eitaa logo
| اندکی اندیشه |
350 دنبال‌کننده
709 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢زرنگ تر از شما را به خاک سیاه نشانده اخیرا در فضای مجازی ساخت کلیپ های عمدتا بی فایده یا با محتوای سخیف توسط خانم ها زیاد شده است. دربسیاری از آنها همسران شان هم حضور دارند؛ گرچه در مواردی احساس می شود از سرناچاری و اجبار است. کامنت های شوخی و جدی کاربران هم موید این گمانه زنی است. 🔻کاش می شد به این زوج ها، بخصوص خانم ها فهماند که مشهور شدن در فضای مجازی شروعش آسان و فریبنده است ولی تداومش نیاز به دارد. در غیر این صورت رشته کار ممکن است از دست خارج شود و زندگی شخصی و کاری خودو همسرتان را با مشکل جدی مواجه کند... مواظب باشید. حسینعلی رحمتی ۳ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. متن کامل یادداشت را اینجا مطالعه کنید.
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. ✅در مقایسه با نقش و جایگاه پدران در خانواده های سنتی، امروز پدران افزون بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده، در تعامل با فرزندان خود با معضلات زیر هم رو به رو هستد: 🔻1. چالش اختلاف نسلی: انس دائمی نسل امروز با فضای مجازی موجب تغییر سیر و سامانه معرفتی، هنجاری و فرهنگی آنها شده و این تغییرات بینشی تاثیرات خود را در کُنش و مَنِش آنها نشان داده است. از سوی دیگر، عقب ماندن والدین و از جمله پدران که معمولا در خانواده سنتی نقش بیشتری در الگودهی اخلاقی به فرزندان بر عهده داشتند، از دسترسی به فناوری های جدید موجب فاصله افتادن بین آنها و فرزندان شده و تحولات نسلی به تفاوت های هنجاری بین آنها دامن زده است. 🔻2. چالش اقتدار: در سنت فرهنگی و دینی ما همواره والدین، به ویژه پدران، منبع تعیین کننده بایدها و نبایدهای زندگی فردی و اجتماعی فرزندان بودند، و در بسیاری از خانواده ها هنوز هم کم وبیش همین گونه است، ولی نسل امروز تحت تاثیر آموزه های جدید و شیوه زیستِ نوینی که متاثر از عواملی چون فضای مجازی به آن دست یافته است به مرور زمان این اقتدار را به چالش کشیده است. طبیعتا یکی از پیامدهای این امر، آن است که فرزندان دیگر باید و نبایدهای زندگی را نه لزوما از پدر و مادر که از کسانی چون سلبریتی ها فرا می گیرند. 🔻3. چالش احترام: در خانواده سنتی اصل اولیه احترام به پدر و مادر بود در هر حال و به هر صورت، حتی در مواردی که حق با فرزندان بود. این قانون حتی تا زمانی که خود بچه ها تبدیل به افراد بزرگسال می شدند لازم الاجرا بود، ولی نسل امروز به رغم این که تعمدی بر بی احترامی به والدین ندارد اما لزومی نمی بیند که در همه موارد مراعات آنها را بکند و به داشته ها و خواسته ها و کرده ها و نکرده های آنها احترام بگذارد. این نسل حتی به اقتضای چالش اقتدار، هیچ ابایی ندارد از این که با والدین خود شوخی های نسبتا مبتذل داشته باشد و حتی آن را در فضای مجازی منتشر کند. 🔻4. چالش اعتماد: در خانواده سنتی معمولا فرزندان بیشترین اعتماد را به والدین و به ویژه پدر داشتند و معمولا در همه امور زندگی خود از خرید لباس گرفته تا ازدواج و شغل با آنها مشورت می کردند یا به انتخاب آنها اعتماد می کردند. ولی نسل امروز تا اندازه زیادی دوست دارد برای خودش حریم خصوصی داشته باشد، درباره سبک زندگی اش، نوع مراوداتش با دیگران، و انتخاب شریک زندگی یا شغل و درآمدش خودش تصمیم بگیرد. وجه دیگر این چالش آن است که آنها به عنوان یک پدر یا مادر همواره نسبت به فرزند نوجوان و جوان شان، به ویژه اگر دختر باشد، این ترس و دغدغه را دارند که مبادا در دام اعتماد به افراد ناصالح در فضای مجازی بیافتند. 🔻5. چالش اقناع: نسل امروز به مدد افزایش تحصیلات و تحت تاثیر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه خودش و اطلاع از تحولات جوامع دیگر، هم پای این که در اعتماد و اتکا به پدر و مادر خود به عنوان منابع هنجارگذار تردید کرده است، در قانع کردن آنها نسبت به هنجارهای اخلاقی و ارزشی خود از یک سو و قانع شدن از باورهای اخلاقی و رفتاری والدین از سوی دیگر با والدین خود اختلاف جدی پیدا کرده است، به گونه ای که در بسیاری از مواردی هیچ یک از دو طرف نمی توانند یکدیگر را نسبت به پذیرش آن چه خود درست می دانند راضی و قانع کنند. فقدان فرهنگ گفت وگو بین دو نسل نیز به این چالش (و دیگر چالش ها) دامن زده است. ✅ چالش های بالا نشان دهنده آن است که بر خلاف زمان های گذشته، امروزه پدر (و مادر) بودن کاری سهل و آسان نیست. از این رو کسانی که در صدد ارائه راهنمایی و مشاوره به والدین امروزی هستند چنانچه به این چالش ها توجه نکنند و برای آنها راهکارهای معقول و منطقی نداشته باشند در ایفای وظیفه خود کامیابی لازم را نخواهند داشت. 5 بهمن 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢حیف است این ظرفیت ها مغفول بماند امروز این اطلاعیه را دیدم که جمعی از دانشجویان برای گردآوری زباله های الکترونیکی و مصرف آنها در کارهای خیریه فراخوان داده اند. کاری ارزشمند و قابل تقدیر. متاسفانه در جامعه ما ظرفیت های و غیررسمی آن گونه که باید برای فعالیت های مربوط به فاوا و فضای مجازی فعال نشده است. علل و عوامل این کار باید بررسی شود. 📣 دراین زمینه یادداشت «سَمَن های اخفاپژوه؛ظرفیت نادیده در اخلاق فناوری اطلاعات» را هم بخوانید👈 B2n.ir/z58865 پ ن: چون فرصت راستی آزمایی اطلاعیه را نداشتم احتیاطا نام و شماره تلفن را پوشاندم. حسینعلی رحمتی ۸ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢طیف دینداری نوجوانان و خطر یک جانبه گرایی جامعه امروز نوجوانان و جوانان ایرانی از حیث پهنا و ژرفای دینداری متکثر و است.کسانی که در صدد شناخت نسل جدید هستند اگر بخشی از این طیف (که مثلا شدیدا تقید دینی دارند یا شدیدا تقید دینی ندارند را ببینند و تعمیم دهند) و از بخش های دیگر غافل شوند، در تحلیل، سیاستگذاری، برنامه ریزی، تعامل و تبلیغ دین برای این نسل دچار مشکل خواهند شد. حسینعلی رحمتی ۸ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل نشست فضای مجازی و سبك زندگي اخلاقی در آپارات مشاهده ویدئوی کامل در آپارات: https://aparat.com/v/nOsup گزارش خبری نشست: https://rcnm.qomirib.ac.ir/portal/newsview/6969
🔹نخستین کنفرانس بین‌المللی «اخلاق دیجیتال و فضای مجازی» مهلت ارسال مقالات: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ زمان: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ وب‌سایت کنفرانس: digethconf.ut.ac.ir @UT_NEWSLINE 📌تجربه شخصی ام می گوید همایشها نوعی برای مقاله نویسی است.الان ممکن است کمی سختی بکشیم ولی بعدا خداراشکر می کنیم که نوشتیم.
مجله ترجمان در شماره ۲۹ خود پرونده ای درباره دارد و سعی کرده برخی از مزایا و مسائل آن را معرفی و بررسی کند. هرچند مباحث چندان از منظر بررسی نشده ولی زمینه بررسی های اخلاقی را‌ فراهم می کند. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
تاریخ فلسفهٔ اخلاق (دورۀ سه جلدی) ویراستهٔ:راجر کریسپ مترجم: گروهی از دانش‌پژوهان سرویراستار ترجمهٔ فارسی: محسن جوادی ‏تهران، هرمس، چاپ اول، 1402، 3جلد، 1440ص. کتاب در دو بخش نظم و نسق یافته است. ۲۸ مقالۀ اول که بخش عمدۀ کتاب را تشکیل می‌دهند به کلیت اندیشۀ یک متفکر یا جریان می‌پردازند و همۀ موضوع‌های مهم اخلاقی را که در آثار آن نویسنده یا آن جریان وجود دارد مطرح می‌کنند. ترجمۀ فارسی این بخش در دو جلد نخست تقدیم خوانندگان می‌شود. اما ۱۱ مقالۀ پایانی به تطوّرات یک موضوع اخلاقی مانند ارادۀ آزاد مطابق با توالی تاریخی آن می‌پردازند که در جلد سوم عرضه می‌شوند. ✍️عرض تبریک و خسته نباشید خدمت دکتر جوادی و همه کسانی که برای پدیدآمدن کتاب حاضر زحمت کشیده اند. ترجمه این گونه کتاب ها که حالت مرجع دارند یکی از ضروریات عرصه اخلاق اندیشی و اخلاق پژوهی ماست. ان شاءالله که درباره فلسفه اخلاق اسلامی هم شاهد چنین آثاری باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روز‌نوشت
تصور برخی از افراد از هوش مصنوعی، همانندِ همان تصوری است که از پیام‌رسان‌ها دارند. در واقع برخی معتقدند هوش مصنوعی نیز مانند هر رسانه‌ی دیگری کم‌کم به متنِ زندگیِ مردم ورود پیدا می‌کند و نهایتا مردم در کنار آن، زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد این دیدگاه در رابطه با هوش مصنوعی، دیدگاهی سهل‌انگارانه باشد چرا که فضا، ظرفیت، کارایی، گستردگی، آسیب‌ها و عوارض هوش مصنوعی بسیار متفاوت و متکثرتر از سایر فناوری‌هایی است که تا کنون با آن‌ها در ارتباط بوده‌ایم. طبیعتا سرعتِ ورودِ هوشِ مصنوعی به زندگی مردم بیشتر از رسانه‌ها خواهد بود و چنانچه ظرفیتِ لازم در بهره‌بردن از این فناوری مدرن وجود نداشته باشد بلایی خانمان‌‌سوزتر از بلایی که امروز فضای مجازی بر سرِ ما آورده، در انتظارمان خواهد بود. زمانی که مردم با کرونا درگیر شدند و دانش‌آموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند، تازه مسئولین متوجه شدند که چقدر از حیث آموزش رسانه ضعیف عمل کرده‌اند. والدین سواد رسانه نداشتند و حالا بچه‌ها هم وارد دنیایی شده بودند که از قبل آموزش دقیق و عمیقی ندیده بودند. هنوز که هنوز است والدین با بحرانی که کرونا و فضای مجازی بر سر زندگی خودشان و فرزندانشان آورده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وقتی ما چنین تجربه‌‌ی تلخی را از سر گذرانده‌ایم، باید با تدبیر بیشتری موضوع را دنبال کنیم. این‌بار استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند و منتظرِ حضور ویروسی به اسم کرونا نخواهد ماند. هوش مصنوعی خیلی زود سر از‌ گوشی بچه‌های ما در می‌آورد و اگر بچه‌ها آموزش نبینند، احتمالا با فجایع اخلاقی زیادی روبرو خواهیم شد. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
💢 سایت های فارسی زبان برای اطلاع از اخبار فناوری مربوط به فناوری اطلاعات 📌از مطالب این سایت ها می توانید برای و تخصصی (مثلا از منظر اخلاقی) استفاده کنید: https://nabzefanavari.ir/ https://www.zoomit.ir/ https://digiato.com/ https://www.citna.ir/ https://islamic.majazi.ir/ https://zaviehmag.ir/ https://peivast.com/ https://hooshio.com/ https://beta-co.ir/ https://khabarict.ir/ https://familyweb.ir/ 💢 این هم چند سایت انگلیسی https://futurism.com/categories/vr-news https://futurism.com/categories/robots-machines https://futurism.com/categories/ai-artificial-intelligence https://techcrunch.com/ https://link.springer.com/journal/10676/updates حسینعلی رحمتی 13 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دروغ گفتن؟ آن هم توسط هوش مصنوعی؟! اگر یکی از مدل‌های هوش مصنوعی برای دروغ‌گفتن و فریب‌دادن آموزش دیده باشد، آیا می‌توانیم مشکل دروغ‌گوبودن آن را برطرف کنیم؟ آیا حتی متوجه دروغ‌هایش می‌شویم؟ تحقیقاتی که شرکت Anthropic انجام داد، نشان می‌دهند که پاسخ هر دو پرسش است. (سایت زومیت) 📌پ ن: یک موضوع مهم و چالش اخلاقی جدی. کسانی که علاقه مند به پژوهش درباره هستند بسم الله.این هم موضوع. دست کم یک یادداشت کوتاه درباره آن بنویسید. حسینعلی رحمتی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حرکت زیبای تماشاگران ایرانی بعد از دیدار با ژاپن. تماشاگران ایرانی روز گذشته بعد از دیدار با ژاپن اقدام به تمیز کردن سکوهای ورزشگاه اجوکیشن سیتی کردند. 👋 پ ن: براوردم این است که فراگیر شدن چنین رفتار زیبایی متاثر از ویدیوهایی است که در سال های اخیر از رفتار مشابه برخی کشورها در فضای مجازی منتشر شده است. بله، فضای مجازی امروزه ابرازی مفید و موثر برای فرهنگ سازی و ترویج کارهای خوب است. کفران نعمت است اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤯 ذهن خود را به چالش بکشیم سازمان تعزیرات اعلام کرده تاکسی های اینترنتی گزینه «عجله دارم» را حذف کنند. ♨️ به نظر شما وجود چنین گزینه ای از نظر درست است؟درچه حالتی میتواند از نظراخلاقی قابل دفاع باشد و در چه صورتی نه؟ (ادله سازمان تعزیرات را حذف کردم تا روی ارزیابی شما تاثیر نگذارد) حسینعلی رحمتی 16 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠📣 سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود. ↙️ موضوع این هفته: "دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه" ↙️با طرح پرسش: "مدافعان اخلاق دینی در مواجهه با چالش های اخلاقی فضای مجازی چه مسیری را باید طی کنند؟" 🔸ارائه کننده: 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: چهارشنبه 18 بهمن ماه 1402 🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲ ❇️ با ارائه 🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇 https://www.aparat.com/el_balagh/live ↙️ ادامه خبر: 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/76703 🌐 فیل صوتی: https://eitaa.com/quran_hadith/972 فایل تصویری: https://www.aparat.com/v/5MrH1
اَخفاچه ها: ضرب المثل هایی طنزآمیز حسب حال فضای مجازی. به شادباش عید سعید مبعث🌺🍀 1. کامنتی که عوض داره گله نداره 2. لایکِ نخورده و پیجِ فیلترشده 3. ریپورتی که موجب ریمو بشه چه یکی چه صد تا 4. با اوکی اوکی گفتن توی چت، آدم با سواد نمیشه 5. صد تا پست میذاره یکی اش معنی نداره 6. احترام گروه با ادمین آن است 7. شما ایمیل زدن را یاد بگیر، راه اندازی پیج آفیسیال (رسمی) پیشکش 8. ادمین که دو تا شد، مطلب یا حذف میشه یا تکرار 9. امکانات فنی هفت دست، حرف حساب هیچی 10. اول روشن کردن وای فای را یاد بگیر بعد ادعای زندگی آنلاین کن 11. شاخِ فحاش به پلنگ کلاه بردار میگه روت سیاه ✍ حسینعلی رحمتی ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
رانندگان تاکسی؛ تحلیلگران بی مدرک دیروز سوار تاکسی شدم.تاانتهای مسیر تحلیل راننده درباره بود.معتقد بود در بازی باقطر،بیشترین خطر از ناحیه مارا تهدید میکند.نتایج بازی نظر ایشان را تاییدکرد. نتیجه اخلاقی:تحلیلهای رانندگان تاکسی را دست کم نگیرید.😃 عید مبعث هم مبارک 🌺 (عکس تزیینی)
⭕️واقعا چرا؟ استاد گرامی؛ وقتی دانشجو و شما در یک پذیرفته می‌شود، و تازه زحمت عمده آن هم برعهده دانشجو بوده، اگر به خاطر تشویق آن دانشجو همه هزینه های حضور در همایش را تقبل نمی‌کنید دست کم سهم خود از را بپردازید. دانشجو خجالت می‌کشد بگوید، شماچرا به روی مبارکتان نمی آورید؟ حسینعلی رحمتی ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه ✍️گزارش یک نشست علمی ✅سیزدهمین نشست از مجموعه نشست های دین و چالش های روز با عنوان «دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ با ارائه حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) برگزار گردید. 🔸در ابتدای نشست دکتر رحمتی هدف بحث خود را تبیین توجه مبلغان دین و اخلاق به چالش های اخلاقی ناشی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و اخلاق و هوش مصنوعی در عصر حاضر، مشخص کردن ابعاد و اقسام این چالش ها، توضیح بایسته ها و نکات لازم الرعایه در مواجهه با این چالش ها بیان کرد و افراد و نهادهای مبلغ و مدافع دین و اخلاق، به ویژه روحانیون و حوزه های علمیه، و نهادهای حاکمیتی سیاستگذار در امر فضای مجازی را مهم ترین مخاطبان بحث حاضر دانست. 🔸ایشان با بیان اینکه بدون آگاهی از روش مواجهه با چالش ها، امکان شناخت درست آنها و پاسخگویی موثر به آنها فراهم نیست به ضرورت و اهمیت این بحث اشاره نمود. دکتر رحمتی در ادامه با تبیین این نکته که منظور از چالش از جهت نظری، مسائل و سوال های جدی اخلاقی و از جهت عملی، شرایط دشواری است که برای مرتبطان فضای مجازی به وجود می آید که تزاحم های اخلاقی نمونه ای از این چالش ها است و امروز که عصر فن آوری اطلاعات و هوش مصنوعی است، این چالش ها در همه عرصه های زندگی بشر، از جمله اخلاق جدی تر و متفاوت تر شده است. 🔸این مدرس اخلاق فناوری اطلاعات در ادامه با بیان این سوال که آیا چالش های اخلاقی متاثر از فن آوری اطلاعات مختص اخلاق اسلامی است یا خیر، بیان نمود که برخی از چالش ها متوجه اخلاق دینی است مانند: تضییع حق الله، و برخی مشترک بین اخلاق دینی و غیر دینی است مانند: قباحت زدایی از رذائل اخلاقی. بررسی این سنخ از چاش ها از سوی دین داران موجب می شود که راه گفت و گو با افرادی که دین دار نیستند باز شود. 🔸این پژوهشگر اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه در مورد چرایی و ضرورت شناسایی چالش ها به این موارد اشاره نمود: ۱.رفع موانع نظری و عملی حیات طیبه اخلاقی در فضای مجازی و استفاده از فناوری های جدید. ۲ .ایفای وظیفه اخلاقی، دینی، انسانی در تبلیغ دین نسبت به نسل حاضر و نسل های آینده، ۳. اثبات توانمندی دین در دنیای دیجیتالیزه شده امروز، ۴. تولید دانش و تقویت ادبیات اخلاق دینی. 🔸دکتر رحمتی در ادامه بیان کرد هنگامی که ما از چالش های اخلاقی مربوط به فضای مجازی و فن آوری اطلاعات صحبت می کنیم، به چند سنخ از این چالش ها برخورد می کنیم. چالش هایی که فضای مجازی به صورت مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند مسئولیت اخلاقی ربات ها) و چالش هایی که فضای مجازی به صورت غیر مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند تشدید میل به تجمل گرایی). سنخ دیگر از این چالش ها را می توان از جهت عرصه شکل گیری به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. 🔸در پایان این نشست، چگونگی مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین واخلاق با چالش های مرتبط با فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت: ۱. اتخاذ رویکرد فعال و پرهیز از غفلت و تغافل نسبت به چالش های اخلاقی فضای مجازی، ۲. شناسایی و تحلیل ماهیت این چالش ها، ۳. شناخت زمینه ها و عوامل شکل گیری چالش ها، ۴. تحلیل دقیق و علمی مبانی چالش ها و یافتن پاسخ علمی یا راه حل عملی، ۵ . ارایه یافته ها به جامعه هدف(مرتبطان با فضای مجازی، به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده به صورت مستدل، مستند، با ادبیات مناسب، بهرهگیری از فرهنگ گفت و گو و احترام به انتخاب مخاطب. فیل صوتی نشست: https://eitaa.com/quran_hadith/972 فایل تصویری نشست: https://www.aparat.com/v/5MrH1 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️معلم عزیز، بچه ها بازیچه دست شما نیستند متاسفانه تعداد ویدیوهای دانش آموزان که توسط معلمان شان در فضای مجازی منتشر می شود رو به ازدیاد است. این کار به هر دلیل که انجام شود غیراخلاقی است و وضعیت حال و آینده بچه ها را به مخاطره می اندازد، و چه بسا آنها را به افرادی جامعه گریز یا جامعه ستیز تبدیل کند. 🔻ضبط و انتشار این تصاویر، حتی اگر از کارهای خوب بچه ها باشد، باید با اطلاع و والدین آنها و سنجیدن جمیع جوانب انجام شود. پ ن: تصویر دانش آموز توسط بنده مشجر شده است. حسینعلی رحمتی ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👩‍❤️‍👨 در فضای مجازی. کوتاه و گویا گاه تاثیرات یک کلیپ چند ثانیه ای از چند جلسه سخنرانی بیشتر است. فعالان تولید محتوا در فضای مجازی و از این قالب جذاب و موثر غافل نشوند. حسینعلی رحمتی ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد