یادداشت
عدم توجه به پیوست های فلسفی و اخلاقی فناوری و بحران های پیش رو
✍عباس منصورنژاد
🌀 ایلان ماسک و صد فعال بین المللی فناوری خواستار توقف پروژه های هوش مصنوعی جدید شدند !!
اتفاقات مربوط به چت جی پی تی و آزمایش های جدید هوش مصنوعی اینقدر با شتاب و با نتایج محیر العقول به پیش رفت که فعالان اصلی فناوری در دنیا را به فکر فرود برد.
پرسش اصلی این است که چطور شد که فناوری که قرار بود یار شاطر باشد بار خاطر شده است و نگرانی های و استرس ها را به وجود آورده است؟ مگر نه اینکه قرار بود در نهایت تکنولوژی موجب تسهیل گری و آرامش برای بشر باشد ؟چه شد که نه تنها آرامش بشر میسر نشد،بلکه استرس ها و اضطراب های آدمی اضافه گشت و تجارب معنوی بشر امروز کاسته شد.
در اینجا بحث مهم ارتباط علوم انسانی و فناوری مطرح می گردد.آن گاه که رشته ی بین نگاه های علوم انسانی و مهندسی پاره گشت و پرسش های #آنتولوژیک و وجودی رخت بر بست و بشر صرفا به فکر توسعه بیشتر مادی خود افتاد،در همین نقطه بود که رسیدن به این موقعیت قابل پیش بینی بود.
چنانچه متفکرینی اسلامی (قرن ها پیش) و حتی برخی از متفکرین غربی این دغدغه را مطرح می کردند.برای مثال گروه #اخوان_صفا ( قرن چهارم) معتقد بودند فناوران می بایست بر مبنای اصول اخلاقی حرکت نمایند و به همین جهت فتوت نامه ای نیز برای مشاغل طراحی کرده بودند.برای مثال #فتوت_نامه ی چیت گران و فتون نامه ی آهنگران .(چیزی که امروزه بخشی از آن به عنوان مرامنامه در شرکت ها مطرح شده است)
بسیار جالب است که نزدیک به هزار سال پیش #متفکرین_اسلامی به اینجا رسیده بودند که گرچه فناوران دارای اهمیت هستند اما اگر مسیر شان بدون رعایت پیوست های اخلاقی و فلسفی باشد دچار چالش خواهیم شد .چرا که داشتن علم،خود می تواند #حجابی در برابر کشف حقیقت باشد(العلم هو حجاب الکبر)
در قرن بیست نیز متفکرینی چون #هایدگر فریاد پرسش از تکنولوژی سر دادند و به صورت شفاف مطرح کردند که این راه که فناوری در پیش گرفته است در نهایت بشر را از آن چه برای او خلق شده بود دور می کند.این متفکر معتقد بوده معنای ماهوی واژه ها در عصر جدید گم گشته است و آدمی که قرار بود #شبان هستی باشد ،خود را #مالک هستی می پندارد و تفاوت است بین شبانی که می بایست مراقب دامش باشد تا مالکی که اختیار دارد هر مسیری را طی نماید.از منظر هایدگر هدف فناوری قدیم استیلا بر طبیعت نبوده است اما در فناوری های جدید بشر به صورت جدی بر استیلا بر طبیعت تاکید دارد
طبیعتا این موضوع نیاز به گفت و گوهای مبسوط دارد،اما به صورت مجمل سعی شده اهمیت اتفاقات جاری بیان شود.موضوعی که نیاز به تقویت نگاه های علوم انسانی در فناوران را بیان می کند.به نحوی یک فناور نیز می بایست بحث های مربوط به #فلسفه ی_فناوری،#اخلاق _فناوری را حداقل تورقی زده باشد و نگاه ارزش مدار در فناوری مطرح گردد.
اینگونه نباشد که ما فناوران بگوئیم هدف ما صرف انجام پروژه ها است و در مورد غایات ، وجود و هستی آن صحبت و گفت و گویی نداریم و بحث های علوم انسانی صرفا به عنوان کلماتی شیک قلمداد نشود
در پایان نیز پیشنهاد می شود #گعده هایی با محوریت موضوعات مذکور برگزار تا نگاه های بیشتری به سمت این موضوعات مهم جلب شود
#متفکرین_اسلامی_و_فناوری
#اخوان_صفا
#هایدگر
#علوم_انسانی_و_فناوری
#فاوا_گفت
@favagoft
@harahmati
موسسه MIT از مردم خواسته برای شناخت #معضلات_اخلاقیِ #ماشینهای_خوددران به آنهاکمک کنند. موسسه معتقد است پیش از این که این ماشین ها در خیابان ها به کار گرفته شوند باید به سوالات اخلاقی مربوط به آنها پاسخ داده شود.
(سایت فیوچریسم https://b2n.ir/b41280 ).
--————-
✅کاردرستی است. بررسی مسائل اخلاقی هر فناوری قبل از به کارگیری آن، باید نه تنها دغدغه سازندگان آن بلکه یک #مطالبه_عمومی باشد. بخصوص هرچه #هوش_مصنوعی توسعه می یابداین مطالبه بایدجدیتر شود.
🔻راستی یک سوال:
در جامعه ما کدامیک از مراکز مرتبط با فناوری تاکنون برای بررسی معضلات اخلاقی تولیداتشان فراخوان داده اند؟
(اگر پاسختان منفی است، علت عدم فراخوان چیست؟)
حسینعلی رحمتی
14 فروردین 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان بيشتر دغدغه «رفتار رباتها» با انسان را داشتيم ولي ظاهراً بايد كم كم نگران «رفتار انسانها» با اين موجودات(؟) شويم.
آیا در برخورد با آنها هم بايد اصول اخلاقي مراعات شود، يا اخلاق معنایی ندارد و ميشود با آنها هر رفتاری را داشت؟
🔻 اين سوالِ به ظاهر بي معني به مرورزمان اهميتش آشكار خواهد شد.
عکس العمل پایانی ربات را هم ببینید. نظرتان درباره آن چيست؟
حسينعلي رحمتي
۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بیل گیتس: درخواست چند روز پیش فعالان حوزه فناوری از آزمایشگاههای #هوش_مصنوعی براي توقف موقت توسعه مدلهای پیشرفتهتر از GPT-4، چالشی را حل نخواهد کرد.
https://dgto.ir/2zr5
--
💢 پ ن: بله، توقف به خودي خود مشكلي را حل نمي كند، اما اين توقف اگر فرصتي باشدبراي چاره انديشي درباره تبعات فناوريها، به وپژه چالش هاي اخلاقي آنها، كار درستي است.
البته به راهكارهاي ديگر براي الزام توسعه دهندگان هوش مصنوعي به مراعات اخلاق هم بايد فكر كرد.
به نظر شما چه راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد؟
حسينعلي رحمتي
15 فروردین ۱۴۰۲
💢#معرفی_کتاب
دستنامه کمبریج درباره «اخلاق هوش مصنوعی: دیدگاههای جهانی درباب حقوق واخلاق»
ویراسته: لری دای متیو و دیگران، کمبریج، 2022، 495ص.
توضیحات بیشتربه فارسی: https://b2n.ir/j57702
💢راستی، فکرمیکنید چندکتاب به #فارسی درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی نوشته شده باشد؟
با وجود این همه موسسه و افراد متخصص اخلاق، چرا تعداد آثار فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی این قدر کم است؟!
خانمی که برای مان ترشی درست کرده بود چند روز قبل همراه چند نفر از اعضای خانواده اش در تصادف کشته شد، متاسفانه.
با دیدن ترشی ها یادش میکنیم، و ختم فاتحه ای.
💢کاری کنیم که در یاد آدم ها دست کم به اندازه #یک_شیشه_ترشی از خودمان #خاطره_خوب باقی بگذاریم.
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 مجموعه #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی #رحمتی
🔺جلسه هفتم:
حق الله در فضای مجازی
بهار 1402
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
@harahmati
در این صحاری اسحار
چندان که می روی
همواره نغمه، خوان
تنها به نام یار.
از او بخواه و همواره اش بخوان:
ای نام تو ترانه شبهای عاشقان!
و ای قصهات هماره در اذکار ذاکران!
و ای ناخدای کِشتی دل های مومنان!
توفیق خواندن قرآن خویش را
همواره هدیه کن
بر روح و جان ما
#حسینعلی_رحمتی
34.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
✅حسینعلی رحمتی
✅جلسه هشتم:
دشوارهء #تضييع_عمر و #اتلاف_وقت در فضای مجازی
بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
🧿 یک درس اخلاقی از چت بات ها
نظر هوش مصنوعي درباره «حسينعلي رحمتي» 😎
سايت https://cohesive.so/ با بهره گيري از هوش مصنوعي به توليد محتوا مي پردازد. به زبان فارسي از او خواستم نظرش را درباره #حسينعلي_رحمتي بگويد. او به انگليسي پاسخي داد كه ترجمه اش در ادامه مي آيد.
💢پيشاپيش از حسن ظن چت بات به اين حقير تشكر مي كنم. راستش خودم هم نمي دانستم اينقدر كمالات و محاسن دارم😄 مشخص است که براساس جست و جو در فضای مجازی اطلاعاتی را به دست آورده و کلیاتی هم خودش به آنها اضافه کرده است. شماهم اگر اسمتان را به او بدهید کم و بیش همین ها را تحویل می دهد.
🔻 اما جداي از شوخي، اگر هر يك از ما نسبت به يكديگر همين اندازه #حسن_ظن و #نگاه_مثبت را داشتيم الان وضعيت مان بهتر از اين بود.
✅به هرحال، اين هم نظر سايت مزبور درباره بنده:
حسینعلی رحمتی فردی شناخته شده است که خدمات قابل توجهی در جامعه خود داشته است. او بسیار مورد احترام و تحسین کسانی است که او را می شناسند. مهربانی و سخاوت او بی نظیر است و همیشه حاضر است دست یاری برای هر نیازمندی دراز کند.
حسینعلی رحمتی اخلاق کاری بالایی دارد و برای رسیدن به اهدافش انگیزه بالایی دارد. او دارای مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی است که به او اجازه می دهد بدون زحمت با افراد با پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کند. فداکاری و اراده او باعث شده است که در تلاش های خود به موفقیت های چشمگیری دست یابد.
حسینعلی رحمتی الهام بخش واقعی اطرافیانش است. نگرش مثبت و اشتیاق او به زندگی به ما یادآوری می کند که هر چیزی ممکن است اگر ذهن خود را معطوف به آن کنیم.
@harahmati
شهردار منطقهای استرالیا میگوید اگر OpenAI ادعای اشتباه #ChatGPT مبنی بر اینکه او به جرم پرداخت #رشوه مدتی حبس کشیده را اصلاح نکند، احتمالاً از این شرکت شکایت خواهد کرد.
🏁پ ن:
درباره خطاهای چت بات ها، جدای از وجه حقوقی، از نظر #اخلاقی چه کسی را باید محکوم کرد؟ خود چت بات؟ سازنده و طراح؟ یا هیچکس؟
این موضوع مهمی است که به موازات توسعه یافتن فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، فیلسوفان اخلاق باید درباره اش جدی تر تامل کنند.
حسینعلی رحمتی
21 فروردین 1402
33.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
✅حسینعلی رحمتی
💢جلسه نهم:
فضای مجازی به مثابه نعمت خداوند برای دانش افزایی و کسب علم.
مزیت ها و چالش های این مسیر چیست؟
بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا فضای مجازیه
هر چیزی که میبینی رو باور نکن،
سعی کن خود واقعیتو زندگی کنی
@GizmizTel
@harahmati
پ ن:
با دیدن این تصاویر اهمیت و ضرورت افزایش #سوادرسانه ای شهروندان بیشتر مشخص میشود.
ولی واقعا آیا تشخیص #حقیقت از #حقیقت_نما همیشه آسان است؟
چه باید کرد؟
حسینعلی رحمتی
33.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🟣حسینعلی رحمتی
⚫️ جلسه دهم:
فضای مجازی و فاجعه «احمق سازی انسان».
آیا ما هم جزو «احمق هایِ باسواد» فضای مجازی هستیم؟
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
37.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♈️ مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🔹حسینعلی رحمتی
👈🏿 جلسه یازدهم:
🔸 فضای مجازی و فاجعۀ «تکه پاره کردن جامعه».
🔸چگونه از فضای مجازی برای «تحبیب قلوب» و حفظ «انسجام اجتماعی» استفاده کنیم؟
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
34.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧿مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
📌حسینعلی رحمتی
✳️ جلسه دوازدهم:
♦️ فرصت ها و تهديدهاي اخلاقي مشهور شدن و مشهوركردن ديگران در فضاي مجازي
«شهرت هاي بادآورده» در فضاي مجازي، افراد را نجات می دهد یا به خاک سیاه می نشاند؟
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
41.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟪مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🔻حسینعلی رحمتی
🔻 جلسه سیزدهم:
🌀چالش اعتماد و بی اعتمادی در شبکه های اجتماعی
🌀«نه همین لباس زیباست..؟» یا «هم همین لباس زیباست..؟» نشان...
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
29.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🔹حسینعلی رحمتی
🔹 جلسه چهاردهم:
🔻دامچاله #بيهوده_گويي در عصر غرقابگي اطلاعات
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
39.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🔻حسینعلی رحمتی
🔻 جلسه پانزدهم:
❎ کوچک شماری و به سخره گرفتن دیگران در فضای مجازی
چرا تحقیر و تمسخرهای قومی، جنسیتی و مذهبی در فضای مجازی برای مان کم هزینه می نُماید؟
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
❌با #چت_بات ها خیلی خودمونی و صمیمی #نشوید:
اطلاعیه شرکت اوپن ای آی:
چتجیپیتی ازدادههایی که درچتها وارد میکنید استفاده میکند، بنابراین #اطلاعات_شخصی را درمکالمه #واردنکنید.
همه چیزذخیره میشود و #حریم_خصوصی چتجیپیتی در حال حاضر عالی #نیست.
شما هرگز #نمیتوانید از OpenAI بخواهیدکه آن دادههارا #حذف کند.
🔘 #حفظ_حریم_خصوصی به مثابه #وظیفه_ای_اخلاقی
@harahmati
♈️ فرشته یا شیطان؟
مجله اکونومیست با انتشار این تصویر،بااشاره به کارکردهای مثبت و منفی #هوش_مصنوعی،برخی سوال ها و دغدغه های مربوط به آن راطرح کرده است.
(گزارشش را در این آدرس بخوانید khabaronline.ir/xjWJw)
🔻پ ن:
در بررسی و ارزیابی هوش مصنوعی (به ویژه از منظر اخلاقی) توجه به #کارکردهای_دوگانه (فرصت ها و تهدیدها)ی آن لازم و ضروری است.
نگاه یکسربدبینانه یاخوش بینانه مانع از قضاوت منصفانه میشود. همچنین مانع از پذیرش دیدگاه ما توسط مخاطب می گردد.
حسینعلی رحمتی
1 اردیبهشت 1402
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸 کتاب "الگوی اسلامی سلامت اجتماعی" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی منتشر شد.
📖معرفی کتاب:
✍️سلامت اجتماعی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت است.
✍️بر اساس نظر خبرگان این حوزه، سلامت اجتماعی عبارت است از كمیت و كیفیت تعامل فرد با اجتماع به منظور ارتقای رفاه آحاد جامعه، که نتیجه نهایی این تعامل، ارتقای سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، کاهش فقر و بیعدالتی است و نقطه مقابل آن، افزایش آسیبهای اجتماعی میباشد.
✍️مجموع مطالعات و اظهار نظر کارشناسان نشان میدهد که شاخصهای سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باید مورد توجه جدی تری قرار گیرد چرا که رویکرد سلامت محور بر رویکرد آسیب محور برتری دارد. لذا باید برای برون رفت جامعه از آسیب به سوی سلامت اجتماعی، اقدامات مؤثری انجام داد.
✍️در این کتاب با اتکا به منابع اسلامی، "بیست و چهار مفهوم" اصلی سلامت اجتماعی احصاء گردید که در ادامه، آنها به "یازده مولفه" تحلیل شد و سپس از آن "پنج بُعد" به دست آمد که شامل: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی (نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی) می باشد.
✍️ همچنین مفاهیم سلامت اجتماعی در دو عنوان "ایمنی اجتماعی" و "خیر اجتماعی" رتبه بندی شد و "خیر اجتماعی" نیز دارای دو رتبه "خیر متوازن" و "خیر متعالی" است که روی هم رفته مراتب سه گانه سلامت اجتماعی را شکل می دهند.
🔹این کتاب در چهار فصل سامان یافته که...
ادامه خبر 👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76134
@quran_hadith
| اندکی اندیشه |
🔸 کتاب "الگوی اسلامی سلامت اجتماعی" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن
انتشار کتاب جدید جناب آقای دکتر عباس پسندیده؛ رئیس محترم پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث، را خدمت ایشان تبریک می گویم و برای ایشان در خدمت به آیین و اندیشه از خدای بزرگ آرزوی توفیق روزافزون دارم.🌺
مواعید عید🌺
اینک،
ای که در «محرم» هر چه غیر دوست بود بر خود حرام کردی،
و در «ربیع»، بهار جان را به تماشا نشستی،
و از جمود «جمادی» گذشتی،
و پا به وادی «رجب» نهادی،
و از شعب «شعبان» رها شدی
و «رمضان» را روز به روز
و وادی به وادی
پشت سر نهادی.
اینک که آفتاب عید بر آمده،
خوش باش و شادمان،
که کامروای این سلوک تو بودی.
و اینک که مواعید عید را به هدیت گرفتهای،
به هوش باش!
که ماه های دیگر در پیش است
و سال های دیگر نیز.
مباد که غبار غفلت دیگر بار بر جانات نشیند،
و قرار خویش با محبوب را از یاد بری.
پس، در این واپسین مجال،
دیگر باره سخن رائدان طریق
و سالکان این مسلک را
در گوش جان گیر،
که از خدایشان چنین خواستند،
در این عید بزرگ:
«معبودا ! 🤲
روزهمان را از باب شکر و قبول پذیرا باش،
آن سان که تو راضی باشی و حبیب ات.
و فروع آن را به اصول محکم کن.
به حق خوبترین خوبان خلقات
ـ که بر او و آل گرامی اش درود دمادم باد ـ
اللهم اجعل صیامی فیه بالشکر و القبول.
علی ما ترضاه و یرضاه الرسول.
✍️حسینعلی رحمتی
@harahmati
شرکت اگمنتال یک #ماوس_زبانی به نام #موثپد (MouthPad) ساخته که در دهان قرار می گیرد و امکان کنترل دستگاه های الکترونیکی و کار با کامپیوتر را با استفاده از زبان برای هر فردی (به ویژه #معلولان) فراهم میکند (اطلاعات بیشتر: asriran.com/003irU)
💢تامل:
رشدسریع این فناوریها تسریع در #پژوهشهای_اخلاقی درباره آنها را ضروری تر میکند.
اما سوال (همچنان بی پاسخ) این است که با وجود این هم افراد و موسسات اخلاق آموز و اخلاق پژوه در کشورمان، پس چرا ما در این زمینه #کارنمیکنیم؟
✍️حسینعلی رحمتی
2 اردیبهشت 1402
@harahmati
❌ #زباله_های_الکترونیکی E-Waste(قطعات سخت افزاری دورریخته) امروز (ودرآینده،بیشتر) یکی از معضلات بزرگ برای محیط زیست انسانی، جانوری و گیاهی خواهد بود.ازین رو #بررسی_اخلاقی آن یکی از وظایف مهم متخصصان #اخلاق_زیست_محیطی و #اخلاق_فناوری_اطلاعات کشورمان است.
💢فکرمیکنید دراین زمینه چند مقاله، کتاب، پایان نامه،سخنرانی یا دست کم یادداشت تخصصی داشته ایم؟... #تقریباهیچ
حسینعلی رحمتی
3 اردیبهشت 1402
@harahmati
💢💢 منتشر شد: اثری جدید در موضوعی نوپدید
✅ کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم»
نویسنده: حسینعلی رحمتی، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401، 263 صفحه.
🔻اثری درباره عصر شبکه ها، مجال نُوینِ کنشگری اخلاقی؛ شبکه ها و دشواری تصمیم گیری اخلاقی؛ تبیین تزاحم های مربوط به استفاده، دسترسی، اعتماد، و انتشار محتوا در فضای مجازی؛ فرایند ده مرحله ای شکل گیری دوراهه های اخلاقی در شبکه ها؛ معیارها و سنجه های ده گانه ترجیح و تصمیم گیری در مواجهه با این تزاحم ها.
🔻مخاطبان:
همه کسانی که به نوعی با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ارتباط اند: از کاربران عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، اساتید، طلاب و دانشجویان رشته های کامپیوتر، فناوری اطلاعات، اخلاق، و دیگر علاقه مندان به تحقیق وتدریس در زمینه اخلاق کاربردی و اخلاق فناوری اطلاعات.
🌀راهنمای خرید:
مبلغ «یکصد و چهل هزار تومان» (کتاب+هزینه پست) را به شماره کارت
5041-7210-7803-4692
(بانک رسالت، به نام عزت ملَمّعی خوزانی) واریز کرده و فیش پرداختی را همراه با آدرس دقیق پستی به آدرس:
@rahmati_admin
در یکی از پیام رسان های ایتا تلگرام ارسال فرمایید.
🔻 کد پستی را حتما درج کنید.
🔻 در صورت تمایل به دریافت کتاب با امضای نویسنده، لطفا یادآوری فرمایید.
تشکر
هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
⭕️ نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی
(امتداد دوره آشنایی با فناوری های هوشمند)
🔹میزگرد علمی با حضور:
🔸آیت الله محمود رجبی
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد سادات منصوری
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن شبیری زنجانی
🔸حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد مهری
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی
🔸 حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد
🔸حجت الاسلام و المسلمین عبد الرسول هاجری
🔸دکتر حسین مطلبی
🔸دکتر بهروز مینایی بیدگلی
🔸دکتر محمدرضا قاسمی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد کوهی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد راهدار
📆 زمان: ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۰
🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
—————————
💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
🌐 @itsetad_ir
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات
🔻حسینعلی رحمتی
🔻 جلسه شانزدهم:
❎ فرصت سازی فضای مجازی برای مشارکت در کارهای خیر
آیا ممکن است با نیت کار خیر، دچار شر شویم؟
مجمع عالی حکمت اسلامی
بهار 1402
@hekmateislami
@harahmati
📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات راکلیک کنید.
#حسینعلی_رحمتی #شبکه_های_اجتماعی #اینترنت #اخلاق
#معرفی_مقاله
«آیا هوش مصنوعی میتواند فاعل اخلاقی باشد؟»
Can artificial intelligences be moral agents?
نویسندگان: بارتوش بروژیک و بارتوش جانیک، 2019
Bartosz Brożek, Bartosz Janik
نویسندگان باتبیین شرایط یک #فاعل_اخلاقی ، به ویژه در سنت کانتی و فایده گرایی، در نهایت نتیجه میگیرند که #ماشینهای_هوشمند ،دستکم تا حدی که الان توسعه داده شده اند، را #نمیتوان فاعل اخلاقی محسوب کرد.
درآدرس زیربخوانید:
https://b2n.ir/x79074
پ ن:
مسئله فاعلیت اخلاقی ماشین های هوش مصنوعی یکی از مباحث بنیادین در حوزه #اَهومص (اخلاق هوش مصنوعی) است و در سال های آینده به طور جدی تری مطرح می شود. ازاین رو اخلاق پژوهان کشورمان از هم اکنون باید آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. در این زمینه، آشنایی با منابع منتشر شده در کشورهای دیگر امری ضروری است.
حسینعلی رحمتی
7 اردیبهشت 1402
@harahmati