💢حوزه های علمیه و تربیت طلاب اخفاپژوه
امروزه یکی از نیازهای حوزه های علمیه تربيت طلاب اَخفاپژوه (محقق درزمينه #اخلاق_فناوری_اطلاعات) است. این افراد بایددر چندزمينه آموزش تخصصی ببينند:
🔅1. ماهيت و کارکردهاي فناوري اطلاعات،
🔅2. روش ايده پردازي اخلاقي،
🔅3. روش بهره گيري از آموزه هاي ديني درباره موضوعات نوپديد از قبيل فناوري اطلاعات،
🔅4. روش پژوهش و نگارش
حسینعلی رحمتی
18 خرداد 1402
@harahmati
🟣 ضرورت پیوست نگاری اخلاقی برای فناوری
هر فناوری باید یک «پیوست اخلاقی» هم داشته باشد. با توجه به مخاطرات جدی ای که فناوری ها دارند و هزینه های کلان و گاه غیرقابل جبرانی که می توانند بر جامعه تحمیل کنند لازم است هر شرکت تولیدکننده فناوری های اطلاعات و ارتباطات با بهره گیری از صاحب نظران عرصه اخلاق، محصولات خود را از نظر امنیت اخلاقی برای کاربران بیمه کند.
💢به نظر شما در این پیوست ها چه نکاتی باید درج شود؟
✍️حسینعلی رحمتی
📆 20 خرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
هدایت شده از بیکرانگی I محمّدمهدی چگینی
✨دانشگاه مجازی المصطفی برگزار میکند:
⚡️سلسله نشستهای اخلاق کاربردی با موضوع «اخلاق و تکنولوژی» به زبان انگلیسی
🔷ارائه توسط حجتالاسلام دکتر محمدمهدی چگینی
📆جلسه اول: سهشنبه 23 خرداد ساعت 10 صبح
🌐دانشگاه مجازی المصطفی
@AlmustafaOpenUniversity
💢چند منبع فارسی درباره اخلاق هوش مصنوعی (#اهومص )، تهیه شده توسط پژوهشگاه فضای مجازی.
با توجه به کمبود منبع فارسی در این زمینه، استفاده از این منابع به علاقه مندان توصیه می شود.
آدرس های دانلود:
🔘 «برخی چالش های اخلاقی عمومی و اختصاصی هوش مصنوعی» https://b2n.ir/y01866
🔘 «نقد و بررسی اولین پیش نویس توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی (یونسکو) https://b2n.ir/u74705
🔘 «اخلاق هوش مصنوعی در گوگل» https://b2n.ir/h75769
🔻@harahmati
🔸 نخستین جلسه از کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
🔖 با موضوع مروری بر معضل شکاف مسئولیت در هوش مصنوعی و راهکارهایی برای توسعه مسئولانه آن
🎙با تدریس:
خانم دکتر سعیده بابایی
پژوهشگر پسادکتری اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه توبینگن آلمان
پژوهشگر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
📆 دوشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح
🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان
📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-6
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/events
#کارگاه
#هوش_مصنوعی
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
📶@harahmati
💢 یک کافی شاپ، فقط یک کافی شاپ نیست
کافی شاپ ها در جامعه امروز ایران چیزی فراتر از محلی برای نوشیدن قهوه هستند، و تبدیل شده اند به محلی برای دیدار و گفت و گو، گعده های دوستانه، دور زدن برخی محدودیت ها و ممنوعیت های موجود در خانه یا جامعه، گذران وقت و اوقات فراغت، و حتی تولید محتوا برای فضای مجازی.
♦️در کنار موارد فوق، اما اتفاق مهم تر این است که کافی شاپ ها نشانی است از تغییر سبک زندگی نسل جوان، یافتن افراد هم فکر و انتقال هنجارهای فرهنگی و ارزشی به یکدیگر. این کار لزوما به صورت آگاهانه و خودخواسته نیست، اما به هر حال وجود دارد.
در این میان، فضای مجازی هم این تغییرات را «آموزش» می دهد هم «ترویج» می کند.
♦️اما نکته مهم این است: درست ترین مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین، اخلاق و فرهنگ با این تغییرات چیست؟
حسینعلی رحمتی
25 خرداد 1402
#برای_مطالعه_بیشتر:
مقاله زیر، هشت مقوله ی تعاملی بودن, فراغتی بودن, سبک مند بودن, دموکراتیک بودن, جهانی بودن, امن بودن, منزلت بخش بودن و مدگرا بودن را در توصیف کافی شاپ به مثابه ی فضای فرهنگی معرفی کرده است. https://www.sid.ir/paper/525977/fa
و این مقاله ضمن بررسی ویژگی های سبک زندگی جوانان اهل کافی شاپ، نشان می دهد که تا چه میزان سیاست گذاری فرهنگی در این زمینه، امری حساس، دشوار و پیچیده است و اثرگذاری فرهنگی بر نسل جوان صرفا از طریق پرداختن صوری و سطحی به ارزش ها ممکن نیست.
https://b2n.ir/m01744
@harahmati
#معرفي_پايان_نامه
♦️«تأثیرات منفی اشتهار در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و جامعه وراهکارهای کاهش این تاثیرات»، پايان نامه كارشناسي ارشد تربیت اخلاقی، قم: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، 27 دی 1400.
✍️دانشجو: سيدعبدالمطلب موسوي
✍️راهنما:حسينعلي رحمتي
✳️یکی از مسائلی که در دنیای معاصر با توسعه شبکههای ارتباطی علیالخصوص شبکههای اجتماعی مجازی موردتوجه قرارگرفته است، بحث شهرت در فضای مجازی که در اصطلاح به آن سلبریتی شدن هم میگویند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیرات منفی این شهرت در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع هست. برخی از مهمترین تأثیرات اشتهار در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی درون خانواده عبارت است از تکبر، غرور و فخرفروشی نسبت به اعضای خانواده، حسادت و کینهورزی بین فرزندان، سوءاستفاده اعضای خانواده از شهرت به وجود آمده، تضعیف نهاد خانواده، شکلگیری سوءظن بین همسران و...همچنین میتوان به برخی از تأثیرات منفی بر جامعه مانند ترویج الگوهای تربیتی غیراخلاقی، تضعیف اسوههای اخلاقی در جامعه، ایجاد توقعات نامعقول و غیرواقعبینانه والدین نسبت به فرزندان و ... اشاره کرد. برخی از راهکارها برای کاهش تأثیرات منفی اشتهار بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع به این شرح است: افزایش سواد رسانهای درون و بیرون خانواده، تقویت مسئولیتپذیری اخلاقی، تبلیغ و معرفی الگوهای اخلاقی با استفاده از روشهای جذاب و مناسب، برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از افراد مشهور.
@harahmati
✅ کتاب دانشنامه بینالمللی #ارتباطات
(جلد اول: فلسفه ارتباطات)
🔹نویسنده: ولفگانگ دونزباخ
🔹مترجم: دکتر شاهقاسمی
🔹سرویراستار فارسی: دکتر حسن بشیر
🔹ناشر: دانشگاه #ادیان، ۱۴۰۲
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
♦️@harahmati
💢 چه کسی مسوولیت این بچه را می پذیرد؟
لی کان (lee kan)، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، گفته: هرچند یک سیستم هوش مصنوعی میتواند در آزمون وکالت ایالات متحده موفق شود، اما هنوز نمیتواند ماشین ظرفشویی را راهاندازی کند؛ کاری که یک کودک 10ساله در مدت 10 دقیقه میتواند یاد بگیرد. چت بات ها هنوز به اندازه سگ ها یا گربه ها باهوش نیستند (سایت دیجیاتو، 28 خرداد 1402).
🔷 داشتن «استقلال» و «رفتار اختیاری» یکی از ویژگی های فاعل اخلاقی است. بنابراین، تا زمانی که چنین شاخصه ای در هوش های مصنوعی اثبات نشود نمی توان آنها را موجودات اخلاقی به شمار آورد و نسبت به پیامدهای رفتارشان مسوول دانست. اما در این صورت باید به یک سوال چالش برانگیز
پاسخ داد: «پس این مسوولیت بر عهده چه افراد، سازمان ها یا نهادهایی است؟». حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
📚 معرفی کتاب
«اخلاق هوش مصنوعی»
✅ آیا درنهایت ماشینها از انسان پیشی میگیرند و بر آنها مسلط میشوند؟ آیا هوش مصنوعی صرفاً نقشی ابزاری در جامعۀ بشری دارد یا نقشش فراتر از اینهاست؟
مارک کوکلبرگ در این کتاب به برخی از مهمترین مسائل در حوزه اخلاق هوش مصنوعی پرداخته و با قلمی شیوا به کندوکاو در راهحلهای مختلف برای این چالشها میپردازد...
🔍 اطلاعات بیشتر
📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
@Csri_ac_ir
🌐Csri.ac.ir
♦️@harahmati
💢 فاصله این دو تصویر به ما بستگی دارد
تصویر بالا یک نوجوان 14ساله است که توسط ایلان ماسک به استخدام شرکت اسپیس ایکس درآمده است، و تصویر پایین برخی اعضای یک باند نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اند که به جرم کلاهبرداری از طریق پیامکهای ثنا و سهام عدالت دستگیر شده اند.
🌀 هر دو گروه، نبوغ استفاده از فضای مجازی را داشته اند ولی محیط تربیتی و نوع آموزش آنها موجب انتخاب دو مسیر متضاد شده است.
🔆 برای استفاده درست نوجوانان از فضای مجازی، تربیت اخلاقی و تقویت سواد رسانه ای آنها را جدی بگیریم... همین امروز... که فردا دیر است.
حسینعلی رحمتی
30 خرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
💢با این نسل از آخر شروع نکنیم
امام کاظم(ع) می فرماید: «صَغِّرِ الجاهِلَ لِجَهلِهِ ولا تَطرُدهُ ولكِن قَرِّبهُ وعَلِّمهُ» (تحف العقول، ص394).
✅یعنی:
1. انسان ناآگاه را به خاطر «ناآگاهی اش» کوچک بشمار
2. او را طرد نکن
3. بلکه به خود نزدیک کن
4. بعد او را آموزش بده
🔻یکی از دلایلی که ما امروزه در پرورش و آموزش نسل جوان و جلب همراهی آنها برای زیست اخلاقی در فضای مجازی توفیق لازم را نداریم بی توجهی به موارد بالا، و عدم مراعات گام به گام آنها است. بگذریم، که گاه فقط بر آخری تمرکز می کنیم و سه مورد قبلی را به کل نادیده می گیریم، بعد هم زمین و زمان را مقصر می دانیم غیر از خودمان.
حسینعلی رحمتی
1 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه حضور مسیحیان پای صحبت رباتهای کشیش)*
🟡هفته گذشته بود که صدها مبلغ در کلیسای فورت آلمان حاضر شدند تا به مواعظ تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوش کنند.
🎎دو آواتار تولید شده با فناوری، درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدستندادن ایمان صحبت کردند. (ویدئوی فوق👆)
🔺 آسوشیتد پرس میگوید آواتارهای دیجیتالی در این مراسم گاهی دچار اشکالات خندهداری میشدند. برخی از شرکتکنندگان باور داشتند که این آواتارها بدون احساسات و شور و انرژی هستند و البته گزارش شده خانمهای حاضر در این رویداد با گرایش بیشتری برای موعظه در محله یا خانواده خود دنبال استفاده از این روباتها بودند!
🔹سیمرلاین کشیش مبدع این امر میگوید هدف او این نیست که هوش مصنوعی جایگزین کشیشها شود، بلکه میخواهد فناوری را در یاریرساندن به آنها مرسوم کند. برای مثال، هوش مصنوعی میتواند در ایدهپردازی و نوشتن متن سخنرانیها به کشیشها کمک کند.
@Hodaacademy
♦️پ ن:
آگاهی از تلاش های ادیان دیگر در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در امور مربوط به دین، برای نهادهای دینی ما امری ضروری است.
این تلاش ها را بایستی در بوته نقد بگذاریم و از آنها متناسب با فضای اندیشه اسلامی تجربه کسب کنیم.
*(عنوان مطلب تغییر داده شده است)
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
❌ خطرات بازی مریم
مدتی است یک بازی به نام #بازی_مریم Mariam Game در دسترس بچه ها قرار گرفته است. آنگونه که مشاهده بخش هایی از بازی نشان می دهد وبرخی هم هشدار داده اند این بازی می تواند موجب کسب اطلاعات شخصی از بچه ها، ایجادترس و استرس در آنها و آسیب جدی به روح و روان شان شود.
والدینی که #کودک و #نوجوان دارند مواظب دسترسی آنها به این بازی باشند.
اطلاعات و راهنمایی بیشتر: https://b2n.ir/s10234
حسینعلی رحمتی
4 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♦️نخستین همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی
محورها:
1- تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال
2- نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال
3- اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده
4- اخلاق دیجیتال وآسیب های فضای مجازی
5- اخلاق و هوش مصنوعی
♦️سايت همایش:
http://digethconf.ut.ac.ir
♦️پ ن:
اين گونه همايشها بايد سالياني پيش برگزار مي شد ولي همين هم مغتنم است و فرصتي است براي علاقمندان به حوزه #اخفا (اخلاق فناوري اطلاعات).
البته تاريخ چكيده اش گذشته و مهلت ارسال مقاله هم زياد نيست (اين ضعف اطلاع رساني همايش را مي رساند) ولي به هرحال اگر نتوانستيد مقاله بنويسيد دست كم از مباحث مطرح در همايش استفاده كنيد.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢از نردبان ما بالا رفته اند
«شهرتِ بادآورده» براي #سلبريتي ها از طريق «ديده شدن» حاصل مي شود.
بنابراين، ما كه با روشهاي گوناگون موجب ديده شدن آنها مي شويم، وقتي در فضاي مجازي زندگي شان را به رخ مان ميكشند يا رفتار سخيف و غيراخلاقي ديگري ازخود بروز مي دهند، پيش و بيش از اين كه آنها را مقصر بدانيم بايد #خودمان را سرزنش كنيم. آنها از نردباني بالا رفته اند كه ما جلوي پاي شان گذاشته ايم.
🧿چون نيك نظركرد پَرِ خويش در آن ديد/گفتا زكه ناليم كه .....
حسينعلي رحمتي
6 تير 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
چرا در هیچیک از آئینهای جهان، به اندازه حج شاهد سلفیگرفتن نیستیم؟
📚"سلفیهای مقدس" عنوان پژوهش اساتید دانشگاه تورنتو حول سلفی گرفتن حاجیان است.
طبق پژوهش آنان برای نسل جدید سلفیگرفتن بخشی از مناسک حج شده: که اگر بدون سلفی به وطن خود برگردند گویی حجشان ناقص مانده است.
✅ تحلیل آنان از علل این پدیده، موارد زیر است:
۱. همانطور که برای کوهنوردان صعود به اورست دستاوردیست که باید ثبت شود، برای بسیاری از مسلمانان نیز رسیدن به خانه خدا دستاوردی تکرارنشدنی است و باید ثبت شود.
۲. روایت معتبر و بیواسطهای از شکوه خانه خدا و آئین آن با نمایش خود: نوعی احساس مسئولیت رسانهای.
۳. ابراز هویت: میخواهند به اطرافیان خود نشان دهند که جزئی از یک کل پویای متحد هستند.
۴. خودنمایی: به عبارت دیگر، کعبه در این گروه نقابی برای خودشیفتگی است. این در سنین ۴۰ به بالا با انگیزه کسب اعتبار شخصی صورت میپذیرد.
۵. به اعتقاد کایدی و همکارانش، انگیزه اجتماعیای هم در پشت این کارنهفتهاست و آن برساخت یک ماهیت اجتماعی در مقابله با جریان رسانهای اسلامهراسیاست. یعنی که بسیاری از مسلمانان با سلفی گرفتن - که ماهیتی صمیمانه و نزدیکتر دارد، میخواهند به کمپین اعلامنشدهای بپیوندند که:
الف- نشان دهد تصویر واقعی مسلمانان، شخصیتهایی با زیست عادی است.
ب- قدرتنمایی یک جریان رسانهای غیررسمی ولی بزرگ و تشکیل شده از مسلمانان عادی را علیه جریان غالب رسانهای داشته باشند.
✅از دیگر یافتههای جالب این پژوهش، میل دوبرابری آقایان برای سلفی گرفتن نسبت به حاجیه خانمهاست.
@Hodaacademy
@harahmati
(با تلخیص)
🌺🌺عید قربان بر آنان که #فضای_مجازی را هم محل #آزمون_بندگی می دانند و با قربانی کردن رذائل به پای فضائل اخلاقی و درست زیستی و ترک گناه در این فضا، از آزمون عبودیت خداوند سربلند بیرون می آیند مبارک باد.
حسینعلی رحمتی
8 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⚫️ توهین و بی احترامی به #قرآن، کتاب مقدس میلیون ها انسان در سراسر جهان، نه تنها بیانگر ازادی بیان نیست بلکه دمیدن در آتش کینه و نزاع و تهدید صلح و امنیت جهانی است.
اگر کشوری دغدغه صلح و انسانیت و پیشگیری از چرخه خشونت را داشته باشد نباید اجازه چنین کاری را بدهد.
میدان دادن به افراد نابخردی که کتاب خداوند رحمان و رحیم را در آتش نفهمی خود می سوزانند، نه نقد پیروان یک مکتب، نه نقد خود مکتب و نه نقد منابع هنجارساز آن مکتب است (حتی اگر به بهانه آزادی بیان انجام شود). بلکه فقط اخلاق ستیزان و خشونت طلبان را به سوءاستفاده بیشتر از قوانین و مفاهیم ارزشمندتشویق می کند.
حسینعلی رحمتی
9 تیر 1402
#قرآن_نمیسوزد
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢سخنگوی سازمان امور مالیاتی: مجموع تراکنشهای واریزی برای 123 #اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده كه برایشان حدود 17 م ت مالیات تشخیص داده شده.(ايرنا)
🔘 پ ن:
كاردرستي است. عادلانه نيست كه وقتي از مشاغلي بادرآمدهاي كمتر ماليات گرفته ميشود اين عده بي دليل از #ماليات معاف باشند.
حسينعلي رحمتي
10 تير 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 ... البته والدین هم نباید خیال شان راحت شود
مجلس فرانسه تصویب کرد که دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه های اجتماعی منوط به رضایت و الدین است (سایت ایسنا).
♦️پ ن:
تصویب قوانین برای پیشگیری از آسیب دیدن کودکان در فضای مجازی هرچند امری لازم است، ولی کافی نیست؛ چرا که هم کودکان و نوجوانان امروزه می توانند به راحتی محدودیت های قانونی و عرفی را دور بزنند، هم این که در فضای مجازی و فیزیکی افراد اخلاق ستیز فراوانی هستند که قانون را نادیده می گیرند. بنابراین، والدین هیچ گاه نباید از تربیت فرزندان شان برای زیست اخلاقی در فضای مجازی، و آموزش و نظارت بر آنها برای نیافتادن در دام افراد تبه کار غافل شوند.
حسینعلی رحمتی
11 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 جایگاه فرادستی اخلاق در شخصیت و اندیشه امام علی(ع)
☘️به شادباش زیستن بر کرانه غدیر امام اخلاق و عدالت
بررسي سيره و سلوک امام علي(ع) در مقاطع مختلف زندگي اش نشان گر آن است که #اخلاق را مي توان کليدواژه، يا يکي از کليدواژه هاي شناخت شخصيت امام دانست. موارد زير موید این مدعاست:
🌷1. امام شاگرد مکتب نبوي است، از اين رو اهداف او از اهداف پيامبر(ص) جدا نيست. پيامبر هدف خود را يک هدف اخلاقي تعريف کرد(اني بعثت لاتمم مکارم) پس هدف امام هم غير از اخلاق نمي تواند باشد.
🌷2. امام يک مسلمان است، و هدف بنيادين اسلام رشد و تعالي انسان ها به ويژه از منظر اخلاقي است و معيار برتري انسان ها از يکديگر نه به مال و ثروت و مقام که به برخورداري آنها از ارزش هاي اخلاقي است («ان اکرمکم عندالله اتقيکم»، حجرات/ ۱۳).
🌷3. از سخنان و سفارش هاي امام به ديگران، به ويژه ياران و کارگزاران خود، به روشني به دست مي آيد که از نگاه آن حضرت مسلمان واقعي مسلمان اخلاقي است. به عنوان نمونه مي توان از نامه به مالک اشتر هنگام انتصاب وي به عنوان حاکم مصر نام برد که پيش از آن که درباره سياست سخن بگويد درباره اخلاق به وي سفارش مي کند. او از مالک مي خواهد که تقوي را رعايت کرده، از اوامر و نواهي خداوند تبعيت کند، خدا را با قلب و دست و زبانش ياري کند، از شهوات دوري نمايد و مواظب نفس اماره باشد(نامه 35).
حسینعلی رحمتی
#بازنشر_مطالب_پیشین
@harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟
یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت.
به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر #اخلاق_فناوری_اطلاعات نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است.👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/629
✍️حسینعلی رحمتی
📆15 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟
یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت. به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی را که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر #اخلاق_فناوری_اطلاعات نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است.
✅ فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید مستلزم توجه به چند نکته است:
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید:
هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه ها:
هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبت دارد و کارکردهای منفی. نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد و راهکارها و هشدارهای ما را نپذیرد (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته:
باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون چه از سوی «شهروندان» و چه از سوی «نهادهای حاکمیتی» با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی:
با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
🔘 اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
🔘 ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
🔘ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری نادرست است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
🔘رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر:
ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
💢 دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
✍️حسینعلی رحمتی
📆 18 فروردین 1400
#بازنشر
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«اخلاق درعصر فناوریهای مخرب:نقشه راه عملیاتی»
Ethics in the Age of Disruptive Technologies: An Operational Roadmap
کتابی است که اخیرا واتیکان با همکاری دانشگاه سانتاکلارا درباره استفاده اخلاقی از فناوری های جدید از جمله #هوش_مصنوعی منتشر کرده است.
این کتاب توضیح میدهد چگونه اخلاق باید فناوریهای تحولآفرینی همچون هوش مصنوعی را جهت دهی کند.
♦️حوزه های علمیه ما هم گرچه اخیرا به مباحث هوش مصنوعی توجه جدی کرده اند ولی درباره #اهومص (اخلاق هوش مصنوعی) باید تلاش های گسترده تری انجام ، و گامهای برنامه ریزی شده و هدفمند برداشته شود. لازمه این کار، یکی تربیت اخلاق پژوهان هوش مصنوعی (#اهومص_پژوه) است و دیگر، تهیه منابع مکتوب بنیادین و مرجع.
حسینعلی رحمتی
17 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔹اخلاق در عصر رقابت پلتفرم ها
دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها مي شود.
حسينعلي رحمتي
14 تير 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
#معرفی_مقاله
«آییننامهٔ اخلاقپژوهانه برای هوش مصنوعی اطمینانبخش»
📝 نویسنده: گروه تخصصی ارشد در حوزهٔ هوش مصنوعی(AIHLEG)
مترجم: محدثه آهی
🌐 متن کامل این آییننامه را بخوانید:https://ethicshouse.ir/ai-ethics-guidelines/
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 آیا زمان احتضار شبکه های اجتماعی فرارسیده است؟
🔘در سال های آینده شبکه های اجتماعی چهگونه خواهد بود و از نظر اخلاقی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ این سوالی است که اخفاپژوهان کشورمان باید در صدد پاسخ به آن باشند.
به باور نگارنده دست کم تا یکی دو دهه آینده شبکه های اجتماعی همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. از این رو کسانی که به بررسی اخلاقی شبکهها مشغول اند باید جدیت و ناظر به تحولات آینده، به بررسی مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به شبکهها ادامه دهند. تزاحم های اخلاقی یکی از این مسائل است.
🔘 در برخی از کشورها از هم اکنون بررسی های علمی درباره آینده شبکه های اجتماعی و طراحی سناریوهای مختلف درباره پیامدهای آن آغاز شده است. به عنوان مثال نشریه Proceedings of the IEEE در سال 2014م یکی از شماره های خود را به این موضوع اختصاص داد. جسیکا فِلَک و رایزا دی سوزا، سردبیران این شماره، ضمن اشاره به فناوری های آینده، خاطرنشان کردند که متخصصان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون با شناخت وضعیت فعلی این شبکه ها تاثیرات آتی آنها را بر جامعه انسانی مورد بررسی قرار دهند.
🔘 در کشور ما تا جایی که نگارنده مطلع است آینده پژوهی اخلاقی درباره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی متاسفانه هنوز جدی گرفته نشده است و این کم کاری به احتمال زیاد در آینده جامعه ما را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد کرد.
🔻حسینعلی رحمتی، کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی»، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401.
برای خرید کتاب کلیک کنید👈🏿 https://b2n.ir/z64022
💢فضای مجازی، و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع
🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد.
ادامه👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/635