مهادي و ترشاني، اهومص و مقاصد الشريعه.pdf
473.6K
#معرفي_مقاله
«مقاصد الشريعه و اخلاق هوش مصنوعي: برخي چالش هاي معاصر»
نويسندگان: مولود مهادي و ياسر ترشاني، مجله مقاصد الشريعه، س2، ش2، 2023م
زبان: انگليسي
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#معرفی_کتاب
اخلاق در فناوری اطلاعات،اثر جیمز رینولدز ،ترجمه:گروه مترجمان،نشردانشگاه اصفهان، 1399، 653ص.
منبعی تخصصی و کاربردی برای دانشجویان و پژوهشگران ودیگرعلاقه مندان #اخلاق_فناوری_اطلاعات.
🔻پ ن:ترجمه آثاری از این دست هرچند ضروری است، ولی نباید موجب غفلت از#تالیف منابع علمی به زبان فارسی شود.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«سلوان مومیکا» فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان اقدام به آتشزدن قرآن کریم کرده بود، امروز نیز تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم اهانت کرد.
🔻پ ن:
لحاظ نکردن ملاحظات اخلاقی در دادن مجوز به اهانت هایی که تحت عنوان آزادی بیان نسبت به مقدسات میلیون ها انسان میشود،موجب نقض غرض، وحتی تضعیف ارزشهای مدنظر مدعیان این آزادیها میشود.
حسینعلی رحمتی
۲۹ تیر ۱۴۰۲
@harahmati
یکی ازنشانه های حسینی زیستن در #فضای_مجازی آن است که هرگونه فعالیت ما در این فضا، چه به صورت فردی (مانند گذاشتن یک پست یا کامنت یا انتشار یک تصویر)، چه گروهی (مانند مشارکت در چالش های اینترنتی) با #نیت_خیر و هدف اصلاح دیگران باشد.
#شیعه_حسینی_شیعه_اخلاقی
💢 دومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی»
✅با توجه به ماه محرم، عمده مطالب این شماره ناظر به موضوع «دین، اخلاق، فضای مجازی» است.
✅ هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید.
✅ نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند
حسینعلی رحمتی
30 تیر 1402
#مجله_اخفاپژوهی
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#معرفی_مقاله
🔻«شهرهای هوشمند و چالشهای اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی»
✍️ نویسندگان: ایمان تات داودآبادی، حسینعلی رحمتی
فصلنامه اخلاق پژوهی، دوره ۵، ش16، پاییز 1401، ص 133-149.
🔻چکیده: فناوریهای آینده، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدّل میسازند. شهرهای هوشمند، بهرغم زمینهسازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز میشوند که باید برای رفع آنان چارهای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسانها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید میآید. در این پژوهش، به روش تحلیلی، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقتورزی و نوعدوستی، کاهش عبرتآموزی اخلاقی، از بین رفتن قدرت تصمیمگیری و کمرنگ شدن نقش اسوههای اخلاقی پرداخته شده و با نیمنگاهی به آموزههای اخلاقی اسلام، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانهای، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید، افزایش ارتباطات انسانی، ارائه شده است.
متن مقاله👈🏿 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13530.html
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
هدایت شده از گفتار پسندیده
آیا عاشورا زنده است؟
حجتالاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:
🔻هرسال میلیونها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا میگیرند و مراسم متعددی برپا میکنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا میشود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟
🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود.
🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه میکردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز میتوان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گرهگشایی و کارگشایی است؟
🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم.
🔻بهتعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا.
🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسانپروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگیبهتر) و شخصیت آنها را روزبهروز رشدیافتهتر سازد. (انسان رشدیافتهتر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند.
🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخصهای سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسبوکار، و تجارت و بازرگانی به شاخصهای مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیکتر شود.
http://fdn.ir/page/240049/
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ساخت ویدیو برای معرفی #امام_حسین(ع) و #عاشورا کار ارزشمندی است، ولی برای این کار باید با متخصصان دینی مشورت کرد تا مبادا دچار #ابتذال و #ساده_سازی یا خدای ناکرده زمینه ساز تمسخر معارف دینی شویم.
متاسفانه امسال این سنخ ویدیوها در #فضای_مجازی زیاد شده است.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
♨️خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت
در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت
وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت
وقتش رسیده بود به دستش قلم گرفت
مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت
باز این چه شورش است که در جان واژه ها ست
شاعر شکست خورده طوفان واژه هاست
بی اختیار شد قلمش را رها گذاشت
دستی زغیب قافیه را کربلا گذاشت
یک بیت بعد ، واژه ی لب تشنه را گذاشت
تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت
حس کرد پا به پاش جهان گریه می کند
دارد غروب فرشچیان گریه می کند
در خون کشید قافیه ها را ، حروف را
از بس که گریه کرد تمام لهوف را
اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت
بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت
این بند را جدای همه روی نیزه ساخت
"خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت
«بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود
اوکهکشان روشن هفده ستاره بود»
خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن ...
پیشانی اش پر از عرق سرد و بعد از آن ...
خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن ...
شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن ...
در خلسه اي عميق خودش بود و هيچ كس
شاعر كنار دفترش افتاد از نفس...
(حمیدرضا برقعی)
@harahmati