eitaa logo
| اندکی اندیشه |
350 دنبال‌کننده
723 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️عنان عقل خویش به دست همستر مسپار 🌀 آیا بازی همستر کامبت از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟ وظیفه اخلاقی ما نسبت به آن چیست؟ ✍🏼حسینعلی رحمتی قسمت اول قسمت دوم 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️عنان عقل خویش به دست همستر مسپار آیا بازی همستر کامبت از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟ (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼حسینعلی رحمتی در چند روز اخیر ناگهان متوجه شدم تعداد قابل توجهی از کسانی که قبلا تلگرام را ترک کرده یا اصلا عضو آن نبودند در حال بازگشت به این پیام رسان هستند و این برایم عجیب بود؛ به ویژه این که از برخی آنان به خاطر نوع نگاهی که به پلتفرم های خارجی دارند اصلا چنین انتظاری نمی رفت. تا این که متوجه شدم این کار به خاطر مشارکت در بازی / برنامه ای است به نام «همستر کامبت» که صرفا در بستر تلگرام اجرا می شود و خلق الله با کلیک مداوم روی آیکون آن که یک همستر است، سکه مجازی ذخیره می کنند به امید این که در آینده تبدیل به رمزارز و پول معتبر شود و از این راه به مال و منالی برسند. این که وجود مشکلات اقتصادی در این استقبال تاثیر جدی دارد قابل درک است ولی نباید موجب شود که اندیشوران جامعه از بررسی و تحلیل همه جانبه آن غافل شوند. 🌀از منظر اخلاقی چنین کارهایی به دلایل زیر قابل دفاع «نیست»: 🔻1. ترویج آرزواندیشی و راحت طلبی جای گزین شدن فرهنگ سود سریع و آسان به جای فعالیت های اقتصادیِ هدفمند، خلّاق و مُوَلد که خیر عام دارد و موجب رشد و پیشرفت جامعه می شود ممکن است در زندگی شخصی افراد سود و سرمایه ای را در پی داشته باشد ولی در مقیاس کلان اگر تبدیل به روحیه عمومی و هنجار اجتماعی شود قطعا ضرر و زیانش دامن گیر همه خواهد شد. باید توجه داشت که در زندگی هیچ فرد یا جامعه موفقی دیده نشده که به جای تلاش جدی و مداوم، دنبال راه های راحت الحلقومی و مبتنی بر بخت و اقبال باشند. 🔻2. اتلاف وقت و بازماندن از کارهای مفید وقتی صدها هزار نفر از شهروندان یک کشور میلیون ها ساعت از وقت خود را برای کارهایی چون کلیک کردن برای کسب درآمد بیشتر صرف کنند طبیعتا از انجام فعالیت های تولیدی یا انجام وظایفی که در قبال خود، خانواده و دیگران دارند باز می مانند و در واقع هم حق خود را ضایع می کنند هم حقوق دیگران را. 🔻3. اتلاف سرمایه: فعالیت هایی چون رمزارزها که در بستر فضای مجازی انجام می شود نیازمند مصرف برق و انرژی، خرید گوشی تلفن و برخی ابزار دیگر، اشتراک اینترنت و مانند آن است. به علاوه که استهلاک گوشی و آسیب های جسمی هم می تواند هزینه های بیشتری را بر شخص تحمیل کند. این هزینه ها وقتی در مقیاس صدها هزار نفر محاسبه شود مشخص می شود که چه مبلغ کلانی است و بخصوص اگر سود چندانی هم در پی نداشته باشد، اتلاف حجم وسیعی از سرمایه شهروندان است. 🔻4. تشدید حرص و طمع برنامه هایی چون همستر کامبت که با جذابیت های فضای مجازی همراه است به گونه ای طراحی شده که انسان دوست دارد هرچه بیشتر از آنها استفاده کند. جلوه های بصری مثل سکه های طلا و بالا رفتن سریع امتیازات و تصور رسیدن زود و بی زحمت به سرمایه کلان، آتش حرص و طمع و مال اندوزی را در آدمی شعله ور می کند که خود زمینه ساز ارتکاب برخی رذایل اخلاقی دیگر می شود. 🔻5. گرم شدن بازار فریب کاری وقتی پای پول در میان باشد افراد زیادی هستند که با ادعاهایی چون ارایه مشاوره و فروش برنامه های افزایش کلیک موجب سرقت سرمایه مادی یا اطلاعات شخصی کاربران می شوند. بعلاوه که به رغم تبلیغاتی که طراحان برنامه هایی چون همستر کامبت کرده اند اگر در نهایت اینها قابل تبدیل به دلار و ریال نشود، این هم نوعی فریب کاری محسوب می شود. همچنین فریب این را نباید خورد که برخی سلبریتی ها و چهره های مشهور در این برنامه ها مشارکت یا آنها را تبلیغ می کنند، چرا که آنها حق الزحمه خود را می گیرند و ضرر و زیانش برای کاربران می ماند. 🔻6. نقض حریم خصوصی با توجه به بافت خاص فضای مجازی متاسفانه هر لحظه امکان دسترسی سودجویان و هکرها به اطلاعات شخصی و کاری و مالی کاربران وجود دارد، و در مواردی که کاربران ولع کسب پول زود و زیاد دارند و به امور دیگر توجه ندارند این امکان افزایش پیدا می کند. از این رو ممکن است به عناوین مختلف مثل فروش ربات های کلیک زن، یا ثبت نام و ایجاد حساب واریز سود و مانند آن اطلاعات شخصی کاربران را سرقت کرده و از آن سوءاستفاده کنند. همچنین مشخص نیست طراحان این برنامه ها در آینده چه اطلاعاتی را از کاربران طلب می کنند و از آنها چه استفاده هایی می برند. 🌀پ ن: این که وظیفه اخلاقی ما برای استفاده از این گونه برنامه ها چیست را در یادداشت دیگری بیان خواهیم کرد. ادامه دارد... لینک قسمت دوم 17 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💰💰عنان عقل خویش به دست همستر مسپار وظایف اخلاقی ما نسبت به بازی همستر کامبت چیست؟ (قسمت ۲ از ۲) لینک قسمت اول ✍🏼حسینعلی رحمتی 🌀در قسمت اول یادداشت، دلایل غیراخلاقی بودن استفاده از برنامه هایی چون همستر کامبت گفته شد، ولی در عین حال اگر کسی به هر دلیل خواست از آنها استفاده کند برای این که ضرر و زیان مادی و معنوی کمتری ببیند بهتر است توجه به موارد زیر را به عنوان وظیفه اخلاقی خود تلقی کند: 🔻1. لحاظ کردن به عنوان کمک خرج برای در امان ماندن از پیامدهای ناگوار برنامه هایی چون همستر کامبت، عقل حکم می کند که انسان برای خود یک برنامه ریزی اقتصادی و شغل مشخص داشته باشد و معاش خود را براساس آن برنامه ریزی کند و کسب درآمد از طریق رمزارزها و مانند آن (حتی بورس) را به عنوان یک برنامه فرعی و موقتی در نظر بگیرد تا مجبور نباشد عمده وقت و سرمایه خود را در آنها مصرف کند و اگر به نتیجه دلخواه نرسید نظام اقتصادی زندگی اش دچار مشکلات جدی شود. بخصوص که درباره همستر کامبت گفته شده که در برابر وقت و هزینه فراوانی که از فرد می گیرد اگر هم سودی به او تعلق گیرد زمانش نامعلوم و مبلغش بسیار ناچیز خواهد بود. 🔻2. توجه به حفظ حریم خصوصی خود بهتر است تا حد امکان از ارایه اطلاعات مربوط به اسم و آدرس و شماره حساب و موقعیت کاری و سبک زندگی و مواردی از این دست پرهیز کنید. حتی برخی از اطلاعات به ظاهر ساده هم وقتی در مقیاس صدهاهزار نفر جمع آوری شود می تواند برای سازندگان این گونه برنامه ها بسیار مفید باشد. همچنین توجه داشته باشید که به خاطر فیلتر بودن تلگرام در کشورمان، استفاده از برنامه هایی که در بستر این پیام رسان اجرا می شود متسلزم استفاده از فیلترشکن است که خود می تواند زمینه ساز دسترسی سازندگان و فروشندگان فیلترشکن به اطلاعات شخصی شما شود. 🔻3. کاستن از ضررهای مالی احتمالی مثلا بهتر است از گوشی های ارزان قیمت قدیمی استفاده کنید که اگر خراب شد خیلی متضرر نشوید. همچنین برای حضور در این برنامه ها زمان بندی و تقویم کاری داشته باشید و زمان های خاصی را به آن اختصاص دهید تا از برنامه های کاری خودتان عقب نیافتید و متضرر نشوید. 🔻4. توجه به حفظ سلامتی خود استفاده زیاد از برنامه هایی چون همستر کامبت که مستلزم کلیک کردن های مداوم است به مرور موجب آسیب های جسمی مثل گردن درد،‌مچ درد و ضعیف شدن چشم را به دنبال دارد. از این رو بهتر است استفاده از آنها را طبق یک برنامه ریزی مشخص و همراه با استراحت کافی انجام دهید تا عوارض آن کاهش یابد. 🔻5. آمادگی روحی و روانی برای مواجهه با احتمالات مختلف فعالیت های مالی در بستر فضای مجازی (مثل فضای فیزیکی) همواره با درصد زیادی از ریسک و خطا همراه است. از این رو برای این که دچار افسردگی و سرخوردگی نشوید باید آمادگی این را داشته باشید که برنامه ها طبق آنچه گمان می کنید یا دیگران اعلام می کنند پیش «نرود» و در نهایت به رغم این که وقت و هزینه فراوانی را صرف کرده اید سود، یا سود قابل توجهی، به دست نیاورید. 🔻6. مشورت با افراد آگاه و دلسوز فعالیت های اقتصادی در بستر فضای مجازی از قبیل رمزارزها دارای ظرافت ها و مسائل گوناگون فنی و تخصصی است که طبیعتا عمده افراد جامعه از آن اطلاع چندانی ندارند. بنابراین اگر شما هم جزو این افراد هستید قبل از هرگونه اقدامی هم با افراد متخصص در اقتصاد و سرمایه گذاری، هم با افراد متخصص فضای مجازی، هم با افراد متخصص در مسائل اخلاقی و فقهی مشورت کنید تا احتمال ضرر و زیان مادی و معنوی خود را کاهش دهید. 🔻7. احتیاط در دعوت دیگران از آنجا که هدف اصلی طراحان همستر کامبت و دیگر رمزارزها کسب بیشترین درآمد است هرچه از آنها بیشتر استقبال شود میزان سودشان بالاتر می رود. به همین خاطر مشوق هایی را قرار داده اند تا هر عضو بتواند افراد دیگری را به استفاده از این برنامه ها دعوت کند. بنابراین وجدان اخلاقی حکم می کند که اگر قصد دعوت دیگران را دارید اولا آنها را از نقاط قوت و ضعف این برنامه ها آگاه کنید، ثانیا اگر می دانید روحیه مشارکت در چنین کارهایی را ندارند از دعوت آنها خودداری کنید. 🌀نکته پایانی البته در کنار موارد بالا (و حتی مقدم بر آنها) مدیران و مسوولان جامعه موظف اند وضعیت معیشتی مردم را ثبات و سامان دهند و زمینه فعالیت های اقتصادی مفید و مولد را به گونه ای فراهم کنند که شهروندان نیازی به درآمدزایی از طریق همستر کامبت و مانند آن نداشته باشند. تلاش های حاکمیت وقتی از پیوست علمی و توجیهی توسط افراد و نهادهای تاثیرگذار جامعه از قبیل حوزویان و دانشگاهیان، و پیوست تبلیغی و اقناعی از سوی صداوسیما و دیگر رسانه ها برخوردار شود بی گمان تاثیری مضاعف خواهد داشت. پایان 17 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️معلم نامحترم... دانش آموزان اسباب مسخره بازی شما نیستند از لحن تند این یادداشت عذرخواهی می کنم. خطابم به همه معلم ها نیست، ولی وقتی پای بچه ها در میان است واقعا گاهی چاره ای جز عصبانیت نیست، چون بچه ها به ویژه دختربچه ها مظلوم ترین قربانی بی اخلاقی های فضای مجازی هستند. واقعا نمی دانم جذب چند فالوور چقدر ارزش دارد که با انتشار ویدیوی دانش آموز بی گناه یک عمر زندگی او را تباه و مضحکه دیگران می کنی؟ (کامنت های زیرنویس را ببینید) به خاطر بی تعهدی و بی مسوولیتی تو بچه نزد دیگران سرافکنده می شود، روح و روانش برای همیشه خراش بر می دارد و تا آخر عمر باید هزینه اشتباه تو را بپردازد. 🔹هرکس که سر کلاس برود معلم نیست. کسی که می‌خواهد به بچه ها چیزی یاد دهد اول خودش باید «آموزش» دیده و «پرورش» یافته باشد. فقط احترام معلم واجب نیست، دانش آموز هم حرمت و کرامت دارد. پ ن: تصویر توسط بنده مشجر شده. در ویدیوی اصلی چهره بچه ها کاملا واضح است. حسینعلی رحمتی 20 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
کوتاه و گویا، مفید و موثر
برای در امان ماندن از پیامدهای ناگوار برنامه هایی چون ، عقل حکم می کند که انسان برای خود یک برنامه ریزی اقتصادی و داشته باشد و معاش خود را براساس آن برنامه ریزی کند و کسب درآمد از طریق رمزارزها و مانند آن (حتی بورس) را به عنوان یک در نظر بگیرد تا مجبور نباشد عمده وقت و سرمایه خود را در آنها مصرف کند و اگر به نتیجه دلخواه نرسید نظام اقتصادی زندگی اش دچار مشکلات جدی شود. بخصوص که درباره همستر کامبت گفته شده که در برابر وقت و هزینه فراوانی که از فرد می گیرد اگر هم سودی به او تعلق گیرد زمانش نامعلوم و مبلغش بسیار ناچیز خواهد بود. حسینعلی رحمتی 21 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺روزهای خوب نمی آیند؛ آنها را باید ساخت این که انسان امید داشته باشد که روزگار خودش و دیگران بهتر شود روحیه ای اخلاقی است ولی این که برای رسیدن چنین روزگاری به امید آینده و انجام کارهای خیلی بزرگ و عجیب بنشیند کاری نادرست و نوعی آرزوپروری و خیال اندیشی است. انسان عاقل «از هم اکنون» و «در حد توان خود» ساختن روز خوب را شروع می کند. گفتن خسته نباشی به راننده تاکسی، لبخند زدن به یک کودک، پرسیدن حال یک دوست، و میهمان کردن یک پاک‌بان به صرف قهوه، و صدها مورد از این قبیل، کارهایی است که ما می توانیم انجام دهیم و برخی از آنها هیچ هزینه ای هم ندارد. 📌تازه، اگر این رفتارها را در فضای مجازی منتشر کنیم موجب می شویم که دیگران هم حال شان خوب شود هم انگیزه برای انجام آن را پیدا کنند. 👈🏼 در عصر فضای مجازی کارهای کوچک را نباید کوچک شمرد. پ ن: یک کافه در اصفهان با نصب اطلاعیه ای هر روز پاکبانان را به قهوه مهمان می‌کند تا خستگی از تن به در کنند. حسینعلی رحمتی 22 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤡سلام خسته نباشید. ان شاالله که فردای تان بهتر از امروز باشد. 💫بد نیست اگر در گروه هایی که عضویم گاهی با فرستادن یک تصویر خوشایند یا حتی یک استیکر و ایموجی بامزه، حال و احوالی از دیگران بپرسیم و یک را به آنها منتقل کنیم. البته در این باره نباید زیاده‌روی کرد
#معرفی_کتاب درآمدی بر اخلاق اطلاعات.ترجمه وتالیف:علیرضا ثقه الاسلامی.ناشر:چاپار، اساطیر پارسی،1394، 190ص. 📌با توجه به کمبود منبع درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات ترجمه آثار دیگران کاری لازم وارزشمنداست.هرچندباید مواظب باشیم که هاضمه علمی مان به آماده خوری و غفلت از #کارهای_تولیدی عادت نکند. حسینعلی رحمتی 23 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️در حباب گیر نیافتید در ایام تبلیغات انتخاباتی بازار در سایتها و پیام رسان ها رونق می گیرد و از آنجا که نتایج آنها نوعا تابع گرایش و علایق سیاسی کاربران همان سایت یا پیام رسان است قابل تعمیم به فضای فیزیکی (وحتی مجازی) و تعیین نتیجه انتخابات . بی توجهی به این نکته به ظاهر ساده فرد را در خودساخته محبوس و او را دچار نوعی و حتی دیگر فریبی میکند. 📌اگر می خواهید بعد از اعلام نتایج دچار افسردگی و ناامیدی نشوید از هم اکنون مواظب باشید در این دام نیافتید. حسینعلی رحمتی ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️یا رومی روم یا... حضور یا عدم حضور در پیام رسانهای خارجی (و حتی داخلی) باید ازنظر اخلاقی قابل توجیه باشد. مثلا نمیشود وقتی که حتی برای وارد نمی‌شویم، به خاطر برنامه ای مثل که ممکن است درآمدزا باشد به آن باز گردیم. این منفعت طلبی و معیار دوگانه از نظر اخلاقی درست نیست. حسینعلی رحمتی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🧲 انتخابات و خطر «حقیقت سازی» فضای مجازی «در روبیکا قالیباف رئیس جمهوره. در توئیتر پزشکیان. در ایتا سعید جلیلی. در تلگرام هم همستر پیشگام است! کف خیابان اما کسی را !» مطلب بالا که به مزاح درحال انتشار است بیانگر این نکته جدی است که های فضای مجازی لزوما بیان گر واقعیت بیرونی نیست. پس قبل از راستی آزمایی، براساس آنها قضاوت و تصمیم گیری نکنیم. 📊 مواظب خطر «حقیقت سازی» و «واقع نمایی غیرواقعی» فضای مجازی باشیم. حسینعلی رحمتی 26 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺دعا؛شناوری در آبشار نورِ ناپیدا کرانه نيايش درواقع اتصال يك بي نهايت كوچك است به يك بي نهايت بزرگ.مغازله زيبا وعاشقانه انسان گرفتاردر چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها است بامعشوق خود. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و متصل شدن به بی نهایت. حسینعلی رحمتی 27 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺عید سعید قربان بر آنان که کرامت انسانی خویش را به پای فناوری قربانی و در فضای مجازی هم اخلاق را مراعات می کنند مبارک باد حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️از اون والدین تا این والدین فضای مجازی نه تنها روی زندگی فرزندان که روی زندگی هم تاثیر گذاشته و نگرش های فرهنگی و سامانه ارزشی و هنجاری آنها را به طور جدی تغییر داده است. کسانی چون و مبلغان دین و فعالان فرهنگی و سیاسی جامعه اگر منطق این را درک نکنند نمی توانند با این والدین وارد ارتباط و شوند؛ همانطور که با فرزندانشان. حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🧐تو فارسی می گویی، او عربی می فهمد از خواستم تصویری طراحی کند درباره «ممنوعیت غذا دادن به سگها و گربه های بیابانی» و ایشون هم این تصویر را کشید. سوال: چرا این فرد (که در حال کمک به حیوانات است) را با لباس کشیده، در حالی که از او چنین چیزی را نخواسته بودم و زبان درخواستم هم فارسی بود؟ (بگذریم از کشیدن ماهی در هوا و ماه در وسط روز). پاسخ: به احتمال خیلی زیاد، او به خاطرشاهبت دو زبان، فارسی را با عربی اشتباه گرفته و براساس فضای عربی به آن جواب داده است. 📌نکته: همه پاسخ های هوش مصنوعی در معرض چنین خطاهایی است. این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه یا فعالیت براساس آنها، ابتدا عقل مبارک را به کار بیاندازید و پاسخ ها را کنید تا مبادا از مسیر و عدالت خارج شوید. حسینعلی رحمتی ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢انتخابات و تحولات نسلی در خانواده مسوولین یکی از نکاتی که در این بیش از گذشته به چشم می آید ورود کاندیداها به عرصه فعالیت های سیاسی است. سوای از این که با دیدگاه های آنها موافق باشیم یا نه، این موضوع ارزش آن را دارد که از منظر مورد بررسی قرار گیرد. بخصوص که با توجه به شیب و اجتماعی در جامعه ما، به احتمال زیاد در آینده این گونه حضورها بیشتر خواهد شد؛ چه در فعالیت های انتخاباتی چه در دیگر عرصه های سیاسی و اجتماعی . (تصویر دختران آقایان پزشکیان، قالیباف، و پورمحمدی) حسینعلی رحمتی ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟢 پیوست اخلاقی؛ برنامه مهجور نامزدها، و مطالبه مغفول شهروندان افرادی که خود را برای حضور در پست های مدیریتی و سیاستگذاری جامعه نامزد می‌کنند قاعدتا باید از فرصت های پیش از انتخابات استفاده کرده و برنامه ها و سیاست های آینده خود را در زمینه های مختلف اعلام کنند تا انگیزه شهروندان برای رای دادن به خود را تقویت کنند. اعلام برنامه ها و سیاست ها البته امری است درست و لازم، ولی در بین همین میزانی هم که آنان در سخنرانی های انتخاباتی خود اعلام می‌کنند جای خالی یک به صورت جدی احساس می شود. به عبارت دیگر، هر چند نامزدها مثلا اعلام می‌کنند که برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه یا ارتباط با کشورهای دیگر چه برنامه هایی دارند ولی درباب این برنامه ها نه از سوی شهروندان مطالبه ای انجام می‌شود نه خود نامزدها توجه چندانی به آن می‌نمایند. از این رو می‌توان اخلاق را مطالبه مغفول شهروندان و برنامه مهجور نامزدها نامید. (بخشی از یادداشت نگارنده در سال 1392 با کمی تغییر) حسینعلی رحمتی 31 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀دانشجوی معظم، طلبه گرامی ▪️مقاله ای که ازمنظر فقهی، روانشناختی و مانند آن نوشته اید با افزودن چند اصطلاح اخلاقی، تبدیل به مقاله_اخلاقی نمی شود. آن را برای مجلات تخصصی اخلاق نفرستید. ▪️برای استخراج مقاله از پایان نامه، مطالب را از پایان نامه کپی پیست نکنید، محتوارا از آن بگیرید ولی مقاله را به چشم یک اثر مستقل ببینید و ساختار خاص آن را مراعات کنید. ▪️قبل از ارسال مقاله، آن را چندبار مطالعه کنید.کثرت اغلاط ویرایشی و نگارشی، هم خود شما هم مقاله تان را در چشم ارزیاب ضعیف جلوه می دهد. حسینعلی رحمتی 1 تیر 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔸بیستمین شماره از فصلنامه علمی - پژوهشی "اخلاق پژوهی" منتشر شد. 🔹بیستمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی "اخلاق پژوهی" ویژه پاییز 1402، به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت الاسلام دکتر هادی صادقی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 👇 1. معیارهای مرزبندی اخلاقی دو مفهوم حُسنِ ظن و ساده‌لوحی بر اساس آموزه‌‌‌‌‌‌های اخلاق اسلامی ✍️ محمد جواد فلاح / هادی خوشنودی 2. آموزه‌های اسلامی دربارۀ حقوق حیوانات در مواجهه با دیدگاه پیتر سینگر ✍️ناصر جعفری پور / علیرضا آل بویه 3. تحلیلی از قاعدۀ اخلاقی کتمان اسرار معنوی و مستثنیات آن در آئینۀ مستندات قرآنی ✍️مهدیه سادات مستقیمی / نسیم سادات مرتضوی 4. جایگاه اخلاقِ مدارا با فراگیران و بررسی مؤلفه‌های آن در تربیت قرآنی با تأکید بر نقش اسوه‌ای انبیای الهی ✍️عباس توان / معصومه حافظی 5. تبیین و تحلیل رابطۀ اخلاق و قدرت در سیرۀ اجتماعی رسول اللّه (ص) ✍️بهادر شهریاری / آرمان فروهی 6. بررسی تطبیقی کُدهای اخلاقی حریم ‌‌خصوصی در نهج‌‌البلاغه و فضای مجازی ✍️مهدیه اسماعیلی / حمید حمیدیان / احمد زارع زردینی ◀️ ادامه خبر 👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77055 @quran_hadith
«اخلاق و فناوری اطلاعات» نام مجله ای است که انتشارات معروف springer از سال 1999 منتشر می کند، ومقالات آن موضوعات متنوعی در اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را در بر میگیرد.اگر از اخلاق پژوهان یا علاقه مندان به این عرصه هستید هرازگاهی سری به این مجله بزنید.هم با موضوعات جدید آشنا می شوید هم روش بررسی اخلاقی موضوعات نوپدید را فرا می گیرید. نام مجله: Ethics and Information Technology آدرس مجله و آرشیو آن همراه با امکان جستجو: https://journals.scholarsportal.info/browse/13881957 حسینعلی رحمتی ۲ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🧠نیورالینک؛ پیوند عصب آری، اخلاق چه؟ «نولاند آرباو» اولین انسانی که تراشه مغزی را دریافت کرده می‌گوید هکرها احتمالاً بتوانند با دسترسی به این تراشه، داده‌های مغزی او را ببیند یا حتی مکان‌نمای کامپیوترش را کنترل کنند. 🔻حدود دو سال قبل در یادداشتی گفتم: فناوری هایی چون نیورالینک در کنار مزایای فراوان و غیرقابل انکاری که دارند می توانند موجب برخی شوند. از این رو هم‌زمان با تلاش دانشمندان برای توسعه این فناوری ها، فیلسوفان اخلاق هم باید پا به پای آنها تلاش نمایند و برای این چالش ها چاره اندیشی کنند. حسینعلی رحمتی ۳ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🖍ویرایش پیام ها در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟ گاه بعد از انتشار یک پست در شبکه های اجتماعی مجبور می شویم تغییراتی در آن اِعمال کنیم. این کار به ظاهر ساده می تواند از نظر اخلاقی درست یا نادرست باشد؛ بنابراین نباید آن را ساده گرفت. اگر متن یا تصویر برای اصلاح یک خطا، جبران حق الناس و پیش گیری از کارهایی چون توهین و تمسخر دیگران و نقض حریم خصوصی باشد اخلاقا قابل دفاع است. اما اگر برای کارهایی باشد که نوعی فریب مخاطب محسوب می شود (مانند مخفی کردن ضعف علمی خود)غیراخلاقی محسوب می شود. 📌اما...در هرصورت، چنانچه ویرایش، تاثیر جدی در تغییر محتوا و مقصود داشته باشد، حتما باید به مخاطب داده شود؛ چه توسط خود فرد چه توسط پیام رسان. حسینعلی رحمتی ۴ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 عید غدیر، عید امامت اخلاق بر آنان که هم‌چون ابوتراب(ع) سیاست‌ورزی‌شان در راستای اهداف اخلاقی است و در عرصه سیاست نیز اخلاق را پاس می‌دارند مبارک 🔹امام‌علی(ع): «فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ» «اگر قرار است تعصّبى صورت گيرد بايد تعصّب شما براى اخلاق پسنديده، کارهاى نيک و امور خوب و شايسته باشد. (نهج البلاغه) حسینعلی رحمتی ۵ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی ✍🏼حسینعلی رحمتی تا چند روز دیگر رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب خواهد شد. از این رو ضمن تبریک پیشاپیش به ایشان، چند نکته را از منظر ارتباط با فناوری اطلاعات و سویه های اخلاقی آن در قالب یک نامه به ایشان تقدیم می کنم: قسمت اول قسم دوم 🌀 متن کامل 6 تیر 1403
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼حسینعلی رحمتی تا چند روز دیگر رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب خواهد شد. از این رو ضمن تبریک پیشاپیش به ایشان، چند نکته را از منظر ارتباط با فناوری اطلاعات و سویه های اخلاقی آن در قالب یک نامه به ایشان تقدیم می کنم: 🔹رئیس جمهور محترم باسلام، انتخاب شما را تبریک گفته و به عنوان کسی که چندین سال است در زمینه مسائل و موضوعات اخلاقی فناوری اطلاعات به تدریس و تحقیق و تامل اشتغال داشته و طبیعتا جامعه امروز ایران را از این منظر مورد مطالعه و توجه قرار داده، نکات زیر را به محضرتان تقدیم می¬کنم. امیدوارم مفید واقع شود. 🔻1. جامعه امروز ایران، به ویژه نسل جوان (و حتی نوجوان) آن مثل دیگر جوامع، شدیدا وابسته و دل بسته فضای مجازی و اخیرا هوش مصنوعی شده است، به گونه ای که اگر این نسل را «نسلِ شبکه مند» بنامیم اغراق نکرده ایم. نگاهی به دو سه دهه گذشته نشان می دهد که هر چه جلوتر آمده ایم ژرفا و پهنای این وابستگی بیشتر شده؛ و طبیعتا در سال های ریاست جمهوری حضرتعالی بیشتر هم خواهد شد. برای این نسل (شاید برخلاف نسل بزرگترهای شان) این فناوری ها صرفا «ابزار»ی برای ارتباط نیست، بلکه فراتر از آن، «فضا»یی است برای زندگی، کسب و کار، شکل دادن نظام مراوداتی و ارتباطاتی، هویت یابی، آگاهی از / و دلبستگی به هنجارهای جدید و به چالش کشیدن هنجارهایی که نهادهای سنتی مثل دولت و خانواده ترویج می کنند. شما به عنوان بالاترین مدیر اجرایی کشور اگر ابعاد، زوایا، مبانی و منطق و علل و زمینه های گرایش روزافزون این نسل به فضای مجازی را به درستی فهم نکنید طبیعتا در ایجاد ارتباط و همدلی و همگامی با نسل جوان که بخش قابل ملاحظه ای از شهروندان هستند با چالش مواجه خواهید شد. 🔻2. از آن جا که نسل جدید، فضای مجازی را به عنوان زیست جهان و «خانه وجود» ‌خود انتخاب کرده طبیعتا نسبت به سیاست ها و برنامه های مربوط به این فضا که حضرتعالی در تدوین یا اجرای آن نقش دارید، به ویژه مواردی که مربوط به دسترسی یا عدم دسترسی به این فضاست، حساسیت مضاعفی دارد. در نتیجه حتی اگر همه برنامه ها و سیاستگذاری های شما در این زمینه کاملا هم درست باشد تا وقتی که با این نسل به یک «زبان و فهم مشترک» نرسید نباید انتظار پذیرش از سوی آنها را داشته باشید. میزان وقت و سرمایه ای که این نسل برای دور زدن سیاست های مربوط به فیلترینگ هزینه می کند گواهی بر این مدعاست. بنابراین، در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود درباره فضای مجازی سعی کنید موضوع را «از چشم این نسل» هم ببینید و آنها را در هر مرحله مشارکت دهید. 🔻3. تجربه چند دهه گذشته نشان داده تا وقتی مسئله «اقناع»‌ و «اعتماد» بین شهروند-کاربران فضای مجازی با نهادهای حاکمیتیِ مرتبط با این فضا حل نشود، هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی در این زمینه نه تنها به نتیجه مطلوب نمی رسد، که حتی ممکن است موجب افزایش بدبینی و اصطکاک بین طرفین شود. طبیعی است که نتیجه چنین وضعیتی عدم رضایت طرفین، متضرر شدن کل جامعه، و ناتوانی دولت در رسیدن به اهداف خود است. 🔻4. بدیهی است که فضای مجازی و هوش مصنوعی درکنار مزایای فراوان و غیرقابل انکار خود، بستری برای چالش های اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز هست. شیفتگی به یکی و چشم بستن از دیگری، چه از سوی کاربران باشد چه از سوی مدیران، مانع از یک نگاه «منصفانه» و «واقع بینانه» و در نتیجه، سیاستگذاری درست و برنامه ریزیِ قابل اجرا می شود. طبیعتا ممکن است جامعه مدیران، که عمدتا جزو نسل بزرگترها هستند، و جامعه کاربران، که بخش عمده ای از آنان جوانان و نوجوانان هستند، درباره اصل این کارکرد دوگانه اخلاقی یا مفاهیم و مصادیق آن، همچنین روش مواجهه با آنها با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. پیشنهاد می شود حضرتعالی نگذارید این اختلافات تبدیل به استخوان لای زخم شود، بلکه پا پیش بگذارید و با راه اندازی یک «گفت وگو»ی دوطرفه که مبتنی بر ادراک و احترام و اعتماد متقابل باشد به حل یا کاهش شکاف ایجاد شده مدد رسانید. در این زمینه بهره گرفتن از گروه های مرجع و واسطه که مورد پذیرش طرفین باشد می تواند به شما کمک فراوان نماید. رسانه های رسمی و غیررسمی و از جمله خود فضای مجازی هم می توانند بستر شکل گیری و اطلاع رسانی در این زمینه باشند. 6 تیر 1403 ادامه دارد... قسمت دوم
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی (قسمت ۲ از ۲) قسمت اول ✍🏼حسینعلی رحمتی رئیس جمهور محترم! 🔻5. هرچند تغییر و تحولات بین نسلی همواره وجود داشته ولی امروزه به مدد عواملی از جمله فضای مجازی هم فاصله زمانی آن کاهش یافته هم عمق و نفوذ آن بیشتر شده است. با نگاهی به اطراف مان متوجه می شویم که بچه های امروز حتی با بچه های پنج یا هفت سال قبل هم تفاوت کرده اند. این تفاوت فقط در ظواهری چون شیوه حرف زدن و خوراک و پوشاک نیست. تفاوت نگرش نسل پدران (که مدیران جامعه هم جزو آنان هستند) و نسل فرزندان (که کاربران عمده فضای مجازی هستند) نسبت به فناوری اطلاعات منجر به نوعی «شکاف دیجیتالی بین نسلی» می شود و اگر برایش چاره اندیشی نشود به فاصله ارزشی و اخلاقی بین نسلی هم منجر می شود (که تا اندازه ای هم شده است). این وضعیت می تواند برنامه های شما را در حوزه فاوا به چالش بکشد. از این رو بهتر است به عنوان رئیس قوه مجریه از امکانات و موقعیت هایی که دارید (و البته با کمک دیگر قوا و نهادها) برای ترمیم این شکاف اقدام کنید. لازمه این کار آن است که اولا این فاصله نسلی و فناورانه و تحولات فرهنگی و هنجاری و اجتماعی ناشی از آن را به عنوان یک واقعیت بپذیرید و سپس با بهره گیری از افراد صاحب نظر و دل سوز و زمان شناس برای تحلیل و یافتن راهکار برای آنها قدم بردارید. در جامعه ای با مختصات دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور عزیزمان ایران، این موضوع ابعاد و زوایای گوناگون و به تبع آن پیامدهای فراوانی دارد که توجه به آن را ضروری می نماید. 🔻6. تربیت اخلاقی جامعه شاید وظیفه اولیه و ذاتی قوه مجریه نباشد ولی عمکرد کلی این قوه و حتی گفتار و رفتار مدیران آن تاثیرات اخلاقی خوب یا بد خود را در جامعه خواهد داشت (به ویژه که در ذیل یک جامعه دینی و نظام اسلامی تعریف می شود). از این رو پیشنهاد می شود هنگام تدوین هرگونه سیاست و برنامه در ارتباط با فضای مجازی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی حتما یک «پیوست اخلاقی» برای آن تعریف کنید و پیامدهای خوب و بد اخلاقی آن را از هر جهت مورد مداقه و بررسی قرار دهید. 🔻7. جامعه امروز ما، به تبع جامعه جهانی، کم وبیش در حال گذر از دوران فضای مجازی به معنای متعارف آن، و ورود به «عصر هوش مصنوعی» است. همان طور که تجربه دو سه سال اخیر نشان داده استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت در کشورمان در حال گسترش است و بی تردید در دوره ریاست جمهوری شما هم این روند ادامه خواهد یافت. کشورهای دیگر با فهم این عصر جدید، در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری های مادی و معنوی فراوانی کرده اند. در کشور ما هم خوشبختانه کارهای ارزشمندی شروع شده است ولی کافی نیست. از این رو از حضرتعالی انتظار می رود ضمن تفطن به شروع این دوران جدید و با عطف توجه به چند دهه آینده، متناسب با اهمیت و ضرورت آن سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های لازم را داشته باشید و افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در این عرصه را یاری کنید. بخشی از این کار باید ناظر به زمینه سازی برای تحقیق و پژوهش درباره چالش های اخلاقی هوش مصنوعی و چگونگی آموزش و ایمن سازی جامعه در برابر آن باشد. 🟢8. در پایان برای شما در مسوولیت خطیری که بر عهده گرفته اید آرزوی توفیق می کنم و امید چنان دارم که جامعه ما از نظر فعالیت های نظری و تقیدات عملی به اخلاق فناوری اطلاعات سرآمد و الگوی دیگر کشورها شود. 6 تیر 1403