ایست در جهان عنبر و مشک می‌دمد سنجق یار می‌رسد رونق باغ می‌رسد چشم و چراغ می‌رسد غم به کناره می‌رود مه به کنار می‌رسد تیر روانه می‌رود سوی نشانه می‌رود ما چه نشسته‌ایم پس شه ز شکار می‌رسد باغ سلام می‌کند سرو قیام می‌کند سبزه پیاده می‌رود غنچه سوار می‌رسد خلوتیان آسمان تا چه شراب می‌خورند روح خراب و مست شد عقل خمار می‌رسد چون برسی به کوی ما خامشی است خوی ما زان که ز گفت و گوی ما گرد و غبار می‌رسد @hamshenasi
ای خدا این وصل را هجران مکن سرخوشان عشق را نالان مکن باغ جان را تازه و سرسبز دار قصد این مستان و این بستان مکن چون خزان بر شاخ و برگ دل مزن خلق را مسکین و سرگردان مکن بر درختی کآشیان مرغ توست شاخ مشکن مرغ را پران مکن جمع و شمع خویش را برهم مزن دشمنان را کور کن شادان مکن گر چه دزدان خصم روز روشنند آنچ می‌خواهد دل ایشان مکن کعبه اقبال این حلقه است و بس کعبه اومید را ویران مکن این طناب خیمه را برهم مزن خیمه توست آخر ای سلطان مکن نیست در عالم ز هجران تلخ تر هرچه خواهی کن ولیکن آن مکن @hamshenasi
🔅🌟الله اکبر خميني رهبر🌟🔅 اين بانگ آزاديست کز خاوران خيزد فرياد انسانهاست کز ناي جان خيزد اعلام طوفانهاست کز هر کران خيزد آتش فشان قهر ملت هاي در بند است حبل المتين توده هاي آرزومند است @hamshenasi
شقایق‌ها پژمرده می‌شوند؛ اما عشق و زیبایی ماندگار است. زمان بادی است كه به نخلستان آسیبی نمی‌رساند؛ غبار و خس و خاشاك را جابجا می‌كند. از خود می‌پرسیدم: كدام ماندگارتر است؟ كوچه‌ها و خیابانها، تصاویر، و یا آنچه در بطن این فضا روی داده است؟ دیدم كه این‌همه جز بهانه‌ای برای وجود و ظهور آدمی بیش نیست، همان‌سان كه حجابهای ظلمت و نور نیز بهانه‌ تجلی حقیقت‌اند. دیدم كه جنگ بر پا شده است تا سیدصالح موسوی هفده‌ساله، آرپی‌جی هفت بر شانه‌های عریانش بر گیرد و به نبرد تانكهای دشمن برود و همه عالم بهانه‌ظهور همین حقیقت است. دیدم كه جنگ بر پا شده است تا از این خاك دروازه‌ای به كربلا باز شود و مردترین مردان در حسرت قافله‌ عشق نمانند... و چنین شد. __ سید مرتضی آوینی
هم‌اندیشی «فهم کنشگری اجتماعی سیاسی مردم در وضعیت‌های دشوار» 🌐 لینک مجازی dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai @hamshenasi
«ایده»، نطفه «تز» است. 🔅ایده ها گرچه وجود دارند اما بدون مورفه(ریختار) حدوث نمی یابند. ایده "معنی و روح" است و بدون "لفظ و بدن" ظاهر نمی شود. در فرآیند تحقیق و جستجوی علم، وقتی در فضای ذهن جوینده دانش، تناکح و همگرفتن معنا و لفظ رخ داد، نطفه یک تز بسته می شود. فضیلت سقراطی و هنر معلم، دیدن ایدها در رحم آگاهی (ذهن) دانشجو و خبردهی، مراقبت و قابلگی برای تولد سالم آن است و گرنه همه مولود و طفل تولد یافته را می توانند شادباش گویند و اسم بگذارند. 🔺 «نطفه_کلمه» محمول و «طفل_کلمه» مولود است. 🔺در مسیر دانش طلبی، ایده نطفه «تز و نظریه علمی» است. ✍️ علی اصغر اسلامی تنها 1401/11/28 @hamshenasi
در جامعه‌ای جاهلی که دختران زنده به گور می‌شدند، مبعوث شد و فرمود: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ. «به راستی که من برای به تمام رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام.» 💠تنها کسی که می‌تواند به حقیقت و صدق شعار «زن، زندگی، آزادی» سر بدهد «محمدِامین» است که با بعثتش آزادی معنا شد، زندگی پاک جان گرفت و دیگر دختری زنده به گور نشد! ✨نقاشی اثر جدید انس اگر از تو نگوید همه نسیان باشد جان اگر از تو نگیرد همه کفران باشد «شعر اگر از تو نگوید همه عصیان باشد زنده در گور غزلهای فراوان باشد»👇 @hamshenasi
شعر اگر از تو نگوید همه عصیان باشد زنده در گور غزلهای فراوان باشد نظم افلاک سراسیمه به هم خواهد ریخت نکند زلف تو یک وقت پریشان باشد سایه ی ابر پی توست دلش را مشکن مگذار این همه خورشید هراسان باشد مگر اعجاز جز این است که باران بهشت زادگاهش برهوت عربستان باشد چه نیازی ست به اعجاز، نگاهت کافی ست تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد فکر کن فلسفه ی خلقت عالم تنها راز خندیدن یک کودک چوپان باشد چه کسی جز تو چهل مرتبه تنها مانده از تحیر دهن غار حرا وا مانده عشق تا مرز جنون رفت در این شعر محمد نامت از وزن برون رفت در این شعر محمد شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست از قضا رد شدی و راه قدر را بستی رفتی آن سوتر از اندیشه و در را بستی رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید و به گرد قدمت بال ملک هم نرسید عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم نمی دانم شد آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شاعر این سیب حکایات فراوان دارد چتر بردار که این رایحه باران دارد... شاعر مبعث پيامبر اكرم(ص) مبارك🌺 @hamshenasi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔅 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ﴿*﴾خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ 🔅 گفت: « بخوان» گفت:«خواندن نمی دانم» گفت: «بخوان! به نام پروردگارت که آفرید انسان را از علق» و بدینسان محمد (ص) رازدار عقل و عشق و ایمان شد و طلایه دار نجات انسان... عید مبعث عید خواندن کتاب آفرینش، عالم و آدم به نام خداوند رحمان و رحیم است. مبعث طلوع عقل مصطفوی است که «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». در عصر ما در غرب، غروبگاه خورشید حقیقت؛ دکارت با «کوکیتوی» خود، جهان و انسان را به نام انسان خواند، خوانشی که کانت با «کرتیک» خود تحکیم و تکمیل نمود. . کوکیتوی و کرتیک، خواندن عالم و آدم است به نام «انسان» به گمان آنکه او نه «ظلوم و جهول» بلکه «آزاد و خردمند» است. این عقل دکارتی_کانتی، این خرد اومانیستی نه عقل که همان «ما طغی علی الرحمن و اکتسب به النیران» است. مباد روزی که «عقل مصطفوی» را «عقل دکارتی_ کانتی» ترجمه کنیم. عید مبعث، عید بعثت عقل مبارک ✍️ علی اصغر اسلامی تنها ۱۴۰۱٫۱۱٫۲۹ @hamshenasi
دکتر علی اصغر اسلامی تنها . فهم کنشگری اجتماعی سیاسی مردم در وضعیت های دشوار .mp3
36.92M
نگاهی متفاوت به فهم جامعه شناسانه از یک حضور بی بدیل؛ 🔻 انقلاب اسلامی و مناسکی زنده به نام راهپیمایی ۲۲ بهمن 🔹 جمهوری اسلامی ایران تنها سیستم سیاسی جهان است که بقای خود را به راهپیمایی مردم گره زده است. 🔸 جامعه شناسی برای فهم حضور مردم کور است و نیاز به ترمینولوژی و دستگاه مفهومی نو دارد مثل واژه امت فارابی یا آیت شناسی در مقابل پدیدارشناسی کانتی، هوسرلی و هایدگری و همچنین تفکر عقدی در برابر تفکر انتقادی که رویکردش انفصالی و جداساز است.... ➖ فهم از ارتباطات در ایران به مثابه انتقال اطلاعات بوده نه رویکردهای مناسکی اما لفظ "جشن" برای راهپیمایی ۲۲ بهمن تقویت کننده نگاه مناسکی می تواند باشد. 🎙 ارائه ای شنیدنی از حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها ▫️نشست «فهم کنشگری اجتماعی سیاسی مردم در وضعیت های دشوار» 🔹پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی (مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل) 🆔 @sedayehowzeh
پرسش نقدی و انتقادی در مقابل سوال عقدی و اعتقادی است. پرسش کرتیک(نقدی) و تفکر انتقادی(کرتیکال) ماهیت انفصالی دارد ما را از وجود، حقیقت، معرفت و قول دیگری فصل می کند. ولی پرسش عقدی و تفکر اعتقادی ماهیت اتصالی دارد و ما را به وجود، حقیقت، معرفت و قول دیگری وصل می کند. لذا بشارت دارد فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿١٧﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿١٨﴾