🔰 اندیشکده مطالعات سیاستگذاری فرهنگی حنیف با همکاری حلقه سیاستگذاری فرهنگ انجمن مطالعات حوزه علمیه برگزار می کند:
🔵 حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی و جامعه شناسی فرهنگی
🔴 بامحوریت کتاب نظریه فرهنگی اثر فلیپ اسمیت
♻️با موضوعاتی چون:
🔸فرهنگ درنظریه اجتماعی کلاسیک (مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه)
🔸فرهنگ ویکپارچگی اجتماعی درنگاه پارسونز
🔸فرهنگ به عنوان ایدئولوژی درمارکسیسم غربی (لوکاچ، گرامشی، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر، هابرماس، آلتوسر)
🔸فرهنگ به عنوان کنش درمکتب تعامل گرایی نمادین، پدیده شناسی و روش شناسی مردم نگارانه (گافمن، هوسرل، شوتس، گارفینگل)
🔸فرهنگ درنگاه دورکیمیها: آیین، طبقه بندی و امرمقدس (موس، هالبواکس، ترنر، شیلز، کوهن)
🔸ساختارگرایی وتحلیل نشانه شناختی فرهنگ (سوسور، اشتراوس، بارت)
🔸چرخش پساساختاری (فوکو، دریدا)
🔸فرهنگ، ساختار وعاملیت (بوردیو، گیدنز، الیاس)
🔸مطالعات فرهنگی بریتانیایی (ویلیامز، هوگارت، هال)
🔸تولید ودریافت فرهنگ (لازارسفلد، گیتلین، نیومن، رادوی، گانز، فیسک، برایسون)
🔸رهیافت روانشناختی به فرهنگ وخود (فروید، لاکان، فروم، مارکوزه، کریسته وا)
🔸تحلیل فرهنگی ونظریه انتقادی پسامدرنیسم و پساساختاری (لیوتار، بودریار، جیمسون، هاروی، باومن، هاردینگ، کالهون، بهابها)
💯علاقه مندان عضویت از میان برادران، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:
⚡️تحصیلات یامطالعات تخصصی جامعه شناسی وفرهنگ
⚡️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگی
⚡️مطالعه 3 ساعته هفتگی
📆زمان شروع: ۲۴ اردیبهشت 1403
📍مکان:قم،بلوار جمهوری
کانال ایتا وبله:@hanifthinktank
🔰ضمن تشکر از عزیزانی که جهت حضور در حلقه نظریه فرهنگی، ابراز لطف داشتند، به استحضار می رساند ان شالله جلسه اول حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی هفته بعد دوشنبه 24 اردیبهشت برگزار خواهد شد.
⚡️لازم به ذکر است با توجه به ابراز تمایل چند برابر ظرفیت عزیزان برای شرکت در حلقه، نیاز به تدبیری بود لذا ناچارا با دوستانی که بنابر رزومه اعلامی، قرابت بیشتری با هدف حلقه داشتند، ان شالله جهت اعلام ساعت و مکان برگزاری، هماهنگی خواهد شد. از بقیه عزیزان نیز کمال عذرخواهی را داریم.
🔵 در ضمن امیدواریم در نشستهای دو هفتگی سیاست فرهنگی که به موازات جلسات حلقه، برنامه ریزی خواهد شد و نیز سایر برنامه های اندیشکده، توفیق زیارت بقیه دوستان، حاصل گردد.
💫نمونه ای چند صفحه ای از کتاب نظریه فرهنگی جهت مشاهده، در ادامه بارگزاری خواهد شد.
📡کانال اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
نظریه فرهنگی- فلیپ اسمیت.pdf
9.16M
📎متن نمونه کتاب نظریه فرهنگی
🔰دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار می کند:
🎙نشست ارائه با موضوع:
تحلیل لایه ای علی حکمرانی مردمی و ارائه سیاستهای پیشنهادی مبتنی بر آینده مطلوب
✅ارائه: حجت الاسلام سعید جوادیان فرد
مسئول اندیشکده سیاستگداری فرهنگی حنیف
🗓زمان: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
📍مکان : مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حکمرانی، ساختمان شیخ فضل الله، طبقه ششم
📡کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
🔰اولین جلسه حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی و جامعه شناسی فرهنگی برگزار گردید.
❇️ در این جلسه، به موضوعات زیر پرداخته شد:
🔸سیر تطورات تاریخی مفهوم فرهنگ
🔸چهارچوب مفهومی فرهنگ در علوم اجتماعی معاصر
🔸دسته بندی و قضایای کانونی نظریه فرهنگی
🔸نظریه فرهنگی مارکس
🔸دوره های فکری مارکس از منظر نظریه فرهنگی
🔸از خود بیگانگی در اندیشه مارکس و نسبتش با نظریه فرهنگی
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰دومین جلسه حلقه مطالعاتی نظریه فرهنگی وجامعه شناسی فرهنگی برگزار گردید.
❇️ در بخش اول جلسه،به نظریه فرهنگی دورکیم پرداخته شد وموضوعات زیر مورد گفتگو قرار گرفت:
🔸مبانی کارکردی واثباتی دورکیم
🔸دریافت دورکیم ازواقعیت اجتماعی به نیروها وساختارهای بیرونی والزام آور
🔸تقابل دورکیم بانگاه فردگرایی اسپنسر وفایده گرایان درتحلیل روابط اجتماعی با التفات به عنصرغیرقراردادی قرارداد
🔸انسان شناسی اخلاقی-اجتماعی با معرفی کنش اخلاقی راستین
🔸دورکیم، تلفیق لیبرالیسم(فردگرایی) با رادیکالیسم(عدالت اجتماعی) ومحافظه کاری(سامان اخلاقی)
🔸ماهیت همبستگی مکانیکی درجوامع سنتی:گروه های خویشاوندی خودبسنده، وجدان جمعی بیشینه،مبادله اجتماعی کمینه،دلبستگی به خیرعمومی،حقوق تنبیهی
🔸ماهیت همبستگی ارگانیک درجامعه صنعتی:تقسیم کار،مدارای اجتماعی،هویت فردی وجمعی توأم،حقوق ترمیمی
🔸کثرت گرایی فرهنگی:فرهنگ مشترک و وجدان جمعی دارای عناصر عام وانتزاعی
🔸جامعه شناسی اخلاق؛عمل اخلاقی:انجام وظیفه اجتماعی به انگیزه خیرعمومی(ضد نظریه بازار)
🔸تفسیراخلاقی ازتقسیم کار ووابستگی متقابل کارکردی-اخلاقی در نسخه متاخر همبستگی ارگانیک
🔸راه دورکیم برای حل اختلاف طبقاتی:دموکراتیک سازی اجتماعی به معنای برابرسازی فرصتهای اقتصادی،سیاسی، آموزشی
🔸چرخش دورکیم ازنگاه ساختاری و کارکردی به نگاهی پویا، درونی و برانگیزاننده به فرهنگ در اواخر عمر
🔸دلیل وجود دین از منظر او:بازسازی پیوندهای اجتماعی ونه پرستش خدایان
🔸انتقادات: تفسیر صرفا وفاق آفرین از فرهنگ وعدم توجه به نقش فرهنگ در نابرابری وکشمکش
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا وبله:
@hanifthinktank
❇️ در بخش دوم جلسه، نظریه فرهنگی وبر مورد گفتگو قرار گرفت که حاوی مطالب زیر بود:
🔸ادراک وبر از کنش به تاثر از دیلتای در سنت هرمنوتیک آلمانی
🔸ماهیت معنا دار کنش و نیازمندی به "تفهم" به معنای کشف انگیزه و نیت ذهنی کنشگر به عنوان وظیفه اصلی تحلیل گر فرهنگی
🔸دو شیوه متضاد کنش: اول کنش عقلانی-اررشی مبتنی بر باورها و اهداف فرهنگی، دوم کنش عقلانی مبتنی بر هدف- وسیله به معنای محاسبه گری وسایل دستیابی به اهداف غیر فرهنگی
🔸جامعه شناسی تفسیری مورد نظر وبر در مقابل جامعه شناسی اثباتی در منظر کنت و دورکیم
🔸اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری: استدلال ضد نظرهای مادی اندیشانه درباره خاستگاه سرمایه داری و تمرکز بر باورهای مذهبی در شکل گیری سرمایه داری
🔸تقدیرگرایی پروتستانهای اولیه: حلقه ارتباطی بین جستجوی رستگاری با ثروت اندوزی و فعالیت سخت اقتصادی
🔸از بین رفتن بنیادهای مذهبی انباشت سرمایه و تمرکز صرف بر کنش عقلانی-هدفمند و پراگماتیسم محض
🔸افسون زدایی قهری و ضعف معنا در نگاه وبر در جهان امروز بر خلاف اهمیت امروزی پیوندهای اخلاقی و تقدس در نگاه دورکیم
🔸دیوان سالاری و کارایی مداری و در نهایت استعاره قفس آهنین مدرنیته کنار زننده تعالی و معانی غایی
🔸تقسیم بندی اقتدار و مشروعیت به سنتی، کاریزماتیک و قانونی-عقلانی
🔸نگاه فرهنگی وبر با تعبیر به منزلت در تمایز با طبقه در نگاه مارکس
🔸چیستی منزلت به سبک زندگی و شأن اجتماعی در منظر وبر
🔸انکار مدل زیر بنا-روبنای مارکس با تحلیل روابط متقابل طبقه-منزلت
🔸نقش وبر در نگاه استقلالی به فرهنگ
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️ در بخش پایانی جلسه، زیمل در قامت نظریه پردازی فرهنگی مورد واکاوی قرار گرفت که محتوای این بخش نیز به قرار زیر است:
🔸هستی شناسی جامعه به تعاملات اجتماعی در نگاه زیمل
🔸تقدم مشاهده تجربی بر ساخت پیشینی الگوهای مفهومی در نگاه زیمل و دل پر او نسبت به نظریه های انتزاعی
🔸کتاب فلسفه پول زیمل: پول، امکان بخشی روابط غیر شخصی
🔸محوریت مبادله به جای تولید بنابر نظر زیمل در نقد مارکس اما همنظری در از خود بیگانگی معاصر
🔸رخت بستن عواطف در سایه محاسبه گری انسان مدرن
🔸غیر شخصی شدن زندگی معاصر
🔸ویژگیهای شهر: بمباران اطلاعات و تشدید تحریک عصبی، نو و گذرا بودن همه چیز ، محاصره شهروندان توسط بیگانگان، تبلیغات و نشانه هایشان
🔸کلان شهری، تهدیدی برای شناسای مستقل
🔸مهم ترین مسئله روز از منظر زیمل: حفظ استقلال فرد در برابر نیروهای اجتماعی خرد کننده
🔸حذف عاطفه و اتخاذ رویکرد حسابگرانه انسان مدرن
🔸واکنشهای توده ای در شهر و نفی علایق شخصی
🔸تنش میان نیاز ما به ناشناس ماندن در شهر و نیاز به ابراز هویت و جلب توجه
🔸کتاب فلسفه مد: مد، پاسخگویی خودسرانه به نیازهای فرهنگی
🔸مد، واکنشی به تخفیف تنش میان ابراز وجودی و تعلق به یک جمع بزرگ تر با سطحی از ناشناسی فردی و لذا موفقیت در سایه تامین هر دو نیاز
🔸 مد، پاسخ به نیازهای گروه بلند منزلت و نشان تفاوت از فرومنزلت
🔸بازی پایان ناپذیر مد: سرریز یک مد به گروه های فرومنزلت، سبب رهاشدنش توسط بلند منزلت و اتخاذ سبک تازه
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️ جلسه سوم حلقه نظریات فرهنگی به همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاستگذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار گردید. در بخش اول جلسه، نظریه فرهنگی دبلیو. ای. بی. دو بوآ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
✅ دبوآ (1868-1963) اولین آمریکایی آفریقایی تبار بود که از دانشگاه هاروارد، درجه دکتری خود را با عنوان سرکوبی تجارت برده در آفریقا گرفت و تجربه تحصیل در دانشگاه برلین دوشادوش ماکس وبر را نیز در کارنامه علمی خود دارد. بررسی کلاسیک و ماندگار از نژاد در آمریکا به نام سیاهان فیلادلفیا (1899)، از کارهای اوست.
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰اهم مباحث مربوط به بخش نظریه فرهنگی دبلیو. ای. بی. دوبوآ عبارت بود از:
📕 کار اول دوبوآ (سیاهان فیلادلفیا):
🔸 نگاه زیست شناختی به نژاد، انگاره مسلط بر بررسی نژاد در دهه 1890
🔸 نگاه زیست شناختی به نژاد یعنی: نژاد، امری ریشه دار در تفاوتهای جسمانی عینی همراه با ویژگی های رفتاری سرچشمه گرفته از واقعیتهای زیست شناختی
🔸 مخالفت شدید دوبوآ با انگاره زیست شناختی و تکیه بر عوامل فرهنگی در نژاد سیاهان فیلادلفیا
🔸 مسئله روز جامعه او: فعالیت بزهکارانه آمریکاییان آفریقایی تبار
🔸 یافته دوبوآ: بزهکاری به دست اقلیتی کوچک از میان جمعیت بزرگ آمریکاییان آفریقایی تبار بدون تحریک عوامل زیست شناختی
🔸 دسته بندی آمریکاییهای آفریقایی تبار به 4 خردگروه بر اساس عوامل شغلی، ملاحظات اقتصادی و نیز عوامل فرهنگی
🖋تحلیل دوبوآ از مسئله بزهکاری:
🔸 نادرستی استدلالهای زیست شناختی درباره هویت و خصلت نژادی به دلیل عدم بزهکاری بیشتر آمریکایی های آفریقایی تبار در میان طبقات بالا، کارگران و بینوایان آبرومند نسبت به آمریکاییان سفید پوست
🔸بزهکاری تنها در میان طبقه متمایزی از آمریکاییان آفریقایی تبار موسوم به یک دهم فلک زده
🔸عوامل بزهکاری این طبقه متمایز: 1) واقعیتهای ساختاری مثل فقر، تبعیض نژادی در بازار اشتغال و رقابت مهاجران اروپایی برای دستیابی به شغل 2) ارزشهای فرهنگی این طبقه، همانند فرهنگ خیابانی در نقطه مقابل آبرومندی
🔻ریشه فرهنگ خانواده در بزهکاری:
🔸 عملکردهای خانوادگی (چند همسری و چندشوهری بی انتظام در مقابل تک همسری سفیدپوستان آمریکایی) متاثر از میراث اصلی بردگی، مانع از ادغام آمریکاییان آفریقایی تبار در فرهنگ آمریکایی
🔸 تجربه هم آغوشی جنسی در فقیرترین آمریکاییان آفریقایی تبار به دو صورت همخوابی موقتی و ازدواج، متاثر از فرهنگ چندهمسری
🔸 اقدام به استثمار جنسی توسط مرد جوان بزهکار طبقه محروم برای اعمال تسلط بر چندین زن
🔸نتیجه گیری دوبوآ به حل مسئله بزهکاری طبقه محروم خیابانی، از طریق اصلاح فرهنگ خانوادگی
📗 کار دوم دوبوآ (ارواح خلق سیاه):
🔹 مفهوم «وجدان دوگانه»، محصول کار بعدی او درباره هویت نژادی در کتاب ارواح خلق سیاه (1903)
🔹وجدان دو گانه: هویت پیجیده و خود متناقض آمریکایی آفریقایی تبار با نگاه دوگانه هم از منظر هویت آمریکایی-اروپایی و هم از منظر تبار آفریقایی
🔹خودآگاهی آمریکایی-آفریقایی: غنی تر اما شکننده تر از هویت آمریکایی-اروپایی
🔹 آمریکایی آفریقایی تبار، پیوسته در خطر از دست دادن خودآگاهی خویش و تسلیم شدن در برابر دیدگاه نژاد پرستانه تحمیلی از طرف جامعه سفیدپوستان و در نتیجه درون ذهنی کردن نفرت نژادی به مثابه نوعی از خودبیزاری
🔍 وجوه انتقادی به نظریه فرهنگی دوبوآ:
♦️عدم تشخیص درست نقش زیست شناختی در هویت نژادی
♦️عدم پیش روی نه چندان زیاد در مسیر نظریه پردازان فرهنگی کنونی نژاد در تبیین برساخت فرهنگی نژاد
💎 وجوه مثبت:
✔️ دوبوآ، شخصیت اصلی آغازگر انگاشت نژاد به عنوان مقوله ای فرهنگی
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰در بخش دوم جلسه، به بخشی از نظریه فرهنگی پارسونز (1902-1979) یعنی کار اولیه او در باب کنش اجتماعی و کار میانی او با عنوان نظریه نظامها، پرداخته شد. اما در باب اهمیت و معرفی او به مطالب زیر اشاره شد:
⚡️اهمیت کار پارسونز:
🔸بیشترین تلاش برای نظریه پردازی در رابطه میان فرهنگ، شخصیت و ساختار اجتماعی، از طریق ساخت الگوهای انتزاعی و عموما کاربردپذیر، به گونه ای نظام مند
🔸هوادار جامعه شناسی فرهنگی دورکیم و وبر که آنها را به کار بست و با هم ترکیب نمود
🔸پیشگامی در طرح انگاره نظری کارکردگرایی
🔸انتقادات صورت گرفته به او، سبب خلق نوآوری های مهم فرهنگی در ادامه
🌿معرفی ویژگیهای علمی پارسونز:
🔸نزدیکی بیشتر او به فلسفه تا جامعه شناسی
🔸عدم ورود او در تحقیقات تجربی
🔸علاوه بر بررسی های انتزاعی: استنباط از بایدها به هستها: به عنوان مثال ضرورت وجود نیروهایی چون هنجارهای رفتاری، اجتماعی شدن در پذیرش نقشها و کیفرهای انحراف، موجب رفتار پیش بینی پذیر و نهادهای استوار و در نتیجه به سامان بودن و الگوداری رفتاری جامعه
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰در ابتدای بحث نظری پارسونز، نظریه او در باب کنش اجتماعی، مورد مباحثه قرار گرفت که چکیده آن تقدیم می گردد:
📕کار اولیه پارسونز درباره کنش اجتماعی:
🔹 انتشار کتاب ساختار کنش اجتماعی (1937): عامل برجسته شدن او در جامعه شناسی آمریکا
🔹کتابی مهم در جامعه شناسی فرهنگی؛ به دلیل حمله به الگوهای کنشگر عقلانی عاملیت انسانی
🧩اما انواع الگوهای کنشگرعقلانی مورد نقد پارسونز:
🔸نظریه رفتارگرایی با تاکید روان شناختی بر محرک و پاداش: تحقیق روی حیوانات توسط پاولوف و اسکینر
🔸نظریه تبادل از هومنز و بلاو: تلاش برای جلب بیشترین بهره و ورود در تعاملهای اجتماعی در صورت وجود سود خالص. سه گزاره معروف نظریه تبادل: 1) گزاره موفقیت: وقتی کسی متوجه میشود برای کارهایش پاداش میگیرد، تمایل به تکرار همان عمل دارد. 2) گزاره محرک: هر چه محرکی خاص، در گذشته بیشتر منجر به پاداش شده باشد، احتمال اینکه فرد به آن پاسخ دهد بیشتر است. 3) گزاره محرومیت – اشباع: هر چه در گذشته نزدیک، شخصی پاداش خاصی دریافت کرده باشد، ارزش هر واحد دیگری از آن پاداش کمتر میشود.
🔸نظریه بازی: زندگی اجتماعی یک نوع بازی با راهبردها، پاداشها و مجازاتهایش
🔸 انسان اقتصادی: بازگشت اقتصاد نوکلاسیک به عصر روشنگری: محاسبه عقلانی منافع توسط انسانها و عمل طبق آن. زندگی اجتماعی به مثابه بازار و عرصه محاسبه سود و زیان
🖋رفت و برگشت بین پارسونز و رفتارگراها:
🔹 اشتراکات همه این رهیافتهای کنشگر عقلانی: عقل گرایی، حسابگری و فایده گرایی، خودخواهی و فردگرایی انسانها
🔹 نقد پارسونز: ادعای اهمیت آزادی در این الگوها حاوی یک تناقض فایده گرایانه: آزادی ادعایی، منجر به تصادفی بودن هدفهای کنش و ایجاد هرج و مرج در زندگی اجتماعی حال آنکه به وضوح اینطور نیست
🔹جواب فایده گراها به پارسونز در جمع بین آزادی و غیرتصادفی بودن: هدفهای غیرتصادفی، مولود قید و بندهای خارجی مثل وراثت، محیط و نیازهای پیشا اجتماعی به قدرت یا تمایل جنسی و نهایتا پذیرش جبرگرایی در هدف گیری انسانی اما توسط مقولات خارجی و نه ذهنی
🔹پاسخ پارسونز به فایده گراها: امکان جمع بین آزادی و غیر تصادفی بودن اهداف تنها با فرهنگ
🖍سایر نکات پارسونز در کار اول خود:
🔸کنش انسانی دارای ابعاد هنجاربخش و غیرعقلانی، درونی و انگیزش بخش لذا موجب الگوی کنش داوطلبانه نه جبرگرایانه. (استفاده ترکیبی از چهارنظریه پرداز: مارشال، پارتو، دورکیم و وبر)
🔸استفاده از مباحث جامعه شناسی دین و فعالیت ارزشی-عقلانی ماکس وبر به عنوان برداشتهای فرهنگی تر برای تبیین چگونگی تلفیق آزادی و تضییق برای تبیین کنش و ذهنیت بشری: انگیزش به عنوان الگوی درونی، سبب سوق انسانها به فعالیت داوطلبانه در جهت اهداف مشترک و خاص
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰در ادامه مباحث نظری پارسونز، نظریه ابتدایی او در مورد نظامها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که خلاصه آن، به شرح زیر می باشد.
📗کار بعدی پارسونز، نظریه نظامها در الگوی میان دوره ای خود:
♦️از اواخر دهه 1930: به دنبال الگوی فراگیر کنش و جامعه: موسوم به نظریه عام نزد موافقان و نظریه اعظم نزد مخالفان
♦️منبع نظریه: کتاب نظام اجتماعی (1951) و نیز به سوی یک نظریه عام کنش (1951)
♦️استفاده بیشتر از منطق کارکردگرا از زمان علاقه به تحلیل نظامهای اجتماعی
♦️دو مساله اصلی جامعه: یکپارچگی و تخصیص که هر دو ضرورت کارکردی دارند
♦️تخصیص: توزیع پاداشهای کمیاب در میان مردم و توزیع جایگاه های خاص در میانشان
♦️یکپارچگی فرآیند مدیریت تنشهای ناشی از تخصیص
♦️نظریه نظامها الگویی از جامعه با سه نظام: نظام اجتماعی، نظام شخصیتی و نظام فرهنگی
1️⃣نظام اجتماعی:
🔸ساخته شده از تعامل میان آدمها
🔸دارای استعداد برانگیختن کشمکش میان کنشگران بر سر منابع و هدفهای کمیاب
🔸نیاز هر نظام اجتماعی به برخورد با منابع فشار و فراهم آوردن استواری و پیش بینی پذیری:
🔸رفع این نیاز به وسیله «نقشها» که چنین کارکردی دارند: 1) تعیین کننده الگوهای کنش مشروع 2) مجهز کننده نهادها به عملکرد متبلور کننده الگوهای ارزشی خاص 3) مهم تر از همه، حمل چشمداشتهای مکملی که به تثبیت الگوهای تعامل عینی کمک می کنند مثل نقشها و چشمداشتها در روابط پزشکان و بیماران
2️⃣نظام شخصیتی:
🔹ساخته شده از تمایلات مبتنی بر ترجیحها، آرزوها و نیازها
🔹شکل گیری تمایلات برای تحقق نیازها و آرزوها، در فرآیند اجتماعی شدن و از طریق نظام ارزشی جامعه
3️⃣نظام فرهنگی:
🔸بیشترین اهمیت و اجازه دهنده برقراری ارتباط با همدیگر از طریق تثبیت چشمداشتها و نیز هماهنگ سازی کنشها
🔸سه قلمروعمده در هر نظام فرهنگی: 1)نمادهای شناختی برای فعالیتهای ابزاری بر وقف معیارهای مرتبط با حقیقت، 2)نمادهای نمایشگر هنر و موسیقی مربتط با عواطف برای فعالیتهای خلاقانه و التذاذی بر وفق معیارهای زیبایی شناختی، 3)معیارها و هنجارهای اخلاقی مرتبط با برحق بودن یا نبودن امور با محوریت نقش نقش آفرینی ارزشها و ارزیابی کنشها بر اساس آرمانهای انتزاعی
✅کارکرد و اهمیت نظام فرهنگی از میان سه نظام:
🔺تاکید بر نظام فرهنگی در بحث یکپارچگی؛ به دلیل کمک کردن ارزشها به مشخص کرن نقشها و چشمداشتهای راجع به تخصیص مالی منابع کمیاب
🔺توافق درباره ارزشهای مشترک، جان کلام سامان اجتماعی (نگاه دورکیمی)
🔺سازگاری کنشها با یکدیگر از طریق درونی سازی هنجارهایی مثل انصاف و برابری و التزام به هدفهای مشترک
🔺امکان توافق درباره معیارهای مشترک ارزیابی تخصیص منابع
🔺جدایی و استقلال نظامهای سه گانه اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی اما عدم قدرت یکسان
🔺اهمیت بیشتر به جهت شکل دهی شخصیت توسط نظام فرهنگی با شکل دادن تمایلات نیازی و نهادمند ساختن آنها در نظام اجتماعی
🔺حاکمیت یک سویه فرهنگ و عدم وجود تاثیر متقابل بین سه نظام به دلیل مفهوم بندی انتزاعی نظام فرهنگی و عدم هر گونه تعین خاص آن
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank