[27] - قرآن در آیه 88 سوره اسراء ادعای همآورد طلبی کرده است.
[28] - المیزان و تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه با تلخیص.
[29] . سوره انعام، آیه 37.
[30] - گفتهاند پروردگار او؛ نگفتهاند پروردگارمان یا پروردگار عالم.
نظر خود را بنویسید! منبع: سایت پژوهه؛ http://pajoohe.ir/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%C2%AB%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%C2%BB1__a-36182.aspx
«و اگر هرگونه معجزهای برای اهل کتاب بیاوری؛ از قبله تو پیروی نخواهند نمود»[23]
اشکال نگارنده بر این آیه:
· محمد اول باید معجزه بیاورد تا معلوم شود اهل کتاب از قبله او پیروی میکنند یا نه؟ نه اینکه از اول حکم صادر کند.
پاسخ:
اهل کتابی که خود او را میشناسند و میدانند که یکی از نشانههای او نماز خواندن او به دو قبله است؛ و همچنین بشارت آمدن او را در کتابهای خود خواندهاند[24] و او را بهتر از فرزندان خود میشناسند[25]؛ ولی همچنان او را انکار میکنند؛ آمدن معجزات گوناگون و جدید موضع آنها را تغییر نخواهد داد[26]؛ زیرا آنها خود پیشاپیش، حکم را صادر کردهاند.
خود قرآن به عنوان معجزه جاوید پیامبر در اختیار اهل کتاب بوده است و ایشان همچنان منکر بودهاند؛ آیا معجزه جدید تغییری ایجاد میکند!؟[27].
بنابراین خداوند در واقع حکم صادرنمیکند، بلکه از یک واقعیت مسلم گزارش میدهد.[28]
آیه سوم
«و گفتند چرا پروردگارش معجزهای برای او نازل نمیکند؟ بگو بیتردید خدا قادر است معجزهای بفرستد، لیکن بیشتر آنها نمیدانند»[29]
نگارنده اشکال خود را چنین طرح کرده است:
· جوابِ خدا واقعا بیربط است؛ زیرا اتفاقا مردم چون میدانند خدا قادر است طلب معجزه میکنند؛ و میگویند اگر محمد فرستاده او است چرا خدا با فرستادن یک معجزه او را تایید نمیکند؟
پاسخ:
اینکه گفتهاند «پروردگارش» معلوم میشود که ایشان اصل وجود خدا را منکر بودهاند.[30] در اینجا نیز همان اشکال سابق پیش میآید؛ که ایمان به خدا از امور عقلی است و با معجزه درستشدنی نیست.
این ادعی زمانی مطرح شده است که والاترینِ معجزات؛ یعنی قرآن در اختیارشان بوده است، و آنها از مقابله با آن عاجز بودهاند و الا بجای طلب معجزهی جدید با قرآن مقابله میکردند.
بنابراین باید گفت در واقع سوال بیربط است.
نتیجهگیری
این ادعا که گزارشهای تاریخی اعتبار ندارند خلاف روش همه عقلا است؛ زیرا عقلای عالم، به گزارشهای تاریخی معتبر اعتماد میکنند و بسیاری از علوم و دانستههای خود را بر اساس آن پایهریزی میکنند.
احتمال اینکه پیامبر دروغ گفته باشد و کسی متوجه دروغ او نشده است؛ و یا اینکه به خاطر دلسوزی و اصلاح جامعه دروغ گفته باشد؛ و یا بدون اینکه خود متوجه شود گرفتار القائات شیطانی شده است، احتمالی بدون دلیل است و مبنایی شکگرایانه دارد، و از طرفی در مقابل هریک از این احتمالات، گزارهای یقینی وجود دارد که با دلیل و منطق پشتیبانی میشود و دست برداشتن از یک امر یقینی به خاطر احتمال بدون پشتوانه، معقول نیست.
وقتی با استناد به گرایش عدهای از اهل کتاب به پیامبر اسلام، و اعتراف خود اهل کتاب در مقابل احتجاجات مسلمانان - در دورههای مختلف - وجود بشارت به پیامبر اسلام ثابت شد، دیگر نمیتوان گفت این بشارتها حجت نیست. از ظرفی احتمال تحریف یا سوءاستفاده از بشارت یک پیامبر نیز، احتمالی صرف است که ارزش علمی ندارد.
معجزه دلیلی برهانی است که میتوان با استناد به آن نبوت یک پیامبر را اثبات نمود؛ مانند قرآن که با همآورد طلبی، خود را به عنوان معجزه جاوید پیامبر معرفی میکند.
مطالب مرتبط:
نقد مقاله «آیا محمد واقعا پیامبری الهی بوده است»(2)
جایگاه بحث
این بحث مربوط به اثبات نبوت پیامبر خاص است؛ یعنی باید اصل وجود خدا و اصل نبوت را پذیرفته باشیم، تا بتوانیم وارد این بحث بشویم. پس محور اصلی مباحث مطرح شده در اینمقاله؛ این است که آیا راهی برای اثبات نبوت پیامبر اسلام وجود دارد یا خیر؟
بخش اول (قراین و شواهد)
نگارنده مقاله مذکور، در بخش اول با طرح یک ادعا و سه احتمال سعی میکند دلیل اول(قراین و شواهد) را مخدوش کند[6].
· ادعا
از آنجا که تنها نزدیکان میتوانند امینبودن و راستگویی یک شخص را تشخیص دهند و آیندگان تنها با گزارشهای تاریخی مواجه میشوند که یقینآور نیستند(آنچه بطور مستقیم مشاهده نشود اعتبار ندارد و گزارشهای دیگران هم یقینآور نیستند)، ما هرگز نمیتوانیم پی به صداقت محمد ببریم؛ زیرا خود ما چیزی را مشاهده نکردهایم و گزارش دیگران نیز برای ما یقینآور نیست.
نقد:
در صورت پذیرش این ادعا و احتمالات، نبوت هیچ پیامبری اثبات نمیشود؛ و در آن صورت اصل نبوت زیر سوال میرود،[7] در حالی که لااقل در عصر ما هیچ راهی غیر از اعتماد به گزارشهای معتبر برای اثبات نبوت پیامبران گذشته باقی نمیماند.
هیچ دلیلی برای ادعای مذکور ارایه نشده است درحالی که اعتماد به گزارشهای تاریخی که متواتر و علمآور باشند امری عقلایی است؛ زیرا ملاک حصول علم است که مشاهده مستقیم یکی از ابزارهای آن است. از طرفی با پذیرش ادعای مذکور، همه گزارشهایی که بطور مستقیم مشاهده نشوند اعتبار نخواهند داشت، و این خلاف روش همه عقلا است.
· احتمالات
1. احتمال دارد نزدیکان یک شخص نیز متوجه دروغگویی او نشوند، مثلا شاید؛ محمد بارها به خدیجه دروغ گفته باشد، ولی او متوجه نشده باشد؛ پس حتی نزدیکان نیز، پی به صداقت شخص نخواهند برد.
پاسخ:
احتمال مذکور مبنایی شکگرایانه دارد؛ زیرا در آن صورت نمیتوان صفت صداقت را برای کسی اثبات نمود. حتی هیچکس نمیتواند خود را صادق و امین بداند؛ زیرا احتمال دارد بدون اینکه بفهمد؛ بنحوی دروغ گفته و خیانت کرده باشد.
به عنوان مثال خدیجه میگوید من تا کنون دروغ و خیانتی از محمد ندیدهام، و دلیلی عقلایی برای شککردن به او ندارم، از طرفی شما بدون دلیل میگویید شاید دروغ گفته باشد؛ حال شما بگویید عقل خدیجه چه حکمی میکند؟ وی که یک عمر در همه حالات و شرایط گوناگون، با محمد بوده و هرگز دروغی از او نشنیده، آیا آنچه را خود از نزدیک مشاهده کرده و با تمام وجود درک کرده است را بپذیرد؛ یا این احتمال بدون دلیل شما را؟! طبیعی است که وی نمیتواند با احتمالی بدون دلیل، مشاهدات خود را زیر پا بگذارد.
توجه داشته باشیم خدیجه یک عمر و در همه حالات و سختترین شرایط در کنار محمد بوده و دروغی از او نشنیده است، نه اینکه در یک سفر تفریحی چند روزه به این نتیجه رسیده باشد.
2.احتمال دارد محمد انسانی وارسته بوده، ولی برای اصلاح جامعه و دلایلی دلسوزانه، دروغ گفته باشد؛ به عبارتی ادعای نبوت اولین دروغ او بوده است.
پاسخ:
اگر یقین داریم محمد تا قبل از نبوت دروغ نگفته و دروغگو نبوده است، احتمالی بدون دلیل این یقین را مخدوش نمیکند.
از طرفی اگر اصلاحطلبی، وسیله را توجیه کند و یک انسان وارسته مجاز باشد برای رسیدن به هدف خود از هر ابزاری استفاده کند، علاوه بر دروغ، موارد دیگر نیز مجاز میشود و احتمال خیانت، قتل، تهمت، دزدی و... نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد، تا جایی که از آن وارستگی و هدف والا و اصلاحطلبی چیزی باقی نمیماند.
محمد تا قبل از نبوت به خاطر فضایل اخلاقی و شرافت خاندانش، محبوبیت زیادی بین مردم داشته است؛ ولی با ادعای نبوت، تمام آن محبوبیت را از دست داد و دشمنیها شروع شد؛ آیا منطقی است که محمد برای پیشبرد هدف خود و اصلاح جامعه، سختترین راه را انتخاب کند و دروغ بگوید، آن هم بدترین دروغ ممکن را!؟ چرا بعد از آنکه دید دروغش جواب نداد، حرف خود را پس نگرفت تا از راه دیگری جامعه را اصلاح کند!؟ بنابراین گفتن دروغ در چنین شرایطی کاملا نامعقول و غیرمنطقی است و احتمال اینکه کسی در چنین شرایطی دروغ گفته باشد نامعقولتر است.
3.احتمال دارد محمد گرفتار جهل مرکب شده است و بدون اینکه حتی خود بفهمد؛ وهم و خیال و القائات شیطانی را بجای اوامر الهی به مردم تحویل داده است.
پاسخ:
این شبهه نیز مانند دیگر شبهات منکران از همان زمان ظهور اسلام توسط مخالفان مطرح بوده است و از همان ابتدا خود قرآن[8] (و متفکران مسلمان) به مناسبتهای مختلف پاسخ آنان را داده است؛ ولی در هر دورهای با ادبیاتی جدید مطرح شده است.
شناخت معارف الهی از القائات شیطانی دارای ملاک و معیار است و معارف بلندی که توسط پیامبر آورده شده است هرگز نمیتواند محصول وهم و خیال یا شیطان باشد؛ بنابراین در شناخت وهم و خیال از حقیقت یا القائات شیطانی از الهامات رحمانی؛ باید تابع ملاک و معیار بود نه احتمال.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴شبانان تبشیری عامل اختلاف در کلیسا
➕فرقه مسیحیت تبشیری با رفتارهای سلیقه ای کشیشان و روسای خود، هرگز نمی تواند زمینه رشد و بالندگی مناسب از نظر عقلی و انسانی برای پیروان خود فراهم نماید.
➕بنابر اعتراف سردمداران این فرقه، در حال حاضر بسیاری از کشیشان و شبانان کلیسا دچار اختلافات گسترده الهیاتی با یکدیگر هستند و مردم را بنا بر سلیقه شخصی و الهیاتی خود راهنمایی کرده و و از اعضا می خواهند به سراغ افرادی که با آنها مشکل شخصی دارند نروند.
🔻یکی از کشیشان به این مساله اینگونه اعتراف نموده است:
سالها پیش اولین بار در حالی که هنوز در ایران بودم مشاهده چنین امری را نمودم عده کثیری از شبانان کلیسا چنین مطالبه داشتند که برخی از کشیشان داخل نباید با برخی از رهبران کلیسایی خارج از کشور مرتبط بوده و یا حتی اظهار دوستی نمایند چرا که خودشان با آنان مشکل داشتند!
➕امروزه همین امر را بخوبی در میان برخی شبانان و فعالان مسیحیت فارسی زبان می توان مشاهده نمود که چگونه همین انتظارات را از دوستانشان دارند، تا حدی که حلقه دوستان برخی شبانان را تنها می توان در محدوده خاصی پیدا نمود، چرا که مبادا با ایجاد دوستی با فردی مجبور به ترک دوستی و با فرد دیگری شوند.
➕حال سئوال اینجاست وقتی روسای فرقه مسیحیت تبشیری در ابتدایی ترین مسائل الهیاتی اینگونه دچار آشفتگی و اختلاف هستند، چگونه می خواهند پیروان خود را به کمال و سعادت برسانند؟!
🔻در نهایت، می توان گفت اهداف والا و برجسته انسانی برای جریان تبشیر خیال و توهمی بیش نیست. منبع: کانال رهپویان هدایت @antisec_ir
💢توجه ♨️
در اولین فرصت از #همایشهای_آنلاین علوم انسانی_اسلامی با خبر شوید📱💻
با گوشی خود📲 در منزل در #نشستهای_آنلاین سراسر کشور شرکت کنید!
#وبینار
#کلاسهای_مجازی
🔹نشستهای_تخصصی_آنلاین
🔻 دورههای آموزشی و فرهنگی
🔸کرسی های نظریه پردازی،
🔹همایشها،
🔻 کنفرانس ها،
🔸جشنوارههای علمی،
🔹دوره های آموزشی #علوم_انسانی_اسلامی در حوزه و دانشگاه باخبر شوید.
🔰عضویت
http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
⭕️ توهین به مقدسات، نشانه ناتوانی دشمنان در مواجهه با منطق روشن انبیاء الهی است
حجتالاسلاموالمسلمین ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،:🔻
❓ آیا فرانسه واقعا یک کشور آزاد است!؟
بر اساس منطق آقای مکرون، ظاهراً فقط دشمنان اسلام در فرانسه از آزادی برخوردارند، نه دیگران؛
زیرا در این کشور دانش آموزان مسلمان از داشتن حجاب در کلاس مدارس منع میشوند؛
مادران مسلمان محجبه را در مقابل چشمان فرزندانشان مورد اهانت قرار میدهند و به طور کلی هر گونه توهین به اسلام و مسلمانان و ارزشهای اسلامی و اسلام ستیزی آزاد تلقی میگردد، اما کسی حق ندارد به صهیونیسم توهین کند و یا حتی #هولوکاست را زیر سوال ببرد، چرا که توهین به صهیونیسم، جرم تلقی میشود!
◻️ در فرانسه #اسلامستیزی و توهین به مقدسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان به بهانه آزادی مورد حمایت دولت قرار میگیرد اما مخالفت با دیدگاههای ۸-۹ میلیون صهیونیست مجازات و زندانی دارد.
◻️ هم اکنون لیست بلندی از این نوع زندانیان در فرانسه وجود دارد که تنها به جرم بیان آزادانه نظرات خود در مورد صهیونیستها، محاکمه و محکوم شدهاند!
◻️ روژه گارودی دانشمند فرانسوی فقط به جرم تشکیک در رقم شش میلیونی کشتار یهودیان به عنوان رقم قربانیان هولوکاست به نحو وحشیانهای محکوم و سالها در زندان سپری کرد.
◻️ دولت فرانسه در سال ۲۰۱۵، در بحبوحه بمباران غزه تظاهرات حامیان فلسطین در پاریس را ممنوع و برای شرکتکنندگان جریمهای از ۱۵ هزار تا ۴۵ هزار یورو و حبس تعزیری تعیین نمود!
◻️ فشارها بر مسلمانان باعث شده که اکثر آنان به صورت شهروندان درجه دوم به حساب آیند و در قسمتهای فقیرنشین مشخص شهرها زندگی کنند.
◻️ نظام سیاسی حاکم بر فرانسه که به شدت تحت نفوذ لابی صهیونیستی قرار دارد، همواره از گسترش اسلام گرایی وحشت داشته است؛
بنابر این معلوم میشود روند پر شتاب #گرایشبهاسلام در فرانسه دلیل واقعی حمایت دولت این کشور از اسلامستیزی و توهین به مقدسات اسلامی است نه آزادی بیان که فقط برای حامیان صهیونیسم مجاز شمرده میشود.
https://hawzahnews.com/x9Sh8
@HAWZAHNEWS | خبرگزاریحوزه
💠کدام اخلاقمان شبیه پیامبرتان است؟
پیامبر اسلام :
🥀دائماً متفکر بود.
🥀 اکثر اوقات ساکت بود.
🥀خلقش نرم بود.
🥀کسي را تحقير نميکرد.
🥀دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نميآورد.
🥀حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت تا اينکه حق را ياري کند.
🥀بيشتر خندههاي آن حضرت تبسم بود
🥀ميفرمود حاجت کساني که به من دسترسي ندارند را ابلاغ کنيد.
🥀با مردم انس ميگرفت و آنان را از خود دور نميکرد.
🥀در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نميکرد.
🥀زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروري کنترل ميکرد.
🥀در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نميکرد.
🥀بافضيلتترين فرد نزد پيامبر خيرخواهترين آنان براي مردم بود.
🥀در مجالس جايگاه خاص براي خود برنميگزيد.
🥀هنگامي که بر جمعي وارد ميشد در جاي خالي مينشست و به ياران خويش دستور ميداد اين گونه عمل کنند.
🥀هر کس براي رفع نياز رجوع ميکرد نيازش را برآورده ميکرد يا با کلام دلنشين آن حضرت قانع ميشد.
🥀رفتار پيامبر آنقدر نرم بود که مردم او را همچون پدري دلسوز و مهربان ميدانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود.
🥀مجلسش مجلس بردباري، حيا، صدق و امانت بود.
🥀عيبجو نبود و از کسي هم تعريف زياد نميکرد.
🥀پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز ميداد جدال، پرحرفي و سخنان غيرضروري.
🥀هرگز کسي را سرزنش نميکرد.
🥀در پي لغزشهاي مردم نبود.
🥀سخن نميگفت مگر در جايي که اميد ثواب در آن وجود داشت.
🥀سخن کسي را قطع نميکرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز ميکرد.
🥀به آرامي و متانت گام برميداشت
🥀کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود.
🥀پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود.
🥀هر روز هفتاد بار استغفار ميکرد.
🥀لحظهاي از عمر بابرکت خويش را بيهوده نميگذرانيد.
🥀ديرتر از همه مردم به خشم ميآمد و زودتر از همه راضي ميگشت.
🥀با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست ميداد و مصافحه ميکرد ووقتي به کسي دست ميداد پيش از او دست خويش را باز نميکشيد.
🥀با مردم شوخي ميکرد تا مردم را خوشحال سازد.
🥀امام صادق(ع)فرمودند:
*اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و آله لم يأت بها.*
من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است.
📚منبع: سنن النبی، علامه طباطبایی
هدایت شده از صلواتی
✊ *بزرگترین راهپیمایی مجازی(۱۳آبان)*
🇮🇷همه شرکت خواهیم کرد...
لطفا به آدرس زیر مراجعه و با کلیک بر شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت نمایید.
b2n.ir/13abn
📲اطلاع رسانی در همه کانال ها و گروه ها
♦️مارتین لوتر شیعه؟♦️وقتی رسانه های #تبشیری از آب گل آلود ماهی می گیرند. 🔯#محبت_نیوز با دادن عنوان مارتین لوتر شیعه به آیت الله سید #کمال_حیدری به برخی از اندیشه های ایشان می پردازد. این رسانه صهیونیستی سعی دارد تا با سوء استفاده از نظرات خاص ایشان، او را به عنوان یک روحانی روشن فکر شیعه و مخالفان او را به عنوان سنتی های متهجر معرفی و بر آتش اختلاف و تفرقه در میان علمای شیعه بدمد. از اینجاست که ضرورت بصیرت و آگاهی دنیای شیعه در برابر جبهه معاندان اسلام بیش از بیش احساس می شود.