eitaa logo
حق شناس (علی مع الحق...)
20 دنبال‌کننده
58 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فیضِ فیض
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛ مخالفان جریان سقیفه و ارتباط آنان با اهل حل و عقد: https://qom.iqna.ir/fa/news/4152025 @feyzefeyz   👈👈فیضِ فیض
چگونگی دلالت بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
🔴 حضرت علی، امیر مؤمنان حضرت علی (علیه السلام) به طور مسلّم، امیر مسلمانان پس از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) و واجب الإطاعة بودند و احادیث زیادی در کتب فریقین این موضوع را تأیید می‌کند. با این حال، در این مطلب کوتاه تنها از منابع اهل سنّت بهره‌برداری می‌شود. 🔻لقب امیرالمؤمنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) می‌فرمایند: یا أنس أول من يدخل من هذا الباب أمير المؤمنين وقائد الغر المحجلين سيد المؤمنين علي (1) ترجمه: ای انس! اوّلین کسی که از این در وارد می‌شود، امیر مؤمنان و پیشوای محلّ وضو سپیدان، آقای مؤمنان، علی است. بریده اسلمی می‌گوید: پیامبر (صلی الله علیه و اله) به ما امر کردند که بر علی (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین سلام کنیم. (2) 🔻امیر نیکوکاران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: هذا أمير البررة  قاتل الفجرة منصور من نصره مخذول من خذله (3) ترجمه: این امیر نیکوکاران، قاتل فاجران است. هر کسی او را یاری کند، یاری‌شده و هر کس او را ذلیل کند، ذلیل‌شده است. بنابراین، تنها کسانی نیکوکارند که ایشان را امیر خود بدانند و از او اطاعت کنند. 🔻امیر «الّذین آمنوا» از ابن عباس نقل شده: خداوند، هیچ گاه «یا ایها الّذین آمنوا» نازل نکرد مگر اینکه علی (علیه السلام) امیر ایشان بود.(4) محتوای این نقل، همان مفهوم لقب «امیرالمؤمنین» است. 🔻سفارش به امارت‌دادن مسلمانان به حضرت علی پیامبر (صلی الله علیه و اله) همچنین می‌فرمایند: ان تؤمروا عليا رضي الله عنه ولا أراكم فاعلين تجدوه هاديا مهديا يأخذ بكم الطريق المستقيم (5) ترجمه: اگر علی را امیر کنید -و نمی‌بینم که این کار را انجام دهید- او را هدایتگر و هدایت‌شده می‌یابید که شما را به راه راست هدایت می‌کند. پیغمبر(صلی الله و علیه و اله) ضمن پیش‌بینی از عدم اطاعت مسلمانان به ایشان سفارش می‌کنند که حتما حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان امیر خود انتخاب کنند چرا که هدایت امت در گرو اطاعت از ایشان است. 🔻نتیجه متاسّفانه پیش‌بینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) درست از آب درآمد و مسلمانان پس از شهادت ایشان، حضرت علی (علیه السلام) را به امارت برنگزیدند و از ایشان اطاعت نکرده و گمراه شدند. وظیفه مسلمانان زمان‌های دیگر، اطاعت از دستورات ایشان و اظهار برائت از کسانی است که چنین جفایی را در حق امیر مؤمنان (علیه السلام) و امّت اسلام، روا  داشتند. 📚منابع (از اهل سنت) 1. تاریخ مدینة دمشق، ج42، ص303. 2. همان. 3. المستدرک، ج3، ص129. 4. المعجم الکبیر، ج11، ص211. 5. مسند احمد، ج1، ص109. علیه السلام @haqshenas110
امامت و ولایت امام علی علیه السلام در و برخی از روایات دیگر @haqshenas110
روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: مرا خبر بده از بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان (علیه السلام) که قرآن بر آن دلالت می‌کند. امام رضا (علیه السلام) در پاسخ از فضیلت ایشان در مباهله سخن گفتند: خداوند عزّوجل می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ: از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم» پس رسول خدا (صلی الله علیه و اله) حسن و حسین را فراخواند که دو پسرش بودند و فاطمه را فراخواند که در اینجا زنانش بود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فراخواند که به حکم خداوندِ عزّوجل، نفسِ پیامبر بود. ثابت شده که کسی افضل از رسول خدا نیست پس طبق حکم خداوندِ عزّوجل، کسی افضل از نفسِ رسول خدا نیست. حق، وصف علی را به پیمبر گوید جبریل به انبیا مکرر گوید دانید کدام خودستایی حسن است؟ آنجا که رسول مدح حیدر گوید پ.ن: واقعه در روز ۲۴ ذی الحجة روی داد. علیه السلام منبع روایت: الفصول المختارة (شیخ مفید) ص38 @haqshenas110
عزاداری در دهه محرم در حدیث امام رضا علیه السلام @haqshenas110
هدایت شده از فیضِ فیض
🔴 دشمنان اهل بیت؛ طعنه‌زنندگان به زائران، مداحان و مرثیه‌خوانان! از امام صادق علیه السلام نقل شده که در حدیثی پس از ذکر مصائب امام حسین علیه السلام و فضیلت زیارت ایشان فرمودند: 👈 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ‏] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُون‏. ترجمه🔻 👈 سپاس خداوندی را که در میان مردم کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و ما را می‌ستایند و برای ما مرثیه‌خوانی می‌کنند و [سپاس خداوندی را که] دشمنان ما را کسانی قرار داد که به ایشان -چه از خویشانمان باشند یا نه- طعنه زده و آنان را تهدید می‌کنند و آنچه انجام می‌دهند را زشت می‌شمرند! کامل الزیارات: 326. پ. ن: روشن است که مدح و مرثیه نیز باید بر اساس روایات و منابع معتبر و در چارچوب ضوابط اسلامی باشد تا مورد رضایت کامل اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد ان شاءالله. @feyzefeyz
🔴آیا روابط امیرالمؤمنین(علیه السلام) با خلفاء، حسنه بوده است؟! (قسمت اول) برخی از اهل تسنن ادعا می کنند که روابط امیرالمومنین(علیه السلام) با خلفای سه گانه خوب بوده است! در این مقاله در نظر داریم که گوشه ای از این اختلافات را که در منابع فریقین ذکر شده، نقل می کنیم. ♦️در منابع اهل سنّت: ابتدا به سراغ منابع اهل سنت می رویم. ۱‌. حضرت علی عليه السلام و عباس عموي پيامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) ابوبکر و عمر را  دروغگو ، گناهکار، پيمان شکن و خائن مي دانستند. به اين عبارت دقت کنيد،  مسلم در صحيحش می گويد : فلمّا توفّي رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم ، قال أبو بكر: أنا ولي رسول اللّه ، ... فقال أبو بكر: قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم : نحن معاشر الأنبياء لا نورث، ما تركناه فهو صدقة، فرأيتماه كاذباً آثماً غادراً خائناً ،... ثمّ توفّي أبو بكر فقلت: أنا وليّ رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم و ولي أبي بكر، فرأيتماني  كاذباً آثماً غادراً خائناً. ترجمه: عمر به اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه و عباس عموي پيامبراکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي گويد : زماني که رسول خدا صلى اللّه عليه (و آله) وسلم از دنيا رفت ، ابوبکر گفت من جانشين رسول خدا هستم ... أبو بكر گفت : رسول اللّه صلى الله عليه (وآله) و سلم فرموده است ما گروه پيامبران بعد از خود ارثي به جا  نمي گذاريم ، هر آن چه بعد از خود به جا مي گذاريم صدقه است ( و بايد براي عموم مسلمين صرف شود ) شما نظرتان اين بود که ابوبکر در گفتارش  درغگو ، گناهکار ، پيمان شکن و خائن است ... سپس ابوبکر از دنيا رفت  (بعد از مرگ او ) من گفتم : من جانشين رسول خدا و ابوبکر هستم  شما مرا هم مانند ابوبکر درغگو ، گناهکار ، پيمان شکن و خائن دانستيد. [2] ۲. حضرت علی علیه السلام از حضور عمر کراهت داشتند: فأرسل إلى أبى بكر أن ائتنا ولا يأتنا أحد معك كراهيّة لمحضر عمر: اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه به دنبال ابوبکر فرستاد و پيغام داد تنها بيا و کسي را با خودت نياور بخاطر اينکه از حضور عمر کراهت داشت.[3] 📚منابع: 2. صحيح مسلم  ج 5   ص 152، كتاب الجهاد باب 15 حكم الفئ حديث 49، فتح الباري ج 6   ص 144. 3. صحيح البخارى: 5/82، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، صحيح مسلم : 5/154، كتاب الجهاد، باب قول النبي(صلى الله عليه وآله وسلم)لا نورث... کانال حق شناس @haqshenas110
🔴 آیا روابط امیرالمؤمنین(علیه السلام) با خلفاء، حسنه بوده است؟!(قسمت دوم) برخی از اهل تسنن، ادعا دارند که روابط امیرالمؤمنین(علیه السلام) با خلفا، خوب بوده است! در این مقاله در نظر داریم که گوشه ای از این اختلافات را که در منابع فریقین ذکر شده، منتشر کنیم. ♦️در منابع اهل سنت ۳. امیرالمؤمنین(علیه السلام) را از خلافت کنار زدند زيرا نمی خواستند مثل ابوبکر و عمر عمل کنند: وخلا (عبد الرحمن بن عوف) بعلي بن أبي طالب ، فقال : لنا اللّه عليك ، إن وليّت هذا الأمر ، أن تسير فينا بكتاب اللّه وسنّة نبيّه وسيرة أبي بكر وعمر. فقال : أسير فيكم بكتاب اللّه وسنّة نبيّه ما استطعت. ترجمه: ( بعد از مرگ عمر وقتي شوراي شش نفر مي خواستند خليفه انتخاب کنند ) عبد الرحمان بن عوف اميرالمؤمنين علي بن أبي طالب را به کناري صدا زد و به ايشان عرض کرد : خداوند بين من و تو حاکم باشد ، اگر خليفه شدي بين ما طبق کتاب خدا و سنت پيامبر و روش ابوبکر و عمر حکم کن . اميرالمؤمنين علي بن أبي طالب صلوات الله و سلامه عليه به عبدالرحمان بن عوف فرمودند من تاجايي که توان داشته باشم در ميان شما طبق کتاب خدا و سنت پيامبراکرم  حکم خواهم نمود .[4] به نظر شما چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) شرط عمل به سیره عمر و ابوبکر را قبول نکردند؟ آیا به این دلیل نبوده که آن دو، طبق سنت پیامبر(صلی الله علیه و اله) عمل نکردند؟ ۴. حضرت اميرالمؤمنین(علیه السلام)  ابوبکر را فردي مستبد می دانستند. در صحیح بخاری آمده: ولكنّك استبددت علينا بالأمر وكنّا نرى لقرابتنا من رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم نصيباً حتّى فاضت عينا أبى بكر... ترجمه:‌ اميرالمؤمنين علي عليه السلام به ابوبکر فرمود : تو در امر خلافت با ما مستبدانه برخورد نمودي و ما بواسطه قرابت و خويشاونديمان  با رسول خدا  معتقديم که حق و نصيبي در خلافت بعد از رسول خدا داريم ( اين کلمات را حضرت فرمودند) تا اشک از چشمان ابوبکر جاري شد.[5] در صحيح مسلم آمده: استبددت علينا بالأمر وكنّا نحن نرى لنا حقّاً لقرابتنا من رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم... اميرالمؤمنين به ابوبکر فرمود : تو در امر خلافت با ما مستبدانه برخورد نمودي و ما بواسطه قرابت و خويشاونديمان  با رسول خدا  معتقديم که حق  خلافت بعد از رسول خدا از آنِ ماست.[6] 📚منابع: 4. تاريخ اليعقوبي ج 2 ص 162. و رجوع شود به: تاريخ الطبري ج 3 ص 297،أسد الغابة ج 4 ص 32، ، تاريخ المدينة از ابن شبة النميري ج 3 ص 930، ابن خلدون ج 2 ص126. 5. صحيح البخارى: 5/82، كتاب المغازي، با غزوة خيبر. 6. صحيح مسلم: 5/154 کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 آیا روابط امیرالمؤمنین(علیه السلام) با خلفا، حسنه بوده است؟! (قسمت سوم) برخی از اهل تسنن ادعا می کنند که روابط امیرالمؤمنین(علیه السلام) با خلفای سه گانه خوب بوده است! در این مقاله در نظر داریم که گوشه ای از این اختلافات را که در منابع فریقین ذکر شده، منتشر کنیم. ♦️در منابع اهل سنت‌ ۵. عمر به ابن عباس شکايت حضرت علی(علیه السلام) را می کند: أشكو اليك ابن عمّك، سألته أن يخرج معي فلم يقبل، ولم أزل أراه واجداً فيم تظنّ موجدته ... قلت : يا أمير المؤمنين إنّك تعلم، قال: أظنّه لا يزال كئياً لفوت الخلافة! قلت: هو ذاك. ترجمه: از پسر عمويت شکايت دارم ، از او درخواست نمودم ( در جنگ ) به همراه من بيايد قبول نکرد ، و دائما او را غضبناک مي بينم ، به نظر تو چرا از من غضبناک است ... ابن عباس مي گويد : خودت مي داني ، عمر گفت :‌گمان مي کنم غضب او بخاطر از بین رفتن خلافت باشد ! ابن عباس مي گويد: همينطور است.[7] ۶. اختلافات امیرالمؤمنین(علیه السلام) با عثمان الف. مخالفت عثمان با سنت نبوي عن مروان بن الحكم قال شهدت عثمان وعليا رضي الله عنهما وعثمان ينهى عن المتعة وأن يجمع بينهما فلما رأى علي أهل بهما لبيك بعمرة وحجة قال ما كنت لأدع سنة النبي صلى الله عليه وسلم لقول أحد ترجمه: مروان بن حکم مي گويد: علي و عثمان را ديدم در حالي که عثمان از متعه حج نهي مي کرد و از جمع کردن بين عمره و تمتع نهي مي کرد ، علي با مشاهده اين صحنه به عنوان مخالفت با كار عثمان براي هر دو حج تلبيه گفت و فرمود لبيک بعمرة و حجة و در ادامه فرمود من سنت پيامبر را بخاطر حرف هيچ کس کنار نمي گذارم.[8] ب. نظر امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره عثمان فقال علي عليه السلام : لا أجد شرا منه ولا منهم ، ثم قال : هل تعلم عمر يقول : والله ليحملن بنى أبى معيط على رقاب الناس ... ترجمه: اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : من افرادي بدتر  از عثمان و  طايفه اش نيافتم ، سپس فرمود : آيا مي داني عمر در مورد او گفت : قسم به خدا ( اگر خليفه شود ) بني ابي معيط را بر گردن مردم سوار مي کند ... .[9] ۷. حمله به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و آتش زدن آن و سقط کردن محسن شش ماهه و شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیهما) که در منابع فریقین آمده است و ما ان شاءالله برای ایام فاطمیه(سلام الله علیها) مقالاتی را در این باره منتشر خواهیم کرد ان شاءالله. 📚منابع 7. شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 12، ص 78 ـ 114. 8. صحيح البخاري ج2 ، ص 153 ، کتاب الحج ، باب التمتع والاقران والافراد بالحج وفسخ الحج لمن لم يكن معه هدي. 9. شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 3 ، ص 31 ، باب ذكر المطاعن التي طعن بها على عثمان والرد عليها و ج6 ، ص 326 ، باب نبذ من کلام عمرو بن العاص. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110