eitaa logo
| اندکی اندیشه |
356 دنبال‌کننده
747 عکس
217 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی 🔶 قسمت پنجم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش سوم) ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻5. دیدنِ جهان با «عینک» نسل جدید: یکی از دلایلی که ما بزرگترها در فهم منطق رفتارهای نوجوانان و جوانان امروزی و حتی ارزیابی آنها به مشکل بر می خوریم آن است که با ذهنیت قبلی و پیش فرض های ذهنی خودمان و با توجه به زیست جهانی که خودمان در آن زندگی می کنیم به آنها نگاه می کنیم،‌ و متوجه اتمسفری که بر جهان آنها حاکم است نمی شویم. به همین خاطر بسیاری از کارهای آن ها را نادرست می دانیم، در حالی که خودشان لزوما چنین قضاوتی ندارند. و از این جاست که اختلافات نسلی شروع و گُسل شکاف های نسلی فعال می شود. ▪️اگر از دیدِ این نسل به گفتار و رفتارهای آنها بنگریم بهتر متوجه تفاوت نظام ارزشی بین دو نسل می شویم. و متعجب نخواهیم شد اگر از آنها بشنویم که حضور متفاوت شان در مراسم عزاداری یا مجالس دینی نه از سرِ بی اعتقادی و دهن کجی به دین و دین داران که اتفاقا به خاطر علاقه به مذهب و ارادت به پیشوایان دینی است، و بین این حضور و داشتن سبک زندگی و پوشش متفاوت منافاتی نمی بینند. ممکن است ما نسل بزرگترها با این دیدگاه مخالف باشیم ولی برای نقد آن قبل از هرچیز باید آن را بفهمیم و برای فهم آن باید از منظر این نسل هم ماجرا را نگاه کنیم. 🔻6. حضور در زیست جهان این نسل: برای نگاه کردن از منظر این نسل، باید در دنیای آنها زندگی کنیم. نسل جدید در دنیایی که برای خود ساخته (و بخشی از آن در فضای مجازی و بخشی در فضای فیزیکی است)‌ دارای نظام ارزشی، اولویت ها، مراودات، و علایق دلبستگی های خاص خود است که اگر نه در همه موارد دست کم در برخی موارد با آن چه در دنیای زیستی بیرون آنها، و به ویژه آن چه از سوی نهادهای رسمی مثل دولت، رسانه ها و آموزش و پرورش، مبلغان دینی، و حتی خانواده ترویج می شود متفاوت (و گاهی متضاد) است. ▪️از این رو اگر ما بزرگترها در این جهانِ خودساخته آنها زندگی نکنیم نمی توانیم آنها را و منطق رفتار و گفتارشان را بشناسیم. مثلا این نسل علاقه ویژه ای به موسیقی های جدید، از جمله موسیقی غیرایرانی دارد، فیلم و سریال های متفاوت را می بیند، اهل شعر و رمان و ادبیات است، به وب گردی در فضای مجازی و پاساژگردی در فضای فیزیکی علاقه دارد، «بدن» اش برایش موضوعیت دارد، خیلی اهل سیاست و فعالیت های سیاسی نیست، آشنایی با زبان های غیرایرانی برای او یک نوع اولویت است، حضور در کافه شاپ ها و پارک های برایش جذاب تر از ماندن در خانه است، منتقد شیوه ازدواج به روش سنتی است، ازدواج را لزوما یک پیوند مقدس نمی داند که باید تا آخر عمر تداوم داشته باشد بلکه نوعی رابطه می بیند که پس از مدتی می توان به آن خاتمه داد، نسبت به تکثر و تنوع دیدگاه ها و سبک های زندگی در جامعه نوعی همدلی و رواداری دارد و وجود «دیگری» را به رسمیت می شناسد، ارتباط با غیرهمجنس را کار زشت و غیراخلاقی نمی داند، استقلال مالی و کارکردن بیرون از خانه را (حتی مشاغلی که در نگاه سنتی بیشتر مردانه محسوب می شده) را یک امتیاز می داند، و گرچه تا اندازه زیادی منتقد نگرش های دینی و رفتارهای دین داران است ولی در بسیاری از موارد خود را دین دار می داند یا دست کم خود را ضد دین نمی داند، اما لزومی نمی بیند این دین داری را در چارچوبی تعریف کند که به طور سنتی تاکنون برایش گفته اند. از این رو از آموزه ها و مناسک دینی هرکدام را که برایش جذاب تر باشد می پذیرد و در حالی که ممکن است به برخی دستورات دینی (مثل نماز و روزه و حدود شرعی حجاب) تقید کمتری داشته اما در مراسم احیای رمضان اشک می ریزد، در هیات عزاداری امام حسین(ع) زنجیر می زند و در پختن نذری مشارکت می کند. ▪️بیان این موارد لزوما به معنای تایید آنها نیست، بلکه ترسیم تصویری است که با توجه به آن بتوانیم «منطق» رفتارهای این نسل را بشناسیم. شاید به نظر ما این گونه رفتارها متناقض به نظر رسد ولی باید توجه داشت که این نسل در «عصر تناقض ها»‌ زندگی می کند و هم از نظر سنی هم به خاطر بافت جامعه ای که در آن زندگی می کند هنوز آن قوام و ثبات شخصیتی و رفتاری را پیدا نکرده است. از این رو نباید از او انتظار سبک زندگی یک مرد یا زن شصت هفتاد ساله که در یک جامعه کاملا سنتی یا جامعه کاملا مدرن (یا حتی در جامعه خودمان)‌ زندگی می کند را داشته باشیم. 8 مرداد 1403 🔹ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم .
🤯؟ «فیلسوفان اخلاق درباره مسائل فناوری اطلاعات نکاتی گفته اندکه قابل قبول نیست» 👈 های بی مصداق یکی از معضلات مقالات علمی است وآگاهی خاصی بمخاطب نمیدهد. کدام فیلسوف اخلاق؟ در چه کتابی؟ درباره چه مسئله ای؟ چراقابل قبول نیست؟ حسینعلی رحمتی 8 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کمپین مشترک خداپرستان و اخلاق فضای مجازی (ویدیو: تظاهرات مسیحیان در محکومیت توهین به حضرت مسیح در المپیک) «دفاع از دین و اخلاق» یکی از وجوه مشترک همه ادیان و مذاهب است. از این رو امروزه از این ظرفیت می توان برای تشکیل یک جبهه فراگیر جهانی برای دفاع از دین و دین داری، نقد دین ستیزی، و ترویج اخلاق در دنیای امروز استفاده کرد. 🔹مثلا تاکید بر تدوین و مراعات در استفاده از فضای مجازی و هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که خداباوران به کمک یکدیگر (و حتی با کمک گرفتن از اخلاق گرایان ناخداباور) می توانند امروزه حول محور آن گردآیند و بر رویدادهای فناورانه جهان جدید تاثیر بگذارند. حسینعلی رحمتی 9 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 ؟ ▪️ولیکن چو گفتی دلیلش بیار «فضیلت گرایی اخلاقی قوی ترین، و پیامدگرایی اخلاقی ضعیف ترین نظریه برای تبیین اخلاق فناوری اطلاعات است». 🤷‍♂️ خوب عزیز من، وقتی هیچ دلیلی برای ادعای خود نیاورده ای چرا انتظار داری ارزیاب و مخاطب آن را قبول کنند؟ دلیل قوی تر بودن یا ضعیف تر بودن یک نظریه را چرا بیان نکرده ای؟ یکی از مشکلات مقالات علمی است. اگر دلیل نیاورید مدعای شما همان اندازه اعتبار دارد که مدعای مخالف شما. به قول سعدی: ندارد کسی با تو ناگفته کار/ولیکن چو گفتی دلیلش بیار حسینعلی رحمتی ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️بچه شما کم کم از «اون بچه ها» می شود آسیب پذیرترین قربانیان بی اخلاقی های فضای مجازی هستند. بسیاری از پدرومادرها هم یا به خاطر ناآگاهی یا بااین خودفریبی که «بچه ما از اون بچه ها نیست» از زیر بار مسوولیت و بر آنها در این فضا شانه خالی می کنند. نتیجه این که بچه ها برای کسب چند لایک و کلیک حرف هایی می زنند و رفتارهایی را از خود بروز می دهند که مناسب سن و سالشان نیست، یا در دام روابطی می افتند که حیثیت خود و خانواده شان را بر باد می دهد. 👋🏽 والدگری در عصر ، یک مسوولیت خطیر اخلاقی است. حسینعلی رحمتی ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌«نقل قول» فقط نمک تحقیق است، نه بیشتر اعتبار یک تحقیق به میزان و یافته هایی است که حاصل تفکر خود نویسنده باشد. از این رو نقل مطالب دیگران فقط باید در حدی باشد که به فهم این یافته ها و تحقیق کمک کند. قطار کردن مجموعه ای از نقل قول ها و افزایش منابع تحقیق لزوما به معنای قوی تر بودن مقاله نیست؛ بلکه از حدی که بگذرد یک نقطه ضعف است چرا که نشان می دهد محقق از خودش مطلبی نداشته است. این کار اگر برای تحقیق باشدغیراخلاقی و فریب ارزیاب و مخاطب است. پس:استفاده از منابع دیگران فقط در حد «اکل میته»، نه بیشتر. ؟ حسینعلی رحمتی 12 مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👂🗣از زبان خود نسل زد هم بشنویم ما نسل بزرگترها گفتار و رفتارهای بخشی از نسل جدید را نادرست و خلاف فرهنگ دینی و ملی خودمان می دانیم و معتقدیم باید اصلاح شود. برای این کار نباید به دانسته های خودمان نسبت به آنها اکتفا کنیم بلکه باید از زبان خودشان هم بشنویم که چگونه می اندیشند و به چه چیزهایی باور دارند. این کار زمینه ساز «شناخت واقع بینانه»‌ و «قضاوت منصفانه» نسبت به آنها می شود و راه را برای همدلی، هم زبانی، هم فکری، و نهایتا همکاری اصلاح گرایانه بین دو نسل باز می کند. 🔺این ویدیو را چندین بار ببینید اگر به بحث «تحولات نسلی» علاقه دارید. موضوعات مطرح شده در آن گرچه ممکن است برای مان گزنده و غیرقابل قبول باشد ولی ظرفیت این را دارد که در قالب چندین مقاله، پایان نامه و نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. حسینعلی رحمتی ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶 بچه فیلتر نمی شناسد، شکنجه اش ندهید یکی از اشتباهات بزرگترها در شبکه های اجتماعی ساخت ویدیو با استفاده از تغییر چهره در کلیپ هایی است که حضور دارند. این کار چه برای سرگرمی باشد چه برای تبلیغات و جذب فالوور ، در هر صورت غیراخلاقی است، چرا که موجب و شکنجه روانی بچه ها می شود. آنهاهنوز از دوز و کلک های و بی مسوولیتی های بزرگترها چیزی نمی دانند و چه بسا اثرات مخرب این کارها تا آخر عمر با آنها باقی بماند. 🔹در استفاده از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ماجرا را ببینیم تا بلکه بیشتر مواظب رفتارهای مان باشیم.بچه ها بازیچه نیستند، امانت اند. حسینعلی رحمتی ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ نخستین شماره فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی» منتشر می‌شود 🔸صاحب امتیاز: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸مدیر مسئول: دکتر قاسم زائری 🔸سردبیر: دکتر امیدعلی مسعودی 💢در عناوین شان که خبری از موضوعات نیست. ان شاالله در خود مجله باشد. عناوین در ادامه ویرست: محورهای موضوعی فصلنامه:1.کنش و کنشگری در فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی2. مصرف رسانه‌ای مبتنی بر فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی3.تحولات شناختی مبتنی بر فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی4. سرگرمی و زندگی روزمره در فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی5. هویت و فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی ۶. . زیست بوم فضای سایبر7. گروه ها و نهادهای اجتماعی و فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی8. پدیده های نوظهور فرهنگی و اجتماعی متاثر از تحولات فضای سایبر9. پیامدها و آثار فرهنگی و ارتباطی تحولات فضای سایبر و رسانه‌های اجتماعی10. حکمرانی و سیاست‌گذاری فضای سایر و رسانه‌های اجتماعی11. هستی‌شناسی وغایت‌انگاری فضای سایبر 🔹از اساتید، محققان و نویسندگان برای ارسال مقالات خود جهت داوری و چاپ در شماره‌های بعدی این فصلنامه دعوت به عمل می‌آید. اطلاعات بیشتر: cssms.ricac.ac.ir@ricac_ac_ir
💢«رایان سرلک»ها، مدیریت شهرت، و مسوولیت اخلاقی ما ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻حضور نوجوانان در عرصه های هنری گرچه فرصتی برای شکوفایی استعداد آنان است، ولی از سوی دیگر موجب می شود ناگهان خود را در فضایی جدید ببینند که مورد توجه دیگران هستند و در رسانه های مختلف از جمله فضای مجازی، همه از آنها می گویند. اگر خودشان هم فعال فضای مجازی شوند که مشهور شدن شان سرعت بیشتری پیدا می کند. اما مسئله این است که آنان به خاطر نداشتن تجربه لازم یک روی سکه شهرت که کسب محبوبیت است را می بینند اما روی دیگر آن که اتفاقا بسیار بی رحم و وحشت ناک است را نمی بینند. و مشکل از همین جا آغاز می شود. متن کامل یادداشت 👈 https://eitaa.com/harahmati/1208
💢«رایان سرلک»ها، مدیریت شهرت، و مسوولیت اخلاقی ما ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻1. هربار که یکی از نوجوانان در صداوسیما یا سینمای ایران مشهور شده قصد داشته ام این یادداشت را بنویسم و باز به تاخیر افتاده است، اما اظهارات اخیر «رایان سرلک» نوجوانی که بازی های خوبی از او دیده ایم و نشان می دهد استعداد خوبی برای بازیگری دارد، انگیزه نگارش مطلب حاضر را تقویت کرد. او در مصاحبه ای گفته که قصد دارد تا سه سال آینده اسکار کم سن ترین بازیگر را بگیرد (سایت عصر ایران، 15 مرداد 1403). 🔻2. حضور نوجوانان در عرصه های هنری گرچه فرصتی برای شکوفایی استعداد آنان است، ولی از سوی دیگر موجب می شود ناگهان خود را در فضایی جدید ببینند که مورد توجه دیگران هستند و در رسانه های مختلف از جمله فضای مجازی، همه از آنها می گویند. اگر خودشان هم فعال فضای مجازی شوند که مشهور شدن شان سرعت بیشتری پیدا می کند. اما مسئله این است که آنان به خاطر نداشتن تجربه لازم یک روی سکه شهرت که کسب محبوبیت است را می بینند اما روی دیگر آن که اتفاقا بسیار بی رحم و وحشت ناک است را نمی بینند. و مشکل از همین جا آغاز می شود، چرا که «شهرت و توجه»‌ انتظار آنها از خودشان و دیگران را بالا می برد و گمان می کنند مصاحبه و لایک و فوروارد و دعوت برای بازیگری و خلاصه شهرت آنها تا همیشه ادامه دارد. بعد که می بینند چنین اتفاقی نمی افتد سرخورده و مایوس می شوند، دیگر مسیر عادی زندگی شان را هم نمی توانند ادامه دهند، و چه بسا دست به اقدامات خطرناکی چون خودکشی بزنند. به قول معروف از اینجا رانده و از آنجا مانده می شوند. 🔻3. اتفاقاتی که برای بازیگران نوجوان فیلم هایی چون «باشو غریبه کوچک»، «بچه های آسمان»، و سریال «پایتخت» افتاد نشان می دهد که حلقه مفقوده در مشکلات این سنخ از نوجوانان، مسئله «مدیریت شهرت»‌ است. اگر در کنار آنها از ابتدا کسانی بودند که قدم به قدم بر آنها نظارت داشته باشند و راهنمایی شان کنند که در مواجهه با موج محبوبیتی که ناگهان برای شان در فضای مجازی و فضای فیزیکی ایجاد می شود چه رفتارهایی داشته باشند و چه کارهایی را انجام دهند و چه کارهایی را ترک کنند، قطعا می توانستند از فرصت ایجاد شده به بهترین وجه برای شکوفایی استعداد بازیگری خود (اگر داشتند) استفاده کنند. و اگر هم مسیر شروع شده تداوم پیدا نکرد دست کم بتوانند به شیوه معقول و کم هزینه به زندگی معمول خودشان برگردند و دنبال کاری بروند که استعداد آن را دارند. تجربه نوجوانانی چون پارسا خائف که در برنامه «عصر جدید» به شهرت رسید ولی درگیر حواشی فضای مجازی و مانند آن نشد نشان می دهد که شهرت اگر درست مدیریت شود چه اندازه می تواند مفید و سازنده باشد. 🔻4. مدیریت شهرت و تربیت اخلاقی نوجوانان برای مراعات «اخلاقِ اشتهار» بر عهده بزرگترهای آنان به ویژه والدین و کارگردان یا تهیه کننده فیلم ها است. طبیعتا هریک از این دو گروه اگر در کنار تجارب خود از یک «صاحب نظر در اخلاق، تربیت، و رسانه» هم مشاوره بگیرند بهتر می توانند به وظیفه خود در قبال بچه ها عمل کنند. تکلیف والدین که روشن است. آنها باید بدانند که شهرت، مسوولیت می آورد. بنابراین علاوه بر این که باید هیجان ها و رفتارهاری فرزندشان را در فضای مجازی و فیزیکی کنترل کنند، نباید به دنبال استفاده ابزاری و کسب شهرت و منفعت از قِبال فرزند خود باشند. 🔻5. ممکن است دست اندرکاران یک فیلم یا سریال بگویند ما در قِبال آینده یک بازیگر یا رفتارهای بعدی او مسوولیتی نداریم. در پاسخ باید گفت این سخن از نظر قانونی درست است ولی از نظر اخلاقی نه. چرا که به هرحال چون شما در مشهور شدن این نوجوانان موثر بوده اید (و طبیعتا از قِبَل آنها منفعت برده اید) به نوعی در اتفاقات بعدی که برای شان می افتد مسوولیت اخلاقی دارید. به علاوه که هم تجربه های تلخ نوجوانان قبلی را دیده اید هم می دانید که امروز با وجود شبکه های اجتماعی نوجوانانی که در فیلم شما بازی می کنند شدیدا در معرض آسیب های شهرت از طریق این شبکه ها هستند. بنابراین، مسوولیت اخلاقی شما این است که با همکاری والدین شان از همان ابتدا تمهیدات لازم را بیاندیشید تا در عین این که حضور در یک فیلم و سریال برای بچه ها یک تجربه خوشایند می شود آنها بتوانند از لغزش ها و آسیب های این مرحله به سلامت گذر کنند. 15 مرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️شما هم میتوانید به راحتی مدیر یک شرکت فناوری شوید، اگر... صحبتی با یک جوان میلیاردر داشتم وخیلی تحت تاثیر قرار گرفتم(بخصوص از یکی از دلایلش).به من توضیح داد چطور قبل از ۳۰ سالگی، معاون یک شرکت بزرگ تکنولوژی شده: * ۴:۳۰ صبح از خواب بلند میشه * حمام سرد * مطالعه * مدیتیشن * باباش صاحب شرکت است 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد